Kotitekoinen höyryturbiini..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://en.wikipedia.org/wiki/Aeolipile

Tuumin tuosta sellaista kehittyneempää versiota, jossa olisi useampi nozzle, esimerkiksi 8 kappaletta pienempiä suuttimia. Jos kunkin varren päähän asentaa supistimen, jonka reikäkoko on esim. 1mm ja höyrynpaine on 100bar ja suuttimen säde 100mm ja suuttimia 8kpl, onko mahdollista laskea, kuinka paljon vehkeestä saisi otettua sähköenergiaa irti, jos se olisi toisesta päästään kytketty sähkögeneraattoriin?

Ja onko vehkeen hyötysuhdetta mahdollista selvittää? Onko olemassa yhtä yksinkertaisesti toteutettavia, hyötysuhteeltaan parempia höyryturbiinikonsepteja?

Sivut

Kommentit (18)

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Miksei halpaa höyryturbiinia voisi valmistaa esimerkiksi paineilmakäyttöisestä hiomakoneesta?

Laadukas paineilmakäyttöinen kulmahiomakone. Laikkakoko 125x6x22. Kierrosluku 12000 r/min. Letkuliitin 3/8". Ilmankulutus 0,95 kuutiota minuutissa. Suositeltu letkukoko 10mm. Paino 2,1kg. Koko 70x282mm.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija
Volitans
Saiskohan jostain isosta turboahtimesta rakennetuksi?

Ei.

Miksei halpaa höyryturbiinia voisi valmistaa esimerkiksi paineilmakäyttöisestä hiomakoneesta?
Siksi että kyseinen paineilmamoottori ei kestä nesteitä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Bushmaster

Ja onko vehkeen hyötysuhdetta mahdollista selvittää? Onko olemassa yhtä yksinkertaisesti toteutettavia, hyötysuhteeltaan parempia höyryturbiinikonsepteja?



Onko joku syy, miksi laitteen pitäisi olla juuri höyryturbiini? Niiden hyötysuhde alkaa olla kilpailukykyinen vasta hieman suuremmissa koneissa.
Tämän hetken paras laite on todennäköisesti BMW:n kehittämä mikroturbiini, joka ottaa talteen auton pakokaasujen hukkalämmön. Parhaan siitä tekee se, että se on lähes ainoa tuollainen laite, jonka kehittämiseen on 1900-luvun alun jälkeen käytetty useampia miljoonia euroja.

Vierailija
Tämän hetken paras laite on todennäköisesti BMW:n kehittämä mikroturbiini, joka ottaa talteen auton pakokaasujen hukkalämmön.
Myös kuorma-autoihin näitä on ainakin suunnitteluvaiheessa. Ihan kelpo innovaatio. Huono puoli on se että teho on aika olematon...jos turbiinista pitäisi tosiaan luokkaa >20 kW repiä tehoa.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
KBolt
Tämän hetken paras laite on todennäköisesti BMW:n kehittämä mikroturbiini, joka ottaa talteen auton pakokaasujen hukkalämmön.
Myös kuorma-autoihin näitä on ainakin suunnitteluvaiheessa. Ihan kelpo innovaatio. Huono puoli on se että teho on aika olematon...jos turbiinista pitäisi tosiaan luokkaa >20 kW repiä tehoa.



Ei se nyt ihan noinkaan ole. Auton polttoaineen energiasta häviää esimerkiksi 1/3 renkaaseen, 1/3 syyläriin ja 1/3 pakoputkeen. Pakoputkeen menee siis karkeasti saman verran energiaa kuin mitä kone tuottaa mekaanista tehoa, esimerkiksi 150 kW. Jos tästä otetaan energiaa talteen 30% hyötysuhteella, saadaan jo 50 kW.

Vierailija
Denzil Dexter
KBolt
Tämän hetken paras laite on todennäköisesti BMW:n kehittämä mikroturbiini, joka ottaa talteen auton pakokaasujen hukkalämmön.
Myös kuorma-autoihin näitä on ainakin suunnitteluvaiheessa. Ihan kelpo innovaatio. Huono puoli on se että teho on aika olematon...jos turbiinista pitäisi tosiaan luokkaa >20 kW repiä tehoa.



Ei se nyt ihan noinkaan ole. Auton polttoaineen energiasta häviää esimerkiksi 1/3 renkaaseen, 1/3 syyläriin ja 1/3 pakoputkeen. Pakoputkeen menee siis karkeasti saman verran energiaa kuin mitä kone tuottaa mekaanista tehoa, esimerkiksi 150 kW. Jos tästä otetaan energiaa talteen 30% hyötysuhteella, saadaan jo 50 kW.

Niin...jos siis 150 kW (n. 200 hp) koneella työnnetään täydellä teholla niin 50 kW ehkä saadaan pelastettua...tai no ei saada mutta jos saataisiin. Aika heikko hyöty.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
KBolt

Niin...jos siis 150 kW (n. 200 hp) koneella työnnetään täydellä teholla niin 50 kW ehkä saadaan pelastettua...tai no ei saada mutta jos saataisiin. Aika heikko hyöty.



Itse asiassa hyötysuhde lähestyy ääretöntä: jäte-energiasta, eli tyhjästä, tehdään 50 kW.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Olisiko kellään heittää linkkiä tähän pakoputkiturpiiniin?

[pilkunviilausta]
eikös turpiini kirjoiteta suomessa kovalla peellä?
[/pilkunviilausta]

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Volitans
Saiskohan jostain isosta turboahtimesta rakennetuksi?



En usko, mutta kaasuturbiinin voinee rakentaa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Denzil Dexter
KBolt

Niin...jos siis 150 kW (n. 200 hp) koneella työnnetään täydellä teholla niin 50 kW ehkä saadaan pelastettua...tai no ei saada mutta jos saataisiin. Aika heikko hyöty.



Itse asiassa hyötysuhde lähestyy ääretöntä: jäte-energiasta, eli tyhjästä, tehdään 50 kW.
no perkeles...

Vierailija
vihertaapero
Olisiko kellään heittää linkkiä tähän pakoputkiturpiiniin?

[pilkunviilausta]
eikös turpiini kirjoiteta suomessa kovalla peellä?
[/pilkunviilausta]


Ainakin kuorma-autoihin soveltuva turbiini on edelleen kehittelyn alla joten sen enempää tietoa tuskin lähiaikoina heruu

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat