Työn saanti ja sosiaaliset taidot

Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt16.11.2005

Olen kuullut sellaisia viitteitä, että yli 60% töistä saadaan suhteilla. Lopuissa tapauksissa taas valehtelemisella on suunnaton vaikutus eli se joka osaa luvata itsestään kohtuuttomasti liikoja saa homman. Toisaalta paasataan, että aina kannattaa kouluttautua, mutta miksi? Jos arvioisin edeltävästä, että 90% töistä saadaan sosiaalisten taitojen kautta niin eikö silloin pitäisi kouluttaa enneminkin sosiaalisia taitoja, jos haluaa menestyä? Toki esim lääkäriksi pitää kouluttautua, mutta silti hommiin päässee suhteilla? Työttömiä myös syyllistetään siitä, etteivät hakeudu hommiin. Onko kuitenkaan huomioitu sitä kuinka paljon työttömyys johtuu siitä, ettei henkilöllä ole riittävästi sosiaalisia taitoja hakeutua töihin?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Kommentit (7)

Vierailija

Näin se vaan menee, kukapa haluaisi palkata hiljaisen ja juron kun vastassa on sosiaalinen ja mukava vastus ja vain toinen voi saada paikan. Suurin osa töistä tosiaan saadaan suhteilla, itsekkin olen tehnyt monen eri alan töitä ilman koulutusta (vaikka koulutus niihinkin töihin olisi olemassa) ja nimenomaan suhteilla päässyt.

o
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt16.11.2005
vapaatyyli
kukapa haluaisi palkata hiljaisen ja juron kun vastassa on sosiaalinen ja mukava vastus ja vain toinen voi saada paikan

Kysehän ei ole pelkästään tästä vaan myös siitä, että on helpompi palkata kaverin kaveri kuin ilmoitella suuntaan ja toiseen ja käydä läpi hakemuksia. Tällöin kuitenkin hommaan todennäköisesti pääsee paljon taidottomampia henkilöitä, joilla tosin on hyvät sosiaaliset verkostot. Tavallaanhan tuo on hyvä koska olisi turhaa rasitetta kaikella käydä läpi raskaampaa haku prosessia, jos taitamattomampikin pystyy hoitamaan homman.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Vierailija

Tasapäistävät ideologiat koettavat pestä pois henkilökemiat ja takuuna siitä on koululaitos, joka ei seulo kykyjä vaan koettaa "nostaa lahjattomia samalle viivalle". Arvosanat annetaan niin että keskiarvo on seiska. Lanttupäiden yliedustus pudottaa briljantin yksilön alemmas mitä kuuluisi.
Vasta työelämässä ja sosiaalisissa kuvioissa totuus paljastuu. Sielläkin yksi ainoa piirre voi pudottaa asemaa paljonkin.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Miul vuoden aikana 5 työnantajaa, kaikki suhteila saatuja. Hiljaisessa ja jurossa työntekijässä on se puoli, että se luultavammin keskittyy työhönsä paremmin, kuin sosiaalinen.

Per se

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
vapaatyyli
Näin se vaan menee, kukapa haluaisi palkata hiljaisen ja juron kun vastassa on sosiaalinen ja mukava vastus ja vain toinen voi saada paikan.

Riippuu työtehtävästä. Nuo sosiaaliset hyvät jätkät ovat useimmiten myös vaativia, kunnianhimoisia ja kilpailuhenkisiä. Joihinkin tehtäviin niistä ominaisuuksista on suuri etu, erityisesti johdon ja myynnin tehtäviin, jossa pyritään vaikuttamaan ihmisiin tai tekemään suuria päätöksiä. Mutta kaikissa töissä on paljon rutiininomaista puurtamista, joka pitää tehdä taustalla ennen kuin pyrkyrit pääsevät pätemään. Niissä hommissa ne pyrkyrit ovat huonoja. Niihin sopivat paremmin epäsosiaalisemmat ja vaatimattomammat tyypit, jotka kerran työn saatuaan puurtavat liikoja vaatimatta kunnes saavat potkut eivätkä ramppaa pomollaan koko ajan ruinaamassa lisää palkkaa tai lähettele koko ajan työhakemuksia, josko tärppäisi parempi paikka.

Jaa niin niistä suhteista. Yhden ainoan kerran olen saanut työn ilman suhteita, se oli kesätyö opiskeluaikana. Kaikki muut työllistymiset ovat sitten tavalla tai toisella suhteiden kautta seurausta siitä. Luulen, että ainakin tekniikan alalla täysin ilman suhteita tapahtuu alle 10 % työllistymisistä.

Vierailija
Neutroni

Jaa niin niistä suhteista. Yhden ainoan kerran olen saanut työn ilman suhteita, se oli kesätyö opiskeluaikana. Kaikki muut työllistymiset ovat sitten tavalla tai toisella suhteiden kautta seurausta siitä. Luulen, että ainakin tekniikan alalla täysin ilman suhteita tapahtuu alle 10 % työllistymisistä.

Voi sitä niinkin käydä, että jää työpaikka saamatta suhteiden takia. Joskus on helpompaa olla valitsematta sellaista hakijaa, jolla voidaan ajatella olevan muka etua sukulaisuudesta tms. Varsinkin jos kyseessä on julkinen virka. Tai aiempi työpaikka on jostain syystä "huonossa huudossa", mutta itsellä ei ole sen maineenmenetyksen kanssa mitään tekemistä. Voihan siellä pöydän toisella puolella myös istua vaikka oma exä, joka muistelee huonoja kokemuksiaan. Tai exän kaveri.

Itse en esim. viitsi hakea töitä oppilaitoksesta, jossa on veljen vaimo professorina, vaikka omaa alaa oliskin. Tulee vaan puheita selän takana kävi niin tai näin.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Niin tai ehkäpä vain sosiaalinen ulosanti, eivät välttämättä niinkään taidot. Toki taitojen puutteessa ulosantikin on puutteellista.
Selitystä:
Kohdallani ei niinkään ne taidot vaan se, että antaako se materiaali korvien välissä käyttää niitä.
Olen erittäin tiedostava tapaus sosiaalisissa tilanteissa ja pyrin ennustamaan tapahtumia pitkälle erilaisine vaihtoehtoineen. Luultavasti tämä on erittäin suureksi haitaksi asti, niin että ulosanti on surkea uusissa tilanteissa uusien ihmisten kanssa, kun ei ole tarpeeksi empiiristä tietoa siitä, kuinka vastapuolet reagoivat omaan antiini. Sitä ei vaan kykene heittäytymään tilanteen vietäväksi.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Uusimmat

Suosituimmat