Kiinaan viedyt työpaikat tuodaan kohta takaisin?

Seuraa 
Viestejä1680
Liittynyt3.10.2007

http://behindthewall.msnbc.msn.com/_new ... rican-jobs

Tiivistettynä artikkeli kertoo Yhdysvaltalaisen metallialan yrittäjän aikeista palauttaa osa tuotannostaan takaisin Alabamaan Kiinan työvoimakustannusten noustua ja juanin kurssin muututtua epäedullisemmaksi dollariin verrattuna.

Labor costs are soaring by 40 percent a year, as migrant workers are becoming pickier, since there are more job opportunities at home. Also China's one-child policy means there is no longer such a huge pool of young, dexterous workers. Bank lending is tightening and China's currency is also appreciating by around 6 percent a year against the U.S. dollar, not quickly enough for US and European policymakers, but sufficient for factories on low margins to feel the pain.



Varakkaat Kiinalaiset ovat myös osaltaan ajamassa paikallista tuotantoa ahtaalle:

One factory boss said he wanted to re-orientate his production of lamps towards China's domestic market. "We've got a lot of rich people now," he said, "and we want to offer them a complete American flavor." He explained that middle-class Chinese associated American products with higher quality, and asked whether Green would work with him to bring U.S.-style lamps to the Chinese market.

Kommentit (12)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Suraavaks vuoross on yhä enempi latinalainen amerikka ja intia. Jos niitten jälkeen afrikka on itsenäistyny ja alkanu vurastumaan ja rauhoittumaan, niin sitten sinne. Viimeistään ässä kohtaa eurooppa on se köyhin manner, ellei ne taas keksi jotain tapaa riistää muita.

Per se

offmind
Seuraa 
Viestejä14591
Liittynyt19.8.2008
Reiska
Suraavaks vuoross on yhä enempi latinalainen amerikka ja intia. Jos niitten jälkeen afrikka on itsenäistyny ja alkanu vurastumaan ja rauhoittumaan, niin sitten sinne. Viimeistään ässä kohtaa eurooppa on se köyhin manner, ellei ne taas keksi jotain tapaa riistää muita.

Pikemminkin niin, että siinä vaiheessa työvoimakustannukset eivät enää ole kovin ratkaiseva tekijä tehtaan paikan valinnassa.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Vierailija

Monista tuotteista ei voi muuta sanoa kuin että "vittu mitä paskaa". Jopa kaikkein yksinkertaisimmat asiat onnistutaan ryssimään aivan piloille - viidensadan euron tuotteeseen on pitänyt asentaa paristoa piteleväksi jouseksi sellainen neljännesmillin paksu kierrelanka, jonka ansiosta laite toimii ainoastaan, kun sillä osoittaa ylöspäin. Kysynpähän vaan, että kannattiko se 0.02$ säästö tässä kohtaa?

Vierailija

Asia ei liity millään tavalla eurokriisiin eikä myöskään seurauksena ole suomen työehtojen/-olojen kurjistamista. Kiinan kustannukset alkavat olla aika lähellä eurooppa sekä lisänä päälle kaikki kiinan ongelmat joita ei euroopassa/suomessa esiinny. Aivan luonnollinen kehitys kaari.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32850
Liittynyt6.12.2009

Saa nähdä miten käy...

The New York Times kirjoittaa artikkelissaan Kreikan Piraeuksen satamasta, jonka toinen puolikas vuokrattiin toissa vuonna 500 miljoonalla eurolla kiinalaisomisteiselle Coscolle.

Lehden mukaan kiinalaiseen omistukseen siirtynyt puolikas satamasta on kehittynyt nopeasti ja päässyt voitolle - ja sataman kautta kulkee nyt kolme kertaa enemmän rahtia kuin kaksi vuotta sitten.

Kiinalaisjohtoon siirtyneen sataman menestyksellä on kuitenkin kääntöpuoli. Sataman työntekijöiden palkkoja on leikattu rajusti, ja sataman työturvallisuus on saanut moitteita, lehti kirjoittaa.

Coscon johtaja Fu Cheng Qiu sanoo, että Kreikalla on paljon opittavaa kiinalaisilta. Eurooppalaiset "halusivat hyvän elämän, lisää lomaa ja vähemmän työtä. Ja he käyttivät rahaa, ennen kuin heillä oli sitä. Nyt heillä on paljon velkaa", Fu analysoi oivaltavasti eurooppalaisten ongelmia.

The New York Times valottaa kreikkalaisten ja kiinalaisten johtamien sataman osien eroja muutamalla esimerkillä. Kreikkalaispuolella joidenkin työntekijöiden vuosipalkka ylityölisineen on noussut 140 000 euroon, kun taas kiinalaisella puolella vuosipalkka on 18 000 euroa.

Kreikan satamatyöläisten liiton edustaja Babis Giakoymelos sanoo lehden mukaan, että Cosco säästää rahaa leikkaamalla turvallisuudesta. "He ovat tuomassa kolmannen maailman työoloja Eurooppaan."


http://www.talouselama.fi/uutiset/kiina ... 149756?s=n

Ei paljoa heitä keskimäräisen suomalaisen varallisuus tuosta kreikkalaisen "satamatyöläisen" max vuoden bruttoliksasta....

Raportin mukaan suomalaisen aikuisen varallisuus oli kuluvan vuoden puolivälissä keskimäärin 145 693 dollaria eli noin 113 000 euroa. Velkoja suomalaisella oli 37 808 dollaria.

Esimerkiksi keskivertoruotsalaisen varallisuus on aivan toista luokkaa eli 237 297 dollaria.

Etenkin suomalaisosakkeiden hintojen putoaminen on rokottanut kansantalouden varallisuutta, joka oli viime vuodesta tähän vuoteen 23,2 prosentin laskussa.




http://www.taloussanomat.fi/raha/2012/1 ... 139?rss=2i

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32850
Liittynyt6.12.2009
jussipussi
Saa nähdä miten käy...

The New York Times kirjoittaa artikkelissaan Kreikan Piraeuksen satamasta, jonka toinen puolikas vuokrattiin toissa vuonna 500 miljoonalla eurolla kiinalaisomisteiselle Coscolle.

Lehden mukaan kiinalaiseen omistukseen siirtynyt puolikas satamasta on kehittynyt nopeasti ja päässyt voitolle - ja sataman kautta kulkee nyt kolme kertaa enemmän rahtia kuin kaksi vuotta sitten.

Kiinalaisjohtoon siirtyneen sataman menestyksellä on kuitenkin kääntöpuoli. Sataman työntekijöiden palkkoja on leikattu rajusti, ja sataman työturvallisuus on saanut moitteita, lehti kirjoittaa.

Coscon johtaja Fu Cheng Qiu sanoo, että Kreikalla on paljon opittavaa kiinalaisilta. Eurooppalaiset "halusivat hyvän elämän, lisää lomaa ja vähemmän työtä. Ja he käyttivät rahaa, ennen kuin heillä oli sitä. Nyt heillä on paljon velkaa", Fu analysoi oivaltavasti eurooppalaisten ongelmia.

The New York Times valottaa kreikkalaisten ja kiinalaisten johtamien sataman osien eroja muutamalla esimerkillä. Kreikkalaispuolella joidenkin työntekijöiden vuosipalkka ylityölisineen on noussut 140 000 euroon, kun taas kiinalaisella puolella vuosipalkka on 18 000 euroa.

Kreikan satamatyöläisten liiton edustaja Babis Giakoymelos sanoo lehden mukaan, että Cosco säästää rahaa leikkaamalla turvallisuudesta. "He ovat tuomassa kolmannen maailman työoloja Eurooppaan."


http://www.talouselama.fi/uutiset/kiina ... 149756?s=n

Ei paljoa heitä keskimäräisen suomalaisen varallisuus tuosta kreikkalaisen "satamatyöläisen" max vuoden bruttoliksasta....

Raportin mukaan suomalaisen aikuisen varallisuus oli kuluvan vuoden puolivälissä keskimäärin 145 693 dollaria eli noin 113 000 euroa. Velkoja suomalaisella oli 37 808 dollaria.

Esimerkiksi keskivertoruotsalaisen varallisuus on aivan toista luokkaa eli 237 297 dollaria.

Etenkin suomalaisosakkeiden hintojen putoaminen on rokottanut kansantalouden varallisuutta, joka oli viime vuodesta tähän vuoteen 23,2 prosentin laskussa.




http://www.taloussanomat.fi/raha/2012/1 ... 139?rss=2i




Pikku hiljaa...

Raisiolainen Deltamarin siirtymässä kiinalaisomistukseen
Maanantai 15.10.2012 klo 15.37
Raisiolainen laivanrakennuksen suunnittelutoimisto Deltamarin on myymässä osake-enemmistöään Kiinaan.



http://www.iltalehti.fi/talous/20121015 ... uutisboksi

Uusimmat

Suosituimmat