Pitäisikö internetin tekstimassoja aktiivisesti tiivistää?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Itse ainakin haluaisin ehtiä lukea enemmän internetin sisältöä. Itse asiassa moni teksti voitaisiin jo alunperin laatia erittäin tiiviiseen muotoon, vaikka sellaista tekstiä pahimmillaan voi olla epämiellyttävää lukea. Kuitenkin esim. tieteellisissä artikkeleissa yleiset abstractit ovat ehkä sinänsä liian suppeita pelkästään luettaviksi, mistä syystä esim. erilaisia tietokoneohjelmia hyödyntäen lukija voi itse määrätä, kuinka paljon tekstiä haluaa tiivistää. Olenko oikeassa siinä, että asiaa on julkisuudessa käsitelty varsin vähän? Voiko tekstintiivistysohjelmiin yleensä luottaa enemmän kuin käännösohjelmiin, vai pitäisikö kirjoittajien itse ymmärtää laatia teksteistään eripituisia versioita?

Petri Sahervo

Kommentit (13)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26851
Liittynyt16.3.2005

Voihan sitä koodata pätkän, joka poistaa kaksi sanaa kolmesta. Tai ihan millä suhteella lukija haluaa. Tulos ei varmasti häpeä ilmaisten konekääntäjen rinnalla.

Se on sitten toinen asia, että jos jotain aikoo oikeasti oppia, tekstin lukemiseen menee vain pieni murto-osa koko ajasta. Sen lyhentäminen ei oleellisesti paranna kokonaisaikaa. Aivan samoin, kuin vaikkapa tieteellisen artikkelin kirjoittaminen tai monimutkaisen tietokoneohjelman koodaaminen yhdellä sormella tai kymmensormijärjestelmällä vie käytännössä saman ajan. Muutaman minuutin säästö muutaman päivän hommassa ei maksa vaivaa opetella nopeampaa tapaa.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Itse tiivistäisin mielelläni metakeskustelua, eli jotenkin on vuosien varrella kyllä eniten kyllästynyt siihen että netissä keskustellaan netissä keskustelemisesta. Eikö se ala olemaan jo aika wanha aihe... Emme me enää mitään pystymetsästä tulleita juntteja ole että sitä pitää niin päivitellä ja ihmetellä että jessus sentään tässä kirjoitetaan kokoajan nettiin, kääk.

Noh, onneksi tätä ei tällä foorumilla niin kauheasti ole silmille änkemässä.

Jos kirjoittajana sortuu pitkittämään juttua ad infinitum, niin helposti itse kokee että jokainen sana ja lause on tuikitärkeä, ja on vaikea lähteä karsimaan. Jos taas joku toinen taho väkertäisi kommentista tiivistetyn version, kirjoittajan oikeus omaan tekstiinsä kärsisi. Tätä tuskin ainakaan aloittaja hyväksyisi, koska käyttää allekirjoitusta ja lärviriviä korostamaan omaa omistajuuttaan omiin kommentteihinsa.

Jotka tosin ovat aika turhia ja moni kumminkin lainatessa jättää ne pois, joten se siitä...

Tietynlaista tiivistämistä kaipaisin itse silloin kun lainaillaan toista. Jotkut lainaavat surutta koko kommentin, ja tämän vuoksi joutuu pyörittelemään melkoisesti hälläpyörää hiiressä kun yrittää löytää sen kohdan mistä alkaa ihan uudet, ennenlukemattomat jutut. En toisaalta ihmettele miksi tällaista laiskuutta esiintyy, koska välillä lainaussysteemi tuntuu niin sekavalta että siinä on quotejen kanssa aivan ymmyrkäisenä jos sattuu lainaamaan jotain pötköä jossa on jo useamman ihmisen toisiinsa kohdistuvia lainauksia.

Obs. En siis käsitellyt yksittäisten lauseiden ja kappaleiden tiivistämistä niinkään, vaan kommentteja kokonaisuudessaan. Jos oikein tiukka on, niin voisi ajatella että tämä minunkin kommenttini kannattaisi tiivistää tästä kokonaan pois.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Olen itse asiassa kehittänyt mittausmenetelmiäkin empiiriseen sähkö-oppiin.

Toisessa mitataan syntyvän kaasun määrää, ja toisessa korvissa kuultavaa ininää, kun kohtaa sähköilmiöitä. Havaitsen selvää korrelaatiota näiden välillä, mutten osaa sanoa, onko se suora.

Ei kai auta muu kuin DiCaprion sanoin: We need to go deeper.

Vierailija

Kun keinoäly kehittyy tarpeeksi pitkälle, niin voi jättää asiat sen hoidettavaksi. Sitten keinoäly lähettää raportin kerran viikossa yhteenvetona siitä, mitä on saanut aikaiseksi.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006

Tavallisen ihmisen pikku tekstinsepustus, kuten tämäkin tässä, vie naurettavan vähän tilaa. Toista ovat esimerkiksi videotallenteet. Verratkaa vaikka muutaman sivun esseetä kohtuullisen kokoiseen lehtikuvaan. Paljonko tilaa ne vievät?

Tekstiä on mahdollista pakata, ja sitä on myös käytetty, mutta kiintolevy on nykyään halpaa, ja siksipä Internet tulvii kaikenlaisia turhia videoita.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Vierailija

Suurin osa ihmisistä ei viitsi lukea lähteitä usein siksi, että ne ovat niin pitkiä. Monet tieteelliset tutkimukset ovat alkaen 100-sivuisia, usein ulkomaan kielellä ja täynnä kapulakieltä ja vierasta termistöä.

Itse pidän eniten lyhyistä ja ytimekkäistä artikkeleista, joissa todetaan mahdollisimman lyhyesti ja selväsanaisesti(kansankielisesti) kaikki olennaiset asiaseikat, ja viitataan sitten itse tutkimukseen.

Uusimmat

Suosituimmat