Seuraa 
Viestejä91

Olisi tarkoituksena hankkia 12V DC järjestelmässä toimiva laite 24V DC järjestelmään.

Tuommoiset DC/DC 24V-12V muuntajat vaikuttavat hieman tyyriiltä. Johtunee varmasti siitä että ne tuppaavat kaikki(ainakin löytämäni) olemaan suunniteltu kohtuu suurille virroille.

Kyseinen laite ei kuluta kuin luokkaa max 50mA virtaa. Varmasti on jokin simppelimpikin/halpa keino hoitaa asia?

  • ylös 1
  • alas 1

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

7812-regulaattori taitaa olla halvin ja yksinkertaisin.

Vaikka tuossa kuvassa lukee input 15V, niin kestää kuitenkin jopa 35V.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jupazuba
Seuraa 
Viestejä91
Ertsu
Kytke kaksi saman resistanttista laitetta sarjaan.



Nuo itse laitteet on semmosia satasen arvosia ja ei kahdelle tarvetta niin ei siltä osin kannattavaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä40548
Jupazuba
Ertsu
Kytke kaksi saman resistanttista laitetta sarjaan.



Nuo itse laitteet on semmosia satasen arvosia ja ei kahdelle tarvetta niin ei siltä osin kannattavaa.



Tuo toimii vain vastuksilla. Elektronisten laitteiden kulutus yleensä vaihtelee, jolloin sarjaankytkentä rikkoo laitteet. Yläasteen oppikirjan idealisoituja esimerkkikytkentöjä harvoin kannattaa soveltaa reaalimaailmaan. Tuo 7812 on hyvä. Muista kuitenkin nuo keraamiset konkat, 330 nF tuloon ja 100 nF lähtöön mahdollisimman lähelle regulaattorikomponenttia. Piirilevyllä ne sijoitetaan aivan viereen ja jos teet ilman piirilevyä, juota ne regun jalkoihin.

Jupazuba
Seuraa 
Viestejä91
Neutroni
Jupazuba
Ertsu
Kytke kaksi saman resistanttista laitetta sarjaan.



Nuo itse laitteet on semmosia satasen arvosia ja ei kahdelle tarvetta niin ei siltä osin kannattavaa.



Tuo toimii vain vastuksilla. Elektronisten laitteiden kulutus yleensä vaihtelee, jolloin sarjaankytkentä rikkoo laitteet. Yläasteen oppikirjan idealisoituja esimerkkikytkentöjä harvoin kannattaa soveltaa reaalimaailmaan. Tuo 7812 on hyvä. Muista kuitenkin nuo keraamiset konkat, 330 nF tuloon ja 100 nF lähtöön mahdollisimman lähelle regulaattorikomponenttia. Piirilevyllä ne sijoitetaan aivan viereen ja jos teet ilman piirilevyä, juota ne regun jalkoihin.



Selvä peli! Onko konkkien oltava nimenomaan keraamisia? Elfalta ei tuota 330 nF kokoa löydy..
https://www.elfaelektroniikka.fi/

Tai toisin kysyen onko konkan nimellisjännite oltava 50VDC vai voiko toimia isommallakin?

EDIT. Olinkin huolimaton, kyllä sieltä tuonkin kokoisia keramiikkakonkkia näyttäisi löytyvän.

Vierailija
Selvä peli! Onko konkkien oltava nimenomaan keraamisia? Elfalta ei tuota 330 nF kokoa löydy..
https://www.elfaelektroniikka.fi/



Kyllä sen 220nF pitäisi riittää. Tai jos haluat 220nF + 100nF. 50V riittää hyvin ja on pienempikokoinen, kuin isommalla jännitteellä.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
ovolo
Selvä peli! Onko konkkien oltava nimenomaan keraamisia? Elfalta ei tuota 330 nF kokoa löydy..
https://www.elfaelektroniikka.fi/



Kyllä sen 220nF pitäisi riittää. Tai jos haluat 220nF + 100nF. 50V riittää hyvin ja on pienempikokoinen, kuin isommalla jännitteellä.

Ei tartte olla välttämättä keraamisia kondensaattoreita, noiden tarkoitus on vaan pitää regu stabiilina, ja sitä se on hyvin pitkälle ilman konkkiakin. Tilanteessa, että regun 24V syöttöjännite tipahtaa esim. jänniteburstin johdosta nollaan, tai mistäkin syystä, niin regu kannattaa suojata diodilla minkä kytket regun lähdöstä sen inputtiin, siis regun yli estosuuntaan. Autokäytöissä esiintyy aikamoisen energisiä bursteja joten ne kannattaa pitää myös mielessä, varsinkin jos syöttö ei tule suoraan akun navasta vaan jonkun piuhahimmelin perästä..

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija
Ei tartte olla välttämättä keraamisia kondensaattoreita, noiden tarkoitus on vaan pitää regu stabiilina, ja sitä se on hyvin pitkälle ilman konkkiakin.



Yleensä keraamisia pidetään parempia suurtaajuuden ohituskondensaattoreina, johtuen niiden pienemmästä sarjainduktanssista. Tämän vuoksi niitä tuossa kokoluokassa lähes yksinomaan käytetään ohitustarkoituksiin.

Miksi se pitää niin vaikeasti ottaa? Kyllähän kaikkein yksinkertaisin keino on vetää uusi virranulosotto (maksaa muutamia euroja) johon ottaa 12 volttia suoraan toiselta akulta. Koko homman kustannus johtoineen ja liittimineen kympin luokkaa.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615

Jos ylimääräinen virrankulutus ei ole haitaksi, tuon voisi toteuttaa virtaa rajoittavalla vastuksella ja zener diodilla joka rajoittaa vastuksen jälkeen jännitteen sopivaan tasoon päästäen ylimääräiset jännitteet maihin.

Partcon hinnoilla ja tehon varmuuskertoimella 0.96€

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Ebayssa kanssa myvät säädettäviä DC muuntimia.

http://www.ebay.com/itm/LM2577-DC-DC-Ad ... 3114wt_997

Tuossa on Buck-boost-tyyppinen trimmelillä säädettävä kytkinregulaattori. Sopii jos tarttee noin 2A virtoja ja säädettävää lähtöjännitettä. Kätevä kun tulojännite voi olla 4-35V ja lähtöjännite voidaan säätää samalla alueeella suuremmaksi tai pienemmäksi kuin tulojännite.

Vierailija
Jupazuba
Olisi tarkoituksena hankkia 12V DC järjestelmässä toimiva laite 24V DC järjestelmään.

Kyseinen laite ei kuluta kuin luokkaa max 50mA virtaa. Varmasti on jokin simppelimpikin/halpa keino hoitaa asia?




Jos tuo 24 V linja on suhteellisen vakaa, eikä sisällä paljoa häiriöitä tai 12 V laite sietää jonkin verran jännitevaihteluita, helpoin tapa on kytkeä 12 V vähintäin 1 W zener 24V linjasta 12 V laitteen + napaan. Tehohäviö on enintään 12 V x 50 mA = 600 mW, joten 1-2 W zeneri ei käy turhan kuumana.

Haittana tietysti on se, että jos 24 V linjalla jännite nousee voltilla 25 V tasolle, kuorman jännitekin nousee voltilla 13 Volttiin.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
pmk
Jupazuba
Olisi tarkoituksena hankkia 12V DC järjestelmässä toimiva laite 24V DC järjestelmään.

Kyseinen laite ei kuluta kuin luokkaa max 50mA virtaa. Varmasti on jokin simppelimpikin/halpa keino hoitaa asia?




Jos tuo 24 V linja on suhteellisen vakaa, eikä sisällä paljoa häiriöitä tai 12 V laite sietää jonkin verran jännitevaihteluita, helpoin tapa on kytkeä 12 V vähintäin 1 W zener 24V linjasta 12 V laitteen + napaan. Tehohäviö on enintään 12 V x 50 mA = 600 mW, joten 1-2 W zeneri ei käy turhan kuumana.

Haittana tietysti on se, että jos 24 V linjalla jännite nousee voltilla 25 V tasolle, kuorman jännitekin nousee voltilla 13 Volttiin.


Autokäytöissä haittana on se, että jännitteet piuhojen päissä paukkuvat myös miinus-puolelle, mistäkin johtuen. Silloin tuommonen zener-viritys teurastaa sen takana olevan kuorman. Ehkä... Mistäs senkin voisi tietää...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija
Astronomy
pmk
Jupazuba
Olisi tarkoituksena hankkia 12V DC järjestelmässä toimiva laite 24V DC järjestelmään.

Kyseinen laite ei kuluta kuin luokkaa max 50mA virtaa. Varmasti on jokin simppelimpikin/halpa keino hoitaa asia?




Jos tuo 24 V linja on suhteellisen vakaa, eikä sisällä paljoa häiriöitä tai 12 V laite sietää jonkin verran jännitevaihteluita, helpoin tapa on kytkeä 12 V vähintäin 1 W zener 24V linjasta 12 V laitteen + napaan. Tehohäviö on enintään 12 V x 50 mA = 600 mW, joten 1-2 W zeneri ei käy turhan kuumana.

Haittana tietysti on se, että jos 24 V linjalla jännite nousee voltilla 25 V tasolle, kuorman jännitekin nousee voltilla 13 Volttiin.


Autokäytöissä haittana on se, että jännitteet piuhojen päissä paukkuvat myös miinus-puolelle, mistäkin johtuen. Silloin tuommonen zener-viritys teurastaa sen takana olevan kuorman. Ehkä... Mistäs senkin voisi tietää...

Tuo on tietysti totta, jos 12 V laitetta ei ole suunniteltu autokäyttöön.

Toisaalta, jos 12 V laite on suunniteltu 12 V autokäyttöön, silloin sillä on hyvät edllytykset selvitä 24 V autokäytöstäkin pelkän zenerin avulla. Negatiivisen piikin aikana zeneri tosin toimii myötäsuuntaisena diodina, jolloin jännitehäviö on vain voltin veran, mutta itse laitteen negatiivisen jännitteen suojaus ylensä riittää.

Sen sijaan olisin enemmän huolissani täällä esitetyistä yksinkertaisista 7812 kytkennöissä 24 V autokäytössä. 78xx sarjan kolmepiikkiset regulaattorit eivät pidä negatiivisestä tulojännitteistä tai siitä, että lähtönastan jännite on suurempi kuin tulonastan jännite. Ensimmäinen tilanne käsiteltiinkin edellä, mutta jälkimmäinen tilanne syntyy helposti, kun kuorman puolella on iso elko ja syöttöjännite katkaistaan äkillisesti, esim. virta-avaimella tai akkukaapeleita irroitettaessa.

Normaaleissa verkkovirtalähteissä tasasuuntaajan perässä oleva elko on yleensä paljon suurempi kuin mikään kuorman puolella oleva elko, joten kuorman puolen jännite putoaa nopeammin kuin tasasuuntaajan jälkeisen elkon jännite, kun verkkojännite katkaistaan.

Akkulaitteissa kannattakin laittaa estosuuntainen diodi tulosta lähtöön, jolloin kuorman puolen iso elko purkautuu tämän suojadiodin ja regulaattorin inputin kautta maihin. Tietenkin akusta tuleva syöttö kannattaa tuoda diodin kautta regulaattorin tulonastaan, jolloin negatiiviset jännitepiikit eivät polta regulaattoria.

Kaiken lisäksi 7812 maksimi tulojännite on vain +35 V, joka 24 V autokäyttöä ajatellen kuulostaa todella vähältä. Transorbi tulosta maihin voisi auttaa tässä, mutta voisi kaivata hieman sarjainduktanssia syötön puolella rajoittamaan piikkivirtoja.

Toisaalta 78xx regulattorit eivät oikein pidä syötön puolella olevista suurista resistansseista tai induktansseja, vaan lähtee värähtelemään tulopuolen konkasta huolimatta.

Hyvin äkkiä päädytään siihen, että tuon 7812 regulaattorin suojaamiseen menee yllättävän paljon tavaraa, eikä se ollutkaan niin yksinkertaista tehdä 24 -> 12V konversio.

Jos tuota regulaattoria ei suojata kunnolla, pahimmassa tapauksessa se rikkoutuu johtavaan tilaan, jolloin kuorma saa jatkuvan 24 V jännitteen, joka ennen pitkää särkee sen, vaikka se olisikin suunniteltu 12 V autokäyttöön.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7655

Jupazuba. Jos matkailuautosi sähköjärjestelmä on 24 volttinen, niin siinä on todennäköisesti 2 kpl. 12 voltin akkua sarjaan kytkettynä. Ota sähkö silloin vain toisesta akusta siihen laitteeseesi. Mitään zenerdiodeja tai muita monimutkaisia kytkentöjä ei tarvita.

Vierailija
pmk
Sen sijaan olisin enemmän huolissani täällä esitetyistä yksinkertaisista 7812 kytkennöissä 24 V autokäytössä. 78xx sarjan kolmepiikkiset regulaattorit eivät pidä negatiivisestä tulojännitteistä tai siitä, että lähtönastan jännite on suurempi kuin tulonastan jännite. Ensimmäinen tilanne käsiteltiinkin edellä, mutta jälkimmäinen tilanne syntyy helposti, kun kuorman puolella on iso elko ja syöttöjännite katkaistaan äkillisesti, esim. virta-avaimella tai akkukaapeleita irroitettaessa.

Normaaleissa verkkovirtalähteissä tasasuuntaajan perässä oleva elko on yleensä paljon suurempi kuin mikään kuorman puolella oleva elko, joten kuorman puolen jännite putoaa nopeammin kuin tasasuuntaajan jälkeisen elkon jännite, kun verkkojännite katkaistaan.

Akkulaitteissa kannattakin laittaa estosuuntainen diodi tulosta lähtöön, jolloin kuorman puolen iso elko purkautuu tämän suojadiodin ja regulaattorin inputin kautta maihin. Tietenkin akusta tuleva syöttö kannattaa tuoda diodin kautta regulaattorin tulonastaan, jolloin negatiiviset jännitepiikit eivät polta regulaattoria.


Eikös Astronomy tuosta suojadiodista jo kirjoittanut...

Vierailija
motocoyote
Miksi se pitää niin vaikeasti ottaa? Kyllähän kaikkein yksinkertaisin keino on vetää uusi virranulosotto (maksaa muutamia euroja) johon ottaa 12 volttia suoraan toiselta akulta. Koko homman kustannus johtoineen ja liittimineen kympin luokkaa.

Jos tuollainen 12 V kuorma on jatkuvasti kytkettynä ja kuluttaa merkittävästi virtaa, silloinhan puretaan vain alemman akun latausta ja ennen pitkää se on tyhjä, vaikka ylempi akku on täynnä.

Vastaavasti ladattaessa ylemmän akun latausvirta ei kokonaisuudessaan päädy alempaan akkuun, vaan kierää 12 V kuorman kautta maihin, joten alempaan akkuun ei saada samaa latausta alempaan akkuun.

Tilannetta mutkistaa vielä akun napajännitteen ja sisäresistanssin vaihtelu akun varaustilan mukaan. Koska tarvitava virta on noinkin pieni, ylemmän akun lievällä ylitamaisella saataneen tässäkin tapauksessa alempi akku täyteen varaukseen ajan myötä.

Ertsu
Jupazuba. Jos matkailuautosi sähköjärjestelmä on 24 volttinen, niin siinä on todennäköisesti 2 kpl. 12 voltin akkua sarjaan kytkettynä. Ota sähkö silloin vain toisesta akusta siihen laitteeseesi. Mitään zenerdiodeja tai muita monimutkaisia kytkentöjä ei tarvita.



..tai mikä tahansa sähköjärjestelmä missä on akut. Niistä löytynee kaksi 12V akkua kun se on niin paljon halvempaa. Mutta tuli mieleen että jos on kuorma mikä ottaa suht vakion 50mA virran niin miksei laittaisi pelkkää 12V zeneriä sarjaan kuorman kanssa?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat