Kuluttajat vs Yritykset

Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

[size=150:z4lfv74y]Kuluttajat vs Yritykset[/size:z4lfv74y]

Kuluttajat ja yritykset ovat nähtävissä eri leirien edustajina. Aste vain vaihtelee. Kumpikin yrittää hyötyä toisesta. Ajatukseni tuli tietotekniikan alueelta ja asetelma koskee etenkin suuria yrityksiä ja kuluttajia muillakin alueilla.

Esim Microsoft yrittää tehdä kaikkensa, että kilpailevat systeemit eivät saisi jalansijaa. Taistelua käydään myös avoimia ohjelmia vastaan, vaikka on aika yleisesti tiedossa, että avoimet ohjelmistot ovat hyvinkin lähellä kuluttajaa.

Mitä kuluttaja voi tehdä suhteessa suuryrityksiin, joilla on valtaa globaalisti joka suunnalla? Yritykset miettivät jatkuvasti sitä, miten voisivat tehokkaimmin käydä kuluttajan kukkarolla. Parasta olisivat vankat järjestelyt, joilla taataan sellainen sidos, jota on maksimaalista käyttää.

Miksi kuluttajat eivät ole vielä tämän enempää organisoituneita ajamaan omaa etuaan? Valtioista ei ole kuluttajien etujen ajajaksi, eikä näin ehkä tule ollakkaan. Vai onko sittenkin se valtioiden tuki enemmän yritysten suuntaan?

En ole kuullut oikein tästä näkökulmasta. Ja jos yksityistäminen on ollut suuri buumi, niin miksei mitään kunnolla kompensoivaa oikein ole olemassa? Saataisiinko kilpailuun jokin oikea buusti sillä, että sen takana olisi aidosti kansa eikä pieni edustajisto ja virkamiehistö?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Kommentit (2)

Vierailija

Mainio aloitus, toivottavasti tästä kehkeytyisi hyvä ketju.

Mä näen esim. ton open source-touhun hyvänä merkkinä. Usein ne ovat juurikin siitä syystä vielä parempia, kuin kaupalliset versiot.

Vaikeaa tosin siirtää käytäntö konkreettisesti tänne elävien kirjoihin netin sijasta.

i_gabe
Seuraa 
Viestejä153
Liittynyt15.1.2009

Voisiko toimia?

Perustetaan yhdistys, jonka tehtävä olisi toimia kuluttajan edunajajana. Yhdistyksellä ei olisi johtoa vaan toiminta perustuisi facebookmaiseen "tykkää" toimintaan.

Joku laittaa esim. "En käytä microsoftin palvelua, koska se käyttää korporaatiomaisia toimia kuluttajansuojan laiminlyömiseen, maksaa liian suuria bonuksia/palkkoja johdolleen sekä liian isoja osinkoja omistajilleen, siksi ajaksi kun nämä asiat korjaantuvat".

Yhdistyksen jäsenet sitoutuisivat toimimaan kuin "tykkäävät".

Yhdistyksen painoarvo tulisi jäsenmäärästä sekä mahdollisista samaantyylin toimijoista.

Valheellisen tiedon levittäminen kiellettäisiin yhdistyksestä erottamisen uhalla.

Joku varmaan keksii lisääkin tai torppaan tämän hullun ajatuksen tähän.

edit: virhe kirjotuksessa

Olen saattanut olla tätä mieltä

Uusimmat

Suosituimmat