Sähköskootterin rakentelua

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli tuossa alkukesästä hommattua Resonate merkkinen sähköskootteri.
Oikein mukavanlainen kampe sen ensinmäiset 500 kilometriä.
Alkutaipaleen pelasi oikein hyvin, kunnes etujousitus alkoi prakaamaan.
Kitinä ja vitinä alkoi olemaan luokkaa häiritsevä, no storm-motorilta uudet erikoisjäykät tilalle niin johan alkoi taas toimimaan, ajettavuuskin nyt luokkaa erinomainen.
Luonnollisesti ajo-ominaisuudethan tuossa on jo alkujaan hyvät kun akkupakat sijaitsevat pääosin lattiapaneelin alla (5 kpl 12v).
Takaiskarithan tuossa kamppeessa ovat jo alkujaan säädettävät ja hyvät.
Kulkupuoli alkoi sitten kiinnostamaan ajettuani tuolla reilut tuhannen kilsaa.
GPS:än mukaan normaalilla 60V jänniteellä kulkua oli sen 53 km/h
Kiihtyvyyttäkin oli oikein mukavasti verrattuna normi bensaskootteriin (siis paremmin kiihtyi)
Onhan tuossa alusta loppuun maksimivääntö, ainakin alkuperäisellä controllerilla.
No kulkua oli siis tarvis saada paremmaksi, rälläkkä kauniiseen käteen ja mopo kikkaroiksi.
Viikonpäivät touhuttuani ja neuvoa antavaa siemailtuani sainkin sovitetuksi mopoon yhden 12v lisäakun....jatkuu

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Tämän lisäakkutoimenpiteen jälkeen (6kpl 12v akkua 72volttia) mopossa oli kulkua jo mukavat 65 km/h (GPS)
Kiihtyvyys oli luokkaa "ripeä"
No ongelmaksi muodostui alkuperäisen kontrollerin jännite max 60v.
Tuohan orkkis ei olisi tuota jännitettä kestänyt kesäkuumalla.
Saatikka saanut enää mahtumaan muualle kuin takaboxiin tahi penkin alle.
Tuumaustauon pidettyäni törmäsin firmraan nimeltä kellycontrollers.
Sieltäpä pamautin tilaillen uuden ja pienemmän kontrollerin hilppeineen.
Kontrolleri on keb 72330 ja tuota voipi sitten säädellä läppärillä usb portista.
Ei muuta kun kikkara paikalle ja säätämään.
Kaikki säädöt helppo tehdä ja muutenkaan ei vaikeuksia tuon kanssa ollut vielä...
Mutta mutta, optisella mittarilla mitaten takapyörän kierrokset ihan ok 72 voltilla
bauttia rallaa 860 rpm
Jes kaikki kunnossa!
Sitten koeajolle, kiihtyvyys oli, luokkaa surkea mitä ihmettä??
Huippunopeus 55 km/h
Mikä pielessä? No "vika" Löytyi controllerin ohjelmistosta.
Se haistelee akun purkuvirtoja ja rajoittaa virransaantia, tuppaa mukamas nousemaan liiaksi, ei voi muuttaa ohjelmallisesti kuulemma.
Liikaa älyä tuollasessa kikkarassa.
Olin jo tehtaaseen yhteydessä tuosta, voi voi.
Ilmeisesti nuo hyytelöakut alkavat kyykkäämään jollain lailla.
Ratkaisuksi tähän pulmaan on life akut (1300 euroa 40Ah 72v)
Riittää sitten ainakin c arvot.
Ja akkujen paino tulee tippumaan puoleen nykyisten 75 kg painosta (nyt 27 Ah akut)
Niin moottorihubina tuossa on 2000W kampe.
Onko kukaan muu vielä hakannut päätä seinään näiden kanssa?

Vierailija

Näinhän se tahtoo olla, että noissa vehkeissä otetaan lyijyakuista surutta luulot pois. Kiinanpyörissä näkee että takuu on 1 vuosi tai 5000 kilometriä, eli alle 100 lataussykliä, kun akun pitäisi kestää sievästi käytettynä noin 500 latausta vaikka se otetaankin melko tyhjiin.

Vierailija

Puhut Veikko ihan asiaa.
Toinen mikä noissa kiinalaisissa on toteutettu huonosti on johdotukset ja pyöränlaakerit.
Kaikki mikä ilmankin toimii on jätetty pois.
Esimerkkinä kontaktori, heh laakereissa on sentään kuulat sisällä.
Halvalla tehdään, halvalla mennään
Hieman pelotti aluksi, ei ole mukava matkata pommin päällä
Noihin akkuihin palatakseni vielä: Testailin kiihtyvyyttä 60voltilla ja kiihtyi paremmin kuin 72 voltilla.
Eli akuthan tuossa kyykkäävät ilmiselvästi.
Pienen ydinvoimalan kun saisi vaikka ebay:stä ostettua....

Vierailija

Siis ohjain on säädetty jollekin jännitteelle jonka se olettaa saavansa akuista, ja sitten se himmailee virtaa kun jännite alkaa tippua?

Olisiko ratkaisu siinä, että säädetään ohjain luulemaan pienempää jännitettä?

Vierailija

Hyvin päätelty Veikko.
Jännitteen pystyypi ohjelmoimaan tuossa kikkarassa alueelle 18v-90v
Se vain että ei viitsisi ohjelmoida ajettaessa 72 voltilla paljon alemmaksi esim.
65 volttia koska sehän ne akut viimeistään tappaa jos jokin.
Jännitteenhän tarttis pysyä lukemissa 72v-86v.
Koetan kuitenkin laskea tuota jännitettä ihan vain uteliaisuuttani.

Kiitos.

Vierailija
Emtec

Noihin akkuihin palatakseni vielä: Testailin kiihtyvyyttä 60voltilla ja kiihtyi paremmin kuin 72 voltilla.
Eli akuthan tuossa kyykkäävät ilmiselvästi.



Sarjaresistanssihan siinä kasvaa. Sama syy miksi 9 voltin neppariparistosta saa vähemmän tehoa ulos kuin 1,5 voltin alkaliparista. Jos huippuvirta on 200 mA niin ei se jännite siinä paljoa auta.

Kun sinulla on 72 voltin edestä akkuja, oletettavasti siis 6 sarjassa, niin voisit koettaa huvikseen myös mitä tapahtuu kun laitetaan 36 volttia koneeseen mutta akkuja on 2x3 rinnakkain.

Miten näissä muuten menee lataus? Työntääkö se vain sarjaan jerkkua sisään sen kummemmin balansoimatta akkuja, vai tuleeko jokaiselle akulle oma 12 volttia?

Vierailija

Laturi tuuppaa sarjaan.
En viitsi kyllä ruveta heittämään 2x3 noita akkuja, on senverta vmäisessä paikassa nuo patterit.
Ja silloinhan myös moottorin kierrokset putoavat puoleen entisestään.
Moottorin kv. kun on, mitä on niin sitä ei ilman uudelleen käämintää voi muokata.
Se mistä voisi saada apuja olisi ostaa uusi 48voltin hubi jota ajaisi vaikka 60voltin jänniteellä sen se varmasti kestäisi.
Alkaisi ne kv:tkin olemaan kohdillaan.
Se vain että väännössä hävitään jonkin verran.
Toisekseen tuo 48v moottori antaa tiettyyn pisteeseen tehoa enempi jonka jälkeen teho putoaa tramaattisesti ja Amppeerit alkaa nousemaan hurjasti.
Kompromissi tuokin.
Ehdotan sitä atomivoimalaa edelleen

Vierailija

Päivityksiä tilanteeseen:
Pudotin controllerin ohjelmasta alimman sallitun volttimäärän radikaalisti 18 volttiin (Veikon ehdottamalla tavalla).
Nyt alkoi jo moottorikin heräämään henkiin ja vauhtiakin olla niinkuin vanhassa säätimessä.
Ilmeisesti tuo +5 asteen lämpötila vaikuttaa jonninverran huippuihin?
Pieneen vastatuuleen kulki 60 km/h
Tarvii vielä testailla noita controllerin moodeja vielä.
Valittavissa torgue, balansed ja speed.

Vierailija

Jos olisin fiksumpi, niin suunnittelisin mittarin joka mittaa akusta jännitteen aleneman virran funktiona, josta saa näppärästi laskettua akun sisäisen resistanssin.

Sen jälkeen on helppo mitata kuormitetusta jännitteestä ja kuormavirrasta että mikä akun vapaajännite olisi, ja näin arvioida ajon aikana milloin se on tyhjä.

Ainut ongelma on, että akun resistanssi kasvaa kylmässä, eikä tuommoinen 75 kilon mötky ehdi sanottavasti lämmetä muutaman kymmenen watin hukkateholla ajon aikana.

Vierailija

Tarkoitus olisi haarukoida pihtimittarilla seuraavaksi paljonko tuo haukkaa
heinää ajossa.
Kyllä nuo akut menevät vaihtoon tuossa talven aikana.
72 volttinen jännitemittari odottaa tuossa työpöydällä asennusta siitäkin saapi hieman osviittaa akkujen tilasta.
Kiitos vinkistäsi Veikko.
Mukava palsta kun saa asiallisia neuvoja.

Vierailija

Laitetaanpas päivitystä tilanteeseen.
Kiskaisin pihtimittarin kiinni ja mittailin hieman ämpäreitä ajossa.
Nämä tulokset ovat sitten akun nimellisjännitteellä koska ei ollut jännitemittaria
vielä kiinni.

TEHO
60v max 26,4 A 1644 W
60v min 16,5 A 990 W

72v max 27,4 A 1900,8 W
72v min 16,5 A 1296 W

Aika kohtuulliset kulutuslukemat, oletin amppeerien olevan luokkaa 30 A

Vierailija

"Tekniikan maailma" - lehdessä tekevät muuten sähköistä perämoottoria johon tulee tuollainen skootterin hiiliharjaton BLDC moottori. Kanattaa lukaista jos vaikka jotain vinkkejä irtoaisi.

Epäilen että jos BLDC moottoria ajaa ylikuormalla niin sen sisältämät magneettit lämpenevät ja magneetisuus pikku hiljaa hiipuu? Jäähdytystä kanattaa parantaa jos tehoa nostaa.

Toinen juttu on että kun akkuja kytkee sarjaan niin akkujen sisäinen vastus tietysti summautuu ja tehoa hukkuu sisäiseen vastukseen. Optimitilatessa moottorin käämin resistanssi on yhtäsuuri kuin akkujen sisäinen vastus.

BLDC mottorissa viralla säädetään vääntömomenttia ja jännitteellä kierrosnopeutta. Jos haluat oikein hifistellä niin laitat laitat lähtökiihdytyksessä akut rinnan ja virran tippuessa ja kierrosnopeuden kasvaessa sarjaan.

Vierailija

Optimitilanteessa akun sisäinen resistanssi on nolla, jolloin kaikki tehosta päätyy moottorille.

Tuo 1:1 resistanssivaatimus pätee siinä tapauksessa että halutaan saada maksimimäärä tehoa ulos akusta jolla on jokin resistanssi R, mutta silloin kyllä pelataan akun kannalta jo niin härskillä alueella että siinä voi käydä heikosti.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Lyde
Epäilen että jos BLDC moottoria ajaa ylikuormalla niin sen sisältämät magneettit lämpenevät ja magneetisuus pikku hiljaa hiipuu? Jäähdytystä kanattaa parantaa jos tehoa nostaa.



Tuo on noiden moottorien tunnettu ongelma. Vahvat magneetit kestävät hyvin huonosti lämpöä (alle 100 C).

BLDC mottorissa viralla säädetään vääntömomenttia ja jännitteellä kierrosnopeutta. Jos haluat oikein hifistellä niin laitat laitat lähtökiihdytyksessä akut rinnan ja virran tippuessa ja kierrosnopeuden kasvaessa sarjaan.



Tuskin tuollainen monimutkainen kytkentä on tarpeen. PWM-ohjaus toimii hakkurina, joka pienentää moottorin jännitettä ja kasvattaa virtaa paljon suuremmaksi kuin akusta otettu. Kannattaa vain huomioida, että fettien ja diodien häviöt ovat mahdollisimman pienet.

Vierailija
Neutroni

Tuo on noiden moottorien tunnettu ongelma. Vahvat magneetit kestävät hyvin huonosti lämpöä (alle 100 C).



En muista luokituksia, mutta alimmillaan 50 astetta on jo liikaa vahvimmille magneeteille, ja siitä ylöspäin seuraava luokka oli 75 astetta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat