Yksinkertainen vektorilasku, mutta en osaa.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Elikkä amk:n lasku, mutta koska olen käynyt ammattikoulun ja tunnilla en tajua niin voisiko joku neuvoa tässä laskussa. Olen pyöritellyt sitä 1,5h tässä

Vene soudetaan joen yli. Veneen nokka osoittaa kohtisuorasti joen poikki, ja veneen vauhti veden suhteen on 2,9m/s. Veden virtausnopeus on 0,7m/s. Määritä veneen nopeus rannan suhteen?

Olen yrittänyt tehdä tästä suorakulmaisen kolmion, niin että hypotenuusa olisi nopeus rannan suhteen, mutta sitten kun lasken niin en saa oikeaa nopeutta, enkä oikeaa kulmaa ( 13m/s, joka muodostaa 13,6 asteen kulman soutusuunnan kanssa )

Kommentit (4)

Opettaja
Seuraa 
Viestejä1983
Liittynyt22.7.2011

Tuossa vastauksessa on kyllä joku ikiliikkuja kyseessä.
Nopeuden jokea vastaan kohtisuora komponentti on tuo 2,9 ja joen suuntainen 0,7.
Tässä kysyttäneen summavektoria, jonka suuruus saadaan Pythagoraalla ja suunta tangentilla.
Kulma lienee oikein, mutta pituus vähän alle 3.

Vierailija
ernhoff
Elikkä amk:n lasku, mutta koska olen käynyt ammattikoulun ja tunnilla en tajua niin voisiko joku neuvoa tässä laskussa. Olen pyöritellyt sitä 1,5h tässä

Vene soudetaan joen yli. Veneen nokka osoittaa kohtisuorasti joen poikki, ja veneen vauhti veden suhteen on 2,9m/s. Veden virtausnopeus on 0,7m/s. Määritä veneen nopeus rannan suhteen?

Olen yrittänyt tehdä tästä suorakulmaisen kolmion, niin että hypotenuusa olisi nopeus rannan suhteen, mutta sitten kun lasken niin en saa oikeaa nopeutta, enkä oikeaa kulmaa ( 13m/s, joka muodostaa 13,6 asteen kulman soutusuunnan kanssa )

Jos se vene kerran menee kohtisuoraan joen poikki, niin nopeus rannan suhteen on myös kohtisuoraan .
Veneen nopeus veden suhteen on oltava vinosti vastavirtaan, jotta lopputulos veden virtausnopeuden kanssa olisi kohtisuoraan rannasta.
Vektoriyhtälö siitä tulee.
Veneen nopeus veden suhteen on cos(alfa)*2,9i+sin(alfa)*2,9j
Veden nopeus on -0,7i
veneen nopeus rannan suhteen on yj

cos(alfa)*2,9i+sin(alfa)*2,9j-0,7i=yj

cos(alfa)*2,9-0,7=0=>alfa=76 astetta

sin(alfa)*2,9=y=>y=2,8 m/s. Tässähän kysyttiin vaan tätä ja suunta on siis kohtisuoraan rannasta vastarannalle

Tämä on kyllä varmaan väärin ajateltu, koska ei veneen keula tietenkään kohtisuoraan menevältä näytä, jos se vinoon lähtee. Kyllä sen on kohtisuoraan lähdettävä ja ajautuu sitten virran mukana, mutta keula on aina kohtisuoraan rannasta. Niin kuin tuossa edellä oli esitetty

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Opettaja
Tuossa vastauksessa on kyllä joku ikiliikkuja kyseessä.
Nopeuden jokea vastaan kohtisuora komponentti on tuo 2,9 ja joen suuntainen 0,7.
Tässä kysyttäneen summavektoria, jonka suuruus saadaan Pythagoraalla ja suunta tangentilla.
Kulma lienee oikein, mutta pituus vähän alle 3.

Näin sen minäkin ymmärsin.

Uusimmat

Suosituimmat