Skitsofrenia terveessä päässä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Muistan jossain törmänneeni tekstiin jossa jollakin miehellä oli skitsofrenia, mutta
hän tiedosti asian tarpeeksi hyvin ettei se liiemmin häntä häirinnyt. Jos joku muistaa
lukeneensa asiasta niin voi infota vähän lisää.

Jos terve mieli saisikin skitsofrenian, lähinnä vaan sen paranoidisen puolen. Tuntuu mahdottomalta ajatukselta, mutta aina voi jossitella.
Tarpeeksi vahva mielihän kiistäisi näkyjen todenmukaisuuden ja tiedostaisi ongelman.
Tällöin koko skitsofreniaa ei pitäisi olla edes olemassa. Parantuisiko skitsofrenia siis heti
itsestään?
Mutta jos muuten terveessä mielessä olisi lievä paranoidinen skitsofrenia niin selittäisikö
se henkimaailman kokemukset?

Ihmismieli on todella mielenkiintoinen sen monimutkaisuuden takia.
Kipukin on vain päässä ja sen saa suljettua pois.
Itse tätä kerran uteliaisuudesta testasin polttamalla hieman ihoa kyynärvarresta.
Tiedostamalla kivun olemassaolon ja sen johtuvan päästä sen sai suljettua pois,
jolloin kipua ei tuntenut. En sitten tiedä kuinka kovan hermoärsykkeen pystyy poissulkemaan.
Tätä on tullut kokeiltua myös chilien kohdalla.
Tuon ihon polttamisen olis voinu jättää pois, koska siitä jäi vaurio ihoon, mutta tehty mikä tehty.

Kommentit (11)

Opettaja
Seuraa 
Viestejä1983
Liittynyt22.7.2011
kopernikustako

Moni matemaatikko ja rock-tähti on jo uransa ehtoopuolella 25:n ikäisenä, joten jos vasta 28-vuotiaana sairastuu, niin ehtii olla hyvinkin kuuluisa. Mahtaakohan tuo myöhemmin tuleva tauti vaikuttaa jo etukäteen siten, että luovuus on ylikerroksilla, vai onko liika puristaminen sairastumisen syynä.? Tietysti huumeillakin voi olla osansa asiassa (Green, Barrett, Keruach).

deezee
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt6.6.2011
Mambotus
Jos terve mieli saisikin skitsofrenian, lähinnä vaan sen paranoidisen puolen. Tuntuu mahdottomalta ajatukselta, mutta aina voi jossitella. Tarpeeksi vahva mielihän kiistäisi näkyjen todenmukaisuuden ja tiedostaisi ongelman. Tällöin koko skitsofreniaa ei pitäisi olla edes olemassa. Parantuisiko skitsofrenia siis heti itsestään? Mutta jos muuten terveessä mielessä olisi lievä paranoidinen skitsofrenia niin selittäisikö se henkimaailman kokemukset?

Käytännössä kaikilla meillä on paranoidi puolemme. Jos koskaan olet potenut huonoa omatuntoa ja kelaat, että mitähän joku miettii sinusta ja mitähän se voisi tehdä sen takia, mitä muutakaan se on kuin paranoiaa? Tavallisesti se vain ei lähde käsistä, kuten skitsofreenikolla käy.

Skitsofrenia on aivojen sairaus, jossa hermosolujen väliset yhteydet toimivat epänormaalisti. Kyse ei siis ole pelkästään harhaluuloista ja -aistimuksista tai todellisuudentajun menetyksestä, joita ei-skitsofreenikkokin voi kokea. Tämän osalta skitsofrenia ei parannu koskaan, mutta sen oireita voi hillitä jopa niin pitkälle, että se on käytännössä oireeton tai vaikuttaa elämään vain vähän.

Vierailija
Mambotus

Jos terve mieli saisikin skitsofrenian, lähinnä vaan sen paranoidisen puolen. Tuntuu mahdottomalta ajatukselta, mutta aina voi jossitella.
Tarpeeksi vahva mielihän kiistäisi näkyjen todenmukaisuuden ja tiedostaisi ongelman.
Tällöin koko skitsofreniaa ei pitäisi olla edes olemassa. Parantuisiko skitsofrenia siis heti
itsestään?
Mutta jos muuten terveessä mielessä olisi lievä paranoidinen skitsofrenia niin selittäisikö
tehty.

Skitsofrenia ei voi olla "terveessä päässä", koska silloin se ei ole skitsofrenia. Skitsofrenian yksi keskeisempiä piirteitä on, ettei henkilö pysty erottamaan todellisuutta ja epätodellisuutta toisistaan. Muutenhan taudin paranoidiset oireet voitaisiin hoitaa lyhyt terapialla pois eikä siinä sitten sen kummempaa.

Erakko
Seuraa 
Viestejä1807
Liittynyt26.8.2005
ToniTammi
Mambotus

itsestään?
tehty.

Skitsofrenia ei voi olla "terveessä päässä", koska silloin se ei ole skitsofrenia. Skitsofrenian yksi keskeisempiä piirteitä on, ettei henkilö pysty erottamaan todellisuutta ja epätodellisuutta toisistaan. Muutenhan taudin paranoidiset oireet voitaisiin hoitaa lyhyt terapialla pois eikä siinä sitten sen kummempaa.

Onko mielestäsi uskovaiset skitsofreenikkoja ?

Kyllä voi olla kahden vaiheilla. Toisena hetkenä on näyissä toisena hetkenä analyyttinen. Minulla oli melkein aina analyysi päällä siitä, mitä on todellista, mikä ei. Lopulta opin, ettei kannata luulotella.

---
Seuraa 
Viestejä3395
Liittynyt6.9.2006

Muistan hämärästi tältä palstalta lukeneeni jonkun kertomuksen omasta skitsofreniastaan. Se lähinnä oireili ääninä, hänelle puhuttiin. Suhtautui asiaan melko tyynesti ja antoi ymmärtää, että kun tietää mistä se johtuu ja ettei se ole totta, sen kanssa pystyy elämään.

Käsi ylös! Vai muistaisiko joku muu tätä?

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Mulla on skitsofrenia - ollut ääniä ja "ne" puhui mulle kaikkea sontaa ja tiedän kyllä mikä on totta ja mikä ei, mutta ne äänet oli läsnä niin usein et ei ollut enää paljon omaa rauhaa. Monesta eri lääke-vaihtoehdoista ollaan päädytty Rispedral Constaan, jota saan piikillä pyllyyn kahden viikon välein. Ei oo enää ääniä ja olo on tasapainoinen. Saa paljon aikaseks taas ja ohjat on käsissä lujalla otteella, elämä aika nautinnollista. Olen samalla muuttanut elämäntapoja paremmaksi, eli en juo bissee joka toinen päivä ja muutenkin alkanut treenaamaan lihaksia ja käynyt ulkoilemassa.

Pääasia ettei tee tästä itselleen ongelmaa mikä johtaisi itsesyyllistymiseen ja ahdistukseen.
Ja että on kavereita joille jutella. Neuvoisin muita skitsoja joilla menee huonommin ettei uskois mihinkään uskonnolisuus-skeidoihin jotka voi olla aika paha yhdistelmä skitsofrenian ohella koska syytökset joita moni skitso kuulee "heiltä" voi saada aikaan paljon negatiivisia tunnereaktioita. Ai suatana että mä välillä kiroan uskontoja joissa tois-sijaistetaan ihmisiä.

Joo, ottakaa iisisti ja koittakaa löytää hyvä lääke ja mieli. Älkää antakaa vajota liian syvälle, opin sen ite kantapään kautta.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija
deep'n'dark
Mulla on skitsofrenia - ollut ääniä ja "ne" puhui mulle kaikkea sontaa ja tiedän kyllä mikä on totta ja mikä ei, mutta ne äänet oli läsnä niin usein et ei ollut enää paljon omaa rauhaa. Monesta eri lääke-vaihtoehdoista ollaan päädytty Rispedral Constaan, jota saan piikillä pyllyyn kahden viikon välein. Ei oo enää ääniä ja olo on tasapainoinen. Saa paljon aikaseks taas ja ohjat on käsissä lujalla otteella, elämä aika nautinnollista. Olen samalla muuttanut elämäntapoja paremmaksi, eli en juo bissee joka toinen päivä ja muutenkin alkanut treenaamaan lihaksia ja käynyt ulkoilemassa.

Pääasia ettei tee tästä itselleen ongelmaa mikä johtaisi itsesyyllistymiseen ja ahdistukseen.
Ja että on kavereita joille jutella. Neuvoisin muita skitsoja joilla menee huonommin ettei uskois mihinkään uskonnolisuus-skeidoihin jotka voi olla aika paha yhdistelmä skitsofrenian ohella koska syytökset joita moni skitso kuulee "heiltä" voi saada aikaan paljon negatiivisia tunnereaktioita. Ai suatana että mä välillä kiroan uskontoja joissa tois-sijaistetaan ihmisiä.

Joo, ottakaa iisisti ja koittakaa löytää hyvä lääke ja mieli. Älkää antakaa vajota liian syvälle, opin sen ite kantapään kautta.

Aika pitkään sun harhailuistas saatiin täällä nauttia Noh hyvä että oikea lääkitys on löytynyt ja tauti saatu kuriin, toivottavasti pysyy kurissa jatkossakin

Vierailija

Mulla on kans skitsofrenia, paranoidi sellainen. Itsellä se ilmenee tälläisinä kohtauksina (joita sattuu onneksi harvoin) joissa tulee ensin outoja ja innostavia asioita päähän todellisuus muuttuu hetkellisesti paremmaksi ja sitten alkaa asiat lipsumaan paranoian puolelle ja dark sidelle. tämä tapahtuu noin viikon sisällä. Yleensä muut ihmiset huomaa etten käyttäydy enää ihan normaalisti. Olen kyllä oppinut tunnistamaan noita tiloja ja hillitsemään itseäni niiden alkaessa. Myös lääkitystä saan, sama risperdal consta piikillä.

Auditorisia hallusinaatioita koen kanssa, kaikenlaisia kuiskauksia yms. mutten niistä enää pahemmin välitä eikä ne enää häiritse elämää. Meditaatiostakin on ollut apua.

Uusimmat

Suosituimmat