Valtioiden velkaantuminen

Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Olen yrittänyt löytää vastauksen seuraavaan kysymykseen:

Jos jokainen teollisuusmaa maksaisi velkansa pois samantien, ja vastaavasti perisi kaikki saatavansa muilta teollisuusmailta, niin mikä olisi nettotulos? Nyt minua hämää se, että kaikki valtiot ovat velkaa jollekkin toiselle valtiolle, samoin jokaisella valtiolla on saamisia muilta valtioilta. Mitä jos peli vihelletään poikki, ja saamiset ja velat kuitataan samantien, niin mikä on lopputulos? Jotkut maat jäävät "voitolle", jotkut "tappiolle". Mutta minkä suuruinen on erotus voitot-tappiot? Jos se on negatiivinen, niin silloinhan markkinoilla on liikuteltu rahaa jota ei ole ikinä edes ollut olemassa?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Kommentit (7)

Vierailija
Astronomy
Olen yrittänyt löytää vastauksen seuraavaan kysymykseen:

Jos jokainen teollisuusmaa maksaisi velkansa pois samantien, ja vastaavasti perisi kaikki saatavansa muilta teollisuusmailta, niin mikä olisi nettotulos? Nyt minua hämää se, että kaikki valtiot ovat velkaa jollekkin toiselle valtiolle, samoin jokaisella valtiolla on saamisia muilta valtioilta. Mitä jos peli vihelletään poikki, ja saamiset ja velat kuitataan samantien, niin mikä on lopputulos? Jotkut maat jäävät "voitolle", jotkut "tappiolle". Mutta minkä suuruinen on erotus voitot-tappiot? Jos se on negatiivinen, niin silloinhan markkinoilla on liikuteltu rahaa jota ei ole ikinä edes ollut olemassa?

Eikös suurin osa maista ole velkaa ennemmin yksityisille pankeille/rahoituslaitoksille jotka jokseenkin painaa rahaa tyhjästä ilmasta, joten jos kaikki maksaisi velkansa pois niin maailmassa ei olisi yhtään rahaa kierrossa kenelläkään. Se että kaikki maat maksaisi velkansa pois on kuitenkin teoriassa ja käytännössä mahdotonta.

Vierailija

Mikä on 'rahaa, jota ei ole olemassa'? Rahaako, jota ei voi vaihtaa käteiseksi? Maailmassa ei ole pitkään aikaan, lieneekö koskaan, ollut tileillä olevia summia vastaavaa käteistä missään.

Ajatellaan, että vien oletetun 10 miljoonan lottovoittoni pankkiin ja talletan sen sinne useammaksi vuodeksi. Tänä aikanahan minulla 'on' pankissa se raha siellä. Mutta pankki on lainannut sen jo todennäköisesti samana päivänä eteenpäin. Eli minulla ei olekaan pankissa enää sitä kymppimilliä oikeasti vaan se on jo jonkun toisen tilillä. Nyt onkin kaksi tahoa, jotka väittävät omistavansa tuon kympin. Lisääntyikö se raha maailmassa silti? Toisten mielestä kyllä...

noone
Seuraa 
Viestejä577
Liittynyt20.3.2011

FIAT raha on mystinen väline. Se on samaan aikaan olemassa ja ei ole, kuten Schrödingerin kissa.

Luulen että Norja, Kiina ja Venäjä jäisi voitolle ja me kaikki muut olisimme *owned*.

Vierailija

Eivät valtiot lainaa vain toisiltaan vaan ne lainaavat hyvin paljon myös institutionaalisilta sijoittajilta ja yksityishenkilöiltäkin, joten sikäli kysymyksesi ei ole mielekäs.

Vierailija

"Ihmiset voi orjuuttaa miekan tai velan avulla"

Hyvin ne siellä Kreikassakin nyt on sormi suussa kuin United corporations OY on valloittanut maan ja näennäisen velan takia pakottaa maan antamaan kaikki palvelunsa ja resurssinsa pilkkahinnalla miehittäjille eli suuryrityksille.
Tämän kruunaa se että kaikki muut vielä syyttää Kreikkalaisia itseään tilanteesta, mikä sinällään on oikeutettua koska siellä on korruptoitunut politiikka arkipäivää. Ennenpitkää sama tilanne kuitenkin on edessä 90% valtioista joten voinemme pohtia onko vika korruptoituneissa valtioissa vai itse systeemissä.

Uusimmat

Suosituimmat