Sähkötekniikka AMK valintakoe

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Sitä vaan että mistä päin nettiä löytyy ammattikorkeakoulujen vanhoja pääsykoekysymyksiä sähkön saralta. Kun mä en löydä. Ehkä mun pitäis ensin opetella käyttään internettiä...

Sivut

Kommentit (113)

Vierailija

http://www.koearkisto.com/tekniikkavalintakokeetamk.php
http://samk.fi/tekniikanvanhatpaasykokeet

Tuolla on ainakin jotain.

Käytännössä jos saat työkokemuksesta, intistä tms sen 5pts vaimitäsenytoli ja olet hyvä luetun ymmärtämisessä niin saamalla ihan muutaman laskun oikein ovet jo aukenee. Näin ainakin omasta kokemusta (2x AMK hakenut)

Yleistä sähkötekniikan pääsykoetta ei kai missään ole, vaan koe on sama kaikille tekniikan hakijoille. Pari algebran laskua, vähän geometriaa, joko kemian tai fyssan lasku jne.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Saako noissa kokeissa hävytöntä etua ne nöösit joille eno on ostanu laskimeksi laskukoneeksi naamioidun tietokoneen verrattuna muhun jolla on raittiin päivän hinnalla ostettu TI-30XA? Entä saako noissa kokeissa käyttää maol-taulukkokirjaa jonka päälle on kaatunut kaljaa ja johon vierustoveri on kirjoittanut hävyttömiä merkintöjä?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Opettaja
Ainakin joskus erinäisiä pääsykokeita sai työvoimatoimistoista. Alkuun voisi katsella heidän sivuiltaan, jos ei paikan päälle pääse.

Joo sen mä tiedän mutta oon siirtynyt internetaikakauteen.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Shan
http://www.koearkisto.com/tekniikkavalintakokeetamk.php
http://samk.fi/tekniikanvanhatpaasykokeet

Tuolla on ainakin jotain.

Käytännössä jos saat työkokemuksesta, intistä tms sen 5pts vaimitäsenytoli ja olet hyvä luetun ymmärtämisessä niin saamalla ihan muutaman laskun oikein ovet jo aukenee. Näin ainakin omasta kokemusta (2x AMK hakenut)

Yleistä sähkötekniikan pääsykoetta ei kai missään ole, vaan koe on sama kaikille tekniikan hakijoille. Pari algebran laskua, vähän geometriaa, joko kemian tai fyssan lasku jne.

Joo tänks.

Mitä jos on käyny intin ja on muutamia vuosia työkökemusta tekniikan ja sähkön parissa? Vai tuleeko pisteisiin joku vakiopotti että työkökemusta joko on tai ei ole?

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
CE-hyväksytty
Kannattaisko mun tehdä pari multinikkiä ja niillä kysellä täältä että miten noi lasketaan?

Kyllä sinä saat vastauksia paremmin, jos kyselet omalla nimellä (siis tällä CE-hyväksytty nimimerkillä)

Vierailija

Pakko päästä pätemään vähäisillä lahjoillaan ja ratkaista tuo yhtälö:

m1v1=(m1+m2)v2
m1v1=m1v2 + m2v2
m1v1 - m1v2 = m2v2
m1(v1 - v2) = m2v2
m1 = m2v2/(v1-v2)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Jorma
CE-hyväksytty
Kannattaisko mun tehdä pari multinikkiä ja niillä kysellä täältä että miten noi lasketaan?

Kyllä sinä saat vastauksia paremmin, jos kyselet omalla nimellä (siis tällä CE-hyväksytty nimimerkillä)

Mutta kun CE-hyväksyttynä tuollaiset laskut ovat lapsellisia niin jos todellisena henkilönä en jostain syystä hoksaa niin en viitsi loata CE-hyväksytyn mainetta älykkäänä ja hienona erikoismiehenä.

Vierailija

Työkokemus tai intti, ihan sama miltä alalta, antaa syystä X pääsykoepisteitä. Oliko se nyt sen 5, ja läpäisyraja kun itse hain taisi olla 35+? En kyllä mene vannomaan.

TI-89:a tai vastaavaa ei pitäisi pääsykokeissa sallia. Normaali funktiolaskin (sin cos tan yms) saa olla, kunhan ei ole graafinen(?). Mutta kannattaa varmistaa vielä.

Tosin eipä sillä laskimella muutenkaan voi tehdä muuta kuin varmistaa että tulos on oikein (mikä on toki valtava etu, itse ainakin mokailen kokeissa aina epävarmuuden takia ja pyyhin oikeita tuloksia pois hetken mielijohteesta). Välivaiheet on oltava, "laskin päässä" ei riitä selitykseksi.

Sitten itse tenteissä saa olla mikä tahansa graafinen puolitietokone, kunhan sen muisti on tyhjennetty (ei pdf:iä siellä yms). Ei niitä kyllä kukaan yleensä tarkista, mutta itselle siinä vain hallaa tekee ja jos narahtaisit niin sanktio nyt ei olisi mikään ihan kevyt.

Jotkut varmasti itkevät että miksi saat sillä TI:n solve-ominaisuudella ratkaista minkä tahansa matemaattisen yhtälön, mutta fiksu opettaja osaa tehdä tehtäviä joita et vain voi ratkaista ilman osaamista ja järkeilyä.

Ja sitten kun mennään sähkötekniikkaan niin ei ketään, vähiten sitä opettajaa, kiinnosta pyöritellä paperilla 5x5 -matriiseja, laskea jatkuvasti kompensointia tai loistehoa eri tehokertoimilla. Se vain hidastaa varsinaista opetusta... Ja työelämässähän se on laskin on siinä vieressä, sikäli että sitä edes tarvitset. Niin, pitää ne asiat totta kai osata.

edit:

R3D3
Pakko päästä pätemään vähäisillä lahjoillaan ja ratkaista tuo yhtälö:

m1v1=(m1+m2)v2
m1v1=m1v2 + m2v2
m1v1 - m1v2 = m2v2
m1(v1 - v2) = m2v2
m1 = m2v2/(v1-v2)

Päivän sana: Yhteinen tekijä

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Shan
Välivaiheet on oltava, "laskin päässä" ei riitä selitykseksi.

Just toi on ärsyttävää. On aina ollu. Kyllä ne välivaiheet mulla on mutta ne on kryptattuna sekalaisiin paperinpaloihin mielivaltaisessa järjestyksessä. Eikö matematiikan kokeessa mitata ratkaisukykyä? Mä oon sen verta kerenny oleen töissä että oon ehtiny toteamaan että työnantaja ei tule kyttäämään missä järjestyksesä mun paperit ja merkinnät on.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat