Insuliinin eritys: parempi piikkeinä vai tasaisesti?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tutkiessani tuossa eri safkojen glykeemistä indeksiä sain tietää, että esim. coca-colan, sen punaisen sokerimyrkyn, GI on 63, eli keskitasoa, useimpien leipien ja muun hötön kanssa about samalla tasolla. Muun safkan ohessa tuota tulee litkittyä suht. tasaisesti pitkin päivää.

Kumpi on siis insuliininerityksen kannalta parempi: suht. tasainen jatkuva eritys, vai terävät piikit aterioiden yhteydessä?

Itse asiasta mitään tietämättömänä ja omien kokemusteni perusteella sanoisin, että vähemmän haimaa rasittavaa on, jos verensokeri on jatkuvasti hieman koholla jatkuvan, tasaisen ravinnonsaannin seurauksena, koska kuten muutkin elimet ja asiat, se todennäköisesti tottuu tuottamaan tasaisesti kohtuullisia määriä insuliinia ja mukautuen tilanteeseen ei aiheuta rasitusta haimalle. Mutu-perusteena käytän sitä, että jos litkin sokerilimua pitkin päivää, olo pysyy virkeänä ja hyvänä, mutta jos vedän ison annoksen safkaa, tulee väsynyt ja jaksamaton, ähky ja jopa yleensä epämiellyttävä olo. Tällöin myös insuliinia tarvitaan hirveitä määriä hyvin lyhyessä ajassa, joka varmasti rasittaa haimaa enemmän.

Vaan mitä sanovat asiaan enemmän perehtyneet?

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat