YLE: kova tuuli voi nostaa auton ilmaan

Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Aika mielenkiintoisesti otsikoitu uutinen:

http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2011/1 ... 30650.html

Uutisesta selviää ja muutenkin on selvää, ettei Suomessa esiintyvä kova tuuli voi nostaa autoa ilmaan. Se, että sivutuulenpuuska haittaa auton hallittavuutta liukkaalla alustalla, voi kyllä aiheuttaa ojaanajon.

Näppituntumalta heittäisin, että noin 300 km/h voisi nostaa kevyen, huonolla aerodynamiikalla varustetun kotteron ilmaan, mutta tuollaisia tuulia esiintyy harvemmin Suomessa.

PS koska kuitenkin joskus tulevaisuudessa joku valopää sanoo, ettei uutisessa noin lue, niin kopioidaan tämänhetkinen teksti:

Kova tuuli voi nostaa autonkin ilmaan
julkaistu tänään klo 10:05, päivitetty tänään klo 11:21

Kova tuuli riepottelee tänään maan keskiosaa. Tuulenpuuskat voivat olla paikoin vaarallisen voimakkaita, eli noin 20 metriä sekunnissa. Tuuli voi kaataa puita ja oikein kova puuska liikauttaa autoakin.
...
Puuskainen ja kova tuuli voi katkoa puita, riepotella kattoja ja nostaa ajoneuvonkin ilmaan.

Kommentit (10)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Volitans
Suomessa on ollut useitakin F3 ja ainakin yksi F4 fujitan skaalan mukainen trombi. Mitään estettä kovimmille F5:llekaan ei ole.

http://ilmatieteenlaitos.fi/trombit-suomessa

http://en.wikipedia.org/wiki/Fujita_scale




Aika hiljasta on ollut autojen lentely silti. Ainakaan uutisessa mainittu "paikoin vaarallisen voimakas 20 m/s" tuuli ei heilauta autoa sen enempää kuin ajaminen 80 km/h.
Periaatteessa yli 100 m/s trombi kyllä riittäisi tuon taulukon perusteella repimään auton maasta - jäädään odottelemaan, jos sattuisi kohdalle.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Toisaalta, eipä lie kovinkaan suuri yllätys ettei lehdistö omaa suhteellisuudentajua. Hieman enemmän olisi toki odottanut Yleltä mutta nähtävästi hekin ovat vajonneet keltaisen lehdistön tasolle repiessään olemattomuuksista otsikoita.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

lokki
Seuraa 
Viestejä4073
Liittynyt3.1.2010
Denzil Dexter
Aika mielenkiintoisesti otsikoitu uutinen:

http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2011/1 ... 30650.html

Uutisesta selviää ja muutenkin on selvää, ettei Suomessa esiintyvä kova tuuli voi nostaa autoa ilmaan. Se, että sivutuulenpuuska haittaa auton hallittavuutta liukkaalla alustalla, voi kyllä aiheuttaa ojaanajon.

Näppituntumalta heittäisin, että noin 300 km/h voisi nostaa kevyen, huonolla aerodynamiikalla varustetun kotteron ilmaan, mutta tuollaisia tuulia esiintyy harvemmin Suomessa.

PS koska kuitenkin joskus tulevaisuudessa joku valopää sanoo, ettei uutisessa noin lue, niin kopioidaan tämänhetkinen teksti:

Kova tuuli voi nostaa autonkin ilmaan
julkaistu tänään klo 10:05, päivitetty tänään klo 11:21

Kova tuuli riepottelee tänään maan keskiosaa. Tuulenpuuskat voivat olla paikoin vaarallisen voimakkaita, eli noin 20 metriä sekunnissa. Tuuli voi kaataa puita ja oikein kova puuska liikauttaa autoakin.
...
Puuskainen ja kova tuuli voi katkoa puita, riepotella kattoja ja nostaa ajoneuvonkin ilmaan.


Laskin, että 1,5 tonnia painava 1,6 leveä ja 4,2 pitkä auto nousisi suoraan alapuolelta puhaltavalla 19 m/s tuulella ilmaan. Eihän tuo ole paljon mitään. Melko harvinainen tilanne silti, että tuuli aivan alta puhaltaisi.

Jos auton yli puhaltavan tuulen keventävää vaikutusta ei huomioida, keula tuuleen maassa kuivalla asfaltilla seisova auto pysyisi jarrujensa varassa (renkaiden ja alustan kitkakerroin 1) 600 km/h (170m/s) puhaltavassa tuulessa. Jos taas auton nostovoimakerroin huomioidaan, saattaa sivulta tai jopa edestä puhaltava nopea puuskai nostaa auton ilmaan, kunnes se tuulen mukaan lähdettyään putoaa takaisn maahan ja kierii eteenpäin. Perusauton korin nostovoimakertomet ovat luokkaa 0,1, joten auton tuulen puolen reunan nousemiseksi riittäisi luokkaa 60 m/s tuuli. Ilmanvastuksen aiheuttaman kaatomomentiin huomioiden hiljaisempikin.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
lokki

Laskin, että 1,5 tonnia painava 1,6 leveä ja 4,2 pitkä auto nousisi suoraan alapuolelta puhaltavalla 19 m/s tuulella ilmaan. Eihän tuo ole paljon mitään. Melko harvinainen tilanne silti, että tuuli aivan alta puhaltaisi.



Laskit huonosti, jos sait yli 2200 N/m2 tuulenpaineen tuolla nopeudella.

lokki
Seuraa 
Viestejä4073
Liittynyt3.1.2010
Denzil Dexter
lokki

Laskin, että 1,5 tonnia painava 1,6 leveä ja 4,2 pitkä auto nousisi suoraan alapuolelta puhaltavalla 19 m/s tuulella ilmaan. Eihän tuo ole paljon mitään. Melko harvinainen tilanne silti, että tuuli aivan alta puhaltaisi.



Laskit huonosti, jos sait yli 2200 N/m2 tuulenpaineen tuolla nopeudella.

Niinpäs laskinkikin, pilkkuvirhe nostovoimassa.
Tuo on siis 60 m/s ei 19m/s. Ilmankos se kuulostikin avuttoman pieneltä. Samalla nousevat myös nuo arviot sivulta tulevan tuulen nopeuksista noin kolminkertaisiksi.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Siinä vaiheessa kun tavara ja etenkin autot lähtee ilmaan, niin saa olla aika kova tuuli. Eikö niissä pyörremyrsykyjen keskuksissa jo ole jo niin kovat voimat, että se nostaa autotkin ilmaan. Tosin saa olla melkeinen matalapaine, että sellainen tapahtuisi normaalissa tuulessa. Melko monilla ihmisillä fysiikan suhteelisuudentaju heittää melko pahasti, mutta kai heidän aivonsa ovat sitten parempia hahmottamaan jotain muuta.

mika 69
Seuraa 
Viestejä136
Liittynyt3.12.2010

" nostaa ajoneuvonkin ilmaan."

Tuohan on melko kattava ilmaisu, esim. asunto-auto on ajoneuvo, jossa Kg/ m² on huomattavasti pienempi kuin henkilöautossa. Taikka UL-lentokone.

Vierailija

Kerran Porvoon moottoritiellä ajaessani tuntui vasen puoli käyvän ilmassa kun ajoin kahden kallion väliin (molemmilla puolilla tietä), tuntui kova tärähys aivan kun olisi ajanut kuoppaan vaikkei tiessä ollut kuoppaa. Auto on pieni ja painaa 800 kg nopeutta oli kai 90 km/h.

Silloin oli muutenkin tuulinen sää ja kovia puuskia. Puuskat tuntuu voimakkaimmin kallioiden kohdalla.

Vierailija

Jos otetaan huomioon auton liike niin kyllä satasen tuuli kaataa pakun tai kevyen kuorkan. Kun se tulee aukealle jossa tuuli on kovin. Auto kallistuu ja ohjausgeometria muuttuu niin että ohjausuunta tukee kaatumista. Kuljettaja yleensä kääntää tuuleen ja vastakkainen etupyörä kuormittuu renkaan taipuessa alle, niin että tukipiste siirtyy painopisteen suuntaan ja tuulen voima riittää kaatamaan.

Uusimmat

Suosituimmat