Lauantaille odotetaan meteoripurkausta - tutkimuslentokoneit

Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
[Päivitetty 8.10. klo 10.42] Lauantai-illalle odotetaan draconidien tähdenlentoparven maksimia. Normaalisti draconidit on vaatimaton parvi, mutta tänä vuonna osa tutkijoista ennustaa sen yltävän purkaukseen.
Draconidien mahdollinen purkaus osuu parhaiten nähtäväksi juuri Suomen kohdalla. Tästä syystä kansainvälinen draconidi-havaintokampanja toteutetaan pääosin Suomen ilmatilassa.
Maamme ylle saapuu lauantai-iltana kaksi yhdysvaltalaisten ja eurooppalaisten tutkijoiden havaintolentokonetta. Koneet eivät laskeudu Suomen kamaralle, vaan operoivat Kiirunasta käsin. Tutkijoiden tarkoitus on havaita parven maksimi Suomen ilmatilassa ja seurata meteoriaktiivisuutta tämän jälkeen myös Pohjois-Atlantin yllä.
Parven maksimin odotetaan osuvan lauantaille noin kello 22.30-23.30 paikkeille. Alkuillasta voi myös näkyä muutamia yksittäisiä hyvin kirkkaita tähdenlentoja.

Kaikki yhtenä miehenä (naisena) taivasta tuijottamaan ehtoolla!
http://www.avaruus.fi/uutiset/tahtiharr ... lassa.html

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Sivut

Kommentit (17)

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Noin 14. Ei kovin kirkkaita eikä pitkiä kaaria . Lisäksi satelliitti, kaksi joutsenta ja kolme lentokonetta.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Mä en nähnyt kuin Kuun.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Monta kymmentä meteoria n. tunnin aikana ja muutama kunnon sarja. Ei nyt ihan hirveää ilotulitusta, mutta mukava oli katsella lämpimästä makuupussista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat