Hidastuuko universumin laajeneminen suhteessa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos universumi (tyhjä tila) laajenee valon-nopeutta ja kiihtyen, ja tilavuus kasvaa, niin miten paljo valon-nopeuden on pakko kiihtyä koko ajan että suhteessa universumin laajeneminen ei hidastuisi? Meinaan sitä että se laajeneminen saattaa hidastua suhteessa jos se laajeneminen ei kiihdy tarpeeks nopeesti koska universumin koko alkaa olemaan niin iso.

Kommentit (6)

Vierailija

Ei kait kiihtyvyyden nopeus voi kokoaikaa kiihtyä samaan tahtiin ja suhteeseen verrattuna universumin diametriin?

Vierailija
Goswell
Ei se tyhjyys mihinkään laajene, tavarat tyhjyydessä leviää jos leviää, liekö tuokaan varmaa.

No niinhän ne väittää että se laajenis.. en mä tiiä. Mutta oletetaan siten nyt.
Ihmisillä ei oo hallussa vielä mitään täydellisiä teorioita.. ne vain näkee jonkin verran todellisuuten kait... esim supersäieteoria, jotkut luulee että se olis jokin absoluuttinen teoria, ei se oo... se vain kertoo mistä kvarkit koostuu.. mutta tuonhan me ollaan kuultu ennen. Ennen luultiin että atomit ovat pienimpiä.. sitten tuli kvarkit jne jne.. nyt ne koostuu muka noista säieistä. Mutta tämä säieteoria on vähän erillainen kun noi aikasemmat.. mutta nyt ei puhuta siitä.

Mä en henkilökohtaisesti usko että tilavuus laajenis mihinkään. Tämä vain perustui joihinkin aikasempiin teorioihin.. mutta jos ei muuta niin hauska matemaattinen laskutehtävä siitä voi tulla.

Goswell
Seuraa 
Viestejä10346
Liittynyt8.3.2010

Eihän tässä kukaan mitään varmasti tiedä, se tiedetään varmasti, mutta mukava pohtia ja pähkäillä.
Kvarkkien jakamattomuus on outo juttu jos on vielä voimissaan. Nimittäin neutronihan muuttuu siten protoniksi että yksi kvarkki muuttuu toiseksi. Pakkohan sen kvarkinkin on olla osista kasattu jos kerran kykenee muuttumaan ja sieltä vielä vapautuu osia, ei ne tyhjästä tule nekään.

Väittää saa mitä kukakin tahtoo, kaikkeus toimii niin kuin toimii väittivät tai väitän mitä tahansa.
Mutta yksinkertaisin on edelleen valttia tässä asiassa, alle minun (kait se on monen muunkin) ajatuksen on vaikea päästä, vain E on olemassa todella.

nuubi
Mä en henkilökohtaisesti usko että tilavuus laajenis mihinkään. Tämä vain perustui joihinkin aikasempiin teorioihin.. mutta jos ei muuta niin hauska matemaattinen laskutehtävä siitä voi tulla.

Niin, ei ääretön edes voi laajentua. Kentät ja tavarat voivat kyllä, kentät laajenee todella ja tavarat vain loittonee toisistaan kosmoksen mitassa. Tuo valonnopeus ja sen reititys kun selviää, selviää moni muukin asia, kuten se kuinka paljon kuvajaisissa on harhaa. Sitten vasta voi sanoa missä tapahtuu todella.
Nyt nimittäin on niin, että jos fotonille lähteen suhteen c, kaukaiset kohteet on todella paljon kauempana kuin nyt luullaan / tiedetään. Toisaalta jos kentät on kaareutuneet vahvasti, ne pirut rynnii taas lähemmäksi. Gravikenttien kaareutuminen voi olla erilaista kuin fotonikenttien, ota tuosta nyt selvää.

Minun mielestä noin.

Vierailija

Kuinka lähelle uskallatte ZOOMATA?
Alkuräjähdyspisteessä oli rakenne, mutta sitä alettiin vain tarkastella tietyllä gridillä, ja saatiin heti homma laajenemaan.... Samasta on kyse vieläkin, vaikka luullaan, että kaikki on vakiomittaista ja kokoista: EI OLE, sen voitte todeta vaikkapa ihmisten ja eläinten kokoeroista....

Jättiläinen ja tonttu tai Leijona ja kissa. Suurta eroa noiden älykkyydellä ei ole, huolimatta kokoeroista, tai pikemminkin niinpäin, että jättiläinen on älykääpiö...

Uusimmat

Suosituimmat