Pallosalama!

Seuraa 
Viestejä1069
Liittynyt10.10.2011

Mielestäni on typerää sanoa, että on typerää sanoa nähneensä pallosalaman.

Pallosalama ei ole salaliitto!

!

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

Sivut

Kommentit (42)

Minijehova
Seuraa 
Viestejä1069
Liittynyt10.10.2011

Sry outo lyhennelmä maanantai-illastani.

Vaimoni kysyi "oletko koskaan nähnyt pallosalamaa?", johon minä että "en, mutta isäni on, ja hyvin kuvaili minulle sen". Vaimoni sanoi TsiHiHihII... ja sanoi juuri lukeneensa tiede-lehdestä(jäi toiselle olkkarikoneelleni auki minulta:), että se on vain optinen harha. Siihen minä että "vittu että sä oot nuija".

No, aikani luettuani (3min22sek) huomasin pallosalaman todenperäisyyden olevan jopa yllättävän laajasti kiistelty aihe.

Hullua!

Pääsyynä epäilyille tuntuu olevan se, että joku ei osaa labrassa tehdä pallosalamaa.

Haloo!

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Eräs vanhempi mies 1930-luvulla havaitsi tuvassaan pallosalaman joka jäi kiertämään katosta roikkuvaa valaisinta. Äijä oli kylmän rauhallisesti kastanut vesiämpärissä 2 rättiä ja yrittänyt ne käsissään vangita pallon. Ei ollut onnistunut.

Tarkempaan raporttiin minun olisi konsultoitava asiaa paremmin tuntevaa tahoa.

Olen miettinyt, että saattoi olla hyväkin ettei onnistunut tarttumaan pallosalamaan. Kulmakarvat olisivat voineet olla vaarassa.

- Ubi bene, ibi patria -

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Pallosalamakertomukset kuulee usein vanhemmilta mieshenkilöiltä. Onko nainen joskus väittänyt nähneenä itse tuota ilmiötä?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Useampi ihminen on nähnyt tonttuja kuin pallosalamoita, joten samoin kriteerein pitäisi uskoa myös tonttuihin, sikäli kun niitäkään ei voida valmistaa laboratoriossa.

Tietysti kirkas valopallo havaintona on uskottavampi kuin peukalon korkuinen pikkuhippi, mutta myös hallusinaationa tavallisempi.

Aihe on kuitenkin niin kiistelty, että minäkin kerron pojalleni että olen nähnyt pallosalaman, niin saadaan vielä eläkevuosille hupia.

Vierailija

Pallosalamalle täytyy avata ovi tai ikkuna josta se pääsee ulos, se ei mene samasta ovesta/ikkunasta josta se on tullut.

Pallosalama poltti äidin mummun eteisen matot.

Onko kukaan nähnyt pallosalamaa esim. 2000 luvulla?

Tuntuu olevan tuo vanhojen ihmisen juttu.

Vierailija

Israelissa valmistettiin tulipalloja

Nyt tulipallo leijuu Eli Jerbyn laboratoriossa Tel Avivin yliopistossa.

Kaikki alkoi mikroaaltoporasta, jota Jerby työtovereineen kehitteli vuonna 2002. Hän selittää, että laite keskittää energiaa aineen pinnalle muodostuvaan kuumaan pisteeseen. Mutta poran prototyypillä oli ikävä vika. Kun se vedettiin pois, sulasta paikasta irtosi ainetta.

Toisinaan irronnut aine muuttui tulipalloksi, joka leijui ilmassa ja hyllyi kuin meduusa. Jerby ei heti tullut yhdistäneeksi ilmiötä pallosalamaan.
http://www.tiede.fi/artikkeli/590/ratke ... _arvoitus_

Vierailija
Saw
Pallosalamakertomukset kuulee usein vanhemmilta mieshenkilöiltä. Onko nainen joskus väittänyt nähneenä itse tuota ilmiötä?

Naiset ei monestikaan havaitse mitään mielenkiintoista koska meikkaus on tärkeintä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Sahrah
Pallosalamalle täytyy avata ovi tai ikkuna josta se pääsee ulos, se ei mene samasta ovesta/ikkunasta josta se on tullut.

Taitaa nykyteknologia haitata pallosalamoiden pääsyä pirttiin puhelinpistokkeesta.

Vierailija
CE-hyväksytty
Sahrah

Taitaa nykyteknologia haitata pallosalamoiden pääsyä pirttiin puhelinpistokkeesta.

Sähköpistorasiassa syntyvä valokaari voi aiheuttaa jälkikuvan verkkokalvolle, jota joku luulee ehkä pallosalamaksi.

okivi
Seuraa 
Viestejä1393
Liittynyt24.7.2008
fenomenologi
Sähköpistorasiassa syntyvä valokaari voi aiheuttaa jälkikuvan verkkokalvolle, jota joku luulee ehkä pallosalamaksi.

Taitaapa olla hiukan epärealistinen selitys. Jälkikuva on melko pitkän aikaa negatiivi eli kirkkaalle valolle tumma piste. Kokeilepa katsomalla hetken kirkasta lamppua ja siirtämällä katse sitten tasaista taustaa vasten. Minä kokeilin, ja jälkikuva oli kirkas vain silmät suljettuna.

Toinen näkökohta on, että tarvitaan melkoinen ääliö ellei huomaa jälkikuvan seuraavan tasan tarkkaan katseen suuntaa.

http://parapsykologia.blogspot.com

There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance -- that principle is contempt prior to investigation.
-- Herbert Spencer

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
fenomenologi
CE-hyväksytty
Sahrah

Miten voi luulla jotain joksi jota ei mukamas ole edes olemassa, kerrothan?

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008

En pysty väittämään että pallosalama olisi entiteettinä tosi, tai että se olisi epätosi, siis vain jotain aistiharhaa.

Itse luulen kuitenkin 1980-luvun alussa sellaisen nähneeni. Enkä yksin, vaan kahden veljeni lapsen kanssa. Olen tapauksesta tällä foorumilla aikoinaan
lyhyesti kertonutkin.

Jos se ei ollut pallosalama, niin mikä se sitten oli?

Kolmestaanko me samalla sekunin murto-osalla ja täysin yllättäen samoja aistiharhoja koettiin?

Valopallo, tosiaan vain pallo, metsässä, jotakuinkin puiden latvojen korkeudella. Hieman takaviistoon havaittuna, jokseenkin samalla hetkellä pamahti ja pallo katosi. Pamaus oli sellainen kuin haulikon ääni viidenkymmenen - sadan metrin päästä (tiedän miltä se kuulostaa). Ei mitään "jälki" jyrinää - Viivasalamassa aina jyrisee, koska salamakanava on pitkä.

Säikähdimme jokainen ja läksimme oitis pois sieltä kotia.

Säätila oli sellainen, että "ukkosta oli toki seudulla ilmassa", mutta mitään aktiivista ukonilmaa ei juuri kyseisellä paikalla silti ollut.

Jos se oli "tavallinen" salama, niin ei se kovin tavallinen ainakaan
ollut. Mahdollisesti hyvin jyrkkä ja syvä mutka salamassa, niin että salaman muun osan ääni peittyi mainitsemaani pamaukseen.

Tai, sitten se oli ehta pallosalama?

Vierailija
Hillman

Miten voi luulla jotain joksi jota ei mukamas ole edes olemassa, kerrothan?

En viitsi, kysy joltain muulta jos et ymmärrä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat