Rekka-auton osto arkikäyttöön

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niinpä niin, rekka-auton osto arkikäyttöön. Tämä menee vähän lain ja ympäristön puoleen tämä aihe joten sijoitin sen tänne. Mitä sanoo laki? Saako ostaa rekka-auton ihan arkikäyttöön? Ostoksille sillä ja joskus huviajelulle jne.
Semmosellahan ois kiva ajella varmaan. Taitaa kyllä saastuttaa aika paljon? Mutta eihän siinnä sitä lastilavaa tai mikä sen nimi on tarvii olla. Että ihan rekka ilman sitä perää. Sit parkkeeraa sen ihan samoihin paikkoihin kuin muutkin autot jne.

Sivut

Kommentit (63)

rcislandlake
Seuraa 
Viestejä2683
Liittynyt3.10.2006

Ei taida olla muuta estettä kuin sen auton tolkuttomat ylläpitokustannukset ja tietysti vaadittava ajoon oikeuttava ajolupa.
Harkitsin itse taannoin ostavani huvikseen vanhaa Sisu-merkkistä kuorma-autoa, mutta sitten luovuin ajatuksesta. Ei olis riittävästi innostusta remppailla ja pitää autoa lain mukaisessa ajokunnossa. Pelkät renkaatkin maksavat 2000 euroa kappale, puhumattakaan että polttoainetta kuluu 25-35 litraa sadalle kilometrille.

Parempi on olla sanomatta mitään, jos ei ole mitään sanottavaa. Keskustella voi aina.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005

Sitä semmoista kapinetta sanotaan kuorma-autoksi, eikä vaadi ostolupaa. Paitsi C-kortti on tietysti pakollinen. Dieseliä hörppää semmosen 30-60 litraa sataselle, että vähän kalliihkoa huvia ois ajaa semmosella pilistä, mut eihä siinä.

X

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
nuubi
Niinpä niin, rekka-auton osto arkikäyttöön. Tämä menee vähän lain ja ympäristön puoleen tämä aihe joten sijoitin sen tänne. Mitä sanoo laki? Saako ostaa rekka-auton ihan arkikäyttöön? Ostoksille sillä ja joskus huviajelulle jne.



Mikä ettei, kunhan maksat maksut ja muut juridiset velvoitteet, kuten juorulevyn käytön, ajoajat ja niin edelleen. Hieman epäkäytännöllistä se kyllä on, ja kustannuksiltaan suurta.

Semmosellahan ois kiva ajella varmaan.



Se vähän riippuu missä ajelee. Mikä ettei maanteillä tai korpikaupoissa, mutta jossain Itäkeskuksen parkkihallissa voisi käydä mieltä korpeamaan.

Sit parkkeeraa sen ihan samoihin paikkoihin kuin muutkin autot jne.



Nykyaikaiset parkkiruudut tahtovat olla liian pieniä isommille henkilöautoillekin. Siinä tarvitaan avuksi järeämmänpuoleinen hydraulinen puristin, että kutistaa rekan nupin parkkiruutuun mahtuvaksi. Ja vielä enemmän on hommia edessä, kun oiotaan se takaisin alkuperäisiin mittoihinsa liikkeelle lähtiessä.

Vierailija
rcislandlake
Ei taida olla muuta estettä kuin sen auton tolkuttomat ylläpitokustannukset ja tietysti vaadittava ajoon oikeuttava ajolupa.
Harkitsin itse taannoin ostavani huvikseen vanhaa Sisu-merkkistä kuorma-autoa, mutta sitten luovuin ajatuksesta. Ei olis riittävästi innostusta remppailla ja pitää autoa lain mukaisessa ajokunnossa. Pelkät renkaatkin maksavat 2000 euroa kappale, puhumattakaan että polttoainetta kuluu 25-35 litraa sadalle kilometrille.



Jos on paljo rahaa siis.. en tarkoittanu tätä kellekkään tyjätaskulle

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
nuubi
Neutronille parkkipaikoista:

Noh vetää neljän auton paikan kylmästi. semmonen H




No voit, ja käsittääkseni niin saa tehdäkin, jos löydät neljä vierekkäistä paikkaa. Ei sitten kannata piipahtaa Helsinkiin, eikä mihinkään muuhunkaan kaupungiksi itseään kutsuvaan taajamaan.

Vierailija
Neutroni
nuubi
Neutronille parkkipaikoista:

Noh vetää neljän auton paikan kylmästi. semmonen H




No voit, ja käsittääkseni niin saa tehdäkin, jos löydät neljä vierekkäistä paikkaa. Ei sitten kannata piipahtaa Helsinkiin, eikä mihinkään muuhunkaan kaupungiksi itseään kutsuvaan taajamaan.



Mitä jos vaan jättää siihen supermarketin tien sivuun ja tyjentää renkaan niin saako poliisit antaa sakot? Sit ku tulee takasi nii vetäsee tuplakompuralla ilmat takas.

rcislandlake
Seuraa 
Viestejä2683
Liittynyt3.10.2006

Käsittääkseni nuo raharikkaat harrastavatkin noita rekannuppeja ja tuunaavat sitten niistä omat upeat vehkeensä. Ei niillä välttämättä sitten ole edes työajoa, vaan huvikseen ajelevat tai seisottavat... Unelmana olis hakea jenkkilästä joku hyväkuntoinen keulallinen rekka vaunuineen, mutta rahaa sais olla taskussa useampi sataa tuhatta. Haaveeks jää.. ja sitten vielä olis nämä historialliset suomalaiset rekkaveturit, jotka nekin on jo hyvän aikaa sitten poimittu pihoista kuljeksimasta joko romikselle tai keräilijöiden aarrekokoelmaan. Mitään tuikitavallista rumaa Rellua en viittis ostaa.. Joku Volvo, Scania tai Sisu vois mennäkin.. mutta edelleen.. Vaikka rahat riittäis auton ostamiseen, niin todennäköisesti ei sitten enää sen ajamiseen tai ajossa pitämiseen. Nythän taitaa toisaalta olla sellaiset ajat, kun nuo kuljetusperheyritykset vähenevät, joten saattais löytyä saumaa alkaa yrittäjäksikin. Eipä jaksa silti istua autossa pitkiä päiviä enää.. C-kortti olis taskussa, mutta ei vielä sitä järkevämpää CE-korttia (eli peräkärryyn oikeuttavaa).

Osta mopoauto, niin pääset halvemmalla..

Parempi on olla sanomatta mitään, jos ei ole mitään sanottavaa. Keskustella voi aina.

Vierailija

Rekkaa en oo ostamassa mutta SUV se vähintään pitää olla. 4x4 neliveto pitää olla. En nykyään ostais enää 2wd autoa. Niillä ei tee yhtään mitään.

Vierailija

Hommaa pickup ja siihen perävaunu joka tulee keskeltä auhtoa kiinni niin että voit kääntää autoa alla 360. On maailman helpoin hinata.

Vierailija
Devil
Dieseliä hörppää semmosen 30-60 litraa sataselle, että vähän kalliihkoa huvia ois ajaa semmosella pilistä, mut eihä siinä.

Höpö höpö.
Tyhjiä lasipulloja täynnä oleva 480 FH 12 Volvo imee sellaisen 24-26l/100km, jos kärry ei ole perässä.
Melkoinen rahamies olet jos talous kestää 30-60l/100km kulutuksen nykyisillä taksoilla.
P.S. Miten muuten edes noin paljon saa kulumaan?

Vierailija
rcislandlake
Pelkät renkaatkin maksavat 2000 euroa kappale,

No ei nyt sentaan. Parilla donalla saa jo viisi renkulaa ilman asennusta.

Juurikin kavin volvo trucksilla, jossa eteisessa mollotti continental tarjous 375/kpl.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
Cain
Devil
Dieseliä hörppää semmosen 30-60 litraa sataselle, että vähän kalliihkoa huvia ois ajaa semmosella pilistä, mut eihä siinä.

Höpö höpö.
Tyhjiä lasipulloja täynnä oleva 480 FH 12 Volvo imee sellaisen 24-26l/100km, jos kärry ei ole perässä.
Melkoinen rahamies olet jos talous kestää 30-60l/100km kulutuksen nykyisillä taksoilla.
P.S. Miten muuten edes noin paljon saa kulumaan?

Niin, ehkä matka-ajossa menee alle 30 litraa, mut kyse olikin nyt piliksestä. Jos kulutus tuplautuu tai triplautuu kaupunkiajossa henkilöautolla, niin kerroppa miksei kuorma-auto tekisi samoin?

Tuossa esim VTT:n näkemys linja-autojen kaupunkikulutuksista:

VTT
Kaksi- ja kolmiakselisille autoille eri syklit antavat seuraavat keskimääräiset litramääräiset kulutukset:
• Braunschweig: 41/50 l/100 km
• Helsinki 2: 44/54 l/100 km
• Helsinki 3: 33/40 l/100 km.

Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt
http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2007/T2372.pdf

X

Vierailija
Devil
Cain
Devil
Dieseliä hörppää semmosen 30-60 litraa sataselle, että vähän kalliihkoa huvia ois ajaa semmosella pilistä, mut eihä siinä.

Höpö höpö.
Tyhjiä lasipulloja täynnä oleva 480 FH 12 Volvo imee sellaisen 24-26l/100km, jos kärry ei ole perässä.
Melkoinen rahamies olet jos talous kestää 30-60l/100km kulutuksen nykyisillä taksoilla.
P.S. Miten muuten edes noin paljon saa kulumaan?

Niin, ehkä matka-ajossa menee alle 30 litraa, mut kyse olikin nyt piliksestä. Jos kulutus tuplautuu tai triplautuu kaupunkiajossa henkilöautolla, niin kerroppa miksei kuorma-auto tekisi samoin?

Tuossa esim VTT:n näkemys linja-autojen kaupunkikulutuksista:

VTT
Kaksi- ja kolmiakselisille autoille eri syklit antavat seuraavat keskimääräiset litramääräiset kulutukset:
• Braunschweig: 41/50 l/100 km
• Helsinki 2: 44/54 l/100 km
• Helsinki 3: 33/40 l/100 km.

Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt
http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2007/T2372.pdf

Firman jossa olen töissä omistamassa jakotykissä (jakaa panimotuotteita ja kerää tyhjiä pulloja) keskikulutus on 26l/100km.
Ajo on kaupunkiajoa ja pojat eivät paljon Volvoa sääli kun on olevinaan kiire jokapaikkaan.
Samaan on menneet nuo pitkälle linjalle tehdyt vehkeet tyhjänä/täynnä tyhjiä pulloja maantiellä.
P.S. Siinä jakotykissä on valmius vetää perävaunua. 11l pata 12l sijaan ja 20hp vähemmän kuin noissa runkoautoissa. (eli 460)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat