100000 km autolla

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mitä taphtuu kun autolla on ajettu 100 tuhatta kilometriä koska rupeaa hajoamaan?

Sivut

Kommentit (45)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
tiäremiäs
Mitä taphtuu kun autolla on ajettu 100 tuhatta kilometriä koska rupeaa hajoamaan?



Hoidetaan sadantonnin huolto pois ja ajetaan vielä viisinkertainen määrä kilometrejä. Ranskalaisten kohdalla puolestaan paalataan autonkorvike ja hankitaan uusi.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
tiäremiäs
Mitä taphtuu kun autolla on ajettu 100 tuhatta kilometriä koska rupeaa hajoamaan?



Täysin autokohtaista ja yksilökohtaista.
100,000 on vain lukema. Auto kuluu käytöstä riippuen. Pätkäajossa kuluvat eri paikat enemmän, kuin matka-ajossa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Mitä taphtuu kun autolla on ajettu 100 tuhatta kilometriä koska rupeaa hajoamaan?



Ei mitään. Yleensä mainittavampia vikoja alkaa ilmestyä autoihin aikaisintaaan 200-300 välillä. Mutta kuten jotkut kirjoittajat ovat jo ansiokkaasti todenneet, se mikä pätee autoihin, ei välttämättä ole yleistettävissä ranskalaisiin ajoneuvojäljitelmiin.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
Neutroni
tiäremiäs
Mitä taphtuu kun autolla on ajettu 100 tuhatta kilometriä koska rupeaa hajoamaan?



Ei mitään. Yleensä mainittavampia vikoja alkaa ilmestyä autoihin aikaisintaaan 200-300 välillä. Mutta kuten jotkut kirjoittajat ovat jo ansiokkaasti todenneet, se mikä pätee autoihin, ei välttämättä ole yleistettävissä ranskalaisiin ajoneuvojäljitelmiin.



Olen huvittuneena seurannut noitten ranskalaisten autojen halveksuntaa. Taitaa niitten huonous olla nykyisin vain vanha myytti. Ovat nykyisin keskimäärin yhtä hyviä ja luotettavia kuin muutkin merkit. Monissa noista rankalaisista ovat ruostumattomuustilastojen kärjessä ja ajo-ominaisuudetkin ovat hyviä.

Toki ranskalaisten autojen arvo alenee nopeammin juuri tuon yleisen aliarvostuksen takia. Joten vähän käytetty, mutta vielä hyvässä kunnossa oleva ranskalaisen auto on varteenotettava vaihtoehto, jos kestää kanssaihmisten pilkkaa, eikä auto ole statussymboli.

Tiäremiähelle vielä. Kyllä ranskalaisillakin ajaa sen 300 000 km ilman suurempia ongelmia. Riippuu tietysti ajotavasta ja huolloista. Ja kulutusosia joutuu kyllä joka merkkiin vaihtamaan, myös ranskalaisiin.

Esim. erilaiset pallonivelet, kuten esim. kallistuksen vakaajan pystytangoissa ovat nykyisin luvattoman huonoja. Syykin on selvä. Nykyisin pallonivelen päällä on muovikuppi, joka löystyy nopeasti.

Mulla on toisena autona vanha (1984) pickup, jossa on alkuperäiset nivelet ja Mc Pherson-jousituksen ylälaakeritkin kuin uusia.
Nykyisissä autoissa nuo Mc Pherson-ripustuksen yläkääntölaakeritkin ruostuvat piloille muutamassa vuodessa, kun niihin pääsee kosteus.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
ovolo
Neutroni
tiäremiäs
Mitä taphtuu kun autolla on ajettu 100 tuhatta kilometriä koska rupeaa hajoamaan?



Ei mitään. Yleensä mainittavampia vikoja alkaa ilmestyä autoihin aikaisintaaan 200-300 välillä. Mutta kuten jotkut kirjoittajat ovat jo ansiokkaasti todenneet, se mikä pätee autoihin, ei välttämättä ole yleistettävissä ranskalaisiin ajoneuvojäljitelmiin.



Olen huvittuneena seurannut noitten ranskalaisten autojen halveksuntaa. Taitaa niitten huonous olla nykyisin vain vanha myytti. Ovat nykyisin keskimäärin yhtä hyviä ja luotettavia kuin muutkin merkit. Monissa noista rankalaisista ovat ruostumattomuustilastojen kärjessä ja ajo-ominaisuudetkin ovat hyviä.



Jos kerran tyrii maineensa, sen uudelleenrakentaminen maksaa pari sukupolvea.

Tuttujen kokemusten mukaan ranskalaisissa on omat riskinsä. Jotkut yksilöt (tai mallit, en tiedä) ovat erittäin hyvä, jotkut umpipaskoja. Laadukkaan maineessa olevilla merkeillä niitä umpipaskoja yksilöitä tai malleja on paljon vähemmän. Jos nyt on valmis pieneen riskiin, ranskalaisen saa tosiaan halvalla uudenkarheana ja jos se on hyvä, niin voittaa paljon halpoja kilometrejä. Mutta turvallisuushakuiselle en suosittelisi.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8910
Liittynyt18.8.2008
tiäremiäs
Mitä taphtuu kun autolla on ajettu 100 tuhatta kilometriä koska rupeaa hajoamaan?

Ei auto tuolla ajomäärällä varsinaisesti hajoa, mutta kuluminen alkaa vaikuttaa.

Kone kyllä kestää, jos jakopään hihnan muistaa vaihtaa ajoissa, mutta voi varautua mm.: vetonivelten, iskareiden, ohjauksen nivelten, jarrujen pakoputken, jne korjailuun. Ylipäänsä kaikki ajossa kuluva tuppaa menemään pikkuhiljaa uusiksi. Reikiä ja ruostettakin voi löytyä.

Halvemmaksi kuitenkin vielä tulee kuin uuden ostaminen.

Nykybiileissä on paljon tuota hienoa elektroniikkaa. Valitettavasti suhtaudun siihen hyvin, hyvin epäluulolla eli kestääkö Suomen olot. Ellei kestä on auton kanssa kusessa. Muinoisissa kaaroissa alkoi yleensä 100 000 - 200 000 välissä sähkölaitteet järjestellä mielenkiintoisia ongelmia vaikka olivat melkoisen yklsinkertaisia. Miten lie nykyään.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
syytinki
Muinoisissa kaaroissa alkoi yleensä 100 000 - 200 000 välissä sähkölaitteet järjestellä mielenkiintoisia ongelmia vaikka olivat melkoisen yklsinkertaisia. Miten lie nykyään.



Annas kun mä arvaan: auton tietokoneeseen on ohjelmoitu käyttöikä jonka täyttyessä kone ilmoittaa: "Auto on rikki ja se on korjattava", vaikkei siinä mitään vikaa olisikaan. "Korjaaminen" on kalliimpaa kuin uusi auto. Ainoastaan joku venäläinen hakkeri on onnistunut purkaaan suojauksen, mutta purkuohjelman kaupanpäällisenä tulee nippu sitkeitä viruksia.

Vierailija

Helsinkiläiset ei kuulemma koskaan aja yli 50 000 km samalla autolla ja siellä "kesäauton" hinta on noin 20 000€.
(Faktaa koska joku helsinkiläinen näin lehdessä lausui)
Heille siis koko alkuperäinen kysymys on tuntematonta aluetta.

Sadantonnin jälkeen ensimmäinen havaittava "vika" on äänieristyksen huomattava heikkeneminen. Todella hinnakas myös palauttaa alkuperäiseen kuosiin.
Muut merkityksettömät osat (pakoputki, jakohihna, jarrut yms..) on peruskauraa joita pitää jatkuvasti huoltaa joka tapauksessa. No jakohihnaa ei tartte tuhannen välein vaihtaa ja relluun ei ollenkaan kun sehän on suoravetoraktori.

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
tiäremiäs
Mitä taphtuu kun autolla on ajettu 100 tuhatta kilometriä koska rupeaa hajoamaan?

Autoa on syytä käyttää useita kertoja huollossa / korjauksessa jo ennen tuon kilometrimäärän saavuttamista, tuon km-määrän saavuttaminen ei tällöin ole kummoinenkaan temppu!

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

ajanmies
Seuraa 
Viestejä63
Liittynyt23.6.2009

Autot tehdään Ranskassa. Sieltä on kaikki autoilun merkittävimmät keksinnöt peräisin, kuten V8. Jotkut hiluxit ja muut saman ompelukonetehtaan tuotteet maatuu parissa vuosikymmenessä, ranskalainen auto kestää kevyesti yli sata vuotta:

http://www.hs.fi/ulkomaat/Maailman+vanh ... 5546993844

Miten joku mersedesbenz kehtaa mainostaa olevansa auton keksijä, vain sen takia kun sen kyhäelmän tankissa oli bensaa? Ja sekin oli Ranskassa keksitty, mutta sikälainen nuiva patenttibyrokratia ei antanut patenttia. Mutta tätä kuten muutakaan hienompaa autotiedettä ei katsastustilastoja lukevat vihertaaperot ymmärrä.

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
ajanmies
Autot tehdään Ranskassa. Sieltä on kaikki autoilun merkittävimmät keksinnöt peräisin, kuten V8. Jotkut hiluxit ja muut saman ompelukonetehtaan tuotteet maatuu parissa vuosikymmenessä, ranskalainen auto kestää kevyesti yli sata vuotta:

http://www.hs.fi/ulkomaat/Maailman+vanh ... 5546993844

Miten joku mersedesbenz kehtaa mainostaa olevansa auton keksijä, vain sen takia kun sen kyhäelmän tankissa oli bensaa? Ja sekin oli Ranskassa keksitty, mutta sikälainen nuiva patenttibyrokratia ei antanut patenttia. Mutta tätä kuten muutakaan hienompaa autotiedettä ei katsastustilastoja lukevat vihertaaperot ymmärrä.


Juu, kyllä autot ovat eurooppalaisia.

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat