Seuraa 
Viestejä45973

Aksellilla pyörivä polkupyörän napadynamohan pyörii aika hitaasti, mutta mitäpä jos sen kiinnittäisi pyörimään rengasta vasten? Tavoitteena olisi saada tehoa enempi kuin tuo säälittävät noin 2,5 wattia.

Onko jotakin ylärajaa muodostuvalle teholle? Tietenkin ensimmäinen rajoittava tekijä on pyörimisnopeus mutta nouseeko teho pyörimisnopeuden suhteen lineaarisesti?

Maksimi ottoteho tuolle fillarin omatekemällä ledvalo systeemille on noin 10-wattia ja en halua käyttää akkuja.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (18)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä40545
Termuska

Onko jotakin ylärajaa muodostuvalle teholle? Tietenkin ensimmäinen rajoittava tekijä on pyörimisnopeus mutta nouseeko teho pyörimisnopeuden suhteen lineaarisesti?

Maksimi ottoteho tuolle fillarin omatekemällä ledvalo systeemille on noin 10-wattia ja en halua käyttää akkuja.




Generaattorin jännite kasvaa, kun pyörimisnopeus kasvaa. Virta riippuu magneeteista ja käämityksistä, sitä ei parane kasvattaa yli nimellisen. Mutta tuosta seuraa jokseenkin lineaarinen tehon kasvu kierrosluvun funktiona, kunhan kuormitat generaattoria oikein. En tarkkaan tunne napadynamon rakennetta, mutta luulisin siitä saavan 10 W ylikierroksilla. Vähähäviöisen välityksen tekeminen voi olla konstikkaampaa. Rengasta hankaavalla rullalla kuluu varmaan moninkertainen teho häviöihin, mikä alkaa jo tuntua kulussa.

Meinaatko Neutroni tuolla nimellistehon ylittämisellä, että alkaa "käämi sulamaan"? tuo kymmenen wattia riittäisi kyllä ihan mainiosti.
Helpoiten toteutettava tuo renkaan päälle laitettava napadynamo ja ajovastus ei silti pitäisi olla ihan tolkuton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

En ole koskaan nähnyt napadynamoa muualla kuin kuvassa, mutta onko ihan varma, että sen sisällä varsinainen dynamo pyörii samalla nopeudella kuin polkupyörän rengas? Ainakin jos minä suunnittelisin moisen, laittaisin sinne jonkun planeettavaihteiston laittamaan ankkurille vähän faartia. Niin meinaan siis että onko kysymy alkujaankaan relevantti?

Käsittääkseni samaan tyyliin kuin kuvassa:

Eli tuo käämi on siis akselilla ja magneetit pyörivät kehällä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä40545
Termuska
Meinaatko Neutroni tuolla nimellistehon ylittämisellä, että alkaa "käämi sulamaan"? tuo kymmenen wattia riittäisi kyllä ihan mainiosti.
Helpoiten toteutettava tuo renkaan päälle laitettava napadynamo ja ajovastus ei silti pitäisi olla ihan tolkuton.



Käämin sulattaa virta, ei jännite. Jos generaattorin rakenne antaa myöten nostaa kierroksia yli nimellisen, mikä onnistunee napadynamolta helposti, tehoa voi turvallisesti ottaa yli nimellisen, kunhan pitää virran nimellisenä ja hyödyntää korkeamman jännitteen. Eli sopivalla elektroniikalla generaattorin ja ledien välillä.

Neutroni
Termuska
Meinaatko Neutroni tuolla nimellistehon ylittämisellä, että alkaa "käämi sulamaan"? tuo kymmenen wattia riittäisi kyllä ihan mainiosti.
Helpoiten toteutettava tuo renkaan päälle laitettava napadynamo ja ajovastus ei silti pitäisi olla ihan tolkuton.



Käämin sulattaa virta, ei jännite. Jos generaattorin rakenne antaa myöten nostaa kierroksia yli nimellisen, mikä onnistunee napadynamolta helposti, tehoa voi turvallisesti ottaa yli nimellisen, kunhan pitää virran nimellisenä ja hyödyntää korkeamman jännitteen. Eli sopivalla elektroniikalla generaattorin ja ledien välillä.



Tämän hetkinen elektroniikka on suoraan tuon akselilla pyörivän perässä ja siinä on simppelein ratkaisu eli tasasuuntaus ja lineaariregulointi + kondensaattori. Hakkuria en ole vielä jaksanut kyhätä.
Ledithän eivät periaatteessa piittaa siitä onko jännite DC vai AC mutta osa sulautetuista vaatii sitä tasavirtaa siksi tuo tasasuuntaus.

SamBody
Seuraa 
Viestejä8716
Neutroni
Termuska
Meinaatko Neutroni tuolla nimellistehon ylittämisellä, että alkaa "käämi sulamaan"? tuo kymmenen wattia riittäisi kyllä ihan mainiosti.
Helpoiten toteutettava tuo renkaan päälle laitettava napadynamo ja ajovastus ei silti pitäisi olla ihan tolkuton.



Käämin sulattaa virta, ei jännite. Jos generaattorin rakenne antaa myöten nostaa kierroksia yli nimellisen, mikä onnistunee napadynamolta helposti, tehoa voi turvallisesti ottaa yli nimellisen, kunhan pitää virran nimellisenä ja hyödyntää korkeamman jännitteen. Eli sopivalla elektroniikalla generaattorin ja ledien välillä.



Enpä menisi vannomaan tuon virityksen toimivuuden puolesta. Ainakin omassa fillarissani (Shimanon std napadynamo) halogeenipolttimo saavuttaa täyden kirkkautensa n 8...9 km/h eikä siitä muutu nopeuden noustessa vaikkapa --> * 3. Eli tuskinpa jännitekään juuri nousee pyörimisnopeuden triplaantuessa.
Orkkis polttimo kesti muuten 6 vuotta, vaihdettu juuri äsken.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Kyllä se dymamo pyörii yksi yhteen kiekon kanssa, sisällä ei ole mitään planeettaviritelmiä.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
kevät
Kyllä se dymamo pyörii yksi yhteen kiekon kanssa, sisällä ei ole mitään planeettaviritelmiä.



Okeis, taitaa noi nykyajan neodyymimagneetit olla niin jyrmyjä, ettei moisia virityksiä tarvita.

SamBody
Neutroni
Termuska
Meinaatko Neutroni tuolla nimellistehon ylittämisellä, että alkaa "käämi sulamaan"? tuo kymmenen wattia riittäisi kyllä ihan mainiosti.
Helpoiten toteutettava tuo renkaan päälle laitettava napadynamo ja ajovastus ei silti pitäisi olla ihan tolkuton.



Käämin sulattaa virta, ei jännite. Jos generaattorin rakenne antaa myöten nostaa kierroksia yli nimellisen, mikä onnistunee napadynamolta helposti, tehoa voi turvallisesti ottaa yli nimellisen, kunhan pitää virran nimellisenä ja hyödyntää korkeamman jännitteen. Eli sopivalla elektroniikalla generaattorin ja ledien välillä.



Enpä menisi vannomaan tuon virityksen toimivuuden puolesta. Ainakin omassa fillarissani (Shimanon std napadynamo) halogeenipolttimo saavuttaa täyden kirkkautensa n 8...9 km/h eikä siitä muutu nopeuden noustessa vaikkapa --> * 3. Eli tuskinpa jännitekään juuri nousee pyörimisnopeuden triplaantuessa.
Orkkis polttimo kesti muuten 6 vuotta, vaihdettu juuri äsken.



Tässähän lienee tilanteena se,että myllyn tuotto ja kuorma kohtaavat, joten lamppu ei voi palaa enää kirkkaammin. Kirkkaus tietenkin lisääntyy, kun pyörintänopeus kasvaa oleellisesti. Ihmissilmä on käsittääkseni huono huomaamaan lineaarista tehonlisäystä.

Mutta lisää pohdintoja hyvät herrat. Tehonlisäys luultavimmin toimii, kun mylly siirretään tuonne renkaan kehälle mutta samalla saadaan kitkahäviö samoin kuin pullodynamossa.

Neodymeenit voisivat myös toimia kuten käämin lisäys mutta nuo purkit ovat aika hankalia purkaa niin,että ne saisi vielä nippuun

Neutroni
Seuraa 
Viestejä40545
SamBody
Enpä menisi vannomaan tuon virityksen toimivuuden puolesta. Ainakin omassa fillarissani (Shimanon std napadynamo) halogeenipolttimo saavuttaa täyden kirkkautensa n 8...9 km/h eikä siitä muutu nopeuden noustessa vaikkapa --> * 3. Eli tuskinpa jännitekään juuri nousee pyörimisnopeuden triplaantuessa.
Orkkis polttimo kesti muuten 6 vuotta, vaihdettu juuri äsken.



Noissa on sitten joku kikka, joka estää jännitteen nousun. Sitten kierrosten lisääminen ei välttämättä onnistu. Jos se kikka on elektroniikkaa, sen voinee poistaa, mutta jos se on toteutettu generaattorin rakenteella, se voi olla vaikeampi kiertää.

Seuraava askel on sitten tehdä itse sopiva generaattori. Tuulivoimaharrastajilla on paljon esimerkkejä siitä, miten tehdään kolmivaiheinen kestomagnetoitu tahtigeneraattori. Niistä voi skaalata pienemmäksi, niin saa fillariin sopivan laitteen.

Termuska
Ledithän eivät periaatteessa piittaa siitä onko jännite DC vai AC mutta osa sulautetuista vaatii sitä tasavirtaa siksi tuo tasasuuntaus.



Varmasti piittaavat. Ledi on sähköiseltä rakenteeltaan diodi ja palaa vain, jos virran suunta on oikea. Ledejä ei kuitenkaan ole syytä käyttää diodina, koska niiden estosuuntaisen jännitteen kesto on hyvin huono, vain muutama voltti.

Termuska
Tässähän lienee tilanteena se,että myllyn tuotto ja kuorma kohtaavat, joten lamppu ei voi palaa enää kirkkaammin. Kirkkaus tietenkin lisääntyy, kun pyörintänopeus kasvaa oleellisesti. Ihmissilmä on käsittääkseni huono huomaamaan lineaarista tehonlisäystä.



Generaattoriin kytketty kuorma kohtaa aina tuoton. Hehkulamppu (halogeeni) reagoi hyvin voimakkaasti jännitteen muutoksiin, ja se on helppo nähdä. Kyllä siihen generaattoriin on rakennettu joku virran tai jännitteen rajoitusmekanismi, jos se käyttäytyy noin. Mikä on sinänsä fiksuakin, koska nopeus vaihtelee aika tavalla, ja hehkulamppu hajoaa hyvin nopeasti ylijännitteellä.

Ruotsalaisella keksijällä taisi olla patentti paranneltuun napadynamoon, en nyt muista nimeä tai muutakaan kiinnekohtaa. Markkinoinnissa, kuinka ollakkaan, taisi olla lieviä vaikeuksia. Käytännössä Shimanolla on monopoli.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Eipä ole vanhanaikaisissa renkaan kylkeä hankaavissa dynamoissa mitään elektroniikkaa eikä muutakaan säätösysteemiä. Siitä huolimatta ne eivät lamppua polta.

Niissä on vaihtosähkögeneraattori, jossa on hajareaktanssia. Pyörimisnopeuden kasvaessa impedanssi kasvaa, jolloin virta pysyy vakiona.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Katsotaan nyt mitä tuleman pitää jahka tuo shimanon mylly tuolta saksanmaalta rantautuu. Mittarit kiinni ja hulluna jenkaa myllyyn.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

moni on väsännyt kolme kelaa haarukkaan kiinni ja pinnoihin sitten 12-36 magneettia ja näillä sitten poltattelee ledejä ja latailee paristoakkuja. jopa jollain lappuvalmistajalla on tarjolla oma mallinsa.

toisen polven pilkkuvirhe

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat