Lauantain Hesarin pikkuautovertailu

Seuraa 
Viestejä169
Liittynyt18.2.2010

Pisti miettimään, tuo lauantain Hesarin Auto-osion jutussa olevat specsit.

Lähinnä siinä olevat Nissan Micra vs. Smart. Mistä voi johtua, että Smartti kiihtyy nopeamin 0-100 km/h vaikka Nissanin specsit ovat kovemmat? Smart on hieman kevyempi, mutta voiko tuo selittää eron? Jutussa ei sanottu, olivatko ne manuaali- automaattivaihteisia

Nissan:
Kiihtyvyys 13,7s
Teho 98 hv
vääntö 110 Nm/ 4000r/min
Omapaino 910 kg

Smart
Kiihtyvyys 13,3s
Teho 71 hv
Vääntö 92 Nm/ 4500 r/min
Omapaino 800 kg

Vastaukset on siellä mistä ne löytää

Kommentit (10)

Puolikuu
Seuraa 
Viestejä326
Liittynyt1.1.2006
Occipitale
Pisti miettimään, tuo lauantain Hesarin Auto-osion jutussa olevat specsit.

Lähinnä siinä olevat Nissan Micra vs. Smart. Mistä voi johtua, että Smartti kiihtyy nopeamin 0-100 km/h vaikka Nissanin specsit ovat kovemmat? Smart on hieman kevyempi, mutta voiko tuo selittää eron? Jutussa ei sanottu, olivatko ne manuaali- automaattivaihteisia

Nissan:
Kiihtyvyys 13,7s
Teho 98 hv
vääntö 110 Nm/ 4000r/min
Omapaino 910 kg

Smart
Kiihtyvyys 13,3s
Teho 71 hv
Vääntö 92 Nm/ 4500 r/min
Omapaino 800 kg




Teho on Micran ahdetusta koneesta ja kiihtyvyys ahtamattomasta.
Ahdetulla koneella luvataan kiihtyvän sataseen 11,3 sekunnissa.

Hohhoijakkaa

Occipitale
Seuraa 
Viestejä169
Liittynyt18.2.2010

joo, tuo se selittää. Tarkistin Nissanin sivuilta (jotka ei muuten ole mitkään kaikkein selkeimmät), niin teho oli merkitty väärin. Oikea Nissanin teho on 80 hv

Vastaukset on siellä mistä ne löytää

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Denzil Dexter
Taas on maailma piirun verran enemmän oikealla tolalla: pikkuautojen massa on vihdoin saatu alle 1000 kg:n. Kauan se kestikin.

Itseasiassa ei tuntuisi että olisi kummonenkaan haaste tehdä kevyttä autoa ja sen kautta kulutusta alas. Loistava myyntivalttihan keveydestä ja vähäkulutuksesta olisi ja karsimisesta autoon käytetty materiaalikin vähenisi ja hinta tulisi alas. Tästä oli jokin aika sitten jotain uutisentynkääkin mutta en enää muista mistä oli kyse. Kuitenkin painoa saa autosta pois todella paljon käytännöllisellä suunnittelulla ja tämä laskee myös polttoaineen kulutusta.

Onhan wanhoista autoista ainakin Stratos alta tonnin painoinen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lancia_Stratos

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Barbaari

Onhan wanhoista autoista ainakin Stratos alta tonnin painoinen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lancia_Stratos




Oikeastaan kaikki vanhat autot, jotka menivät kokoluokkaan pieni tai keskikokoinen auto, painoivat alle tonnin. Jopa panssaravaunuksi haukuttu Saab99 meni vain hiukan ylitse (1040 tms joissain vuosimalleissa).
Esim Fiatilla ainakin 124, 125, 126, 127, 128 ja 133, sekä suurin osa 131- ja 132-malleja olivat reilusti alle tonnin painoisia. Itse asiassa voisi olla helpompi luetella yli tonnin painoiset: Amerikkalaiset autot, MB ja osa Volvoista.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
Denzil Dexter
Barbaari

Onhan wanhoista autoista ainakin Stratos alta tonnin painoinen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lancia_Stratos




Oikeastaan kaikki vanhat autot, jotka menivät kokoluokkaan pieni tai keskikokoinen auto, painoivat alle tonnin. Jopa panssaravaunuksi haukuttu Saab99 meni vain hiukan ylitse (1040 tms joissain vuosimalleissa).
Esim Fiatilla ainakin 124, 125, 126, 127, 128 ja 133, sekä suurin osa 131- ja 132-malleja olivat reilusti alle tonnin painoisia. Itse asiassa voisi olla helpompi luetella yli tonnin painoiset: Amerikkalaiset autot, MB ja osa Volvoista.



"Taunuksen moottoreista 1,3/59 hv, 1,6/72 hv ja 1,6/88 hv olivat uusia OHC-moottoreita. 2,0/90 hv ja syksyllä 1971 esitelty 2,3/98 hv olivat 6-sylinterisiä, joita oli käytetty jo suuremmissa saksalaismalleissa."

Ainakin toi 1,3 Taunus oli muistaakseni alle tonnin painonen; oli kyllä syytäkin olla noilla hevosvoimilla.

Kiihtyvyys jotain 20 sekkaa sataseen ja huippunopeus rajuun myötätuuleen 40 kilometrin kiihdytysmatkalla 140 km/h. Tollanen täytyykin ehdottomasti hankkia. Värinä Daytona Yellow, leopardikuvioisilla penkinpäällyksillä.

Vähänkö sais tyttöjä kyytiin...

Ei noi 2,3 V6 -moottorisetkaan muistaakseni paljoo yli tonnii paina. 70 -luvulla ei ollu pahemmin mitään turhia painoa lisääviä varusteita...

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Kun olin nuori ja silleen, nousi melkein kaikki pikkuautot puskurista nostamalla. Teräspuskurit pikkuautoissa silloin. 750kg ei ollut harvinainen. Nehän kannettiin parkkiruutuun kun oli sällejä matkassa ja ahdasta paikoitusalueella. Jossain ranskanrimpuloissa oli niin pitkät resorit, että ei saanut kukaan nostettua pyöriä ilmaan. Oli kilpailujakin joissa piti kierittää autoa määrämatka. Matkivat voimamieskisoihin sen ja monta muuta, mutta rautakangen heittoa eivät tajunneet. Hähhäää!

- Ubi bene, ibi patria -

SamBody
Seuraa 
Viestejä5787
Liittynyt3.5.2008
½Q
Occipitale
Pisti miettimään, tuo lauantain Hesarin Auto-osion jutussa olevat specsit.

Lähinnä siinä olevat Nissan Micra vs. Smart. Mistä voi johtua, että Smartti kiihtyy nopeamin 0-100 km/h vaikka Nissanin specsit ovat kovemmat? Smart on hieman kevyempi, mutta voiko tuo selittää eron? Jutussa ei sanottu, olivatko ne manuaali- automaattivaihteisia

Nissan:
Kiihtyvyys 13,7s
Teho 98 hv
vääntö 110 Nm/ 4000r/min
Omapaino 910 kg

Smart
Kiihtyvyys 13,3s
Teho 71 hv
Vääntö 92 Nm/ 4500 r/min
Omapaino 800 kg




Teho on Micran ahdetusta koneesta ja kiihtyvyys ahtamattomasta.
Ahdetulla koneella luvataan kiihtyvän sataseen 11,3 sekunnissa.



Ihmetyttään miten joku voi vielä ottaa tosissaan Helsingin Pravdan jutut, vaikkapa sitten autojen spekseistä...

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Uusimmat

Suosituimmat