Hallitsemattomat stressikuviot näkökentässä unen rajamailla

Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011

En tiedä kuinka moni näitä näkee, mutta minulle käy aika usein niin että jos säpsähdän jostain äänestä (unen rajamailla) niin näen 5-15 millisekunnin ajan silmieni edessä seuraavanlaisia kuvioita (koko näkökenttä peittyy noilla kuvoilla). Yleensä kuulen samalla myös korkeataajuista kohinaa "TSÄP" tyyliinen ääni, vaikea kuvailla. Yleensä nämä ovat mustavalkoisia, mutta joskus olen nähnyt värejä esim keltainen,sininen ja punainen samassa kuviossa.

Luulen että tuo kuulemani ääni on suoraan verrannollinen näkemääni kuvioon. Muistaakseni eri kuvioilla oli aina eri ääni.

Kokeilin nyt piirtää näitä, eilen tuli taas yksi, joka oli hieman monimutkaisempi kuin normaalisti, saattaa olla hieman erilainen kuin oikeasti kun piirsin sen vasta seuraavana päivänä:

Kun taas normaalisti tulee pelkkiä kolmioita:

--

Onko teillä tätä vikaa päässä, ja jos on, niin millaisia kuvioita teille tulee? Olisi mielenkiintoista nähdä. Laitan itse lisää näitä tänne jos niitä taas tulee.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Sivut

Kommentit (31)

kurremus
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt28.8.2011

Jännä juttu!

Kun minä joskus olin psyykettä nostavassa tunnelmassa, näin kaikenlaista 2-ulotteista geometriaa silmät kiinni. Normaalisti mieleni saattaa syöttää "mielen kuvaruudulle" kaikenlaista maan ja taivaan väliltä kun on silmät kiinni.

Näetkö noita kuvia silmät aukikin? Siis näkökentän päällä?

Joskus aikaisemmin olen myös lukenut netistä kun joku ihminen kertoo tuollaisesta "tsäp" äänestä ja kohinoista.

Ps. rupesin miettimään että voisiko meillä olla päässä biologisia antenneja, jotka kokoajan kuuntelevat kosmista taustakohinaa? Jos sitten aivot piirtävät mielen kuvataululle kuvaajaa ja...?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Ilmiö johtuu ihan vaan siitä, kun korvien välissä telkkarin johto vedetään seinästä ja toinen pistoke työnnetään töpseliin.

Vierailija

Olen huomannut maatessani sängyllä pimeässä että jos hiljaisuuden rikko äkisti mikä tahansa ääni, niin näkökentässä vilahtaa hyvin nopeasti jokin kuvio. Silmät voivat olla joko kiinni tai auki. Äänen ei tarvitse olla kovin voimakas. Sen tarvitsee vain rikkoa hiljaisuuden ja häiritä hetkeksi rentoa olotilaa. Kuvio ilmestyy vain silloin, kun ääni pääsee yllättämään (säikyttämään), vaikka ei tunnu siltä että olisin säikähtänyt. Joskus kun katselee jotakin vaaleata pintaa, niin näkökentässä välähtää jokin kuvio. Se ilmestyy niin nopeasti ettei sitä kerkeä painamaan mieleen / analysoimaan.

Ajatus...

Ehkä silmät ovat herkät adrenaliinin muodostumiselle ja siitä johtuvasta verenpaineen noususta. Tämä näkyy sitten kuvioina näkökentässä.

Ehkä kuuloaisti on jotenkin yhteyksissä silmiin.

Vierailija

Lyhyen aikaa kestävät ja usein erilaisissa stressitilanteissa ilmenevät hallusinaatiot tai illuusiot samoin kuin delusionaaliset ja muut tavallisuudesta poikkeavat kokemukset voivat olla merkki psykoosialttiudesta (Salokangas ym. 2002). Tällöin puhutaan psykoosin ennakko-oireista. Niitä saattaa ilmetä kaikkien aistien alueella, mutta kuuloon ja näköön liittyvät poikkeavuudet ovat yleisimpiä. Saksalaiset tutkijoiden mukaan kyse on psykoosiin tai suppeammin skitsofreniaan kuuluvasta perushäiriöstä, joka voi manifestoitua ns. perusoireina ennen varsinaista psykoosia, sen aikana ja sen jälkeisessä ns. residuaalivaiheessa (Huber 1997, Salokangas 2002). Skitsotyyppisessä häiriössä eli psykoosipiirteisessä persoonallisuudessa tällaiset mikropsykoosit ovat yleisiä ja viittaavat psykoosialttiuteen, vaikka ne eivät läheskään aina johda manifestiin psykoosiin.

Elementaariset näköharhat, kuten epämääräisen muotoiset hahmot ja valon tai värien välähdykset, viittaavat näköhermoristin (kiasman) etupuolelle paikantuvaan silmäsairauteen, kuten harmaakaihiin tai makularappeutumaan. Kiasman taakse paikantuva vaurio tuottaa yleensä selkeämuotoisempia näköharhoja. Negatiiviset ilmiöt, kuten näön ohimenevä menetys, voivat olla merkki näköhermon verisuonitukoksesta tai demyelinisaatiosta tai verkkokalvon rappeumasta. Valon muuttunut kirkkaus viittaa näköhermon tai valoreseptoreiden sairauteen (Murtha ja Stasheff 2003). Näköaistin heikentyminen voi johtaa varsinkin iäkkäällä ihmisellä monimutkaisiin, hyvin organisoituneisiin ja eläviin näköhallusinaatioihin eli Charles Bonnetin syndroomaan. Sosiaalinen eristäytyneisyys ja kognitiiviset häiriöt altistavat näille harhoille, jotka usein häviävät, kun vanhuksen näkö saadaan korjattua (Menon ym. 2003).

Lähinnä iltaisin ilmeneviä, muodon omaavia näköharhoja, joihin usein vielä liittyy affektilatausta esiintyy aivorungon tuumorien ja infarktien yhteydessä. Visuaalisia puutostiloja tai ruumiinosien liikkeiden tai silmien sulkemisen laukaisemia ns. laukaisuhallusinaatioita voi ilmetä toisen aivopuoliskon infarkteissa tai tuumoreissa (Chow ja Cummings 2000).

Epileptisiin tiloihin liittyy varsin usein näköharhaelämyksiä. Takaraivoalueen ärsytystila johtaa epämääräisiin, muodottomiin näköaistimuksiin, kun taas ohimon ja päälaen alueiden ärsytystiloissa näköelämyksillä on selkeämpi muoto. Usein epileptisiin näköharhoihin liittyy myös uhkaava affektiivinen komponentti. Eräs temporaaliepilepsiapotilas koki äkillisesti alkavia pelottavia tiloja, jolloin ihmisten muodot ja ilmeet muuttuivat erilaisiksi ja uhkaaviksi, äänet kuuluivat etäisinä kaikuina ja rinnassa tuntui painostava ahdistuksen tunne. Tila kesti kerralla vajaan tunnin, minkä jälkeen potilas oli hyvin väsynyt. Epileptisessä ärsytystilassa voi esiintyä myös ihmisten ja esineiden koon muuttumista luonnottoman pieneksi (mikropsia) tai suureksi (makropsia). Samanlaisia kohteen kokoon liittyviä näköaistimuksen vääristymiä ilmenee joskus migreenissä, jolle tyypillisiä ovat valonvälähdykset, väräjävä sahalaitakuvio tai linnoituksen silhuetti tai jopa muodon omaavat hahmot. Migreenissä hallusinaatioita seuraa yleensä päänsärky, mutta ei välttämättä aina (Chow ja Cummings 2000). Mikroptisia ja makroptisia elämyksiä esiintyy usein myös dissosiatiivissa tiloissa (Lipsanen ym. 1999).
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/a ... usinnumero

Kannattaisi käydä lääkärissä, vaivat voivat johtua esimerkiksi kasvaimesta tai alkavasta skitsofreniasta, normaalia tollainen ei tietysti ole.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
Ajatus1978
Olen huomannut maatessani sängyllä pimeässä että jos hiljaisuuden rikko äkisti mikä tahansa ääni, niin näkökentässä vilahtaa hyvin nopeasti jokin kuvio. Silmät voivat olla joko kiinni tai auki. Äänen ei tarvitse olla kovin voimakas. Sen tarvitsee vain rikkoa hiljaisuuden ja häiritä hetkeksi rentoa olotilaa. Kuvio ilmestyy vain silloin, kun ääni pääsee yllättämään (säikyttämään), vaikka ei tunnu siltä että olisin säikähtänyt. Joskus kun katselee jotakin vaaleata pintaa, niin näkökentässä välähtää jokin kuvio. Se ilmestyy niin nopeasti ettei sitä kerkeä painamaan mieleen / analysoimaan.

Ajatus...

Ehkä silmät ovat herkät adrenaliinin muodostumiselle ja siitä johtuvasta verenpaineen noususta. Tämä näkyy sitten kuvioina näkökentässä.

Ehkä kuuloaisti on jotenkin yhteyksissä silmiin.

Hmm, minulla ei ihan noin paha ole, mutta enpä ole koskaan ollut hereillä niin rentona että voisin säpsähtää jostain. Mietin että se kohina voisi ehkä johtua siitä että veri nousee päähän niin nopeasti, ja kuulen sen veren liikkeen (tuttu efekti). Oletkos kokeillut mitä näet esim TV kohinassa? (jos sitä enää edes tulee?) siellä minä näen kaikenlaista kivaa, esim omat ajatukset projisoituvat siihen kohinaan todella helposti.

kurremus
Joskus aikaisemmin olen myös lukenut netistä kun joku ihminen kertoo tuollaisesta "tsäp" äänestä ja kohinoista.
Mielenkiintoista, en tiennyt että tämä on edes niin harvinaista. mutta olisi kiva jos tietäisit missä tuosta siellä netissä puhuttiin silloin, tai millä hakusanoilla tätä voisi googlailla.

kurremus
En muistaakseni... ei ainakaan nyt tule mieleen.

kurremus
Ps. rupesin miettimään että voisiko meillä olla päässä biologisia antenneja, jotka kokoajan kuuntelevat kosmista taustakohinaa? Jos sitten aivot piirtävät mielen kuvataululle kuvaajaa ja...?
Hehe, eipäs nyt mennä liiallisuuksiin

fenomenologi
Samanlaisia kohteen kokoon liittyviä näköaistimuksen vääristymiä ilmenee joskus migreenissä, jolle tyypillisiä ovat valonvälähdykset, väräjävä sahalaitakuvio tai linnoituksen silhuetti tai jopa muodon omaavat hahmot. Migreenissä hallusinaatioita seuraa yleensä päänsärky, mutta ei välttämättä aina (Chow ja Cummings 2000). Mikroptisia ja makroptisia elämyksiä esiintyy usein myös dissosiatiivissa tiloissa (Lipsanen ym. 1999).
Kappas, tuossahan on samat efektit, mutta en usko että minulla mitään migreeniä ole (en ole koskaan tuntenut jatkuvaa pääkipua ilman mitään syytä).

--

Mietin tässä vielä että minulla on ollut tapana nähdä "hallusinaatioita" hereilläkin, mutta yleensä silloin kun olen ollut todella väsynyt. Esim joskun makasin sohvalla, ja aloin näkemään selkeää "unta" silmieni edessä, oli aika jännä. olin täysin hereillä samaan aikaan.

Ja kerran makasin pää pöytää vasten (väsyneenä taas) ja kattelin pöytää niin siinä pöydän pinnalla alkoi liikkumaan outoja hahmoja, hieman elokuvamaisesti ne siinä taisteli toisiaan vastaan. Kuten aikaisemmin sanoin, luulen että ajatukseni vain projisoituvat todella herkästi näkökenttääni, ei se välttämättä sairaus ole. Olihan Nikola Teslalla samanlaisia juttujakin.

Puhumattakaan TV kohinasta, siellä niitä juttuja vasta alkaa näkemäänkin.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Vierailija
jogger
Oletkos kokeillut mitä näet esim TV kohinassa? (jos sitä enää edes tulee?) siellä minä näen kaikenlaista kivaa, esim omat ajatukset projisoituvat siihen kohinaan todella helposti.

Mietin tässä vielä että minulla on ollut tapana nähdä "hallusinaatioita" hereilläkin, mutta yleensä silloin kun olen ollut todella väsynyt. Esim joskun makasin sohvalla, ja aloin näkemään selkeää "unta" silmieni edessä, oli aika jännä. olin täysin hereillä samaan aikaan.

Ja kerran makasin pää pöytää vasten (väsyneenä taas) ja kattelin pöytää niin siinä pöydän pinnalla alkoi liikkumaan outoja hahmoja, hieman elokuvamaisesti ne siinä taisteli toisiaan vastaan. Kuten aikaisemmin sanoin, luulen että ajatukseni vain projisoituvat todella herkästi näkökenttääni, ei se välttämättä sairaus ole. Olihan Nikola Teslalla samanlaisia juttujakin.

Puhumattakaan TV kohinasta, siellä niitä juttuja vasta alkaa näkemäänkin.

Kannattaisi käydä mielenterveystoimistossa.
Googleta psykoosi ennakko-oireet.

xork
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt6.11.2010

Minulle tulee näkökenttään tuollaisia jatkuvia kuvioita, kun nouden ylös. Kyse on selvästi siitä, että verta ei kulje riittävästi jonnekin - ilmeisesti silmiin. Se, mitä sitten näkyy, on ilmeisesti aivojen huonotuloksinen yritys hahmottaa ympäristöä olemattoman informaation perusteella - ikäänkuin pikselöityminen pikseligrafiikassa. Joskus näkö lähtee kokonaan 5 sekunniksi tai ehkä 15:kin. Samanaikaisesti kuulemistani äänistä tulee kaukaisia ja äärettömän kaikumaisia, kuin äänilähdettä loopattaisiin 10 kertaa sekunnissa. Sekin lie aivojen yritys tuoda tajunnalle edes jotain kuulotietoa. Sen luulen johtuvan aivojen verenpuutteesta, samoin kuin huimaus tai tajunnan menetys, jota en nykyään enää koe.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
fenomenologi
Hmm.. oireita on sitten ollut koko elämäni ajan, milloin se psykoosi sitten alkaa?

xork
Minulle tulee näkökenttään tuollaisia jatkuvia kuvioita, kun nouden ylös. Kyse on selvästi siitä, että verta ei kulje riittävästi jonnekin - ilmeisesti silmiin. Se, mitä sitten näkyy, on ilmeisesti aivojen huonotuloksinen yritys hahmottaa ympäristöä olemattoman informaation perusteella - ikäänkuin pikselöityminen pikseligrafiikassa.

Olen tietoinen tuosta efektistä, mutta tämä ei ole sama asia, eikä minulle edes noin käy, ellen puristele silmiä sormilla (joka vissiinkin aiheuttaa verivajetta silmiin?) ja ne kuviot ovat aivan erilaisia (spiraaleja) ja paljon monimutkaisempia, ja paljon sumeampia.

xork
Joskus näkö lähtee kokonaan 5 sekunniksi tai ehkä 15:kin. Samanaikaisesti kuulemistani äänistä tulee kaukaisia ja äärettömän kaikumaisia, kuin äänilähdettä loopattaisiin 10 kertaa sekunnissa. Sekin lie aivojen yritys tuoda tajunnalle edes jotain kuulotietoa. Sen luulen johtuvan aivojen verenpuutteesta, samoin kuin huimaus tai tajunnan menetys, jota en nykyään enää koe.
kuulostaa vakavammalta jutulta, tuossa artikkelissa puhuttiin tuosta kaikuvista äänistä. sitä minulle ei ole koskaan sattunut kylläkään.

Vierailija

Mulla on näkynyt jo pienestä pitäen kaikenlaista roinaa. Laittaa silmät kiinni ja rentoutuu, niin johan alkaa. Ihmisiä, esineitä, paikkoja, jne. Näkemäänsä ei pysty mitenkään hallitsemaan, ja kaikki mitä näkyy on aina jotain uutta, eikä liity päivän tapahtumiin mitenkään. Alkoholin vaikutuksen alaisena ei näy mitään. Valveilla kuitenkin olen, koska pystyy kertoman kaiken näkemänsä.

Mitähän lie, mutta aika kivaa välillä. Hyvin tulee uni, kun pällistelee kaikenlaista kumallista. Eikä minulla ole ainakaan omasta mielestä ollut psykoosia..

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
Penttinen
Mulla on näkynyt jo pienestä pitäen kaikenlaista roinaa. Laittaa silmät kiinni ja rentoutuu, niin johan alkaa. Ihmisiä, esineitä, paikkoja, jne.

Mielenkiintoista. minulla ei kyllä silmät kiinni ala näkymään mitään, ellen nukahda. tai no, joskus tulee jonkinlainen Tetris Effect kun on pelannut jotain peliä pitkään, ja kun laittaa silmät kiinni niin näen vailauksen siitä pelistä jota pelasin, värillisillä grafiikoilla jopa, jännää siinä on se että aivoni generoivat uuden satunnaisen mapin siihen peliin joka kerta

Kuuletko myös satunnaisia ääniä kun olet nukahtamaisillasi?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Suppilovahveroitten keräämisestä seuraa jonkun psykoosin esiaste. Kun on koko päivän niitä kerännyt, näkee niitä ennen nukahtamista aivan varmasti. Ovatko sienestäjät täysin normaaleita? Minulla on vahva epäilys, että puolet sienestäjistä on keskimääräistä sienestäjää epänormaalimpia.

http://www.kotihiiri.com/polku/viewtopi ... 66a367101c

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26993
Liittynyt13.5.2005
jogger
fenomenologi
Hmm.. oireita on sitten ollut koko elämäni ajan, milloin se psykoosi sitten alkaa?

Psykoosi tai siis alttius sairastua siihen on useinmiten synnynnäinen ominaisuus - jonkin sortin kehitysavamma(?), joten ei se mitenkään mahdotonta ole oireilla siitä vaikka läpi elämän, jos alttius tautiin on. Ei psykoosilla tai sen oireilla ihan oikeasti kannata pelleillä, mutta en minä nyt välttämättä noita oireitasi psykoosin piikkiin laittaisi, tosin tällaiselle maallikolle oireesi kuulostavat kyllä kaikelta mahdolliselta, mitä ihan normaalista väsymystilasta aina aivokasvaimeen asti voi vain keksiä, ja koska tällaisia maallikoita tällä pastalla ovat enemmän tai vähemmän kaikki, miettisin nyt ainakin kahdesti ryhtyisinkö etsimään diagnoosia täältä, varsinkin jos asia todella vaivaa.

EDIT: ei luulisi olevan mikään amerikan temppu muutenkaan käydä arvauskeskuksessa, kysymässä ihan oikean asiantintujan mielipide asiasta.

Riittoisampi keskustelukumppani.

xork
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt6.11.2010
jogger
Olen tietoinen tuosta efektistä, mutta tämä ei ole sama asia, eikä minulle edes noin käy, ellen puristele silmiä sormilla (joka vissiinkin aiheuttaa verivajetta silmiin?) ja ne kuviot ovat aivan erilaisia (spiraaleja) ja paljon monimutkaisempia, ja paljon sumeampia.

Täytyypi tutkia asiaa ensi kerralla.

kuulostaa vakavammalta jutulta, tuossa artikkelissa puhuttiin tuosta kaikuvista äänistä. sitä minulle ei ole koskaan sattunut kylläkään.

Enpä olisi huolestunut, kun tiedän mistä asiassa on kyse. Voisin päätellä noilla potilailla, joista artikkelissa puhutaan, olevan suhteellisen pitkäaikaisesti huonompi verenpaine aivoissa kohtauksen aikana. Itselläni se kestää vain sen aikaa, että verenpaine tasaantuu, yleensä alle sen 15 sekuntia.

Vierailija
-:)lauri
koska tällaisia maallikoita tällä pastalla ovat enemmän tai vähemmän kaikki,

Kuinka olet selvittänyt mitä kukakin on opiskellut?
Vaikka sinulle riitti peruskoulun oppimäärä, ei se tarkoita sitä että tilanne olisi sama myös muilla..

Vierailija
jogger
kurremus
En muistaakseni... ei ainakaan nyt tule mieleen.

Mietin tässä vielä että minulla on ollut tapana nähdä "hallusinaatioita" hereilläkin,

jogger

Ensin et muistanut oletko nähnyt hallusinaatioita, sitten oletkin nähnyt ja sitten niitä onkin ollut koko elämän ajan?

Skitsofrenia puhkeaa miehillä yleensä 15-25 vuotiaana.

Skitsofrenia diagnosoidaan tavallisesti ensimmäistä kertaa täysin kehittyneen psykoosiepisodin jälkeen. Ollaan yhä yksimielisempiä, että tämä ensipsykoosi on skitsofrenian hoidon kannalta ratkaisevan tärkeä vaihe. Se tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden rakentaa potilaan ja lääkärin välille terapeuttisen allianssin, ajoittaa hoidon oikein ja tehdä kaikki mahdollinen potilaan pitkäaikaisen ennusteen parantamiseksi.
Tähänastinen näyttö viittaa siihen, että ensipsykoosiin sairastuneiden potilaiden multimodaalinen hoito, joka on toteutettu integroitujen lääkehoitoa, yksilö- ja ryhmäterapiaa sekä työryhmäpohjaista tehostettua avohoitoa yhdistelevien ohjelmien avulla, lievittää todennäköisimmin oireita ja parantaa mahdollisuuksia pysyä kauemmin toimintakykyisenä.

Sairauden tunnistaminen ja hoitaminen ajoissa on yhä merkittävä ja hankala haaste. Eräässä useita tutkimuksia käsittäneessä analyysissä havaittiin ensipsykoosin alkamisen ja hoidon välisen ajan olleen keskimäärin yhdeksän kuukautta, mutta viive saattoi joskus olla jopa kaksi vuotta. Muissa tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että hoitoviive voi olla jopa pidempi.

Taudin diagnosoinnin ja hoidon viivästyminen johtuu monestakin eri syystä. Potilaat ja heidän perheensä eivät kovin helposti tunnista hiipiviä oireita. He saattavat myös yhdistää poikkeavan ajattelun ja käyttäytymismuutokset päihteiden väärinkäyttöön, stressiin tai muihin asioihin. Hoitoon pääsyn esteet voivat myös vaikuttaa. Hoito voi myös viivästyä lääkärin jo arvioitua potilasta, koska monet sairaudet, kuten pään alueen vammat, alkoholin tai muiden päihteiden käyttö, HIV-infektio tai AIDS sekä mielialahäiriöt voivat laukaista psykoosin ja tutkimustarpeen.

Viiveen syystä riippumatta hoitamattoman psykoosin kestoaika ennustaa skitsofreenikon hoitovastetta, mutta saattaa vaikuttaa myös pitkäaikaiseen ennusteeseen. Eräässä 43 tutkimusta käsittäneessä meta-analyysissa päädyttiin siihen, että mitä nopeammin psykoosin hoito aloitetaan, sitä todennäköisemmin psykoosilääkkeillä saadaan aikaan hoitovaste, joka käsittää hallusinaatioiden tapaisten positiivisten oireiden ja vetäytymisen kaltaisten negatiivisten oireiden lievittymisen.

Illinoisin yliopiston lääkärikeskuksessa työskentelevän Peter Weidenin mukaan ensipsykoosin käsite on harhaanjohtava. Hän käyttääkin mieluummin termiä ”taudin ensimmäinen ilmenemä”. Useimmat potilaat ovat tässä vaiheessa sairastaneet jo jonkin aikaa, koska varsinaiset psykoottiset oireet yleensä ilmaantuvat vasta skitsofrenian tautiprosessin jo kestettyä. Tavallisesti potilaissa aluksi havaittavat ns. esioireet ovat vähemmän dramaattisia muutoksia, kuten tarkkaavaisuuden häiriöitä, sosiaalista vetäytymistä ja ruumiillista kömpelyyttä.
http://www.poliklinikka.fi/?page=5575414&id=9975671

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat