Japanilaisyhtiön teknologia kaksinkertaistaa akun eliniän

Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010

Japanilaisyhtiö NEC väittää kehittäneensä litium-ion-akkuteknologian, joka kaksinkertaistaa akkujen eliniän, kertoo PC World.
Yhtiö hyödyntää akuissa orgaanista rikkiyhdistettä estämään akkujen elinikää ja tehoa hiljalleen heikentävän sisäisen resistanssin syntymistä.
Testeissä uudet akut säilyttivät 83 prosenttia latauskyvystään 23 500 latauskerran jälkeen. Määrä vastaa NEC:n mukaan neljän vuoden keskivertokäyttöä.
NEC uskoo, että uudet akut voivat säilyttää jopa 50 prosenttia latauskyvystään 33 vuoden ajan. Tällöin akut kestäisivät kaksi kertaa pidempään kuin nykyakut.



Akku ongelmat on pyyhkäisty kerta pierasulla menneisyyteen.

http://www.tekniikkatalous.fi/innovaati ... an/a705442

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

Hienova. Vaan en heiluta juhlalippuja fanfaarien säestyksellä ennen kuin näen kovaa dataa akun ominaisuuksista. Vaikuttaako akun maksimi purkunopeuteen etc.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26840
Liittynyt16.3.2005
Hillman

Akku ongelmat on pyyhkäisty kerta pierasulla menneisyyteen.



Olet hieman aikaasi edellä. Katsotaan uudelleen sitten, kun vielä saadaan energiatiheyttä kertaluokka tai pari lisää, hinta kohdalleen ja kemia sellaiseksi, ettei siihen tarvita harvinaisia aineita.

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
Neutroni
Hillman

Akku ongelmat on pyyhkäisty kerta pierasulla menneisyyteen.



Olet hieman aikaasi edellä. Katsotaan uudelleen sitten, kun vielä saadaan energiatiheyttä kertaluokka tai pari lisää, hinta kohdalleen ja kemia sellaiseksi, ettei siihen tarvita harvinaisia aineita.

Paree onkin olla hiukan etuajassa, kuin myöhästyä.

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Vierailija
Hillman

Testeissä 23 500 latauskerran jälkeen. Määrä vastaa NEC:n mukaan neljän vuoden keskivertokäyttöä.



Aika huonoja akkuja, jos niitä joutuu lataamaan 16 kertaa vuorokaudessa.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Neutroni
Hillman

Akku ongelmat on pyyhkäisty kerta pierasulla menneisyyteen.



Olet hieman aikaasi edellä. Katsotaan uudelleen sitten, kun vielä saadaan energiatiheyttä kertaluokka tai pari lisää, hinta kohdalleen ja kemia sellaiseksi, ettei siihen tarvita harvinaisia aineita.



Se kertaluokan parannus, hinnan kohdistus ja ilmeisesti ilman harvinaisia aineita:

Revolutionary conducting polymer enables silicon use as next generation of lithium-ion battery anodes

The anode is a critical component for storing energy in lithium-ion batteries. A team of scientists at the U.S. Department of Energy's Lawrence Berkeley National Laboratory (Berkeley Lab) has designed a new kind of anode that can absorb eight times the lithium of current designs, and has maintained its greatly increased energy capacity after over a year of testing and many hundreds of charge-discharge cycles.

The icing on the anode cake is that the new PF-based anode is not only superior but economical. "Using commercial silicon particles and without any conductive additive, our composite anode exhibits the best performance so far," says Gao Liu. "The whole manufacturing process is low cost and compatible with established manufacturing technologies. The commercial value of the polymer has already been recognized by major companies, and its possible applications extend beyond silicon anodes."

http://www.physorg.com/news/2011-09-rev ... m-ion.html

Vierailija
totinen

Se kertaluokan parannus, hinnan kohdistus ja ilmeisesti ilman harvinaisia aineita:




Sitten vielä siihen päälle vastaava katodi, niin keksinnöstä on jotain hyötyäkin. Heikompi puoli rajoittaa akussa.

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
fenomenologi
Hillman

Testeissä 23 500 latauskerran jälkeen. Määrä vastaa NEC:n mukaan neljän vuoden keskivertokäyttöä.



Aika huonoja akkuja, jos niitä joutuu lataamaan 16 kertaa vuorokaudessa.

Eihän se huonoudesta kerro vaan virran suuresta tarpeesta, auton akkuakin ladataan lähes kaiken aikaa kun autolla ajetaan on niin paljon sähköllä toimivia laitteita nykyään.

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

kyllä se laturi tuottaa sen sähkön minkä auton laitteet vaativat ja lopuilla lataa akkua. akku ei ole sähkölaitteita varten vain käynnistämistä varten.

ikävää tuo boldaaminen, se ei tuo enempää sen enempää arvoa viestille kuin mitä sisältö on.

toisen polven pilkkuvirhe

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
sinnipirtti
kyllä se laturi tuottaa sen sähkön minkä auton laitteet vaativat ja lopuilla lataa akkua. akku ei ole sähkölaitteita varten vain käynnistämistä varten.

ikävää tuo boldaaminen, se ei tuo enempää sen enempää arvoa viestille kuin mitä sisältö on.


Nyt ei ollut kysymys laturista vaan akusta, jota eräs kirjoittaja väitti huonoksi sen tähden, että sitä täytyy ladata 16 kertaa vrk:ssa, mikä ei välttämättä tässä tapauksessa johdu akun huonoudesta vaan virran kulutuksesta, jos ei ole mitään virtaa kuluttavaa laitetta, ei akkua tarvitse ladata lainkaan, ja auto ei toimi kunnolla puuttui siitä jompi kumpi laturi tai akku, että se siitä viisastelusta!

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
fenomenologi
Hillman

Testeissä 23 500 latauskerran jälkeen. Määrä vastaa NEC:n mukaan neljän vuoden keskivertokäyttöä.



Aika huonoja akkuja, jos niitä joutuu lataamaan 16 kertaa vuorokaudessa.

monestikko normiakkua ladataan vuorokauden aikana? tarkoittaako tämä, että laturit huutavat hoosiannaa näillä akuilla autossa ja bensankulutus lisääntyy?

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

autossa laturi on juuri sen vuoksi että se kattaa kulutuksen ja lataa tarvittaessa seuraavaa käynnistystä varten akun täyteen ajosuoritteen aikana.

mietippä nyt itsekkin jos kulutus on suurempi kuin mitä laturi kerkeää antamaan niin tulee eteen sellainen tilanne että akku on tyhjä kun autoa yritetään seuraavan kerran käynnistää. hyvinkin oleellinen seikka suomen talvessa.

jos purkukertoja on enemmän kuin kaksi vuorokaudessa olisi syytä miettiä muita vaihtoehtoja. akuston isontamista, sähköverkkoon liittymistä mahdollisuuksien mukaan, agrekaatin käyttöä, vaihtoehtoisen energiankäyttämistä etc.

en nyt keksi muuta käyttöä ko. akkutyypille kuin akkukäyttöiset käsityökalut ja silloinkin ammattikäyttöön jossa pyrkusyklit ovat kovinkin korkeat sekä upseissa joissa purkusyklit ovat kyllä aika vähäiset. isojen upsien esimerkiksi puhelinmastoissa käytettävissä vaihdetaan akusto n. 10 vuoden välein.

edit: toki hybridit joissa akuston koko on minimaalinen ja latauskertoja parin kymmenen kilometrin kaupunkiajolla saattaa tulla kymmeniä mutta tuskin akustoa on ko. tarkoitukseen edes suunniteltu.

toisen polven pilkkuvirhe

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
sinnipirtti
kyllä se laturi tuottaa sen sähkön minkä auton laitteet vaativat ja lopuilla lataa akkua. akku ei ole sähkölaitteita varten vain käynnistämistä varten.
höpöhöpö. muutenhan autolla pystyisi ajamaan ilman akkua, kun ottaisi käyntiin mäestä. tyhjäkäynnillä auton laitteet kuluttavat enemmän kuin mitä laturi pystyy antamaan ja ajossa korkeammilla kierroksilla akku latautuu jälleen.
sinnipirtti
ikävää tuo boldaaminen, se ei tuo enempää sen enempää arvoa viestille kuin mitä sisältö on.
tämä osa tekstistäsi totta.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

enhän ole edes niin väittänytkään että ilman akkua voisi ajaa, vai olenko? akun päätehtävä on mahdollistaa auton käynnistäminen ilman ulkoisia voimia.

edit: tottakai kuluttaa jos kaikki penkilämmittimistä tuuli- ja takalasinlämmittimiin, lämmityslaite huutaa hoosianna ilmastoinnin kanssa ja vielä lisävaloista pitkiin valoihin sekä sumuvaloihin on päällä puhumattakaan 2kw poppiehkeistä jotka huutaa maksimilla kondensaattorit punaisena hehkuen ja kalvot säristen niin ei varmaan riitä laturissa antoteho tyhjäkäynnillä jos edes kierroksilla.

toisen polven pilkkuvirhe

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
sinnipirtti
enhän ole edes niin väittänytkään että ilman akkua voisi ajaa, vai olenko? akun päätehtävä on mahdollistaa auton käynnistäminen ilman ulkoisia voimia.

kyllä akun päätehtävä on antaa laitteistolle tarvittava virta, ettei auto sammu. auton saa käyntiin, vaikka akku tyhjä olisikin.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
taucalm
sinnipirtti
enhän ole edes niin väittänytkään että ilman akkua voisi ajaa, vai olenko? akun päätehtävä on mahdollistaa auton käynnistäminen ilman ulkoisia voimia.

kyllä akun päätehtävä on antaa laitteistolle tarvittava virta, ettei auto sammu. auton saa käyntiin, vaikka akku tyhjä olisikin.



ei muuten saa nykyautoja. sitä paitsi jos auto sammuu on vika jossain muualla.

edit: sen verran annan periksi että akku antaa käynnistyksen yhteydessä virran laitteistolle mutta käynnistymisen jälkeen kaikki on laturin varassa.

nykyautoissa kun pitää olla tietyn tyypippinen akku ja joissakin jopa tietyn merkkinen jotta se saadaan koodattua auton tietokoneelle että auto osaa käynnistyä.

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat