Ajan hidastuminen onnettomuudessa.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko joku muu kokenut ajan hidastuvan onnettomuustilanteessa?
Minulle on kahdesti ja ikävä kyllä molemmilla kerroilla nopeampi ajattelu hävisi Suomen talvelle.
Henkilövahinkoja ei ole kummastakaan kerrasta, jos henkisiä traumoja minulle ja vastapuolelle ei lasketa.
Se tuntuu oikeasti siltä kuin joku laittaisi kaiken 10% niiden tarkoitetusta nopeudesta.
Fysiikan lait toimivat kyllä vaikkakin hidastetusti.
Kokemuksia? Kysymyksiä?

Kommentit (4)

Vierailija

Minulle on joitain kertoja, tosin en muista tilanteista paljoa.

Luin jokunen vuosi sitten kirjoja aiheesta, ajan hidastuminen johtuu joidenkin teorioiden mukaan siitä, että aivot sammuttavat kaiken ylimääräisen, jotta kaikki kapasiteetti on käytössä tilanteeseen reagointiin. Täten tilanteeseen kuluvasta ajasta reagoidaan ja havannoidaan enemmän, jolloin "aika hidastuu".

Jotkut reagoi jotkut ei.

Tapahtumaan liittyvistä ilmiöistä eräs on, että suuri osa ihmisistä muistaa tapahtuman mustavalkoisena, koska värinäkö on yksi toiminto, jonka aivot sammuttavat.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26866
Liittynyt16.3.2005
Cain
Onko joku muu kokenut ajan hidastuvan onnettomuustilanteessa?

On, mutta siinä nopeutuu vain ajatustoiminta, ei motoriikka. Kerran liikennevaloissa joku törmäsi perääni. Pelastyin, ja sitten huomasin, että autoni lähestyy edellä olevan perää törmäyksestä saadun liikemäärän voimin. Siinä vaiheessa aika tosiaan tuntui matelevan. Mutta niin mateli myös jalkojen reaktio jarrutuskomentoon, joten ilmeisesti ylikellotus oli käytössä vain päässä. Lopulta törmäsin pienellä nopeudella, mutta siitä ei seurannut mitään, edellä oleva ei viitsinyt edes jäädä katsomaan tapahtunutta. Oman auton takaosasta ei valitettavasti voi sanoa samaa. Onneksi minulle ei tapahtunut muuta, kun virtalukossa roikkunut avainnippu kolautti polveen kivuliaasti, mutta muuten haitattomasti.

Vierailija

Ei kai tuossa mitään kummallista ole...

Aivot vain toimivat mahdollisimman nopeasti keksiäkseen keinon, miten päästä pinteestä. Vrt. "Elämä filminauhana" -hommelit.

raakeli
Seuraa 
Viestejä64
Liittynyt28.4.2011

Muutama talvi takaperin, olin naishenkilön ohjastaman auton kyydissä metsätiellä, kun auto pyörähti 2x360 astetta ja päädyimme pellolle. Kiehtova kokemus kun ei mitään kellekään käynyt.

Värit kyllä näin, kun muistan selvästi kuinka huolestuneena katsoin olutpulloa kädessäni ettei läikkyisi, se oli selvästi ruskea. Ainut mänty sillä puolen tietä, oli myös värillinen, jonka vierestä pöpelikköön menimme.

En ollut päissäni, vain hiukan krapulassa, mutta muistan hämmästelleeni ettei pulssini kiihtynyt edes jälkikäteen, vaan olin tyyni. Autossa oli neljä ihmistä lisäkseni ja kun he yrittivät alkaa jotain sanomaan, otin hörpyn oluesta ja kysyin että otetaanko uusiks.

Muutamia muitakin kokemuksia on, mutta todella läheltä piti tilanteissa olen ihmetellyt omaa rauhallisuuttani. Toisin kun vaikka arkiset ohitus tilantteet jotka nostaa pulsia jälkikäteen joka kerta.

Uusimmat

Suosituimmat