Alumiinin sahaaminen

Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Remontti meneillään ja tuli tarve sahata alumiinista johtokanavaa mittoihinsa. Mahtaako onnistua ihan jiirisirkkelillä, jos laittaa siihen vanhan ei niin terävän terän ja mahdollisesti käyttää jotain leikkuunestettä?

Sivut

Kommentit (16)

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Pienempihampainen terä olis kyllä parempi? Tuohon kädessäpidettävään pisto- ja puukkosahoihin ainakin saa tiheähampaisia metalliteriä. Tosin taitavat tukkeutua alumiinilla.

simson
Seuraa 
Viestejä124
Liittynyt22.3.2008

Itse olen sahannut alumiinia onnistuneesti tavallisella kovametalliterällä varustetulla sirkkelillä.
Toimii sekä pöytä- että käsisirkkelillä. Suojalasit on syytä olla silmillä, sillä palaset lentelevät suht villisti.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Sirkkeleihin saa teriä, jotka on tarkoitettu alumiinin leikkaamiseen. Juuri tuollaisille profiileille tarkoitettuja, paksuja umpiaineita ne eivät leikkaa hyvin. Jos tarve on pieni, tavallista kovapalaterää voi käyttää. Syötön kanssa on oltava hyvin varovainen.

Alumiinille sopii leikkunesteeksi etanoli. Sirkkelissä on sen verran leikkuunopeutta, että kannattanee miettiä mitä tapahtuu jos etanoli leimahtaa. Sitä voi laittaa terään vaikka pienellä maalipensselillä niin ettei koko ympäristö lillu nesteessä. Ei neste ole välttämätöntä tässä tapauksessa, mutta antaaa hienon pinnan.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Ei mitään halpoja noi sirkkelin terät. Tuossa on nyt 80 hampainen 2 mm:ä paksu 250 mm:nen terä, jossa kovametallihampaat. Mahtaakohan tuo terä tylsyä ihan kelvottomaksi, jos sillä muutaman aluprofiilin pätkäsee toivottuihin mittoihin?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Volitans
Ei mitään halpoja noi sirkkelin terät. Tuossa on nyt 80 hampainen 2 mm:ä paksu 250 mm:nen terä, jossa kovametallihampaat. Mahtaakohan tuo terä tylsyä ihan kelvottomaksi, jos sillä muutaman aluprofiilin pätkäsee toivottuihin mittoihin?



Ei pitäisi tylsyä, jos syötät hyvin varovasti. Mutta en maksa uutta, jos se siitä huolimatta tylsyy, olen nähnyt tuota tehtävän lähinnä työnantajan terillä. Ehkä se vanha ja tylsempi terä voisi olla parempi, jos alumiinin sahauspinnan ei tarvitse olla viimeisen päälle.

Vierailija

viisaammat opetti alsan sirkkelöinnistä että,terän rintakulman pitää olla 0 astetta tai negatiivinen,sillon se ei haukkaa ja kipaleet pysyy käsissä..eikä tarvii mitään sinoleitä,se kun lämpee ja hyörystyy...siihen pikku kipinä..

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Eikö se eloksointi ole aika kovaa tavaraa vaikka sitä on ohuesti?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Paul M
Eikö se eloksointi ole aika kovaa tavaraa vaikka sitä on ohuesti?



On se hyvin kovaa, mutta ei se ole ongelma alumiinin työstössä.

Vierailija

Alumiinia muuten lastutaan hyvin positiivisella rintakulmalla, eli terävällä terällä. Jos alumiinia yrittää leikata negatiivisella rintakulmalla, sulaa melko varmasti.

Ei siinä johtokourun sahaamisessa mitään ongelmaa ole, rakennussirkkeli ja tavallinen terä käy ihan hyvin. Millä te luulette niitä katkottavan? Alumiini vaatii terältä leikkuunopeutta, eli kierroksia, joita rakennussirkkelissä on riittävästi.

Leikkuuneste ei ole pahasta, mutta sinolin kanssa pelleily on kamalaa. Hyvä leikkuuneste se tosin alumiinille on.

Käsi vakaana vaan, eli älä anna haukata. Ei mitään hiplaamista, vaan kunnolla poikki, mutta vakaa syöttö.

Alumiini noin nimikkeenä ei kerro paljonkaan materiaaliominaisuuksista. Sitä jos mitään saa monen laatuisena. Pehmeimmillään se on vähän vaikeaa tavaraa, mutta johtokourut ovat kohtuullisen kovaa seosta. Sen lisäksi kovuuteen vaikuttaa toimitustila. Alumiinia saa eri toimitustiloissa, mikä tarkoittaa kovuutta. Se on vanheneva materiaali, kovettuu iän myötä. Johtokourut on lämpökäsittelyllä valmiiksi vanhennettu.

Anna palaa vaan, ei siinä mitään ongelmaa pitäisi olla, ei ainakaan pelättävää.

Rasse
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt7.12.2009

Rälläkällä (Kulmahiomakone) mää oon aina alumiinia pätkinyt, niin pehmeää kuin kovaa. Ongelmana lähinnä alumiinin kuumeneminen, sekä pehmeällä tavaralla sen purkkamaisuus, joten joutuu pehmeää värkkiä aina siistiin lamemilla.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Rasse
Rälläkällä (Kulmahiomakone) mää oon aina alumiinia pätkinyt, niin pehmeää kuin kovaa. Ongelmana lähinnä alumiinin kuumeneminen, sekä pehmeällä tavaralla sen purkkamaisuus, joten joutuu pehmeää värkkiä aina siistiin lamemilla.



Työstötarkkuus ja jälki on kaameaa verrattuna sirkkelin tekemään. Jos katkoo paksumpaa tavaraa (tyyliin 100x20 tai 60 mm pyöreä), alumiinilaikka on hintansa väärtti. Se ei tukkeudu ja kuumennu samalla tavalla kuin teräslaikka.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat