Nikkelin graviometrinen analyysi - Apua laskutoimituksissa!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen aloitteleva kemisti, ja tämä koe meni muuten nappiin mutta lopun laskutoimitukset meni päin puuta.

Proseduuri oli suurinpiirtein seuraavanlainen:

Keitinlasiin "tuntematonta" (Ni- ja Fe- suoloja sisältävää höttöä). Katsotaan tämän massa.
Lisätään Typpihappoa, sen jälkeen huuhdellaan reunat tislatulla vedellä.
Sitten lisätään sitruunahappoa ja kuumennetaan. Sen jälkeen ammoniakkia, kunnes liuos muuttuu vihreäksi.
Sen jälkeen lisätään 1% dimetyyliglyoksiimi etanolissa, ja kuumennetaan. Liuos on nyt tummanpunaista ja se imusuodatetaan Büchersuppilon avulla.
Tämän jälkeen jäljelle jäänyt mössö astioineen laitetaan kuivatusuuniin, ja nyt siinä pitäisi olla muodostunut nikkeliä.

Tämä oli kaikki varsin irrelevanttia varsinaista kysmystä ajatellen. Niin eli sain seuraavanlaiset mittaustulokset:

Tuntematon saos alussa: 1,142 g
Lopullinen saos: 0,531 g

Lopputuotteen kemiallinen kaava: Ni(DMG)2

Nyt pitäisi minun saada selville, että mikä on nikkelin moolin määrä tässä saoksessa?
Olisin varsin kiitollinen, jos joku osaisi auttaa. Joku kaava tähän tarvitaan vaan en millään tahdo keksiä.

Pahoittelen jos sanasto on outoa, opiskelen englanninkielellä.

Kommentit (3)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10596
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Tämän jälkeen jäljelle jäänyt mössö astioineen laitetaan kuivatusuuniin, ja nyt siinä pitäisi olla muodostunut nikkeliä."

Lainaus:
"Lopputuotteen kemiallinen kaava: Ni(DMG)2"

Muodostuuko tuossa nikkeliä vai ihan jotain muuta?

Lainaus:
"Nyt pitäisi minun saada selville, että mikä on nikkelin moolin määrä tässä saoksessa?"

Tuo ei ole loogista eikä suomenkieltä. Yrittäisit ulkomaankielellä, niin ehkä saisimme jotain selvää. Jos haluat tietää nikkelin osuuden tuossa lopputuloksessa, niin sitten vain taulukko esiin ja nikkelin ja DMG:n molekyylipainot selville ja kalkyloimaan.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
Angstorm

Lopputuotteen kemiallinen kaava: Ni(DMG)2

Nyt pitäisi minun saada selville, että mikä on nikkelin moolin määrä tässä saoksessa?

Dimethylglyoxime C4H8N2O2 , 116,12 g/mol x 2 = 232,24, Ni 58,6934
Jos et osaa laskea, kaiva lukion (ja yläasteen) kirjat esille..
Nikkelin määrä mooleina?

Uusimmat

Suosituimmat