Liikenteen määrät maailman eri maissa

Seuraa 
Viestejä1112
Liittynyt24.2.2011

Suomessa ja muissa kehittyneissä maissa on paljon erilaista liikennettä. Tämä liikenne kuluttaa aina energiaa, tällä hetkellä pääasiassa öljyä. Autoteollisuuskin kuluttaa paljon erilaisia luonnonvaroja. Eli autoiluun ja kaikkeen muuhunkin liikenteeseen kuluu paljon luonnonvaroja ja kaiken lisäksi ihmiset liikkuvat teollisuusmaissa paljon paikasta toiseen. Sama kehitys on jo kyllä alkanut kehitysmaidenkin kaupungeissa ja ehkä jossain maaseudullakin.

Tuota yhtälöä yritän miettiä, että mitä tapahtuu öljyn määrän huvetessa riittävästi ja pystyykö jokin vaihtoehtoinen energianlähde korvaamaan öljyn liikenteen pääasiallisena energianlähteenä lähitulevaisuudessa.
Miten maailman eri maat ja maanosat, liikutaanko niissä liikaa autoilla ym. kulkuneuvoilla. Onko maata tai edes maakuntaa maailmassa, jossa liikenne olisi järkevällä tasolla? Onko tällaista aluetta olemassa enään? Entäs ne pahimmat esimerkit, löytyvätkö kehitysmaiden suurkaupungeista? Onko jollain tarkempaa tietoa liikenteen määristä yms. maailman eri alueilla?

Kommentit (5)

karahka
Seuraa 
Viestejä1112
Liittynyt24.2.2011

Kehitysmaiden kehitys ainakin on huolestuttavaa, mutta samoin kyllä myös näiden kehittyneempienkin maiden energiankulutus on ehkä vielä huolestuttavammalla tasolla. Vaikka öljystä pystyttäisiinkin nätisti siirtymään käyttämään toisia luonnonvaroja liikenteen ja maatalouden energian lähteenä, niin nämä luonnonvarat myös loppuvat aikanaan.

Vierailija
V.A.Littaa
Ajoneuvojen polttoaineena voidaan käyttää maakaasua ilman sen kummempia. Maakaasua riittää sadoiksi vuosiksi.



Intiassa muuten testattiin maakaasun käyttöä, mutta eihän niillä tuktukeilla yms. härveleillä hommasta tullut mitään kun kaikissa oli kaksitahtikoneet.

Voitelu piti vaihtaa tuoreöljyvoiteluksi, ja säädöt oli sen verran vaikea saada kohdilleen että ne mopot alkoivat sylkeä hiilivetyjä ja häkää tuplasti entiseen verrattuna.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3139
Liittynyt30.5.2010

Täällä jäyhien jököttäjien maassa liikenne on sillä tasolla, millä kuuluukin olla.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Vierailija
karahka
Suomessa ja muissa kehittyneissä maissa on paljon erilaista liikennettä. Tämä liikenne kuluttaa aina energiaa, tällä hetkellä pääasiassa öljyä. Autoteollisuuskin kuluttaa paljon erilaisia luonnonvaroja. Eli autoiluun ja kaikkeen muuhunkin liikenteeseen kuluu paljon luonnonvaroja ja kaiken lisäksi ihmiset liikkuvat teollisuusmaissa paljon paikasta toiseen. Sama kehitys on jo kyllä alkanut kehitysmaidenkin kaupungeissa ja ehkä jossain maaseudullakin.

Tuota yhtälöä yritän miettiä, että mitä tapahtuu öljyn määrän huvetessa riittävästi ja pystyykö jokin vaihtoehtoinen energianlähde korvaamaan öljyn liikenteen pääasiallisena energianlähteenä lähitulevaisuudessa.
Miten maailman eri maat ja maanosat, liikutaanko niissä liikaa autoilla ym. kulkuneuvoilla. Onko maata tai edes maakuntaa maailmassa, jossa liikenne olisi järkevällä tasolla? Onko tällaista aluetta olemassa enään? Entäs ne pahimmat esimerkit, löytyvätkö kehitysmaiden suurkaupungeista? Onko jollain tarkempaa tietoa liikenteen määristä yms. maailman eri alueilla?




Ainakaan Suomessa ei voi sanoa liikenteen olevan järkevällä tasolla niin kauan, kun huomattavan suuressa osassa yksityisautoista nököttää tasan se kuski yksinään... oli kyseessä sitten työ- tai mikä tahansa muu matka.

Uusimmat

Suosituimmat