Talouden sanastoa

Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt28.8.2011

Nyt kun on talouskriisi meneillään, niin jotta uutisia osaisi seurata, pitäisi ehkä ymmärtää muutamia oleellisia sanoja joita toistetaan kokoajan. Minä en ymmärrä.

Mitä tarkoittaa pankkien pääomittaminen? Tarkoittaako se, että valtio ostaa pankit?

Mitä tarkoittaa velkasaneeraus? Tarkoittaako se, että jos olen konkurssin partaalla - rahaa ei ole, niin mietitään järkevä suunnitelma tulevaisuudelle velan ainakin osittaisesta takaisinmaksusta, ja ehkä hyväksytään se fakta että nyt on mennyt bisnekset pieleen niin sijoittajalta kuin bisneksen toimittajalta?

Vakausrahaston merkityksen jo tiedänkin: Eli otetaan rahat pois tyhmiltä niin nopeasti ettei ne ehdi tajuta mitään, eikä kysytä niiltä mitään.

Kiitoksia jos tiedät, ja viitsit vastata.

Kommentit (2)

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
kurremus

Mitä tarkoittaa pankkien pääomittaminen? Tarkoittaako se, että valtio ostaa pankit?

Pankkien pääomittaminen on sitä, kun olisit itse pankki, ja lainaisit kaverillesi rahaa toivoen saavasi siitä hyvän koron ja tyyppi pyytää aina vaan lisää lainarahaa. sitten kun sinun tililtäsi ne loppuu, laskeskelet saavasi edelleen hyvät voitot ja otat itse velkaa Visalla jotta voit lainata sitä eteenpäin.

Sitten ilmeneekin ettei kaveri pysty maksamaan velkojaan, niin sinulle jää menetettyjen omien rahojesi lisäksi vielä Visa-velka joka nyt pitäisi sitten maksaa. Jollei joku ala osakkaaksi sinun velkoihisi toivoen että vielä tulee rahaa kuitenkin. Tämä tyyppi olisi kuitenkin avittanut sinua jo aikaisemminkin kun olit kertonut hänelle hyvästä sijoituksesta (pankin osakas). Jos nämäkään rahat eivät riitä Visa-velkojesi maksuun pitää pyytää rahaa faijan paksusta lompakosta (valtio). Isäukko voi vaatia aina jotain ehtoja eli tässä tapauksessa voisi ottaa koko liiketoimintasi itselleen. Tällöin valtio ostaisi pankin velkoineen ja saatavineen. Riski annettujen velkojen takaisin saamisesta siirtyisi sinulta papalle ja pääsisit kuin koira veräjästä.

Lierikki Riikonen

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006
kurremus
Nyt kun on talouskriisi meneillään, niin jotta uutisia osaisi seurata, pitäisi ehkä ymmärtää muutamia oleellisia sanoja joita toistetaan kokoajan. Minä en ymmärrä.

Yrityyksillä on ns. oma pääoma, sen omaistamaa rahaa tai hyödykkeitä jonkin tietyn summan edestä. Lainsäädännössä on määritelty tämän oman pääoman minimi suhteessa yrityksen kokoon. Jos oma pääoma laskee alle laissa määritellyn rajan, yritys tulee periaatteessa asettaa konkurssiin. toinen vaihtoehto on pääomittaa yritystä, ts. antaa yritykselle lisää rahaa tai omaisuutta niin, että oman pääoman minimivaatimus täyttyy.

Pääomittaminen voidaan tehdä usealla eri tavalla. Yleisimmät lienevät
- Osakepääoman nosto. Omistajat tai ulkopuoliset merkitsevät yrityksen osakkeita ja yritys saa tästä vastineeksi rahaa käyttöönsä ja taseensa vahvistamiseen.
- Pääomalaina. Osakkaat lainaavat yritykselle rahaa erityisehdoin. Pääomalaina on laina, joka maksetaan takaisin vain jos yrityksellä on omaa pääomaa riittävästi lainan maksamiseen, toisin kun muut lainat, joiden takaisinmaksu ei periaatteessa riipu yrityksen taloudellisesta tilanteesta.
- Apportti. Yritykseen siirretään kiinteää omaisuutta joka voidaan arvottaa omaksi pääomaksi. Tämä on yleensä käyttökelpoinen tapa vain pienissä yrityksissä.

Suomessa 1990-luvun laman aikana annettu pankkituki oli pääasiassa pääomalainaa, joka myöhemmin maksettiin takaisin. Valtio ei halunnut ryhtyä pankkien omistajaksi joten se vain lainasi niille rahaa, jonka se oli lainannut ensin itse ulkomailta.

Pankkien pääomittamisessa nykytilanteessa mielestäni ehdottomasti suositeltavin tapa olisi osakepääoman nosto suunnatulla osakeannilla. Tämä olisi paras vaihtoehto sen vuoksi, että osakkeiden määrän kasvattaminen liudentaa olemassaolevien osakkeiden arvoa käyden näin vanhojen omistajien kukkarolla. Näin toteutuisi myös sijoittajavastuu ja kenties yhtiökokoukset antaisivat holtittomia sijoituksia tehneille pankinjohtajille potkuja.

Mitä tarkoittaa velkasaneeraus? Tarkoittaako se, että jos olen konkurssin partaalla - rahaa ei ole, niin mietitään järkevä suunnitelma tulevaisuudelle velan ainakin osittaisesta takaisinmaksusta, ja ehkä hyväksytään se fakta että nyt on mennyt bisnekset pieleen niin sijoittajalta kuin bisneksen toimittajalta?

Suunnilleen näin. Velkasaneerauksessa velkojat ja velallinen neuvottelevat maksuohjelman, jonka puitteissa ainakin osa rahoista on mahdollista saada takaisin, kun vaihtoehtona olisi maksukyvyttömyys, se, ettei saada mitään. Velkasaneerausta voidaan soveltaa kaikkiin velallisiin yksityishenkilöstä valtioon, ja sen käytännön muodot ovat hyvin moninaisia.

Vakausrahaston merkityksen jo tiedänkin: Eli otetaan rahat pois tyhmiltä niin nopeasti ettei ne ehdi tajuta mitään, eikä kysytä niiltä mitään.

Et näköjään ymmärrä hölkkäsen pölähtävää siitä mikä on vakuusrahasto.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Uusimmat

Suosituimmat