Ehdollistuminen läheisten tai ympäristön taholta

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Aloin tuossa oikein pohtimaan että enhän minä hiisi vieköön tunne henkilökohtaisesti kovin montaa ihmistä jotka ovat tehneet ratkaisevia ja merkittäviä muutoksia elämässään. Lähes kaikki lähipiirini ihmiset ovat tyytyneet olosuhteisiin joita toiset ihmiset ovat heille järjestäneet, eivätkä ole kyenneet kumoamaan niitä negatiivisia vaikutteita mitä muilla on heihin ollut.

Luulin eräästäkin ihmisestä että hän oli vihdoin viimein tempaissut ja jättänyt juopporetkun puolisonsa useiden vuosien liiton jälkeen, mutta sain kuulla että ei hän olisi moista tehnyt ellei oma jälkeläinen olisi siihen painostanut! Ja totttakai taustalla on lapsuus kodissa jossa isä hakkaa kaikki lapset järjestelmällisesti läpi ja perheenäiti (joka jostain kumman syystä ei saanut turpaansa) saa kärsiä jatkuvaa henkistä väkivaltaa miehensä taholta. Eli vanhempi polvi on ottanut nuoremmalta luulot pois ja niistänyt jo lapsesta olemattomiin kaiken sen voiman ja energian mikä tarvittaisiin puolensa pitämiseen, suhteellisuuden tajun kehittämiseen ja ylipäätään siihen että ei alistu olemaan toisten kynnysmatto.

Joiltakin puolestaan puuttuu osa esi-isistä kun on kuoltu sodissa ja ne jotka säilyivät hengissä vetivät tietysti viinaa ja siitä seurasi piinaa.

Joskus vaikuttaa siltä että yksittäiset ihmiset vetävät kokonaista sukupolvien kivirekeä perässään.

Muuttuuko ihminen? Koskaan? Jos hän tyytyy siihen mitä muut ovat hänelle valmiiksi pedanneet omassa elämänhelvetissään. Sitä luulisi että ihmiset haluavat lapsilleen parempaa kuin mitä heillä on ollut, mutta joskus kun kuuntelee ihmisten juttuja alkaa tuntua siltä että vanhemmat suhtautuvat lapsiinsa ja sukulaisiinsa kuin vihollisiin jotka pitää nujertaa ennen kuin tajuavat kehittää vahvemman persoonan ja saada onnellisemman elämän kuin edellisillä polvilla oli.

Miksi näin?

(Laitoin otsikkoon tuon ympäristönkin, ettei tarvitse pelkkään perheeseen keskittyä. Pääaihe on että miksi on niin vaikea kumota toisten sinuun tunkemat ehdollistumat.)

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija
joskus kun kuuntelee ihmisten juttuja alkaa tuntua siltä että vanhemmat suhtautuvat lapsiinsa ja sukulaisiinsa kuin vihollisiin jotka pitää nujertaa ennen kuin tajuavat kehittää vahvemman persoonan ja saada onnellisemman elämän kuin edellisillä polvilla oli.

Selventäisitkö hiukan?

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
kopernikustako
joskus kun kuuntelee ihmisten juttuja alkaa tuntua siltä että vanhemmat suhtautuvat lapsiinsa ja sukulaisiinsa kuin vihollisiin jotka pitää nujertaa ennen kuin tajuavat kehittää vahvemman persoonan ja saada onnellisemman elämän kuin edellisillä polvilla oli.

Selventäisitkö hiukan?

Lapselle tehdään jo lapsena selväksi että ei kannata kuvitella mitään itsestään. Kaikki mitä saa aikaiseksi mitätöidään, vähätellään tai jopa tuhotaan. Eräästä kirjasta luin ihmisten kokemuksia siitä miten heidän pirullisilla vanhemmillaan oli joku ihmeellinen hinku viedä kaikki lapsilleen rakas, eräänkin ihmisen lemmikkilintu tungettiin puuhellaan palamaan (elävältä kaiketi) ja vanhemmat naureskelivat onnessaan kun lapsi itki.

Tuo sieltä rankemmasta päästä. Kevyemmästä päästä on pari juttua mitä itselleni on sattunut, mutta toistaiseksi kokeilen nyt kirjoitella sillä tavalla ettei kaikki kieppuisi tässä ketjussa itseni ympäri. (Ja on tullut jo aiemmin käytyä ne läpi joskus jossain.)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32682
Liittynyt6.12.2009
Rousseau

Miksi näin?

(Laitoin otsikkoon tuon ympäristönkin, ettei tarvitse pelkkään perheeseen keskittyä. Pääaihe on että miksi on niin vaikea kumota toisten sinuun tunkemat ehdollistumat.)

Tämänhetkinen näkemykseni on että lapsen alitajunta ei ole varustettu millään "gatekeepperillä" eli vartijalla/tietoisuudella vaan kaikki mitä ympäristostä tulee menee suoraan alitajuntaan ilman mitään suojaa/filtteriä, sinne pesiydyttyään; "sinusta ole mihinkään" tai "kyllä sinä kykenet ja osaat" on totta alitajunnan kannalta ja se vaikuttaa ihmisen päätoksiin, minäkuvaan myos aikuisena. Suurin osa tunnistaa ja ihmettelee hiljaa itsekseen että miksi en luota tässä ja tässä asiassa itseeni ja ainahan minulla näin käy..Se voi olla että alitajunta pitää edelleen aikuisenakin totuutena näitä lapsuudessa saatuja palautteita ja normaali tajunta ei pysty järkeilemälläkään, faktoilla osaamisesta kumoamaan alitajunnaan "totuuksia" kykenemättomyydestä.

Osa saattaa koko elämänsä ylikompensoida näitä alitajunnan viestejä..kumotakseen alitajunnan viestit ja "näyttääkseen itselleen ja muille"

Oletko pannut merkille että ns suurmiehet, nykyiset ja historian ovat/olivat useasti pienikokoisia fyysisiltä mitoiltaan...

Vaatii varmaankin jonkinlaist alitajunnan uudelleenohjelmointia pysyvämmät muutokset.

Eräällä lennolla ollessani kuuntelin jonkin niinsanotun "rentoutumisäänitteen" ja siinä äänittaeessä oli juuri ja juuri kuultavalla tasolla upotettu pää-äänen taustalle lauseita , "kyllä sinä kykenet" jne, eli selkeästi sanalliset viestit sunnattu alitajuntaan muuttamaan minäkuvaa postiivisemmaksi .Emme ole irrallisia ympäristostä vaikka niin haluaisimme kuvitella.

Lapsuus on herkkää ja tärkeää aikaa, "Sitä synnytään keskelle sotaa ilman sotisopaa..."

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Miehille varmaan "vaje" koossa on aikamoinen tuskan aihe. Itseni on sitä hivenen vaikea käsittää, koska olen aina viehättynyt vähämassaisiin miehiin - sekä pituus- että leveyssuunnassa.

Jälkeenpäin tuli mieleen että tunnenhan pari ihmistä jotka ovat osittain selättäneet ympäristön heihin tunkemia ehdollistumia. Yksi näistä on eksäni joka lähti aikuisella iällä opiskelemaan vaikkei sitä hänen suvussaan oikein kukaan tunnu kunnolla arvostavan. Mutta hänelläpä olikin intohimo tiettyyn alaan, joten motivaatiota "no you can't" -tyyppisen ehdollistuman purkamiseen on.

Onneksi siis tällaisia energiapakkauksiakin on, jotka osaavat edes jonkin verran laittaa hanttiin sille mitä ympäristö on antanut tai ollut antamatta.

Välillä oikein laittaa kyllä kiukuksi kun miettii miten itsestäänselvästi moni kopioi omia vanhempiaan. Vetelee tyttöystävää turpaan koska isäkin hakkasi koko perheen aina päissään. Järkkyy mielenterveydeltään koska isäkin kuskattiin hullujenhuoneelle. Pitää itseään rumana ja huonona ihmisenä, koska äitikin piti omaa itseään. Ja näin päin pois. On oikein klisee miten ihmiset tulevat sanomaan että en olisi uskonut äitinä/isänä tekeväni kuten oma äitini/isäni, mutta tein sitten kuitenkin.

Yksi syy miksi en pidä "persielle potkimisesta" eli että ihmistä yritetään kannustaa kiusaamalla (kts. Full Metal Jacket) on tietysti se että jotkut ihmiset ovat jo lapsuutensa takia niin lannistuneita ettei heitä saa enää ärsyttämällä siitä suiviintumaan että uhoaisivat perhana kyllä minä näytän närhen munat.

Mitä sitten voi tehdä jos haluaa että jotain tehtäisiin? Jos ei nyt ihan koulusurmiin ja muihin tappotouhuihin lähdetä, niin ehkä erityisesti vanhempien ja suvun aiheuttamaa ahdistusta ja alistumista voisi lähteä purkamaan sillä tavalla että jotenkin rakentavalla tavalla väittelee ja taistelee sellaisten ihmisten kanssa jotka muistuttavat noita vanhempia sun muita joihin ei välttämättä kykene koskemaan koska nämä ovat olleet auktoriteetteja silloin kun itse oli lapsi? Tätähän kai jossain määrin tapahtuukin. Esim. jos isä oli juopporetku joka ajoi perhettä kirves kädessä hankeen, pojasta tulee poliisi joka laittaa retkut kuriin ja järjestykseen? Vai onko tämä vain pelkkää fantasiaa...

Vierailija
Mitä sitten voi tehdä jos haluaa että jotain tehtäisiin? Jos ei nyt ihan koulusurmiin ja muihin tappotouhuihin lähdetä, niin ehkä erityisesti vanhempien ja suvun aiheuttamaa ahdistusta ja alistumista voisi lähteä purkamaan sillä tavalla että jotenkin rakentavalla tavalla väittelee ja taistelee sellaisten ihmisten kanssa jotka muistuttavat noita vanhempia sun muita joihin ei välttämättä kykene koskemaan koska nämä ovat olleet auktoriteetteja silloin kun itse oli lapsi? Tätähän kai jossain määrin tapahtuukin. Esim. jos isä oli juopporetku joka ajoi perhettä kirves kädessä hankeen, pojasta tulee poliisi joka laittaa retkut kuriin ja järjestykseen? Vai onko tämä vain pelkkää fantasiaa...

Eikö tuo toimi joskus toisinkin päin tuo kapinasysteemi, niin että jos isä on vaikka pankinjohtaja pojasta tulee anarkisti tms. tai jos
vanhemmat ovat tiukkoja absolutisti uskovaisia tulee lapsesta juopporenttu

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Satutäti
Tämmöisen testin löysin eilen ja sain melkein kaikki
http://www.tunnelukkosi.fi/
Huuhaata ehkä, mutta voihan kokeilla.

Testit ovat aina kivoja, vaikka tulokset eivät olisikaan. Olen näemmä ihan umpilukossa. Pahimmat ovat:

Pessimistisyys erittäin vahva
Ulkopuolisuus erittäin vahva
Tunnevaje erittäin vahva
Rankaisevuus erittäin vahva
Vaativuus erittäin vahva
Vajavuus erittäin vahva

pelaaja
Seuraa 
Viestejä750
Liittynyt1.7.2007

Uhrautuminen erittäin vahva
Alistuminen erittäin vahva
Hyväksynnän haku erittäin vahva
Pessimistisyys erittäin vahva
Vaativuus erittäin vahva
Kaltoin kohtelu vahva
Emotionaalinen estyneisyys vahva
Suojattomuus vahva
Rankaisevuus vahva
Epäonnistuminen vahva
Hylkääminen vahva
Vajavuus vahva
Tunnevaje vahva

En tiedä miten vakavasti näitä voi ottaa, mutta kai tuossa jotain perää on. Tosin minut on hyvin vahvasti kasvatettu ns. kiltiksi tytöksi.

Vierailija

En osannut päättää miten olisin tuohon vastannut:

8. Minun on vaikea luottaa omaan kykyyni tehdä oikeita päätöksiä yksinkertaisissakin asioissa.
Ei kuvaa minua lainkaan1 2 3 4 5 6 Kuvaa minua täysin

Miten voin laittaa tulokseni tänne palstalle, jos vastasin noihin seuraaviin vitosen?

26. Välttelen haasteita ja vaikeita tehtäviä etten epäonnistuisi ja tulisi nöyryytetyksi.
27. Vertaan usein itseäni toisiin ja pidän itseäni jollain tavoin epäonnistuneena.

tai näihin:
44. Kun teen päätöksiä, joudun miettimään hyväksyvätkö muut valintani ja miten he reagoivat päätöksiini.
45. Yritän kuulua joukkoon ja muuntaudun sen mukaan mitä odotan toisten haluavan minulta.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

In the time of chimpanzees I was a monkey
Butane in my veins so I'm out to cut the junkie
With the plastic eyeballs, spray paint the vegetables
Dog food stalls with the beefcake pantyhose
Kill the headlights and put it in neutral
Stock car flamin' with a loser and the cruise control
Baby's in Reno with the vitamin D
Got a couple of couches sleep on the love seat
Someone keeps sayin I'm insane to complain
About a shotgun wedding and a stain on my shirt
Don't believe everything that you breathe
You get a parking violation and a maggot on your sleeve
So shave your face with some mace in the dark
Savin' all your food stamps and burnin' down the trailer park

Yo, cut it.

Soy un perdedor
I'm a loser baby, so why don't you kill me?
(Double-barrel buckshot)
Soy un perdidor
[ Lyrics from: http://www.lyricsfreak.com/b/beck/loser_20015293.html ]
Forces of evil in a bozo nightmare
Banned all the music with a phony gas chamber
'Cause one's got a weasel and the other's got a flag
One's got on the pole shove the other in a bag
With the rerun shows and the cocaine nose job
The daytime crap of a folksinger slob
He hung himself with a guitar string

Slap the turkey neck and it's hangin from a pigeon wing
You can't write if you can't relate
Trade the cash for the beef for the body for the hate
And my time is a piece of wax, fallin' on a termite
That's chokin on the splinters

Soy un perdedor
(Get crazy with the Cheeze Whiz)
Soy un perdidor
(Drive-by body pierce)

Yo bring it on down
Sooooooy...
(Soy un perdedor I'm a loser baby, so why don't you kill me?)
(I'm a driver, I'm a winner; things are gonna change, I can feel it.)

Soy un perdidor

(I can't believe you)
Soy un perdidor
Soy un perdidor
(Sprechen sie Deutches, baby)
Soy un perdidor
(Know what I'm sayin?)

Beck: Loser

Liity sinäkin omegayksilöihin. Meillä menee lujempaa kuin alfoilla joiden pitää kokoajan kytätä että onko tarpeeksi menestystä & mammonaa, perseennuolijoita jonossa ja näin päin pois.

Jotenkin se pitäisi pystyä hyödyntämään rakentavasti että elämän eväät ja valttikortit ovat olleet alusta asti huonot. Itseäni tympäisee ajatus että pitäisi vain toimia verrokkina paremmille ihmisille. Jotain palkitsevaa pitää olla jo itsessään siinä että ei ole sitä parasta A-ryhmää. Tutkimukset sen suhteen alkakoon.

Vierailija

Hölmö testi. Tässä nähdään ongelmallisena, jos pyrkii olemaan joustava edes keskimääräisesti. Hyvät hyssykät. Ei kai tervein tapa ole olla joustamaton ja konfliktia hakeva? Muissakin kohdissa käsittääkseni täysin normaali muiden huomoiminen nähdään jonain tunnelukon aihiona. Tällaisesta testistä täysin puhtaat paperit saisi kai jotenkin persoonallisuushäiriinen tapaus ja narsistinen ihminen, joka itsessään ei puutteita pysty näkemään. Yleensäkin testi, jossa aina "ei kuvaa minua ollenkaan" -vastaus on ainoa ns. normaali. ei ole järkevä. Testin tekijä itse ei ole ymmärtänyt, ettei vaikkapa joustamattomuus ihan oikeasti ole ainoa terve tapa toimia. Kyllä ylenpalttinen joustamattomuus on lukko sekin, jopa tunnelukko. Jos aina on pakko pitää oma päänsä, miten voi esim. kasvattaa terveistä ja hyvällä itsetunnolla varustettuja lapsia? Kyllä ehkä joutuu joustamaan ja antamaan lasten tehdä lopulta omiakin ratkaisuja omissa asioissaan.

Myös kaikki kunnianhimo tulee testissä luokitelluksi tunnelukkoisuudeksi. Tulokset ovat myös idioottimaisia. Kun itse vastaan, ettei minua kuvaa ollenkaan se, etten pystyisi nauttimaan elämästä tai se tuntisi suorittamiselta, niin saan kuvauksen, jossa minua luonnehditaan tuollaiseksi. Mikäs järki tässä on? Näin muka, koska pyrin tekemään vastaukseni mukaan parhaani ja koen, että aina on varaa parantaa jonkin verran. Kuka oikeasti uskoo, että on niin täydellinen, ettei parantamisen varaa ole? SEKÖ olisi tervettä? Tai se, ettei pyri tekemään parastaan? Slarvaa jatkuvasti toiminnassaan ihan vain laiskuuttaan? Terveen ihmisen merkki?

Väittäisin, ettei kyseisen testin tekijä ole kielellisesti kovin lahjakas. Hän ei tunnu ymmärtävän, että useimmat ominaisuudet ovat terveitä vain kohtuullisina esiintyessään. Mikään ääripää ei ole tervein. Jos on ongelmallista liiaksi joustaa, niin aika hankalaa on olla aina joustamatonkin. Jos on ongelmallista vaatia itseltään liikaa, niin ongelma on sekin, jos ei kykene vaatimaan yhtään mitään.

Vierailija

Juu, enemmän tai vähemmän "kevyesti" tai huumorillahan moisiin testeihin kait voi suhtautua. Muutenkin noissa testeissä joissa itse pääsee arvioimaan omat ominaisuutensa saattaa piilottaa omat omituisuutensa, tai jotain sinnepäin...

Vierailija

Taloudellisesti lahjakkaana ihmisenä testien tekijä oli keksinyt keinon saada asiakkaita maksulliseen terapiaansa. Sitä varten testi ihmisille kuin katiska kaloille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat