Olen tyhmä, mitä voin tehdä asialle?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun luen näitä keskusteluita täällä, en ymmärrä niitä kovinkaan hyvin. Välillä tulee vastaan outoja sanoja ja vaikka selvitän niiden tarkoituksen, en siltikään ymmärrä keskustelua kunnolla. Olen tyhmä, itse asiassa en ole missään hyvä. Mitä voin tehdä asialle? Haluaisin kuitenkin ymmärtää ja oppia kaikenlaista uutta.

Sivut

Kommentit (55)

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5296
Liittynyt9.1.2011
Opalie
Kun luen näitä keskusteluita täällä, en ymmärrä niitä kovinkaan hyvin. Välillä tulee vastaan outoja sanoja ja vaikka selvitän niiden tarkoituksen, en siltikään ymmärrä keskustelua kunnolla. Olen tyhmä, itse asiassa en ole missään hyvä. Mitä voin tehdä asialle? Haluaisin kuitenkin ymmärtää ja oppia kaikenlaista uutta.

Yksi hyvä keino on kuunnella kaikki The Great Courses -kurssit lävitse. Sillä voit nopeasti ja vähällä vaivalla laajentaa yleissivistystäsi, joten sitten voit seurata näitä keskusteluja.

The Great Courses
http://www.thegreatcourses.com/

Sitten jos haluat osallistuakin keskusteluun, niin tarvitset toki omakohtaista tieteellistä kokemusta, eli voit väsätä vaikka väikkärin vaikka bosonien lomittumisesta.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Kuinka vanha olet? Jos olet nuori, niin silloin se on ihan ymmärrettävää koulusivistyksen ja elämänkokemuksen puutetta, ja se korjaantuu hoitamalla koulutus kunnolla. Muuten pitää sitten oppia omin päin. Lukea mielenkiintoisista aiheista, kouluttautua, jos se sopii elämäntilanteeseen, harrastaa "tieteellisiä" asioita ja niin edelleen. Oppiminen on ennen kaikkea työntekoa.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5296
Liittynyt9.1.2011
Neutroni
Oppiminen on ennen kaikkea työntekoa.

Hyvin sanottu. Oppinen on myös elämän asenne. Oikeastaan jos asenne on kunnosta, niin sitä vain absorboi tietoa.

Jotkut vain saa kauhian suurta tyydytystä siitä, että oppivat jotain uutta.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Puuhevonen
Neutroni
Oppiminen on ennen kaikkea työntekoa.

Hyvin sanottu. Oppinen on myös elämän asenne. Oikeastaan jos asenne on kunnosta, niin sitä vain absorboi tietoa.

Jotkut vain saa kauhian suurta tyydytystä siitä, että oppivat jotain uutta.

Aivan. Ja sitä suurempaa tyydytystä mitä "tyhmemmästä" lähtökohdasta alkavat.

En oikein usko, että kukaan on varsinaisesti "tyhmä". monikin on vain älyllisesti laiska, ja siitä parantuu uteliaisuuden ja tiedonhalun kasvaessa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Opalie

Aikaisemmin kerroit aloittaneesi uudessa opiskelupaikassa ja pitäväsi itseäsi muita opiskelijoita fiksumpana, oletko nyt ns."pudonnut maan pinnalle" , vai mistä moinen itseruoskinta?

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Opalie

En usko, että olet lainkaan tyhmä. Mielestäni olet todennäköisesti samakaltainen kuin minä olin vielä lukioaikana (jäin kaksi kertaa luokalle). Siihen aikaan olin vain kiinnostunut lähinnä hömpästä.

Aloin kiinnostua muustakin lukion viimeisellä luokalla ja lakkasin olemasta "tyhmä".

Se, että haluat ymmärtää ja oppia kaikenlaista on mielestäni erittäin hyvä ennuste, joten don't worry ja ala oppia kaikenlaista, maailmasta tulee paljon mielenkiintoisempi ja positiivisella tavalla jännittävämpi paikka.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Asioita ihmettelevä yleinen asenne joko lisää tietoutta tai tuo esiin tietämättömyyttä tullen ilmi kun tunkee kyselemään yhtenään ja liian usein samaa asiaa. Sitä sanotaan tyhmyydeksi. Viisaskin voi mennä kerran vipuun, mutta tyhmä toistamiseen.
Tasapäistävä koulu tyhmentää tai peittää sitä jos omaa sen jo. Kovin älykkäälle se on vain taakka ja enemmistölle paikka lojua ja nokittaa muita jos pystyy. Tyhmät kärsivät siitä joko jo silloin tai myöhemmin elämässään päästessään tehtäviin joihin ei riitä rahkeet.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5296
Liittynyt9.1.2011
Seppo_Pietikainen
En usko, että olet lainkaan tyhmä. Mielestäni olet todennäköisesti samakaltainen kuin minä olin vielä lukioaikana (jäin kaksi kertaa luokalle). Siihen aikaan olin vain kiinnostunut lähinnä hömpästä.

Toi oli itsellänikin. Lukion biologian numeroiden kehitys kuvaa hyvin motivaationi vaihteluita lukion aikana: Kurssien yhdestä neljään arvosanani oli 7, 8, 9 ja 10. Tulinko siis älykkäämmäksi, vai kiinnostuinko vain muutoin ympärilläni tapahtuvasta? Ehkä sekä että, koska älykkäät aivot tarvitsevat materiaalia mitä työstää.

Aikaisempi vastaava intellektuaalinen muutos tapahtui muistaakseni ala-asteen viidellä luokalla, jolloin kaikki numeroni olivat kaseja, mutta sitten yhtenä vuonna matikan numeroni nousi kymppiin, kun samaan aikaan uskonnon numero laski kutoseen (missä molemmat pysyivät aina lukion kolmannelle saakka)

===

Nykyisin tasapäistävä koulu ei ole enää este, koska kuka tahansa välkky voi katsoa iPadilla itseään kiinnostavia yliopiston luentokursseja. Koska elämme sivistyneessä maailmassa, jossa kaikki yliopistojen luennot videoidaan ja annetaan jakoon kaikkien käyttöön ilmaiseksi.

Vierailija

Hienoa Opalie. "Haluaisin kuitenkin ymmärtää ja oppia kaikenlaista uutta." + pitkä jänteisyyttä.
Siinäpä ne mitä vaaditaan. Lukemalla ja tutkimalla kaikenlaista...

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Tuon tyyppiseen ongelmaan suosittelen asioihin tutustumista, vaikkapa myös keskusteluiden seuraamista.

Aina löytyy asioita, joissa on ulkona kuin lumiukko.

Itselläkin oli suuria ongelmia lukion alussa, kiitos koeahdistuksen (alkoi helpottaa lukion viimeisellä). Ei ainakaan kannata hermoilla, vaan pyrkiä rauhassa parantamaan (paraskin neuvo).

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007
Ronron
Ei sille kannata tehdä mitään, ole kiitollinen ja pysy vistusti erossa tälläisistä sairaista foorumeista.

Niin totta.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija
Opalie

Tekstisi perusteella olet kaikkea muuta kuin tyhmä. Osaat kirjoittaa silkkaa suomea (siis ei "Korsoa"). Ellet sitten antanut jonkun muun hieroa tuota luettavaan asuun. Tänne kirjoittavista noin puolet kirjoittaa käsittämätöntä jargonia (=hihasta vedettyä musta tuntuu tiärettä) ilman minkään sortin kielioppia. Suuri osa lopuista esittää olevansa jokaisen alan asiantuntijoita.

Vierailija
Opalie

Me kaikki eläimestä polveutuneet ihmiset olemme elämän asteikon alapäässä.
Monet itseään "älykkäänä" pitävät vain haluavat antaa itsestään ja tasostaan kuvan, jonka mukaan he ovat superälykkäitä.
Meidän älykkyytemme rajat - niin ylös kuin alaspäinkin - ovat hyvin mariginaalisia.
Uusia asioita ihminen voi oppia helposti tiettyyn rajaan, eikä äly ole kuitenkaan loppupelissä mikään ihmisen mitta kokonaisuutena.
Olemalla onnellinen ja sitä kautta tekemällä asioita, jotka eivät sodi ihmisyyttä vastaan, elämä on luultavasti hienoa.
Äly ei tuo sinällään onnellisuutta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat