Pari kysymystä autonrenkaista

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Olisin tilaamassa netistä uusia renkaita autooni. Koska olen autojen kanssa ihan urvelo ja tyhmä, olen nyt vähän hukassa. Siellä netissä kysytään että haluanko ne renkaat vanteiden kanssa. Siis.. jos en halua, niin toimittaako ne minulle pelkät kumit? Vai tuleeko ne renkaat silloin sellaisina normaaleina mihin pitää laittaa pölykapselit päälle? Sellaiset minä vain tarvitsisin, ihan normirenkaat, ei mitään aluvanteita sun muita. Mutta tosiaan niissä renkaissa pitää sitten olla se terässisus että sen saa kiinni autoon, en halua pelkkiä kumeja..

Ja sitten toinen. Onko talvirenkaat samankokoiset kuin kesärenkaat? Katsoin autostani niin nuo kesärenkaat on kokoa 165/65 R14 tai jotain. Niin tilaanko sen kokoiset talvirenkaat? Onko tuo koko tarkka, siis että pitääkö sen olla juuri tuo vai voiko ottaa hiukan eri kokoiset ja mitä väliä sillä on? Eikö ne sovi autoon jos on hiukankin eri kokoiset? Onko tuossa koossa mitään mikä saa olla eri?

くそっ!

Sivut

Kommentit (20)

Goswell
Seuraa 
Viestejä10360
Liittynyt8.3.2010

Haluat vanteiden kanssa, tarkista että vanteet sopivat autoosi, keskireijän koko ja pultinreijän paikat ei ole (tietenkään) samat kaikissa autoissa, eikä muutenkaan. Autoosi sopivia vanteita on lukuisia erilaisia, peltivanteet on ilmeisesti se mitä haet.

Itse olen käyttänyt talvikumeina vähän kapeampaa, läpäisee kinokset paremmin, ei liene kyllä oikeasti suurtakaan merkitystä. Tilaa sama koko ei mene poskelleen.

Minun mielestä noin.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Ronron
Olisin tilaamassa netistä uusia renkaita autooni. Koska olen autojen kanssa ihan urvelo ja tyhmä, olen nyt vähän hukassa. Siellä netissä kysytään että haluanko ne renkaat vanteiden kanssa. Siis.. jos en halua, niin toimittaako ne minulle pelkät kumit? Vai tuleeko ne renkaat silloin sellaisina normaaleina mihin pitää laittaa pölykapselit päälle? Sellaiset minä vain tarvitsisin, ihan normirenkaat, ei mitään aluvanteita sun muita. Mutta tosiaan niissä renkaissa pitää sitten olla se terässisus että sen saa kiinni autoon, en halua pelkkiä kumeja..

Ja sitten toinen. Onko talvirenkaat samankokoiset kuin kesärenkaat? Katsoin autostani niin nuo kesärenkaat on kokoa 165/65 R14 tai jotain. Niin tilaanko sen kokoiset talvirenkaat? Onko tuo koko tarkka, siis että pitääkö sen olla juuri tuo vai voiko ottaa hiukan eri kokoiset ja mitä väliä sillä on? Eikö ne sovi autoon jos on hiukankin eri kokoiset? Onko tuossa koossa mitään mikä saa olla eri?

Mitäs jos menisit lähimpään rengasliikkeeseen ja kysyisit sieltä? Ei maksa mitään se kysyminen.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Olisin tilaamassa netistä uusia renkaita autooni. Koska olen autojen kanssa ihan urvelo ja tyhmä, olen nyt vähän hukassa.

Se ei ole paras lähtökohta tilata netistä. Rengasliikkeessä voi olla hieman kalliimpaa, mutta sieltä saa myös konsultointia teknisiin ongelmiin.

Siellä netissä kysytään että haluanko ne renkaat vanteiden kanssa. Siis.. jos en halua, niin toimittaako ne minulle pelkät kumit?

Kyllä vain. Jos sinulla on jo ennestään vanteet, joilla on kuluneet renkaat, niin sitten ne renkaat pitää vaihtaa. Se on kotioloissa ilman erikoistyökaluja erittäin työläs ja vaikea homma (tasapainotus jopa käytännössä mahdoton), joten joudut kuitenkin viemään ne rengasliikkeeseen vaihdettavaksi.

Mutta tosiaan niissä renkaissa pitää sitten olla se terässisus että sen saa kiinni autoon, en halua pelkkiä kumeja..

Se "terässisus" on vanne. Eikö sinulla ole ennestään vanteita? Yleensä homma toimii niin, että vanne kestää vaikka kuinka monen renkaan iän. Kun renkaat kuluvat, vanteille vaihdetaan uudet. Ei ole vähäisintäkään järkeä ostaa uusia vanteita aina kun vaihtaa renkaat.

Mutta jos sinulla ei ole ennestään ollenkaan talvirengassarjaa, niin sittan tarvitset ne vanteet.

Rekisteriotteesta näet, minkä kokoiset renkaat autoosi saa asentaa. Joissain autoissa on muutama vaihtoehto, joissain vain yksi. Muuten katsastus hylkää auton. Ja tietysti mikä tahansa rengaskoko ei sovi fyysisestikään, esimerkiksi mahdu pyörimään tai kääntymään.

Mutta tuolla tietotasolla en voi sanoa muuta, kun unohda nettikaupat ja marssi rengasliikkeeseen. Muuten suorastaan kerjäät huijatuksi tulemista tai oman mokan takia rahan menettämistä. Netistä kannattaa osta silloin, kun tietää mitä haluaa ja miksi, ja pystyy arvioimaan että onko tarjottu tuote sitä mitä väittää olevansa.

Vierailija

Talvirenkaat on eri juttu kuin kesäkumit. Ne on hyvä olla niin kapeat kuin saa asentaa, suuremman pintapaineen ja vähemmän uraherkkyyden ja keveytennsä vuoksi. Jos tarkkoja ollaan, olisi hyvä säätää pyöräkulmatkin, riippuen millainen auto on niillä ajaa. Sitähän ei oikeastaan kuin rallimiehet tee. Riippuu myös teistä ja keleistä mitä tarvitsisi.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008
Astronomy
Ronron

Mitäs jos menisit lähimpään rengasliikkeeseen ja kysyisit sieltä? Ei maksa mitään se kysyminen.

Jos tosiaan on nuo rengas-/autoasiat nuin outoja, on ehdottomasti viisainta körötellä auton kanssa lähimpään/sopivaan rengasliikkeeseen. Ei välttämättä tule edes kalliimmaksi kuin nettitilaus ja voi säästyä monelta harmilta.

Eihän sitä rengasliikkeitä välttämättä ole joka kylällä, mutta usein se apu silti löytyy myös autokorjaamosta - pienestäkin. Muutama kymmenen kilsaa kannattaa hyvinkin ajaa renkaiden perässä. Samalla akkukin latautuu ja karstat ynnä kosteus vähenee koneesta ja autosta.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Ronron
Ehkä menen sitten liikkeeseen, kiitos vinkistä.

Jees, juuri näin. Siellä osataan samantien kertoa tai arvioida sun nykyisten vanteiden kunto, ja jos niissä on pahoja kolhuja tai vääntymiä, niin harkitse uusien vanteiden hankkimista. Mutta älä osta ikinä käytettyinä ellet saa koeajaa niillä ensin, tai saat niihin takuun että eivät ravista ja ilmat pysyy renkaan sisäpuolella...

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija
Astronomy
Ronron

Jees, juuri näin. Siellä osataan samantien kertoa tai arvioida sun nykyisten vanteiden kunto, ja jos niissä on pahoja kolhuja tai vääntymiä, niin harkitse uusien vanteiden hankkimista. Mutta älä osta ikinä käytettyinä ellet saa koeajaa niillä ensin, tai saat niihin takuun että eivät ravista ja ilmat pysyy renkaan sisäpuolella...

...ja sitten taas keväällä kesärenkaiden asennus vanhoille vanteille ja jälleen syksyllä talvirenkaiden asennus.
Pelkkä vaihtotyö tulee maksamaan yhteensä 150 euroa, sillä saa hyväkuntoiset käytetyt renkaat vanteineen.
Harvemmin vanteissa on mitään kolhuja tai vääntymiä, ne huomaa varmasti itsekin.
Ravistus johtuu yleensä renkaista, eikä vanteista, mikä korjaantuu tasapainottamalla.
Aika avuton täytyy olla jos tarvitsee rengasliikkeen apua näinkin yksinkertaisessa asiassa.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
fenomenologi
Astronomy
Ronron

...ja sitten taas keväällä kesärenkaiden asennus vanhoille vanteille ja jälleen syksyllä talvirenkaiden asennus.
Pelkkä vaihtotyö tulee maksamaan yhteensä 150 euroa, sillä saa hyväkuntoiset käytetyt renkaat vanteineen.
Harvemmin vanteissa on mitään kolhuja tai vääntymiä, ne huomaa varmasti itsekin.
Ravistus johtuu yleensä renkaista, eikä vanteista, mikä korjaantuu tasapainottamalla.
Aika avuton täytyy olla jos tarvitsee rengasliikkeen apua näinkin yksinkertaisessa asiassa.

No, itse ainakin olen aika avuton. Olen säilyttänyt vaihtorenkaita vanteineen jo vuosia erään liikkeen tiloissa, siellä ne sitten vaihdetaan alle kun aika koittaa. Ottaahan ne siitä säilytyksestä jotain, mutta onpahan helppoa, varsinkin kun tietää että alla on taas toimivat renkaat. Luulen että ketjun aloittaja on aikalailla vieras näissä rengasasioissa joten kyllä rengasliike on nyt kova sana.

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija
Astronomy
Luulen että ketjun aloittaja on aikalailla vieras näissä rengasasioissa joten kyllä rengasliike on nyt kova sana.

Niin tai sitten ottaa selvää asioista, ei tässä mitään monimutkaista ole.
Tunnen mm. yhden uskovaisen, joka osaa itse vaihtaa renkaat, joten homma onnistuu varmasti keneltä tahansa.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
fenomenologi
Astronomy
Luulen että ketjun aloittaja on aikalailla vieras näissä rengasasioissa joten kyllä rengasliike on nyt kova sana.

Niin tai sitten ottaa selvää asioista, ei tässä mitään monimutkaista ole.
Tunnen mm. yhden uskovaisen, joka osaa itse vaihtaa renkaat, joten homma onnistuu varmasti keneltä tahansa.

Ei kyllä uskois... Jos uskovainen osaa vaihtaa renkaat, niin selitys löytyy kyllä taivaista. Entäs jos ei ole uskovainen, mitäs sitten? En ole yhtään varma että ei-uskovainen osaisi vaihtaa renkaat, mielestäni. Kyllä siihen uskoa tarvitaan ja paljon. Eikä kyseessä tässä ketjussa ole renkaiden vaihto vaan renkaiden uusiminen, usko tai älä.

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat