Seuraa 
Viestejä45973

Eli liian suuri vaihde ja pienet kierrokset koneessa taitaa rasittaa vaihteistoa?

Mitkä asiat tuohon oikein vaikuttavat? Itte olen pähkäillyt, että tasaisella ja alamäessä liian suuri vaihde ei ole niin pahasta kuin ylämäkeen ajettaessa? Vaikuttaako kulumiseen onko vaihteisto lämmennyt ajossa?

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (48)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7174

käyttää kytkintä ja vaihtaa öljyt sillointällöin niin kestää pisimpään.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Kerran sataan tonniin uudet, oikeat öljyt. Ei maksa töineenkään ~paljon mitään. Väitän, että hyvä varotoimi hintaansa nähden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

enpäs ole kuullut vielä kellään menneen vaihteisto rikki normikäytössä. vaihteen siirtäjiä kyllä on mennyt kuten myös hyvin harvoin synkroja ja nekin menneet kytkinlevyn lopetettua toimintansa ja vaihdetta väkisin silmään pukkaamalla.

toisen polven pilkkuvirhe

mika 69
Seuraa 
Viestejä136

Välikaasulla ja kaksoispoljennalla säästyy syncrorenkaat.
Maksaako vaivan on sitten asia erikseen.
Todella harvoin kuulee vakioautoissa että manuaaliloota hajoaisi.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

paljon se mika69 puhuu mutta paljon se puhuu kyllä myös paskaa. ilman kytkintä ja sen oikeaa käyttöä synkrot saavat osakseen helv rasituksen.

kaksoispoljenta on vähän muuhun kalustoon ja taitaisi sinultakin jäädä tekemättä.

toisen polven pilkkuvirhe

taucalm
Seuraa 
Viestejä7174
sinnipirtti
enpäs ole kuullut vielä kellään menneen vaihteisto rikki normikäytössä. vaihteen siirtäjiä kyllä on mennyt kuten myös hyvin harvoin synkroja ja nekin menneet kytkinlevyn lopetettua toimintansa ja vaihdetta väkisin silmään pukkaamalla.
tämä ei kyllä yllätä yhtään. vastahan te väititte, että laturi tuottaa kaiken virran auton laitteistolle ja akku on vain käynnistystä varten

nuorempana meni vanhasta s-kortista laatikko paskaksi, kun en osannut käyttää kytkintä (jalkaa ja kättä synkrona).

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

P.a.s.i
Seuraa 
Viestejä77
sinnipirtti
enpäs ole kuullut vielä kellään menneen vaihteisto rikki normikäytössä. vaihteen siirtäjiä kyllä on mennyt kuten myös hyvin harvoin synkroja ja nekin menneet kytkinlevyn lopetettua toimintansa ja vaihdetta väkisin silmään pukkaamalla.




Itellä meni vanhasta opel corsasta vaihteiston pääakselin laakeri muussiksi ajaessa ääni oli kuin lekalla olisi paukuttanut alasimeen.
Ajoin kuitenkin auton vielä kotia ja otin laatikon auki ihme ja kumma kun selvisin pelkällä laakerin vaihdolla ainoot että 5 vaihteen pari hammasta oli ottanut osumaa hieman. Lohjenneista hampaista hion vaan hampaat siistiksi ja pistin laatikon läjään ja se palveli sitten vielä ainakin seuraavat 150 000km.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
taucalm
tämä ei kyllä yllätä yhtään. vastahan te väititte, että laturi tuottaa kaiken virran auton laitteistolle ja akku on vain käynnistystä varten

nuorempana meni vanhasta s-kortista laatikko paskaksi, kun en osannut käyttää kytkintä (jalkaa ja kättä synkrona).




yritätkö nyt osoittaa tyhmyytesi, tietämättömyytesi, osaamattomuutesi vai missä pointtisi?

toisen polven pilkkuvirhe

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
P.a.s.i

Itellä meni vanhasta opel corsasta vaihteiston pääakselin laakeri muussiksi ajaessa ääni oli kuin lekalla olisi paukuttanut alasimeen.
Ajoin kuitenkin auton vielä kotia ja otin laatikon auki ihme ja kumma kun selvisin pelkällä laakerin vaihdolla ainoot että 5 vaihteen pari hammasta oli ottanut osumaa hieman. Lohjenneista hampaista hion vaan hampaat siistiksi ja pistin laatikon läjään ja se palveli sitten vielä ainakin seuraavat 150 000km.




vaihteiston hammaspyörät kun menevät rikki on se vain seuraus jostain muusta. voidaan sanoa poikkeuksetta että hammaspyörien rikkoontuminen johtuu raudan palasista tai osista jotka ovat irronneet jostain muualta ja päässeet hammaspyörästön väliin.

ei ole sinulla ollut kovin kaukana että olisi laatikko hajonnut totaalisesti joten toivottavasti lottosit.

toisen polven pilkkuvirhe

taucalm
Seuraa 
Viestejä7174
sinnipirtti
taucalm
tämä ei kyllä yllätä yhtään. vastahan te väititte, että laturi tuottaa kaiken virran auton laitteistolle ja akku on vain käynnistystä varten

nuorempana meni vanhasta s-kortista laatikko paskaksi, kun en osannut käyttää kytkintä (jalkaa ja kättä synkrona).




yritätkö nyt osoittaa tyhmyytesi, tietämättömyytesi, osaamattomuutesi vai missä pointtisi?

en ole antanut lupaa sinutella.

se, että te ette ole koskaan kuulleet askin pamahtavan autosta ei taas yllätä yhtään, kun autotietämyksenne tuntuu olevan muutenkin varsin heikkoa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Olin kerran odottelemassa liikennevaloissa ja katselin huoltikan pihaa jossa nainen oli lähdössä pumpulta. Käynnisti auton ja POKS, rattaita vieri pitkin pihaa.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

On tyyppivikaisia laatikoita. Paljon.

Omissa manuaaliversion pikitiekulkimissa ei voi suurimmassa osassa käyttää GL5 öljyjä. Ei saa vaihteita päälle kunnolla. Liian liukasta kamaa. Ovat vanhuksia he.

Järeämmät laatikot kaipaisivat "paksumpaa" kuin 5W 30. Rattaat eivät suvaitse hidastaa tarpeeksi nopeasti liruöljyissä ja laatikko ääntää helposti. Ostin pari tynnyriä 5W-30 GL4 EP transmission-oilia ja se karauttelee kokemusperäisesti enempi wanhusten rattaita kuin 10W30 vastaava, joka sekin on hiukan liian lirua. 5W 30 Menettelee pikkuautojen ja pakujen laatikoissa. 10W 30 GL4 EP jne. on hankinnassa taas yleisöljyksi, kunhan saan nuo vanhat kulutettua. Se sopii yhtä huonosti kaikkiin voimansiirtoihin.

2-pyöräisissä nelareissa on ollut tämän kesän 20W50 mineral moottoriöljy laatikossa, eli wanhan ajan "ralliöljy". Aavistuksen liian sitkasta nopeaan vaihtamiseen. Ajaa kyllä asiansa kun tietää asian.

Teollisuusöljyistä löytyy spekseillä spesiaalit joka lähtöön, jos tarvetta. Ns. varaosa ja tarvikeliikkeiden myyjät pihalla öljyistä kuin lumiukot. Samoin liikaa kouluja käyneet ja tuoreet alan ammattilaiset. Ongelma piilee paljon siinä, että valmistajan määräämää merkkiöljyä (joka yleensä ilman speksejä) ei enää valmisteta ja täytyy selvittää mitä nykyöljyä kannattaa käyttää, kunnes sitäkään ei valmisteta ja pitää selvittää mitä nykyöljyä kannattaa käyttää, kunnes sitäkään ei enää ......

Pääasia kuitenkin on, että laatikossa on öljyä. Öljyllä kuin öljyllä mennään pitkään, kunhan sitä vain siellä on. Nuo yo. ruikutukset liittyvät hienosäätöön ja tilanteisiin joissa joutuu tosissaan kepittämään. Poisluettuna tuo GL4-GL5 liukkausero. Se on vasta-aihe.

- Ubi bene, ibi patria -

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
mika 69
Välikaasulla ja kaksoispoljennalla säästyy syncrorenkaat.
Maksaako vaivan on sitten asia erikseen.
Todella harvoin kuulee vakioautoissa että manuaaliloota hajoaisi.

Kuka nykyisistä autoilijoista osaa (tai edes tarvitsee) käyttää välikaasua, paitsi sinä ja minä ja jotkut raskaanliikenteen kuskit? Se oli pakko opetella aikoinaan kun ajokorttia suoritin 70-luvulla, ja vain välikaasua ja kaksoispoljentaa käyttämällä auton sai vaihtamaan alaspäin ilman epämiellyttäviä metallisia ääniä...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Pidetään taas ne kädet vain omassa vaihdekepissä kiinni ja unohdetaan muut keskustelijat ja niistä keskusteleminen (ja se, joka tästä ensimmäisenä kirjoittaa kaksimielisen kommentin...).

Autokoulun opettajani ehti saada risteyksestä lähtiessään kolmosvaihteen päälle ennen kuin ehdittiin risteävän kadun toiselle puolelle! Opetus oli silloin: Mahdollisimman isolla vaihteella, pienillä kierroksilla, säästyy pensaa ja kaikkea muutakin. Maailma pelastuu.

sinnipirtti
voidaan sanoa poikkeuksetta että hammaspyörien rikkoontuminen johtuu raudan palasista tai osista jotka ovat irronneet jostain muualta ja päässeet hammaspyörästön väliin.



Voit sanoa noin. Totuus on kuitenkin toinen. Voiteluongelmat ovat yleisin syy vaihdelaatikkorikoissa. Lisäksi ei niitä raudan palasia mistä vaan irtoa, todennäköisin paikka vaihteet tai laakerit. Tämä sitten johtuu juuri voiteluongelmasta.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Phony
Pidetään taas ne kädet vain omassa vaihdekepissä kiinni ja unohdetaan muut keskustelijat ja niistä keskusteleminen (ja se, joka tästä ensimmäisenä kirjoittaa kaksimielisen kommentin...).

Autokoulun opettajani ehti saada risteyksestä lähtiessään kolmosvaihteen päälle ennen kuin ehdittiin risteävän kadun toiselle puolelle! Opetus oli silloin: Mahdollisimman isolla vaihteella, pienillä kierroksilla, säästyy pensaa ja kaikkea muutakin. Maailma pelastuu.


Et suinkaan Phony viittaa mun edelliseen kommenttiini? Ja jos, niin pyydän anteeksi, kommentti ei ollut tarkoitettu "kaksimieliseksi".. Vaikka hymiö olikin siinä lopussa.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
nooki
Eli liian suuri vaihde ja pienet kierrokset koneessa taitaa rasittaa vaihteistoa?

Mitkä asiat tuohon oikein vaikuttavat? Itte olen pähkäillyt, että tasaisella ja alamäessä liian suuri vaihde ei ole niin pahasta kuin ylämäkeen ajettaessa? Vaikuttaako kulumiseen onko vaihteisto lämmennyt ajossa?




Ei tuo kovin pahalta kuulosta, koska liian suurella vaihteella pienillä kierroksilla vääntömomentti on pieni. Jos tilanne menee niin pahaksi, että hampaat alkavat hakata, eli kuormitus ei ole enää tasainen, niin silloin kyllä öljykalvon toimivuus alkaa olla kyseenalainen.
Veikkaisin, että kone hajoaa tuollaisesta ennen laatikkoa, mutta varmempaa särkeä molemmat.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Einheri
sinnipirtti
voidaan sanoa poikkeuksetta että hammaspyörien rikkoontuminen johtuu raudan palasista tai osista jotka ovat irronneet jostain muualta ja päässeet hammaspyörästön väliin.



Voit sanoa noin. Totuus on kuitenkin toinen. Voiteluongelmat ovat yleisin syy vaihdelaatikkorikoissa. Lisäksi ei niitä raudan palasia mistä vaan irtoa, todennäköisin paikka vaihteet tai laakerit. Tämä sitten johtuu juuri voiteluongelmasta.




vaihteensiirtäjien ja mainitsemasi laakerit ovat suurimpia syyllisiä synkrojen lisäksi joista irtoaa laatikon hammaspyörien hajoamiseen tarvittavat kappaleet. vieläkin olen silti sitä mieltä että hammaspyörät joko hajoitetaan tahallaan, laakeri pettää aiheuttaen hammaspyörän siirtymisen jolloin hampaan kosketuspinnat eivät ole täydelliset koko pinta-alaltaan (rikkoo hammaspyörän nopeasti palasiksi) tai jokin esine menee väliin. aina on syy ja seuraus. toki on maanantaikappaleita myös hammaspyörissä sitä en edes yritä kiistä ja se lienee ainoa asia miksi hammaspyörän vuoksi laatikko hajoaa.

sama tilanne on myös jakopäänremmien kanssa. hihnan katkeaminen on vain seuraus mutta syy miksi näin käy on muualla.

vaihteistoissa öljyt on aika kovilla koska öljyyn aiheutuu hampaitten välillä hyvinkin kova pintapaine. se asettaa aika vaatimukset öljylle jotta hampaat eivät pyörisi kuivana. tällainen tapauksen olen nähnyt jossa öljy ei kestänyt hampaitten aiheuttamaa painetta joka työnsi hampaitten välistä öljyn pois välistä. seuraus laatikko paskana ja syy öljyn ominaisuudet vajaat.

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat