Shredderit

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

http://www.youtube.com/watch?v=Qedfz8nT ... re=related

Noita on erilaisia ja erikokoisia. Haluaisin tuollaisen itselleni. Olisi paljon kokeiltavaa. Onko normaalia saada kiksejä tällaisen katsomisesta? Itseäni askarruttaa kysymys siitä, pystyisikö tuollainen murskaamaan alasimen? Osaako kukaan foorumilaisista sanoa, onko joku teistä ollut tekemisissä moisten laitteiden kanssa jollain tavalla? Kyllä ne ainakin autoja ja kaikenlaista muuta kivaa tuhoaa, mutta alasin.. niin iso köntsä terästä.. itse sanoisin että ei löydy shredderiä joka pystyisi alasimeen. Joko se jumittuisi tai tuhoaisi omat kyntensä. Periaatteessa tuollaiseen on varmaan helppo tuoda välityksillä niin valtavat voimat ettei se jää siitä kiinni. Mutta jyrsimen materiaali varmaan antaa jossain vaiheessa periksi.

くそっ!

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Jos alasin on tehty tavallisesta mustasta raudasta, sen saa kyllä palasiksi shredderillä, jonka kynnet on tehty esim. piikarbidihiiliteräksestä.

Periaatteessa tuollaisen laitteen valmistaminen ei ole erityisen vaikeaa, sillä se vaatii vain X-määrän samanlaisia levyjä, joihin on muotoiltu tuo kynnys, ja ne voi teettää suht. edullisesti poltto- tai vesileikkurilla lähimmässä metallipajassa kohtuullisen halvalla. Voimanlähteeksi saattaa kelvata vaikka iso sähkömoottori tai sitten pienempi alennusvaihteella. Normaali FE37 ei tosin kestä kovin hääppöisiä, kyllä sillä huonekaluja yms. puuta murskaa, mutta jos joukossa on esim. nauloja tai muuta yhtä kovaa tai kovempaa ainesta kuin se josta kynnet on tehty, ne muotoutuvat ja kuluvat ajan mittaan pyöreiksi ja menettävät nopeasti murskaamiskykynsä.

Vierailija
Itseäni askarruttaa kysymys siitä, pystyisikö tuollainen murskaamaan alasimen?
Ei pysty.

Joko se jumittuisi tai tuhoaisi omat kyntensä. Periaatteessa tuollaiseen on varmaan helppo tuoda välityksillä niin valtavat voimat ettei se jää siitä kiinni. Mutta jyrsimen materiaali varmaan antaa jossain vaiheessa periksi.
Juuri näin käy. Kone rikkoo lopulta itse itsensä.
Yleensä lähtee kylläkin nallit ensin (koska nämä toimii s-moottorin ja vaihdelaatikon välityksellä).

Laitteen "kynnet" on yleensä kulutusterästä ja leikkava pinta on joko irtopaloilla tai kovahitsauksella toteutettu.

Osaako kukaan foorumilaisista sanoa, onko joku teistä ollut tekemisissä moisten laitteiden kanssa jollain tavalla?
Jokunen on tullut rakennettua ja useita korjattua. Isoja siis...

Jos alasin on tehty tavallisesta mustasta raudasta, sen saa kyllä palasiksi shredderillä, jonka kynnet on tehty esim. piikarbidihiiliteräksestä.
Ei kestä kyseiset terät kuin pyhättömän viikon jos teräsmöykkyjä ajellaan.

Periaatteessa tuollaisen laitteen valmistaminen ei ole erityisen vaikeaa, sillä se vaatii vain X-määrän samanlaisia levyjä, joihin on muotoiltu tuo kynnys, ja ne voi teettää suht. edullisesti poltto- tai vesileikkurilla lähimmässä metallipajassa kohtuullisen halvalla.
Juu, pelkkien teräaihioiden teko ei olekaan haastavaa. Haasteet tulee murskaimen muusta rakenteesta ja terien teosta.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"piikarbidihiiliteräksestä"

Monenlaisia työstökoneen terämateriaaleja olen nähnyt ja käyttänyt, mutta tuo on uusi minulle. Missä tuota voisi olla näytteillä?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

En ole minäkään kuullut piikarbidiseoksista muuta kuin hionta-aineissa. Leikkaavissa työkaluissa käytetään lähinnä volframikarbidi- ja kobolttiseoksia.

Teräksistä taas voisi kyseiseen tarkoitukseen sopia booriteräs.

Vierailija

En ole mikään metallurgian ekspertti, mutta kyseinen piikarbidilla seostettu jousiteräs on lujimpia materiaaleja mitä minä olen käsiini saanut. Mokomasta on tehty miekan terä, jolla voi hakata teräsputkia, harjateräspätkiä sun muuta paskaa poikki ilman, että terään tulee juuri mitään jälkiä ja toisaalta terän päällä voi hyppiä ilman pelkoa sen katkeamisesta.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"piikarbidihiiliteräksestä"

Missä tuommoista voisi olla näytteillä?
Sten & Co:lta pari päivää sitten ostin lastin työkaluterästä. Ostinko aivan hötöä?

Monenlaisia työstökoneen terämateriaaleja olen nähnyt ja käyttänyt, mutta tuo on uusi minulle. Missä tuota voisi olla näytteillä?

Vai tarkoitatko ehkä piillä seostettua terästä? Useimmissa teräksissä tiskipöytäterästä lukuunottamatta on hiiltä ja moniin teräksiin lisätään seosaineeksi piitäkin. Saattaapa olla kromia ja titaaniakin. Ja vanadiinia ja ties mitä. Mangaania tulee teräksiin raudan mukana ja piitä voidaan lisätä hapen syöjäksi. Jollen taas väärin muista.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Kuten sanoin, en ole mikään ekspertti, itse asiassa tiedän metallimateriaaleista helvetin vähän ottaen huomioon suuren kiinnostukseni metallintyöstötekniikkaa kohtaan, mutta minulle tuo vehje myytiin piikarbidijousiteräksenä, enkä minä tiedä mitä siinä oikeasti on, ei mitenkään mahdotonta että volframia, molybdeeniä, skandiumia, titaania ja kaikkea muuta mahdollista ja mahdotonta lujuuden ja kovuuden maksimoimiseksi.

Vierailija
Bushmaster
En ole mikään metallurgian ekspertti, mutta kyseinen piikarbidilla seostettu jousiteräs on lujimpia materiaaleja mitä minä olen käsiini saanut. Mokomasta on tehty miekan terä, jolla voi hakata teräsputkia, harjateräspätkiä sun muuta paskaa poikki ilman, että terään tulee juuri mitään jälkiä ja toisaalta terän päällä voi hyppiä ilman pelkoa sen katkeamisesta.

Joissakin kovametalleissa on piikarbidia seosaineena mutta en ole tuollaiseen jousiteräslaatuun törmännyt. Saattaa johtua siitä että tuo aine ei ilmeisesti ole hitsattavaa materiaalia (eli haurastuu tms).
Olisko muistikuvaa teräksen merkinnästä tai kauppanimestä? Kiinnostaa nääs

EDIT: kerkesitkin vastaamaan etukäteen

Veikkaan että myyjällä on käytössä "oma nimi" kyseiselle materiaalille...

Vierailija
KBolt
Bushmaster

Joissakin kovametalleissa on piikarbidia seosaineena mutta en ole tuollaiseen jousiteräslaatuun törmännyt. Saattaa johtua siitä että tuo aine ei ilmeisesti ole hitsattavaa materiaalia (eli haurastuu tms).
Olisko muistikuvaa teräksen merkinnästä tai kauppanimestä? Kiinnostaa nääs

EDIT: kerkesitkin vastaamaan etukäteen

Veikkaan että myyjällä on käytössä "oma nimi" kyseiselle materiaalille...

eihän tungsten ole tuota?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat