DNS-palvelin

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Nyt on kyllä niin vaikea, että tuskin kukaan osaa vastata.

Yht'äkkiä kotikoneen ADSL-lamppu vain vilkuttaa ja pitää taukoa. Ja taasen vilkuttaa ja pitää taukoa. Tulee verkonhallinnasta ilmoitus että DNS-palvelimesta ei saada jotain.

Käsittääkseni tuo nimipalvelin on jossain muualla eli verkon kautta ei saada jotain tarpeellista. Lieneekö vika modemin minun puoleisella alueella, modemissa vai modeemin muun universumin puoleisella alueella? Mitä teen? Tauti on riivannut kolme päivää ja palveluntarjoaja "on ryhtynyt tutkimaan". Tuo "ryhtynyt tutkimaan" on hieman epäselvää myös. Minulla on se käsitys, että juttu on kirjattu jonnekin, mutta mitään ei oikeasti tapahdu.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kommentit (3)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Paul M
Nyt on kyllä niin vaikea, että tuskin kukaan osaa vastata.

Yht'äkkiä kotikoneen ADSL-lamppu vain vilkuttaa ja pitää taukoa. Ja taasen vilkuttaa ja pitää taukoa. Tulee verkonhallinnasta ilmoitus että DNS-palvelimesta ei saada jotain.

Käsittääkseni tuo nimipalvelin on jossain muualla eli verkon kautta ei saada jotain tarpeellista. Lieneekö vika modemin minun puoleisella alueella, modemissa vai modeemin muun universumin puoleisella alueella? Mitä teen? Tauti on riivannut kolme päivää ja palveluntarjoaja "on ryhtynyt tutkimaan". Tuo "ryhtynyt tutkimaan" on hieman epäselvää myös. Minulla on se käsitys, että juttu on kirjattu jonnekin, mutta mitään ei oikeasti tapahdu.

Oletko uudelleenkäynnistänyt modemin?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Joissakin modeemeissa adsl-valon vilkkuminen saattaa tarkoittaa että yhteydessä on vikaa, joissakin se taas merkitsee että linjalla liikkuu liikennettä. Kannattaisi ehkä ensiksi todeta, että itse adsl-yhteys toimii.

Useimmiten adsl-modeemeissa on sellaiset asetukset, että ne toimivat dns-palvelun edelleenvälittäjinä kotitietokoneille. Usein myös tässä toiminnossa esiintyy häiriöitä.

Jos nettiyhteydessä tuntuu olevan ongelmaa, voit todeta nimipalveluvian yksinkertaisella tavalla. Avaa komentokehote : käynnistä valikosta joko valkkaamalla run tai kirjoittamalla suoraan hakukenttään "cmd".

Kirjoita sitten mustaan komentokehotteeseen seuraavat komennot

ping 8.8.8.8

ja paina enter

ja sitten

ping http://www.google.fi

ja paina enter

komentojen jälkeen näet ping-statistiikan, ja mikäli saat vastauksia ensimmäisestä, mutta jälkimmäinen herjaa ettei löydä kyseistä nimeä on kyse todennäköisesti nimipalveluongelmasta.

Silloin voit esimerkiksi poistaa edelleenvälitystoiminnon modeemista ja kertoa sille, että se jakaa palveluntarjoajan nimipalvelimet suoraan koneille.

Jos ensimmäinenkään komento ei anna vastauksia, ei sinulla ole yhteyttä nettiin. Sitten pitäisi selvittää onko sinulla yhteys tietokoneen ja modeemin välillä, ja jos on - niin sitten vika on modeemissa tai siitä eteenpäin.

Vierailija
Lieneekö vika modemin minun puoleisella alueella, modemissa vai modeemin muun universumin puoleisella alueella?
Vika on nimenomaan palveluntarjoajan päässä eli nimipalvelin on kaatunut syystä tai toisesta eikä pysty kommunikoimaan koneesi kanssa.
Itse et voi asialle tehdä mitään muuta kuin ilmoituksen (jonka oletkin jo tehnyt).

Uusimmat

Suosituimmat