Miksi ihmiset (erityisesti naiset) pelkäävät suojateitä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Itse olen lukenut lakini ja tiedän, että minulla on jalankulkijana täysi oikeus mennä suojatietä pitkin ja auto on väistämisvelvollinen eli sen on pysähdyttävä. Siksi minä olen aina kävellyt suojatielle, tulipa auto kuinka kovaa tahansa. Sen sijaan vituttaa nähdä pelkureita, jotka kiltisti odottaa, että auto menee ohi. Erityisesti naiset kiltisti jalat yhdessä odottaa, että autoja menee ohi. Kävelkööt suoraan, niin kyllä se auto pysähtyy.

Eikö ihmiset ole lukeneet lakia ja ymmärrä, että jos auto ei pysähdy, niin se syylistuu liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja kortti menee pois, ja ei kukaan autoilija aja ihmisen päälle, kun kerran sellainen menee tielle. Totta kai se vaatii hieman munaa kävellä, kun auto tulee lujaa, mutta ne kyllä jarruttaa äkkiä.

Muissa maissa, kun ihminen on aikeissa mennä suojatielle, niin autot pysähtyy ja antaa odottaa. Miksei täällä jalankulkijat tajua oikeuksiaan ja ylitä suojatietä.

Eri asia jos pyörällä menee suojatien yli. Silloin itse kiltisti annan auton mennä, koska minulla on väistämisvelvollisuus.

Sivut

Kommentit (130)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Mielelläni jalankulkijan etuoikeuttani käyttäisin, jos vain autoilijat ajaisivat hitaampaa nopeutta lähestyessään suojatietä. Kuivalla kesäsäälläkin on sattunut, että kuski tuonut autonsa puskuria suojatien päälle, ja hipaissut sillä mun polvia.

Mahdollisuus loukkaantua, kuten kävin tuossa tapauksessa eilen...

6-vuotias jäi auton alle, kuski pakeni paikalta. Tyttö oli ylittämässä tietä suojatiellä, kun henkilöauto osui häneen. Tyttö loukkaantui törmäyksessä ja muun muassa hänen vasen sääriluunsa murtui.
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/tytt ... lta/974698

Miksi en kävelisi suojatielle tieten oikeuteni havitellen mahdollisia vakuutuskorvauksia? Mulle ei vaan raha korvaa terveyttä. Suomessa vahingonkorvaukset liikenneonnettomuuksista ei ole sillä tasolla, että niiden edestä invalidisoituisi.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Aschenisto

Eikö ihmiset ole lukeneet lakia ja ymmärrä, että jos auto ei pysähdy, niin se syylistuu liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja kortti menee pois, ja ei kukaan autoilija aja ihmisen päälle, kun kerran sellainen menee tielle.

Kyllä me lakipykälät ollaan luettu.

Aschenisto
Totta kai se vaatii hieman munaa kävellä, kun auto tulee lujaa, mutta ne kyllä jarruttaa äkkiä.

Mä oon harrastanu samaa ja voin kertoa että se ei vaadi munaa.

Älä ylpeile.

Vierailija

Itselläni kyllä munat löytyy, mutta aika usein ihan ystävällisyyttäni annan autojen mennä. Harvoin minulla kuitenkaan mihinkään niin kiire on, eikä se minua häiritse jos muutaman auton päästän. Joskus myös autoilijat ovat ystävällisiä ja näyttävät, että mene yli vaan. Pyörällä tosin usein olen vähän röykeämpi, kun ei viitsisi kiihdytellä ja pysähdellä jatkuvasti.

Vierailija

Kysymys siitä, kuka oli oikeassa ja kuka väärässä ei taida olla ihan validi siinä vaiheessa, kun suojatiellä auton alle jäänyt makaa kylmäkaapissa patologian laitoksella...

Sivumennen sanoen, Välimeren valtioissa olen saanut huomata, miten autoilijat väistävät jalankulkijoita, suojateistä viis. Vaikka siellä monille muille liikennesäännöille viitataan kintaalla, kohteliaisuus sanelee säännöt. En haluaisi uskoa, että meillä elää jotenkin psykopaatimpaa sakkia, mutta en keksi mikä muukaan luonteenpiirre selittäisi sen, miksi Suomessa niin monilla on tapana painaa kaasu pohjaan, kun näkevät jonkun olevan lähestymässä suojatietä.

Vierailija
JakomäenNeruda

Sivumennen sanoen, Välimeren valtioissa olen saanut huomata, miten autoilijat väistävät jalankulkijoita, suojateistä viis. Vaikka siellä monille muille liikennesäännöille viitataan kintaalla, kohteliaisuus sanelee säännöt. En haluaisi uskoa, että meillä elää jotenkin psykopaatimpaa sakkia, mutta en keksi mikä muukaan luonteenpiirre selittäisi sen, miksi Suomessa niin monilla on tapana painaa kaasu pohjaan, kun näkevät jonkun olevan lähestymässä suojatietä.

Välimeren maissa väistetäänkin muita ihan vain väistämisen tarpeellisuuden ja kohteliaisuuden takia (tekee molemmin puolin yhteisössä elämisen mukavammaksi kaikille). Meillä ollaan joko sääntöjä noudattavia tai jätetään sääntö noudattamatta. On suuri mentaalinen ero siinä, johtuuko käyttäytyminen säännöstä vai perustuuko se vain tapakulttuurin mukaisesta toisiin suhtautumisesta. Meillä jostain syystä korostetaan sääntöjen noudattamista ja pidetään juuri sitä tärkeänä. Muualla säännöille voidaan viitata kintaalla, mutta kohteliaisuuden unohtaminen on pahempi juttu.

Mutta molemmilla painotuksilla on sekä hyvät että huonot puolensa. Kreikkaa ei pelasta mikään kohteliaisuus niiltä ongelmilta, jotka yleinen sääntöjen kiertämisen kulttuuri on aiheuttanut.

Sand
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt15.3.2011

Onhan se kieltämättä hieman hassun näköistä kun ihmiset odottavat kiltisti "vuoroaan". Minä mennä vipellän suoraan yli ja aina ne autot ovat pysähtyneet, joskus kun auto tulee oikein kovaa on hauskaa hypätä suojatielle ja katsella kun auto joutuu tekemään äkkijarrutuksen, ne ilmeet on hauskoja katsella Pari kertaa kun autoilija ei ole meinannut millään pysähtyä vaan on tullut iholle kiinni olen joutunut antamaan hieman tapakoulutusta ja se vasta lystiä on

I have found the missing link between the higher ape and civilized man; it is we. Konrad Lorenz.
We do not see things as they are, we see things as we are. Anais Nin

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Jalankulkijoille vois olla hyvä järjestää semmonen "ajelen autolla kaupungissa"-kurssi. Ja autoilijat voisivat joskus jalkautua. Ihan vaan oppia ikä kaikki meiningillä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Silloinkin kun pohdin teoreettisella tasolla itsemurhaa en ole erikoisemmin kiinnostunut vakavan loukkaantumisen mahdollisuudesta. Olen mieluummin yhtenä kappaleena kuin pakotettu väkisin noudattamaan lakia sen vuoksi että joku autoilija saa jotain ihme raivokohtauksia sen vuoksi että akka se siellä seistä jököttää eikä mene tien yli. Usein asetun asentoon josta voi päätellä etten ole aikeissa mennä niin kauan kuin autoja tulee. Saatan jopa kääntää selkäni tielle, joten ei pitäisi olla mitään epäselvää että olenko menossa vai en. Jotakuta kuskia tämä sitten vitutti jo niin raskaasti että oikein tööttäsi minulle. En muista meninkö tien yli vai en.

Enkä muista oliko sama tie jota kerran ylittäessäni kävi niin että toinen jalkani lähti luisumaan ja päädyin keskelle tietä asentoon johon ritarit aikoinaan asettuivat, eli toinen polvi oli maassa. En ollut yhtään arvannut etukäteen että tie on jäässä, ja sattumalta sillä hetkellä läheisessä liikenneympyrässä ei ollut tulossa yhtään autoa. Mutta jos olisi tullut, niin en minä sieltä tieltä olisi kyllä sekunnissa päässyt ylös. Kohteliaampikin kuski joka ei olisi nähnyt tilannetta kaukaa tarpeeksi ajoissa olisi saattanut rysäyttää päälle.

Toisin kuin monet itseään maailman parhaimpana pitävät kuskit kuvittelevat minä en usko että kaikki autolla ajavat ihmiset ovat kaikkitietäviä ja -voipia. Olen itse istunut ns. pelkääjän paikalla useamman eri kuskin kyydissä, ja joskus sillä penkillä on tosiaan saanut pelätä. Mutta ei onneksi vielä sen takia että kuski haluaisi ajaa jalankulkijan päälle, myönnettäköön.

Välillä saa kuulla tapauksista että joku autoilija pysähtyy suojatien eteen, ihminen lähtee ylittämään tietä, ja sitten toinen auto tulee ja ohittaa pysähtyneen auton ja survoo tienylittäjän katuun. Jos kohteliaaseen (tai pakottavan kohteliaaseen) kuskiin voikin luottaa, mikä takaa että voi luottaa muihin? Sitten kun näiltä pysähtyneen auton suojatien kohdalla ohittaneilta murhamiehiltä ja -naisilta kysytään että miksi teit noin, niin nämä ovat vaan että emmää tiä.

Minua ei kyllä kaistapäät vammauta sen takia että on "pakko noudattaa lakia" - rikon lakia jos se auttaa pysymään ehjänä ja hyvinvoipana.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Minä en viitti tahallani kiusata autoilijoita, olen usein autoilija itsekin. Ja joskus jalankulkija. Kun lähestyn suojatietä jalan, ja näen että auto on tulossa vähän matkan päästä, teen pikaisen arvion että miten tämä tilanne menee sulavimmin ohi. Auto on raskas kasa terästä ja muuta kamaa ja sen jarruttelu ja kiihdyttely kuluttaa bensaa ja saastuttaa. Koitan siksi järjestää niin ettei auton tarvitse pelkästään minun takiani pysähtyä. Saatan siis hidastaa kävelytahtiani niin etten "ehdi" tarpeeksi lähelle suojatietä ennen kuin auto on paikalla ja katsoo voivansa vielä hyvin mennä ajamatta päälleni tai mitään. Ja kun auto menee ohi jatkan normaalia kävelytahtiani. Menetän ehkä 2-3 sekuntia ajastani. Saisin sen takaisin ottamalla muutaman hölkkäaskeleen. Toisaalta jos auto tuleekin sen verran kaukaa että kävelytahtini hidastaminen ei olisikaan mielekästä, nopeutankin tahtia ja kävelen mahdollisimman ripeästi tien yli niin että auton ei ehkä tarvitse edes hidastaa vuokseni, tai jos täytyy niin hyvin vähän. Sitten on tietenkin paljon tilanteita joissa nämä konstit ei ole mahdollisia, jos on vaikka ruuhkaa tai seison jo siinä tien vieressä yms. Yritän silloin tehdä mahdollisimman selväksi ettei minulla ole kiirettä ja että autot menkää vaan. Seison kauempana tien laidasta ja sellaista. Jos auto sitten kuitenkin pysähtyy niin menen reippaalla vauhdilla tien yli.

Tein joskus sen ketjun tästä aiheesta koska olin ja olen edelleenkin sitä mieltä että teoriassa olisi mielekkäintä pysäyttää ja odotuttaa sitä kaikkein keveintä ja helposti pysäytettävintä kappaletta, tässä tapauksessa siis ihmistä. Ei mene energiaa niin paljon haaskuun ja ihmisen tapauksessa energian kulutus lähinnä vain hyvä asia, terveellistä. Mutta totta on se, että lakiin sellaista systeemiä ei oikein voi asettaa. Jalankulkijoilta ei vaadita jalankulkukorttia, mutta autoilijoilta vaaditaan ajokortti, ja se pitää ansaita. Jalankulkijoina voi siis olla minkälaisia ihmisiä tahansa. Lapsia, vanhuksia, vammaisia, sekopäitä, kuuroja, sokeita, holtittomia puhelimeen puhujia ja lenkkeilijöitä jne. Siksi on pakko olla niin että autoilijoilla on väistövelvollisuus. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö esim minä saisi ihan ystävällisyyttäni antaa niiden autojen ajaa sujuvammin aikaisemmin mainitsemillani tavoilla.

くそっ!

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Aschenisto
Itse olen lukenut lakini ja tiedän, että minulla on jalankulkijana täysi oikeus mennä suojatietä pitkin ja auto on väistämisvelvollinen eli sen on pysähdyttävä. Siksi minä olen aina kävellyt suojatielle, tulipa auto kuinka kovaa tahansa. Sen sijaan vituttaa nähdä pelkureita, jotka kiltisti odottaa, että auto menee ohi. Erityisesti naiset kiltisti jalat yhdessä odottaa, että autoja menee ohi. Kävelkööt suoraan, niin kyllä se auto pysähtyy.

Eikö ihmiset ole lukeneet lakia ja ymmärrä, että jos auto ei pysähdy, niin se syylistuu liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja kortti menee pois, ja ei kukaan autoilija aja ihmisen päälle, kun kerran sellainen menee tielle. Totta kai se vaatii hieman munaa kävellä, kun auto tulee lujaa, mutta ne kyllä jarruttaa äkkiä.

Muissa maissa, kun ihminen on aikeissa mennä suojatielle, niin autot pysähtyy ja antaa odottaa. Miksei täällä jalankulkijat tajua oikeuksiaan ja ylitä suojatietä.

Eri asia jos pyörällä menee suojatien yli. Silloin itse kiltisti annan auton mennä, koska minulla on väistämisvelvollisuus.

eikö allekirjoittanut ymmärrä, että auto ei välttämättä pysähdy ja henki lähtee, jos se jyrää yli? naiset osaavat ajatella asioita ja omaa turvallisuuttaan mahdollisesti äidinvaistosta johtuen pidemmälle ja paremmin. ei kuolleelle ole kovin merkityksellistä se, että hän oli oikeassa ja autoilija väärässä.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Hyvä että Ronron toi nuo bensankulutukseen ja saastuttamiseen liittyvät seikat esille. Täydellisen autottomana ei osaa ensimmäiseksi ajatella noita tarpeettomien pysähdysten ja kiihdytysten kokonaisvaikutuksia. Nimittäin tarpeetontahan se töksähtelevä ajo on, mikäli jalankulkija suostuu odottamaan. Itsekin mielelläni suosisin tuota tyyliä että hidastelen jo matkan varrella niin että ei tule sitten sitä kiusallista tilannetta että osun samaan aikaan ja paikkaan hollille auton kanssa. Aina se vain ei oikein luonnistu, jos ei ole hyvä arvioimaan etäisyyksiä ja nopeuksia.

Mutta edelleenkin sitä muistaa että teki niin tai näin, niin raivopäiset ihmiset onnistuvat pilaamaan kaiken. Olin muutama viikko sitten ylittämässä tietä kun mutkan(!) takaa yhtäkkiä syöksähti auto kuin kuuraketti. En ollut voinut mitenkään aavistaa sen tuloa koska näkyvyys oli nolla, ja lähin suojatiekin oli 3 km päässä, joten pakkohan minun oli saada siinä ylittää tie. Kun kiristin tahtia laukatakseni viimeiset sentit nopeammin alta pois ja olin perillä tien toisella puolella, kuuraketin omistaja kehtasi vielä töötätä kohdan jo ohitettuaan (en nähnyt eläimiä tiellä).

Joidenkin pitää vaan saada tööttäillä että nyt on sukkula syöksyssään ja tuulipukukansa juoskoon alta pois henkensä kaupalla. Jumankauta täältä tullaan nääs.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Kävellessä noudatan mieluummin vaistojani kuin sääntökirjaa. Jotenkin ei hirveästi kiihota hyppiä autojen eteen, vaikka voisi. Sujuvuutta kaikkien kannalta kokonaisuutena arvostan ennemmin kuin armeijamaista pelleilyä. Jos on ratin takana, niin sitten on vähän suurempi vastuu kannettavanaan.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Sand
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt15.3.2011
Ronron
Auto on raskas kasa terästä ja muuta kamaa ja sen jarruttelu ja kiihdyttely kuluttaa bensaa ja saastuttaa.

Että sinun ja muiden autoilijoiden saastuttaminen onkin yhtäkkiä jalankulkijoiden vika, hassuja haastat. Kannattaisi varmaan luopua autosta jos tuo saastuttaminen aikuisen oikeasti kiinnostaisi. Muutenkin tuo logiikka että mielummin hengissä kun vammaisena mättää, juuri teidän kaltaiset seisoskelijat ovat pahimpia tien tukkoja, autoilijat sentään väistävät. Ajokortiton jalankulkija on kaikista pahin koska hän ei yleensä osaa lukea yhtään liikennettä.

I have found the missing link between the higher ape and civilized man; it is we. Konrad Lorenz.
We do not see things as they are, we see things as we are. Anais Nin

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat