Entsyymit ja niiden puute

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Jo 90-luvulla rasvainen ruoka (makkara) aiheutti minulle ensimmäisen kerran rintapistoa. Sitten meni vuosia ettei ollut muuta kuin todella pahaa katarrivaivaa aina silloin tällöin (laukaisevana tekijänä stressi ja erään kerran voimakkaat särkylääkkeet, sen kommin en olekaan voinut käyttää juuri mitään lääkkeitä saamatta vatsakipuja). Viimevuosina olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota nimenomaan siihen että rasvat eivät sula.

Erityisen pahan rasvansulamattomuuskohtaus oli eräänä jouluna kun söin kinkkua ja jälkiruoaksi joulutorttuja. Sain aivan mielettömän vatsakivun ja vatsa turposi mahdottomasti, vaivaa kesti jokusen tunnin. Myöhemmin kun söin pelkkää kinkkua, ongelmaa ei ollut, joten olletikin joulutorttujen rasva (mitä se sitten lienikään se rasva kaupan voitaikinassa) oli syypää tuskatilaani. Viime vuonna meni vatsa kuralle pari kertaa syötyäni voissa paistettuja tatteja. Ja jälleen kipua.

Jokusen vuoden ajan olen saanut uunilohen syömisestä pahoinvointia, rintapistoa ja joskus vatsavaivaa pidemmäksikin aikaa. Kaiken huippu on ollut kun kovin tykästyin kylmäpuristettuun kookosöljyyn ja pystyttyäni käyttämään sitä muutaman vuoden yhtäkkiä sekään ei sitten enää sopinut, vaan vatsani alkoi oirehtia siitäkin.

Kertakaikkiaan ihme touhua, olen ajatellut. Ja kysyin TK-lääkäriltä voisiko minulla olla joku sappivika että rasva ei sula. Verikokeiden perusteella ei.

Nyt sitten päätin kokeilla entsyymejä joiden pitäisi kuulema hajottaa niin rasvaa, hiilareita kuin proteiinejakin. Otin tällaisen eilen syödessäni lohta. Ja katso. Ei pahoinvointia, ei tavanomaista jatkuvaa röyhtäilyä pitkin iltaa, eikä vatsakipujakaan riesaksi asti. (Aina on jotain pientä mutta niitä on kyllä ollut koko elämäni ajan muutenkin. Pääasia ettei tule voimakasta turvotusta ja hillittömiä kipuja.)

Jos minua on kokoajan vaivannut entsyymien puute, esim. rasvaa hajottavan lipaasin puute, niin miksei TK-lääkäri osannut ehdottaa tai ajatella tällaista mahdollisuutta?

Mikä ne entsyymit kadottaa kehosta? Tappavatko antibiootit nekin? Jouduin 2005 paikkeilla syömään useita antibioottikuureja ja sen jälkeen on kyllä ollut kaikenlaista kehollista vaivaa joita en nyt taas jaksa tähän listata.

Jostain päin nettiä nappasin tällaisen leikkeen (osoitteen valitettavasti hukkasin):

Entsyymien puute on usein seuraavien yleisten ongelmien taustalla; akne, allergiat, reumatismi, herkkyys kemiallisiin aineisiin, krooninen ruoansulatushäiriö, mustelmat, tulehdukset, ylipaino, autoimmuunisairaudet, heikko immuniteetti, huono verenkierto, alhainen verensokeri.

Aknea oli pahemmin viimeksi 28-vuotiaana. Allergioita pitkin elämää. Ranne- ja polvioireilua on ollut (polvet natisevat, ranteissa kipua, joskus on meinannut raskaammat esineet pudota kädestä), olen herkistynyt joillekin lääkkeille niin että en voi niitä enää käyttää, ruoansulatus jatkuvasti pilalla, mustelmia kertyy toisinaan, tulehduksia - ehkä?, autoimmuunisuutta kyllä, huono verenkierto (jalat jäässä talvisin, kädetkin varsin viileät)... Olisiko kaikki tämä voinut olla jo vuosia, ehkä vuosikymmeniä toisin mikäli nauttisin jatkuvasti entsyymivalmisteita???

Vai onko tämä taas joku yksi tapa pettää itseään ja odottaa ihmeparantumista?

Kaikkein paskamaisinta on kyllä ollut "kuolemanpelkokohtaukset" joita on tullut nyt vanhemmiten öisin varsinkin jos sydän hakkaa jo valmiiksi kun on ruoansulatusongelmia. Helvetti soikoon miltä kaikelta olisinkaan voinut välttyä mikäli entsyymit ovat vastaus moneen vaivaani?!

...mutta ovatko...?

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Hmm...mielenkiitoisia kuvauksia. Täsmää omien vaivojen kanssa. Nimenomaan tuo viimeinen kappale.

Itselläni helpottaa huomattavasti kun syö joka päivä jotain "vatsajogurttia" ruuan päälle.

Yöllisiä "kauhukokemuksia" tulee kyllä silti randomina mutta vähemmän...ja niihin tottuu.

Vierailija
Rousseau
Erityisen pahan rasvansulamattomuuskohtaus oli eräänä jouluna kun söin kinkkua ja jälkiruoaksi joulutorttuja. Sain aivan mielettömän vatsakivun ja vatsa turposi mahdottomasti, vaivaa kesti jokusen tunnin. Myöhemmin kun söin pelkkää kinkkua, ongelmaa ei ollut, joten olletikin joulutorttujen rasva (mitä se sitten lienikään se rasva kaupan voitaikinassa) oli syypää tuskatilaani. Viime vuonna meni vatsa kuralle pari kertaa syötyäni voissa paistettuja tatteja. Ja jälleen kipua.

Vehnäjauho on syyllinen.

Myös torttutaikinan rasva on sitä margariinia eli jäterasvaa

Rousseau
Jokusen vuoden ajan olen saanut uunilohen syömisestä pahoinvointia, rintapistoa ja joskus vatsavaivaa pidemmäksikin aikaa.

Olet todennäköisesti syönyt kassilohta etkä villiä lohta.

Tässä kassilohen ruokaa:

Kirjolohille syötetään kasviksia ja viljaa, joissa on runsaasti omega-6 ja vähän omega-3-rasvahappoja. Rehukalana käytetään esim. silliä, villakuoretta, tuulenkaloja ja ihmiselle soveltumattomia turskalajeja. Rehuksi päätyvät myös linjastolla tainnutettujen lohien sisälmykset. Kalan osuus rehussa on vähentynyt kolmasosaan aiemmasta (ja mitähän se oli aiemmin???). Loput rehusta tulee kasveista, pavuista, soijasta (GM), auringonkukasta ja rypsistä, joka ei ole lajin tyypillistä ruokaa lainkaan. Lisäksi kaloja rokotetaan ja niille syötetään antibiootteja. Kassikalan ravintoarvoja ei ole mistään saatavilla.

Rousseau
Jos minua on kokoajan vaivannut entsyymien puute, esim. rasvaa hajottavan lipaasin puute, niin miksei TK-lääkäri osannut ehdottaa tai ajatella tällaista mahdollisuutta?

Jos. Niin ei lääkärit tällaisia tiedä. Lääkärit kirjoittavat reseptejä, ei muuta.

Rousseau
Entsyymien puute on usein seuraavien yleisten ongelmien taustalla; akne, allergiat, reumatismi, herkkyys kemiallisiin aineisiin, krooninen ruoansulatushäiriö, mustelmat, tulehdukset, ylipaino, autoimmuunisairaudet, heikko immuniteetti, huono verenkierto, alhainen verensokeri.

Oletko kokeillut jättää viljat pois ja syödä mahdollisimman luonnollista ruokaa?

Eli luonnollisia rasvoja riittävästi. Hyvää proteiinia ja paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja?

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Olen ollut ajoittain viljatta. Varsinaista keliakiaa ei verikokeiden mukaan ole, tosin juuri silloin söin hyvin vähän viljatuotteita joten tuloksen oikeellisuutta voi kyllä epäilläkin. Mutta jos olisi keliakia, niin luulisi oireita tulevan jatkuvasti jokaikinen kerta kun syön jotain viljatuotetta. Näin ei näyttäisi olevan.

Sitähän se TK-lääkärikin sanoi että ne lohet ajetaan täyteen antibiootteja. Mutta tuskinpa nauta tai sikakaan juurikaan sen parempaa kamaa on, ja lihatuotteita syön melkeinpä päivittäin saamatta näistä pistoa, pahoinvointia tai vatsanväänteitä siten kuin kalanrasvasta (myös kalaöljykapselit aiheuttavat röyhtäilyä) ja nykyään myös tuosta suosikistani kylmäpuristetusta kookosöljystä, mikä erityisesti ottaa päähän kun sitä mielelläni käyttäisin.

En nyt kumminkaan jaksaisi alkaa arvuuttelemaan niitä ja näitä, vaan olisin kiinnostunut nimenomaan siitä että miksi entsyymeitä pitää ottaa erikseen, eli mikä ne hävittää tai hävitti kehosta? Erityisesti vanhuksille niitä kai suositellaan, eli elimistö ilmeisesti voi menettää ajan myötä ne, joten voinee olettaa että se joillekin epäonnekkaille tapahtuu jo ennen vanhenemista.

Maitohappobakteeripitoisia jogurtteja olen syönyt vuosikausia. En ole havainnut niiden olevan sellainen ihmelääke kuin mainostetaan, eli en ole niiden avulla kuntoutunut. Toisinaan joku rasvainen tavallinen jogurtti on sekin aiheuttanut vatsaoireita ja pahempina katarrikausina myös maito, mutta laktoosi-intoleranssiakaan minulla tutkitusti ei ole.

Vierailija
Rousseau
Olen ollut ajoittain viljatta. Varsinaista keliakiaa ei verikokeiden mukaan ole, tosin juuri silloin söin hyvin vähän viljatuotteita joten tuloksen oikeellisuutta voi kyllä epäilläkin.

Jätä kokonaan ja vähintään 2kk.

Ei minullakaan mitään keliakiaa ole, mutta niin vaan lähti puolisen tusinaa vaivaa pois, kun hylkäsin viljat. Ja niitä vaivoja pidin ihan ominaisuutenani, kun en ollut mitään ratkaisua niihin löytänyt.

Ja elukoiden lääkityksistä en mitään tiedä.

Syö luomulihaa ja villiä kalaa.

Maustamatonta jogurttia.

Eli luonnollista ruokaa.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Olin ekan kerran 2006 vehnättä jotta saisin pahan koko elimistön vallanneen Candidan hallintaani. (Prosessi oli pitkä ja olen jäänyt pysyvästi hiivalle herkistyneeksi.) Tällöin söin kuitenkin ruisleipää, enkä saanut siitä mitään vaivoja. Muutama vuosi myöhemmin tilanne oli jo toinen, ruisleipä aiheutti pahimmillaan kolmen päivän vatsakivut. Tämän vuoksi itse epäilin keliakian mahdollisuutta, mutta tätä ei siis verikokeissa ole voitu todentaa. Olen aina silloin tällöin ollut enemmän tai vähemmän VHH-dieetillä. Mutta tilanne todellakin on se että saan nimenomaan rasvoista pahan olon. Oli kalarasva, voi tai kookosöljy kyseessä, niin lopputulos on röyhtäilyä, kuvotusta, vatsakipuja, poltetta, joskus vatsan turpoaminen. Joskus hetkellinen ripuli (voin ollessa kyseessä).

Jos syön lohta ja otan entsyymiä enkä saa jo tavaksi muodostuneita vaivoja, eikö se silloin todista että ongelma todellakin on rasvaa hajottavan entsyymin puutteessa? Eilen söin pekonia josta olen yleensä saanut vähintäänkin raskaan olon; otin entsyymiä ja oloni oli keveä kuin höyhenellä. Kyllä näillä eväillä mielestäni voisi katsoa jo että entsyymit toimivat. Sitten kun seuraavan kerran syön jotain mitä paistan kookosöljyssä, tsekkaan että saanko entsyymeillä ehkäistyä siitä seuraavat, joskus päiväkausiakin kestäneet ruoansulatusalueen ongelmat.

Aika monella on aina joku lempparijuttu sairauksien tai terveyden suhteen. Koska en itse ole saanut mitään pysyvää apua rasvan sulattamiseen viljattomalla ruokavaliolla, vaan tilanne päinvastoin on pahentunut vuosi vuodelta vaikka olen aina välillä ollut ilman viljoja, niin en oikein jaksa enää uskoa keliakiaan kohdallani. Vehnä ja sokeri ynnä muu hiilari hillittömissä määrin ei toki minulle sovellu, sillä elimistöni hiivoittuu pikkuhiljaa sille tasolle että krooninen sairauteni vulvodynia pahenee, mikä on nyt tänä vuonna nähty. Mutta jos pitää vähentää hiilareita, pitää olla kykenevä hajottamaan rasvaa, vai minulta kyllä loppuu ideat että mitä tässä seuraavaksi syödään. Pelkillä salaateilla ei elä. Ja se kookosöljy olisi nimenomaan (väitetysti) hyväksi jos haluaa ehkäistä/tappaa hiivaa elimistöstään.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Vomies
Kuulemma berberiini tehostaa flukonatsolin toimintaa, myös resistenttejä hiivoja vastaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Flukonatsoli

Olisinpa tiennyt tuon 2005 jolloin helvetti alunperin rätkähti valloilleen. Silloin kun ei auttaneet mitkään lääkkeet (ei edes flukonatsoli). Ja kun en parantunut, iski jälkitautina vulvodynia joka on saattanut edesauttaa myös parisuhteeni päättymistä. Betadinen ja VHH-dieetin voimin olin saanut kurottua kuntoni kohtalaiseen kondikseen, mutta erohan tietenkin aiheutti herkuttelun tarpeen ja maksan nyt siitä että aloin toissakesänä syömään ns. normaalisti ynnä nauttimaan kaikesta siitä ekstrasta mitä saatoin syödä lihomatta koska liikuin paljon.

Kiitos ja ylistys antibioteille josta kaikki alunperin alkoi. Saa olla hengenlähtö lähellä että suostun niitä enää ikinä syömään (eli ei, en ole kauhean pillerimyönteinen ihminen). Astmakin on tässä vuosien mittaan pahentunut, ja omasta mielestäni se on pääasiassa luonnon homesieniallergiaa, jotenka olen siis täysin ristiinherkistynyt kaikenlaisille homeille, sienille ja hiivalle, ja monelle lääkkeelle joilla niitä tapetaan. Mutta jonkin sortin homeitahan antibiotitkin taitavat olla, joten mikäs ihme se.

Vomies
Seuraa 
Viestejä2368
Liittynyt4.9.2010

Minullakin tuli hiivaa antibioottien jälkeen. Oli monta kuukautta vaivannut mykoplasma jonka sain ulkomailta. Luin sellaisia juttuja, että pitäisi ottaa monta kuukautta antibioottia ja kunnon annoksia. En ole vielä tuota berberiiniä kokeillut. Alkoholia ei kärsi ottaa, hiiva yltyy siitä. Olen syönyt paljon maitohappobakteereja ja inuliinia yms. Ovat ne mielestäni auttaneet, kun pitää saada suoliston bakteereja takaisin.

Vakavanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

Emotion Science
Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Entsyymejä kaupataan ihmisille ihmeitä luvaten, mutta ongelma on siinä, että ne ovat proteiineja, ja ruuansulatus hajottaa proteiinit jo vatsalaukussa. Jotta entsyymit pääsisivät ohutsuoleen asti, jossa ne voisivat vaikuttaa, niin niiden tulisi olla jollain tavalla puskuroituja, jotta ne pääsisivät ehjinä vatsalaukun lävitse.

Pääsääntöisesti kannattaa kuitenkin pitää kaikkia myytäviä entsyymejä huijauksina.

Vomies
Seuraa 
Viestejä2368
Liittynyt4.9.2010

Hiivainfektiosta vielä; luin jostain, että hiiva tekee itiöitä ja lääke ei pure itiöihin. Itiöistä tulisi uutta hiivaa viikon kuluttua. Jotkut ovat ottaneet hiivalääkettä viikon välein. Toisaalta, jos ottaisi sitä putkeen pidemmän jakson. Laajalle levinneissä hiivainfektioissa näin kai tehdäänkin.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Jep. Tutustuin elämäni helvetillisimpinä vuosina kaikkiin noihin hiivaan liittyviin seikkoihin. Usean antibiottikuurin jäljiltä elimistöni oli niin sekaisin että sain jonkin bakteeritulehduksenkin jota minulla ei ollut koskaan ollut aiemmin (tai ainakin TK väitti näin koska labroissa ei löydetty hiivaa ja jos hiivaa ei ole, oletetaan että on bakteeria). Söin metronidatsolikuurin jouluna 2005 ja tämän jälkeen se hiiva sitten suorastaan räjähti, ja sitten alkoi se vulvodynia. Kielessäkin oli paksu valkoinen kate. TK-lääkäri soitti siinä vaiheessa että labroissa olikin ollut hiivaa, ja se että olin syönyt vielä yhden antibiottikuurin ehkä ihan turhaan sai minut raivostumaan sen verran että johonkin aikaan halunnut olla missään yhteydessä koko terveyskeskukseen. Ehkä kummikin olisi kannattanut olla että olisin saanut kunnon diagnoosin ja hoitoa. Muutaman vuoden kitkutin VHH:n ja Betadinen avulla kuukaudesta toiseen yhtä aina uudestaan ja uudestaan akutisoituvaa helvettiä eläen, kunnes lopulta menin TK:seen ja pyysin jotain hiivalääkettä joka on jo aika vahva troppi, en muista nimeä mutta alkoi S-kirjaimella. Sain sitä ja olin ekaa kertaa parin vuoden sisään kk ajan melkein oireeton vulvodyniani suhteen. Mutta sitten se taas palasi ja menin sitten kysymään (toiselta lääkäriltä) saisinko sitä em. lääkettä jälleen, koska itsekin olin lukenut että kroonillistumaan päässyttä hiivaa pitää hoitaa siten että lääkettä otetaan kerran viikossa. Uusi lääkäri ei sitä lääkettä suostunut kirjoittamaan koska labroissa ei taaskaan havaittu hiivaa.

Kuitenkin on olemassa lääkärin raportti jonka mukaan joissakin vulvodynia-tapauksissa hiivaa ei ole voitu osoittaa, mutta hiivalääkkeistä on silti ollut apua. Epäilyttää voisiko tässä siis kyseessä olla se että hiiva kuitenkin muhii elimistössä, mutta koska näytteet otetaan aina ihon pinnalta, niin se ei sen vuoksi välttämättä näkyisi labroissa.

Oli miten oli, söin sitten siihen vulvodyniaan useamman vuoden Triptyl-lääkettä joka vaimentaa pahimpia neurokiputyyppisiä oireita ja ärsytystä muutenkin. Sillä sitten saatoin pilata vatsani vielä huonompaan kuntoon kuin mitä se on koskaan ollut, ja amitriptyleenissähän on se huono puoli että se teettää ihmisillä helvetillisen hiilarihimon. Olikin siis aika veikeää yrittää olla aina toisinaan VHH-dieetillä ja silti syödä tuota lääkettä.

Kyseessä on vanhan polven masennuslääke, mutta voin vakuuttaa että kokemani fyysiset oireet eivät olleet korvien välissä. Triptyl aiottiin lopettaa, mutta havaittiin että se auttaa krooniseen selkäkipuun, ja ilmeisesti sitä syödään myös vyöruusun aiheuttamissa sairauden jälkeisissä kivuissa.

Betadinesta minulle on peloteltu että kilpirauhasarvot voivat nousta jos jodia käyttää jatkuvasti. Mutta pakkohan sitä on ollut käyttää kun ei TK suostunut auttamaan hiivan suhteen mitenkään. Tai osannut. Ilman jodivoidetta olisin varmaankin mennyt kiikun jatkoksi jo ajat sitten. Elämä jatkuvan sietämättömän ärsytyksen, kutinan, kirvelyn, poltteen, tikariniskumaisten kipujen yms. kanssa kun ei ole hääviä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Emotion Science
Entsyymejä kaupataan ihmisille ihmeitä luvaten, mutta ongelma on siinä, että ne ovat proteiineja, ja ruuansulatus hajottaa proteiinit jo vatsalaukussa. Jotta entsyymit pääsisivät ohutsuoleen asti, jossa ne voisivat vaikuttaa, niin niiden tulisi olla jollain tavalla puskuroituja, jotta ne pääsisivät ehjinä vatsalaukun lävitse.

Pääsääntöisesti kannattaa kuitenkin pitää kaikkia myytäviä entsyymejä huijauksina.

Mistä tunnistaa puskuroinnin? Käyttämissäni kapseleissa on paksu vihreä kuori.

Käyttämäni tuote:

http://www.verkkoapteekki.fi/product_in ... ts_id/1072

Vomies
Seuraa 
Viestejä2368
Liittynyt4.9.2010

Tässä linkissä puhutaan hiivasyndroomasta: http://www.violetlight.fi/Ravinto%20ja% ... drooma.htm

Siellä mainitaan, että sen toteaminen voi olla hankalaa vaikka sitä olisikin.

Nykyisinhän saa ilman reseptiä flukonatsolia ja diflukania, mutta hinta on aika hunajainen ja olisihan se hyvä olla varma mitä hoitaa ja miten hoitaa. Suomessa saa yhden 150mg flukonatsoli kapselin n. 17 eurolla. Thaimaassa saa kymmenen 200mg:n kapselia 5 eurolla.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32522
Liittynyt6.12.2009
Rousseau
Vomies
Kuulemma berberiini tehostaa flukonatsolin toimintaa, myös resistenttejä hiivoja vastaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Flukonatsoli

Olisinpa tiennyt tuon 2005 jolloin helvetti alunperin rätkähti valloilleen. Silloin kun ei auttaneet mitkään lääkkeet (ei edes flukonatsoli). Ja kun en parantunut, iski jälkitautina vulvodynia joka on saattanut edesauttaa myös parisuhteeni päättymistä. Betadinen ja VHH-dieetin voimin olin saanut kurottua kuntoni kohtalaiseen kondikseen,

Eiko sitä kannattaisi ottaa pidempi kuuri sisäisesti kaliumjodidia eikä vain pinnallisesti käyttää jodia/betadine. Jodia olisi silloin joka solulle käytossä yotäpäivää hiivan vastaiseen taisteluun.
Muistaakseni japsit saa ravinnosta jotain 10-15 milligramman luokkaa jodia per päivä ja meillä suostukset taitaa olla kymmenien mikrogrammojen luokkaa..just ja just pyssyy noilla mikrogrammoilla struuma puhkeamatta jos syo tarpeeksi jodioitua suolaa..toki "kaikkihan" nykyään välttää suolaa koska se on myrkkyä, tosin vesimyrkytykseen suola on taasen oiva lääke joten...

Toinen olisi natriumbikarbonaatti veteen sekoitettuna sillä saisi veren natriumbikarbonaattipitoisuuden nousemaan, myos toimisi hiivan kasvua hilliten kaikkialla kehossa ja happpo-emästasapainoakin samalla muuttaisi terveempään suuntaan?

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Ei tosiaan kannata ainakaan pitkään ominpäin lääkkeiden kanssa touhuta. Saattaisin olla välttynyt monelta pahalta jos en olisi 2005 kuukaudesta toiseen luottanut käsikaupan lääkkeisiin - turhautuakseni ja huomatakseni ettei mitään pysyvää muutosta parempaan tullut. Ja sitten ei auttanut enää edes reseptilääke (Diflucan).

Sisäistä savottaa hiivaa vastaan kannattaa suorittaa nimenomaan ruokavalion avulla. Länsimainen ruoka on erittäin hiilaripitoista, ja sehän on silkkaa apetta hiivalle. Sitä kun sitten alkaa ravintoaan rukkaamaan uusiksi, saa olla oikein ihmeissään että mihin kaikkeen sitä vehnää ja sokeriakin onnistutaankaan änkemään. Ja miten pystyy olemaan ilman, ettei ole sellainen jatkuva tuskainen tila varsinkin iltaisin että tarttis jotain saada mussuttaa. En yhtään ihmettelisi vaikka se olisi kehossa riehuvan hiivan aiheuttamaa riippuvuutta, olen jotain semmoistakin lukenut että koko kehon hiiva aiheuttaa juurikin hiilarihimoa. Juttuhan on kuin X-fileistä konsanaan... Loisorganismi ottaa isännästä vallan.

Ei minulla nyt ole lähimainkaan niin karmea olla kuin vuosia sitten, mutta pitkän hyvän kauden jälkeen olen erittäin pettynyt etten saanut parantua kokonaan loppuelämäkseni. Joudun varmaan iänkaikkisesti taistelemaan tuon tuostakin tasapainon puolesta.

En siis ihmettele että esim. hometaloissa asuneet tai töitä tehneet ihmiset menettävät terveytensä loppuiäkseen. Kuulema. Sienirihmastot eivät kertakaikkiaan kuulu ihmisen läheisyyteen, saati kehoon. Ja ajatellen ilmaston muutosta kesät ja syksyt tulevat olemaan yhä lämpimämpiä ja kosteampia, joka saa luonnon homesienet riehaantumaan. Tänä syksynä jouduin ekaa kertaa eläissäni syömään lähes jatkuvalla syötöllä antihistamiinia juuri tämän takia, koska muuten ei meinannut enää henki pillissä kunnolla kulkea. Kesemmällä eräällä uimarannalla oleskellessani oikein haistoin miten läheisestä kosteasta havumetsästä löyhähti homeen haju, sellainen kellarin löyhkä sinne rannalle...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat