Staer poravasara

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sain kaverilta käyttämättömän STAER -poravasaran, valmis paketti, sisältää, taltan (leveys 20 mm), piikin ja 2 kpl kovametallilla varustettuja poranteriä (halkaisiat 15 ja 20 mm). Mutta koko paketista EI ole mitään teknisiä tietoa & olen kuukkeloinut em. vasaran kuvia / teknistä tietoa netistä, en find!

Kyseessä n. 2,5 kg painava instrumentti, väri oranssi, pituus n. 40 cm.

Ja nyt kysymys tietäjille. Pitäisi spiikata ao. vasaralla 2 kpl teollisuuspesukoneiden betonijalustaa pois, laattojen koot 100 x 100 x 10 cm. niin kestääkö kyseinen poravasara em. käytön ja mitä tulee huomioida poravasaran käytössä? Pakki (uusi) sisältää mm. n. 300 gr vaseliiniä sillä tarkoitus mikä? Taltan kärkeen vai tehdä sillä viimeinen voitelu, kun savu nousee koneesta? Nim.merk. täysin ummikko ja ikinä poravasaraa ennen käyttänyt. Kiitos avusta! -SirJeti

Sivut

Kommentit (17)

mika 69
Seuraa 
Viestejä136
Liittynyt3.12.2010

Vaseliini luultavasti on sen terän kiinnityksen voiteluun. Elikkä pieni nokare sinne istukkaan rasvaa ja sitten terä kiinni.
Kyllä poravasaran nyt tuonverran pitää piikkaamista kestää. Vähän köykäinen kone mutta kaipa sillä ajan kanssa jotain tapahtuu. Leka olisi kova sana.

Käytön aikana nyt ainakin kuulo ja silmäsuojaimet, hengitysmaskikaan ei olisi paha.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Se vaseliini on tosiaan SDS Plus terän kiinnityksen voiteluun, eli dippaat vaan vaseliinissa sen poran kiinnityspään ensin. Terässä on urat ja terä liukuu niiden avulla istukassa.

Kyllä sillä tuollaisen piikkaa. Piikki puree, vaikka tehoa olisi vähemmänkin, mutta hidastahan noilla pikkupeleillä homma on.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
SirJeti
Sain kaverilta käyttämättömän STAER -poravasaran, valmis paketti, sisältää, taltan (leveys 20 mm), piikin ja 2 kpl kovametallilla varustettuja poranteriä (halkaisiat 15 ja 20 mm). Mutta koko paketista EI ole mitään teknisiä tietoa & olen kuukkeloinut em. vasaran kuvia / teknistä tietoa netistä, en find!

Kaikki viittaa halpakuraan. Työkaluja ei saa kavereilta ja niistä löytää tietoja netistä.

Mutta kyllä valmistajalla tuntuu olevan usko vehkeeseensä, jos panee 20 millin terän mukaan. 20 millisen reiän poraaminen kiveen noilla halparimpuloilla alkaa jo kysyä luonnetta. Lecaharkkojen työstöön nuo ovat ihan kivoja.

Ja nyt kysymys tietäjille. Pitäisi spiikata ao. vasaralla 2 kpl teollisuuspesukoneiden betonijalustaa pois, laattojen koot 100 x 100 x 10 cm. niin kestääkö kyseinen poravasara em. käytön ja mitä tulee huomioida poravasaran käytössä?

Eipä tuota kestoa voi tietää kokeilematta. Toisinaan se on noilla epämääräisillä laitteilla hyvinkin huono, joten älä paukuta henkselsitä ennen kuin työ on valmis. Pidä taukoja välillä, ettei se ylikuumene.

Joku jo mainitsi suojaimista. Kuulosuojaimet ja suojalasit ovat välttämättömät.

Ja henkinen valmistautuminen vittumaisen työn mukaan.

Pakki (uusi) sisältää mm. n. 300 gr vaseliiniä sillä tarkoitus mikä?

Istukan voitelu.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Minulla on pari tuollaista halpamallin piikkaus/poravasaraa.

Kokemusteni mukaan piikkausteho on luokaton mutta poraustoiminta on ollut hintansa väärti.

Takuuaikaa kun on jäljellä ,niin eipä näitä ole tullut säästeltyä vaan olen murjonut näillä kuin vierasta sikaa.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Neutroni
SirJeti

Kaikki viittaa halpakuraan. Työkaluja ei saa kavereilta ja niistä löytää tietoja netistä.

Mutta kyllä valmistajalla tuntuu olevan usko vehkeeseensä, jos panee 20 millin terän mukaan. 20 millisen reiän poraaminen kiveen noilla halparimpuloilla alkaa jo kysyä luonnetta. Lecaharkkojen työstöön nuo ovat ihan kivoja.

Eiköhän nuo kaikki halpis-poravasarat tule suurinpiirtein samasta tehtaasta jossain Kiinan suunnalta.

Itselläni on ollut parikin (annoin ensimäisen mökkinaapurille kun sain uuden [1000W] lahjaksi) , kummasti olen saanut porattua 18 mm. reikiä graniittiin ankkuripulteille venekiinnitystä varten, uskoisin että 20 mm. reijät menisivät myös ihan ilman itkuja . Piikkausta en ole tarvinnut.

Tavalliselle talliaiselle hinta/laatusuhde on ollut mielestäni ihan jees.

Ja nyt kysymys tietäjille. Pitäisi spiikata ao. vasaralla 2 kpl teollisuuspesukoneiden betonijalustaa pois, laattojen koot 100 x 100 x 10 cm. niin kestääkö kyseinen poravasara em. käytön ja mitä tulee huomioida poravasaran käytössä?

Eipä tuota kestoa voi tietää kokeilematta. Toisinaan se on noilla epämääräisillä laitteilla hyvinkin huono, joten älä paukuta henkselsitä ennen kuin työ on valmis. Pidä taukoja välillä, ettei se ylikuumene.

Joku jo mainitsi suojaimista. Kuulosuojaimet ja suojalasit ovat välttämättömät.

Ja henkinen valmistautuminen vittumaisen työn mukaan.

Pakki (uusi) sisältää mm. n. 300 gr vaseliiniä sillä tarkoitus mikä?

Istukan voitelu.
[/quote]

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Porasin(yritin) dynypötkölle sopivaa reikää vähän tuollaisella paijlla, mutta en saanut kuin kolon kiveen ja terän kuumaksi. Oli kylläkin pitkä ja raskas terä, joten en ihmettele. Lyönti kuivui terän massaan. Poltin näppini tosi maukkaasti siinä terässä.

- Ubi bene, ibi patria -

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Pacanus Rusticanus
Porasin(yritin) dynypötkölle sopivaa reikää vähän tuollaisella paijlla, mutta en saanut kuin kolon kiveen ja terän kuumaksi. Oli kylläkin pitkä ja raskas terä, joten en ihmettele. Lyönti kuivui terän massaan. Poltin näppini tosi maukkaasti siinä terässä.

Samoja kokemuksia minulla. Siinä menee koko päivä yhteen reikään, kun tuollaisella halparimpulalla yrittää. Sitten kun lainasin pykälää järeämmän Hiltin koneen, alkoi syntyä tulosta. Mutta poravasaraa tarvitsee niin vähän, ettei kunnollista viitsi ostaa. Ennemmin sitten lainaa ison koneen, kun sitä tarvitsee. 75 % käytöstä on minulla kuitenkin lecaharkkoon, noin 20 % pientä reikää tiileen, ja ehkä 5 % kiveen tai betoniin.

Seppo_Pietikainen
Itselläni on ollut parikin (annoin ensimäisen mökkinaapurille kun sain uuden [1000W] lahjaksi) , kummasti olen saanut porattua 18 mm. reikiä graniittiin ankkuripulteille venekiinnitystä varten, uskoisin että 20 mm. reijät menisivät myös ihan ilman itkuja.

Olisiko noissa sitten eroja. Voi olla miehissäkin. Kyllä minulle menee tärisevät, meluavat ja paskaiset kiventyöstöhommat vitutuksen puolelle ennen kuin alkavatkaan.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Neutroni
Seppo_Pietikainen
Itselläni on ollut parikin (annoin ensimäisen mökkinaapurille kun sain uuden [1000W] lahjaksi) , kummasti olen saanut porattua 18 mm. reikiä graniittiin ankkuripulteille venekiinnitystä varten, uskoisin että 20 mm. reijät menisivät myös ihan ilman itkuja.

Olisiko noissa sitten eroja. Voi olla miehissäkin. Kyllä minulle menee tärisevät, meluavat ja paskaiset kiventyöstöhommat vitutuksen puolelle ennen kuin alkavatkaan.

Tai olisiko ollut kyse virheellisestä tekniikasta? Kun olin aloittamassa ensimmäistä poraustani graniittiin 18 mm. terällä, paikalla sattui olemaa henkilö, joka on käyttänyt poravasaraa enemmänkin.

Hän nauroi katsellessan puuhailujani, ja sanoi, että en saa tuota reikää valmiiksi tämän päivän aikana.

Sitten hän opasti minua sanomalla, että poraa ei saa painaa lainkaan porauksen aikana.

Ja alkoipa terä upota kun opin oikean tekniikan (täytyi mistaa välillä jäähdyttää terää ihan tavallisella vedellä)!

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Jep, jep.

Kyllä se halpakin poravasara syö kiveä, kunhan vain muistaa tuon että ei saa painaa ja reikään kannattaa kaataa vettä. Niin ja sitten olisi myös hyvä kytkeä vasaratoiminta päälle.

Juuri porasin 20 mm reikää graniittiin metrin verran. Ei siihen tunteja mennyt.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Seppo_Pietikainen
Hän nauroi katsellessan puuhailujani, ja sanoi, että en saa tuota reikää valmiiksi tämän päivän aikana.

Sitten hän opasti minua sanomalla, että poraa ei saa painaa lainkaan porauksen aikana.

Ja alkoipa terä upota kun opin oikean tekniikan (täytyi mistaa välillä jäähdyttää terää ihan tavallisella vedellä)!

Kyllä minäkin olen kuullut, ettei poravasaraa saa apinan raivolla painaa, mutta olen hyvinkin voinut painaa liian kovaa. Pitääkin seuraavaksi testata huomattavan pientä voimaa.

Vierailija

Perhanan perhana! Kylläpä ottaa terminologia taas otsalohkoon, meinaa kuula lohjeta. Se pitkä kierteinen juttu ei ole poranterä, vaan pora. Terä on se teroitettu poran kärki. Sitten se sähkömekaaninen juttu, jolla poraa pyöritetään on porakone, ei pora.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Neutroni
Seppo_Pietikainen

Kyllä minäkin olen kuullut, ettei poravasaraa saa apinan raivolla painaa, mutta olen hyvinkin voinut painaa liian kovaa. Pitääkin seuraavaksi testata huomattavan pientä voimaa.

Oppimisen alkuvaiheessa hankalin asia minulle oli se, että sai karan pysymään mahdollisimman tarkasti reiän suunnassa, Jos keskittyminen katkesi, pora riuhtaisi sangen ilkeästi 1000W teholla (ja kirjavien kirousten säestyksellä!)

Toinen harkittava asia on se, että näiden halpisporien terät eivät ole kovinkaan korkeaa laatua. Rautakaupoista saa ihan ihka-aitoja toimivia SDS -teriä kohtuuhintaan. Minulla on nyt "hieno" ja kattava setti välillä 4-22 mm ja toimiva halpisporavasara johon olen ollut ihan tyytyväinen, kun ei sentään tarvitse porata reikiä kallioon ammatikseen.

--
Seppo P.

Vierailija

Olettako huomanneet että aloittaja kyseli neuvoa piikkaukseen, eikä reiän poraamiseen?
Joten yritetäänkö pysyä nyt siinä piikkaamisessa?

Omalla kokemulla voin sanoa että helpoin tapa poistaa kyseiset betonilaatat menee kutakuinkin näin..

1. Hae vuokraamosta/kaverilta lainaan iso timanttilaikka. Laikan pitää upota vähintään sen 10 senttiä.

2. Saahaa molempiin betonilaattoihin "ristikko" muotoon urat laikalla. Mitä tiheämpi sitä parempi. Työ vuokraamon koneilla käy joutuin ja pääset palauttamaan laitteen samana päivänä. Pölyä kertyy todella paljon eli jos rahhoo riittää niin vuokraa samalla rälläkkään sopiva imuri.

3. Piikkaa betoninykyrät pois. JA JOS betonilaatta sisältää harjateräsrautaa niin metalliterän rälläkällä ne poikki.

4. Koska betoni tod.näk. lohkeaa syvämpää kuin sen 10 senttiä ja jos lattiasta pitää saada tasainen niin rautakaupasta pikkuinen purkki primer-pohjustetta ja vedä tasoite kuoppiin.

Näin minä tekisin ja aina olen tehnytkin. Tuolla oranssilla paholaisella ei mielestäni kannata lähteä kokonaan laattaa irroittamaan.

Vierailija

**tuiksi meni. Poravasaroin 3 h yhtä betonilaattaa ja sain n. 10 x 10 x 100 cm palasen irti - Mainittakoon, että ao. laatoissa (2 kpl) **atanasti harjaterästä ja betoni oli BETONIA

**ttuunuin ja otin **levetillisessä hiessä kapulan kouraan ja soitin katuporamiehen paikalle. Tunnin työ & sen jälkeen harjasin roskat pois..

Vien sen STAER "poravasaran irvikuvan" tulevana kesänä mökille veneen ankkuriksi ts. Case is colsed, plus kiitz ohjeista / avusta ja sen opin kolmen tunnin aikana, että ainakaan po. poravasaraa EI tule PAINAA yhtään = tehot häviää, vaan poravasaran tulee antaa mennä "omalla painollaan" niin kuin joku tässä ketjussa jo viittasikin.

Edit; Muutettu yksikkö monikoksi eli tapatumankulku oikeaksi. -SirJeti

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat