Traumaattiset kokemukset parantavatkin elämänlaatua

Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Ihmiset, jotka ovat kokeneet elämässään 2 - 4 vaikeaa tai traumaattista kokemusta, ovat vuonna 2010 tehdyn tutkimuksen mukaan lopulta elämässään onnellisempia ja kärsivät vähemmän psyykkisistä häiriöistä, kuin ne ihmiset, joille ei ole sattunut vaikeita kokemuksia tai jolla on ollut runsaasti vaikeita kokemuksia. Kyseessä oli U-muotoinen riippuvuus.
http://psycnet.apa.org/psycinfo/2010-21218-001/

http://www.psychologytoday.com/blog/the ... -are-limit

Tutkimuksessa kysyttiin vakavista vaikeuksista tai traumoista, kuten vakavista sairauksista tai loukkaantumisista, pahoinpitelyn kohteeksi joutumisesta, läheisen ihmisen menetyksestä, vakavista talousvaikeuksista tai luonnonkatastrofeista.

Eli, jos nytkin tulee lama, ja saat potkut työstä ja valvot työttömänä yöt ja elämä on yhtä helvettiä, niin todennäköisesti tämä kokemus vahvistaa sinua ja johtaa lopulta onnellisempaan ja tasapainoisempaan loppuelämään.

Kommentit (7)

Vierailija
Traumaattiset kokemukset parantavatkin elämänlaatua
Aika triviaalia tietoa ja tätäkin on pitänyt ihan "tutkia". Ai niin...pakkohan se on tutkimuksen kautta "osoittaa" kun nykyään kukaan ei enää ajattele mitään vaan googlaa "totuudet" (tai kuulee kaverilta...).

Vierailija

Useimmat esimerkiksi vakavasta sairaudesta selvinneet ovat ottaneet uuden ja positiivisen asenteen elämään eivätkä enää valita kaikista pikkuasioista.

Arvokkaita asioita osaa arvostaa vasta, kun ne on menettänyt.

Emotion Science
Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008
Bushmaster
Useimmat esimerkiksi vakavasta sairaudesta selvinneet ovat ottaneet uuden ja positiivisen asenteen elämään eivätkä enää valita kaikista pikkuasioista.

Minulla toimii oikea käsi, ja vasen käsi. Lisäksi myös vasen jalka ja oikea jalka.

Mutta minulla ei koskaan ole ollutkaan moottoripyörää.

Voinko tuntea onnellisuutta siitä, että en ole ostanut moottoripyörää ja menettänyt raajoja moottoripyöräonnettomuudessa? Ainakin naisten iskeminen sujunee paremmin kokonaisin raajoin, mutta muuten?

Vierailija

NDE kokemukset muuttavat useimmiten persoonan myönteisemmäksi ja vähemmän kilpailulliseksi, mutta rohkeammaksi kohtaamaan haasteita.

Sodan kokeneet ovat useimmiten tulevaisuuteen suuntautuneita ja uutteria ja henkisesti vakaampia kuin rauhassa eläneet

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Emotion Science
Ihmiset, jotka ovat kokeneet elämässään 2 - 4 vaikeaa tai traumaattista kokemusta, ovat vuonna 2010 tehdyn tutkimuksen mukaan lopulta elämässään onnellisempia ja kärsivät vähemmän psyykkisistä häiriöistä, kuin ne ihmiset, joille ei ole sattunut vaikeita kokemuksia tai jolla on ollut runsaasti vaikeita kokemuksia. Kyseessä oli U-muotoinen riippuvuus.

Tarkoitat varmaan että U-muotoinen johtuvuus? Ei kai kukaan riippuvaiseksi sentään jää sillä tavalla että pitää kokea vähintään NDE harva se vuosi muistaakseen nauttia elämästä... (NDE:n kohdalla on taidettu sanoa että kertakin riittää, eli moni ihminen muuttuu edukseen oltuaan kuoleman lähellä.) Edit: siellä olikin jo toinen samaa asiaa sanomassa.

En tiedä kuka määrittelee ja miten sen mikä on tarpeeksi traumaattista ollakseen merkittävän traumaattista, mutta itse sain noin kymmenen asiaa mieleeni joita itse pidän tai olen pitänyt traumaattisina omassa elämässäni. Jos tässä asiassa toimii sellainen suhteellisuus eli että on ihmisestä itsestään kiinni onko jokin asia hänelle kovin raskas, niin katsoisin että raskautta on riittänyt. Ja ehkä juuri siksi että asioita on kertynyt kertymistään, aina joku uusi juttu edellisen päälle, ei ehkä ole ollut tarvista syöpään ja koko lähipiirin kuolemiin, koska kasautuessaan pienemmätkin traumat voivat muodostaa sellaisen traumamöykyn että siinäpä sitä onkin sitten ihmeteltävää.

http://www.youtube.com/watch?v=pckk549tkps

deezee
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt6.6.2011
Emotion Science
Bushmaster

Minulla toimii oikea käsi, ja vasen käsi. Lisäksi myös vasen jalka ja oikea jalka.

Mutta minulla ei koskaan ole ollutkaan moottoripyörää.

Voinko tuntea onnellisuutta siitä, että en ole ostanut moottoripyörää ja menettänyt raajoja moottoripyöräonnettomuudessa? Ainakin naisten iskeminen sujunee paremmin kokonaisin raajoin, mutta muuten?

Voisit tuntea, ei se ole mitenkään poissuljettu mahdollisuus. Kysehän olisi silloin vain eläytymisestä sellaiseen, mitä ei ole tapahtunut.

Uusimmat

Suosituimmat