Kariesbakteerin eliminoiminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Keskustelua kariesbakteerista. Onko karieksen ehkäisyyn muita keinoja kuin fluori ja ksylitoli? Onnistuuko kariesbakteerin tappaminen esimerkiksi antibiooteilla? Onko kellään tietoa, varmaa taikka tornihuhua?

Sivut

Kommentit (32)

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Antibakteeriset suuvedet itse asiassa pahimmillaan sekoittavat suun bakteerifaunan jolloin syntyy pahanhajuisen hengityksen kierre.

VHH on mainio keino välttää kariesta. Kariesbakteerit tarvitsevat sokeria tai tärkkelystä, ja jos niitä ei syö, niin eipä happohyökkäyskään pahemmin vaivaa.

Vierailija
Kariesbakteerit tarvitsevat sokeria tai tärkkelystä, ja jos niitä ei syö, niin eipä happohyökkäyskään pahemmin vaivaa.
No sitten et syö mitään...

Mielummin syön ja huuhtelen suun (tai pesen hampaat..) ruokailun jälkeen.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Antibiooteilla tappaa kaikki hyödyllisetkin bakteerit kehostaan ja tämän jälkeen sitkeimmät pahat bakteerit sekä hiivat hilluvat kuin viimeistä päivää.

Suuhuuhteista ei kannata käyttää sellaisia missä on alkoholia, koska alkoholi kuivattaa suuta jolloin sylki ei huuhdo pahoja bakteereita pois hammaspinnoilta. Ainakin Lidlistä saa suuhuuhdetta jossa on alkoholin sijasta maitohappobakteeria. Kyseinen bakteerihan on se "kiva" bakteeri mitä nykyään lykätään moneen maitotuotteeseenkin.

Eiköhän se tosiaan varmin tapa ehkäistä karieksen muhimista ole välttää ylenmääräistä hiilareiden kanssa porsastelua. Ja jos juo happamia mehuja, ei saa kuulema rynnätä välittömästi (30 min sisään) pesemään hampaita, koska happamuus pehmentää hammaskiillettä ja harjallahan sen sitten raapisi piloille.

Itse en kauheasti mehuja kittaa koska ne on useimmiten myrkytetty sokerilla. Vesi on paras janojuoma, ja yrttiteet.

Njaa, vihreän teen pitäisi kuulema olla jotenkin antibakteerinen suulle...?

Vierailija

Peskää hampaitanne.

Ite pessyt jo 5 vuotta fluorittomalla ja just kävin hammaslääkärissä. Reikiä nolla. Mutta ei mulla ole edes ollut erikiä 15 vuoteen.

Hammaslääkärin mielestä on ihan OK käyttää luomuhammastahnaa, kun ei tule reikiä.

Vierailija
KBolt
Kariesbakteerit tarvitsevat sokeria tai tärkkelystä, ja jos niitä ei syö, niin eipä happohyökkäyskään pahemmin vaivaa.
No sitten et syö mitään...

Mielummin syön ja huuhtelen suun (tai pesen hampaat..) ruokailun jälkeen.

Ei kannata pestä hampaita heti ruuan jälkeen. Hammaskiille kärsii.

Vierailija
Rousseau
Antibiooteilla tappaa kaikki hyödyllisetkin bakteerit kehostaan ja tämän jälkeen sitkeimmät pahat bakteerit sekä hiivat hilluvat kuin viimeistä päivää.

Suuhuuhteista ei kannata käyttää sellaisia missä on alkoholia, koska alkoholi kuivattaa suuta jolloin sylki ei huuhdo pahoja bakteereita pois hammaspinnoilta. Ainakin Lidlistä saa suuhuuhdetta jossa on alkoholin sijasta maitohappobakteeria. Kyseinen bakteerihan on se "kiva" bakteeri mitä nykyään lykätään moneen maitotuotteeseenkin.

Eiköhän se tosiaan varmin tapa ehkäistä karieksen muhimista ole välttää ylenmääräistä hiilareiden kanssa porsastelua. Ja jos juo happamia mehuja, ei saa kuulema rynnätä välittömästi (30 min sisään) pesemään hampaita, koska happamuus pehmentää hammaskiillettä ja harjallahan sen sitten raapisi piloille.

Itse en kauheasti mehuja kittaa koska ne on useimmiten myrkytetty sokerilla. Vesi on paras janojuoma, ja yrttiteet.

Njaa, vihreän teen pitäisi kuulema olla jotenkin antibakteerinen suulle...?

Monetkin kasvit ovat ns. antibakteerisia. Orgaanisissa tahnoissa usein lukee moniakin maustekasveja, jotka käsittääkseni puhdistavat suuta. Vettä ruoan päälle niin huuhtoutuu pahimmat ruoan jäämät.

Fluorista olen saanut hyvin negatiivisen kuvan, koska se ainakin suuremmissa määrin tekee aivoille hallaa... Sitten on tietty eri fluoriyhdisteitä jne jne. netistähän löytyy tietoa noista. Muuten myös vihreä tee sisältää jossain määrin fluoria tuskinpa verrannollinen pepsodenttiin, mutta kuitenkin. Olen pohtinut kun nykyään on muotia kasvatella chilejä ja vaikka mitä kerrostaloissa, niin olisiko miten vaikea kasvattaa teetä? Voisi minimoida maan saasteet. Kiinan tai Intian maaperä kun ei tietääkseni kovin puhdasta ole...

Vierailija

Joku aivan hiljattain esitti jossain, että maitotuotteilla olisi puhdistava vaikutus. Eli aterian päätteeksi kannattaisi ottaa maito- tai piimälasillinen taikka juustoa. Mikäs siinä.

Valtz0r
Seuraa 
Viestejä96
Liittynyt5.5.2008
hakkapeliitta
Keskustelua kariesbakteerista. Onko karieksen ehkäisyyn muita keinoja kuin fluori ja ksylitoli? Onnistuuko kariesbakteerin tappaminen esimerkiksi antibiooteilla? Onko kellään tietoa, varmaa taikka tornihuhua?

Miksi haluat bakteerit pois?

Jos hammasten reikiintyminen on ongelma, niin lähtisin ehkä suosittelemaan D-vitamiinitasoista huolehtimista ja muita ruokavaliomuutoksia. Tässä on kaksi oikein kiinnostavaa artikkelia:
http://wholehealthsource.blogspot.com/2 ... decay.html
http://wholehealthsource.blogspot.com/2 ... dotes.html

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Jaa-a, noinkohan maitotuotteet puhdistavat, vai olisiko sittenkin niin että ne voivat neutraloida jotain, esim. happamuutta suusta?

En olekaan ihan varma siitä että oliko se yksi joskus ammoin käyttämäni Lidlin suuvesi maitohappobakteerilla rikastettu, pitää tutustua asiaan seuraavan kerran kun sieltä suuvettä haen. Missään nimessä en halua levitellä valheellista informaatiota. Siellä Lidlissä on nimittäin kaksi suuvettä joissa ei ole alkoholia ja toinen on minttu ja toinen joku kevyt-minttu jota olen viimeaikoina käyttänyt, ja siinä ei ole MHB:ia, näemmä.

Tottakai me kaikki raastamme hampaitamme harjan kanssa, ei se ongelma siinä ole. Itselläni alkoi yksi viisaudenhammas mädäntyä 2004 koska olin lutkuttanut ihan helvetisti sokeripitoisia eukalyptusmentoolipastilleja vuosituhannen vaihteessa koska ne olivat ainoa keino saada edes vähäksi aikaa helvetillinen keuhkoputken kutina ja yskä hillittyä. En silloin tajunnut että minulla on astma, tarkemmin sanottuna ilmeisesti allergiaperäinen (nykyään yskin siitepöly- ja homesieniaikaan). Olen jostain kuullut muista ihmisistä jotka ovat mädättäneet hampaansa niillä ihan samoilla karkeilla. Olisi pitänyt ostaa sokerittomia...

Tuo tavallinen hammastahna tietysti mietityttää siinä mielessä että kun esim. käyttää aina samaa mukia josta hörppää vettä jolla huuhtelee suun pesun jälkeen, niin se muki on lopulta aivan tahnassa - ja se ei meinaa irrota niin millään ilveellä! Ei astianpesuaineella, ei millään, jopa klooriliotuksen jälkeen tahnan jäämiä saattaa edelleen olla kupissa. Jos hammastahna (fluoriko siis?) ei irtoa esineistä, niin millaisia kerrostumia se mahtaa tehdä kehoon?

Jotain pehmennettä eli väliainetta harjassa kuitenkin on oltava kun hampaat pesee, muutenhan harjakset raapivat liikaa hampaita, olettaisin? Olen joskus kokeillut jotain yrttitahnaa (missä toki taisi olla tavallisenkin tahnan ainesosat) ja sitä saa laittaa oikein urakalla ja silti tuntuu että se häviää harjasta alta aikayksikön.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

Hammastahna pehmenteenä tai väliaineena on mielenkiintoinen ajatus. Itse olen ajatellut tahnan toimivan puhdistusaineena ja raikastimena. Entisaikaan tahnaan taidettiin jopa lisätä hiomavaikutusta tehostavia aineita.

Hammasharjan harjakset tuskin pystyvät kiillettä naarmuttamaan - ikenet kovalla jynssäyksellä kylläkin voi saada vetäytymään.

Vierailija

Harjatkaa hampaita ilman tahnaa ja sylkekää niin huomaatte että jotain irtoaa ja kauan hampaista. Itse en ole vielä jaksanut harjata puhtaaseen sylkeen saakka.

Harjaus ei riitä. Hammaslangalla saa sen eniten reikiinnyttävän plakin pois. Varrellinen lanka on helppo käyttää.

Suuvesi pesee sieltäkin mihin harja ei yllä.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Ruokavalio, D-vitamiini, kookosöljy, näitä itse pidän hyvinä reiänestoina. Minulla on ollut paljon reikiä, mutta nyt hammaslääkäri erikseen aina kehuu ikenien kuntoa eikä reikä ole tullut enää viime aikoina. Vähemmän nopeita hiilihydraatteja vuodesta 2002.

Hurja hampaiden peseminen saattaa kuluttaa hampaan juuresta eli eroosio uhkaa. Pesen näköjään enemmän oikelta kuin vasemmalta...

Vierailija
Sepi

Hammasharjan harjakset tuskin pystyvät kiillettä naarmuttamaan - ikenet kovalla jynssäyksellä kylläkin voi saada vetäytymään.

Ei hammasharja pelkstään, mutta yhdistettynä vaikkapa appelsiinimehun happoon.

Vierailija

Ksylitoli ei tietääkseni estä mitenkään bakteerien kasvua. Myöskään fluori ei vaikuta bakteereihin, vaan hampaiden mineralisaatioon.

Vierailija

Mites antibakteerinen- tai antibioottilakka hampaisiin sitten päällä suojaava lakka joka estäisi suun normaaliflooran "tuhoutumisen"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat