Seuraa 
Viestejä45973

Olisikohan kellään ideoita miten selvitetään v-moottorista kumpi kannentiiviste vuotaa?
Öljyt ja vedet eivät ole sekaisin, jäähdytysnestettä poistuu kuitenkin jonkin verran pakoputken kautta höyrymäärästä päätellen.
Nestettä ei poistu suuria määriä?, kone keitti hetken oltuaan tyhjäkäynnillä.
Molemmat voi tietysti olla kulahtaneita tai sitten ei.

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (58)

vorrester
Seuraa 
Viestejä615

Paineista jäähdytys järjestelmä ulkoisesti vaikka yön yli. Seuraavana päivänä irrotat tulpat ja tutkit onko kosteutta mäntien päällä.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Kannet pois vaan. Sieltä se selviää. Onko murtorajalle vedetyt haistapaska pinnapultit vai normi teräspultit? Haitapaskapultit kestää (yleensä) useamman kiristyksen jos on tuntuma kirrauskädessä.

- Ubi bene, ibi patria -

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Haahuilija
Seuraa 
Viestejä290

Tai sitten voi tietysti paineistaa sylinterin paineilmalla, samalla tavalla kuin esimerkiksi venttiilinvarren kumeja vaihtaessa. Vanhasta sytytystulpasta ja paineilmaletkusta/ liittimestä saa tehtyä työkalun.
Pitäisi ilman ruveta kuplimaan paisuntasäiliössä, jos vuoto on tarpeeksi iso.

Imupuoli tukkoon ja starttausta ja tulpat irroittaen sondaamaan taloupaperikääröllä minne se imi nestettä. Mäntä tietysti ylös ko sylkässä. Kun vuoto on suuri roiskuu neste avatun tulpan reijästä. Hajustakin sen voi erottaa.

Pacanus Rusticanus
Kannet pois vaan. Sieltä se selviää. Onko murtorajalle vedetyt haistapaska pinnapultit vai normi teräspultit? Haitapaskapultit kestää (yleensä) useamman kiristyksen jos on tuntuma kirrauskädessä.



Konehuone on niin täynnä tavaraa, ettei sinne mahdu edes jakoavain.
Osia ei saa varmaankaan suomesta, pitäisi nyt ensin selvittää mitä tarvii tilata. Ei kannata teettää turhaa työtä jos selviää huomattavasti vähemmällä vaivalla.
Hyviä neuvoja tullut, kiitoksia.
Paras niistä oli kuitenkin haahuilijan "Tai sitten voi tietysti paineistaa sylinterin paineilmalla, samalla tavalla kuin esimerkiksi venttiilinvarren kumeja vaihtaessa. Vanhasta sytytystulpasta ja paineilmaletkusta/ liittimestä saa tehtyä työkalun.
Pitäisi ilman ruveta kuplimaan paisuntasäiliössä, jos vuoto on tarpeeksi iso"

Eli plastic paddingin kemiallisella metallilla autonrenkaan venttiiliputki tms. tulppaan kiinni ja käsipumpulla ilmaa sylinteriin, ja katsoo täyteen kaadetusta syylarista alkaako vedenpinta nousemaan.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Olen rälläkällä katkonut tulppien keraameja siitä kiristyskohdalta ja on mennyt
koko laikka siihen. Millä nyppäät keraamiosan irti kierreosasta?

Tuohon kierreosaan olen sitten juottanut, hitsannut, kierteyttänyt mitä milloinkin.

Noita tulpanreikään tulevia päitä saakin jostain, mutta ei ole osunut viime aikoina kohdille.

- Ubi bene, ibi patria -

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Kyllä meinaa itku tulla kun nykyauton pellin alle katsoo ja muistaa 60-70-luvun veekasit. Äijä mahtui istumaan konehuoneeseen remonttia tehdessä.

- Ubi bene, ibi patria -

Pacanus Rusticanus
Olen rälläkällä katkonut tulppien keraameja siitä kiristyskohdalta ja on mennyt
koko laikka siihen. Millä nyppäät keraamiosan irti kierreosasta?



Ajattelin kokeilla poistuuko ylimääräiset vasaralla lyömällä ja ruuvimeisselillä murjomalla/naputtelemalla.

Noita tulpanreikään tulevia päitä saakin jostain, mutta ei ole osunut viime aikoina kohdille.
Tubeless-venttiili tulpan paikalle riittää vallan mainiosti. Maksaa 2€.

Midian
Seuraa 
Viestejä209

Voi myös selvitä vuotopuoli ihan tarkastamalla ja vertailemalla tulpat.
Sylinterin, jonne neste pääsee (jos vuoto tarpeeksi suurta) tulppa on todennäköisesti puhtaampi kuin muut tulpat.

Jollain huoltamoilla on tietääkseni myös laitteet jolla näkee onko jäähdytysnestettä pakokaasun seassa. Jos sellainen huoltamo löytyy, niin mittaa putkista, ennen mahdolllista yhtymäkohtaa.

Kupliiko syylärissä / paisuntasäiliössä, kun kone käynnissä?

Kas lempijuomaani, Alkoholia!

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Jyde
Tai jos pystyy investoimaan huimat 11,90€ ihan oikeaan vehkeeseen:

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=76-5177




Ajaa asiansa jossain hommassa kyllä, mutta joskus joutuu tekemään kokoteräksisen. Jossain minullakin pyörii mm. sellainen jossa on rasvanippa. Toki normi 8 kiloa painetta saa tuolla motonetin palikalla. Ehkä. Näyttää muoviselta. Ei parane kompastua letkuun.

- Ubi bene, ibi patria -

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
fenomenologi
Pacanus Rusticanus
Olen rälläkällä katkonut tulppien keraameja siitä kiristyskohdalta ja on mennyt
koko laikka siihen. Millä nyppäät keraamiosan irti kierreosasta?



Ajattelin kokeilla poistuuko ylimääräiset vasaralla lyömällä ja ruuvimeisselillä murjomalla/naputtelemalla.



En ole pikkuautojen bensakoneiden kanssa taistellut miesmuistiin, mutta hämärä kuva on, että tuo tulpan keraami oli todella hyvin istutettu teräsosaan. Voi vasaralla ja ruuvarilla tulla perkeleitä.

Onko Colortune testitulppa tuttu?

- Ubi bene, ibi patria -

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Onko sytytstulpan kierre M18x1,5? Sama kuin lambda-anturissa. Hydrauliikkaliike voisi ehkä ojentaa auttavan kätensä asiassa. Tulppa mukaan ja tiskille kyselemään typeriä.

Harmittaa kun ei nyt muista missä noita oli, mutta mm. ohivuotomittareiden mukana tulee kierteellinen adapteri, kun taas puristuspainemittarissa on yleensä se painettava, minkä painaa meikäläinen aina poikki. .

http://www.amworks.com/pictures/ohivuot ... kku%20.jpg

--------------
Lisäys
Tuommoisen hommaat:

http://www.dragrace.fi/product_info.php ... pbp8esth02

T-kappale, 3 liitintä, pari nippaa ja sulkuventtiili vielä, niin looooistava ohivuoto&puristuspainemittarisettisiinä.

- Ubi bene, ibi patria -

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Pacanus Rusticanus
Jyde
Tai jos pystyy investoimaan huimat 11,90€ ihan oikeaan vehkeeseen:

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=76-5177




Ajaa asiansa jossain hommassa kyllä, mutta joskus joutuu tekemään kokoteräksisen. Jossain minullakin pyörii mm. sellainen jossa on rasvanippa. Toki normi 8 kiloa painetta saa tuolla motonetin palikalla. Ehkä. Näyttää muoviselta. Ei parane kompastua letkuun.



Näyttää ehkä vaan on ihan kokoteräksinen, satun nimittäin omistamaan juuri tuollaisen.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Haahuilija
Seuraa 
Viestejä290
Pacanus Rusticanus
fenomenologi
Pacanus Rusticanus
Olen rälläkällä katkonut tulppien keraameja siitä kiristyskohdalta ja on mennyt
koko laikka siihen. Millä nyppäät keraamiosan irti kierreosasta?



Ajattelin kokeilla poistuuko ylimääräiset vasaralla lyömällä ja ruuvimeisselillä murjomalla/naputtelemalla.



En ole pikkuautojen bensakoneiden kanssa taistellut miesmuistiin, mutta hämärä kuva on, että tuo tulpan keraami oli todella hyvin istutettu teräsosaan. Voi vasaralla ja ruuvarilla tulla perkeleitä.

Onko Colortune testitulppa tuttu?




Ihan niin kuin muistelinkin, kulmahiomakoneella kun ajaa vanhasta tulpasta siitä kohdasta mistä keraami ja metalli yhdistyy (metalli on mankeloitu keraamin päälle).
Ottaa varovasti pienen siivun pois leikkaamatta keraamia, niin se lähtee pikkuisen elektrodipäätä napauttamalla irti. Kokeilin just motorcraftin tulpalla, meni kaksi minuuttia hommaan.

Eiköhän se nyt kuitenkin olisi ihan hyvä vaihtaa samalla toinenkin tiiviste.
Jos toinen on ruvennut falskaamaan, niin luulisi että toinenkin rupee reistaamaan lähiaikoina..

Midian

Kupliiko syylärissä / paisuntasäiliössä, kun kone käynnissä?




En ole katsonut, koska tiedän että tiiviste on varmasti menny, valkosta savua pukkaa niin paljon ettei jää epäselväksi.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat