Auto ruostumattomasta teräksestä

Seuraa 
Viestejä72
Liittynyt24.6.2007

Tuli vaan asiasta mitään tietämättömän mieleen tämä ajatus.

Tehdäänkö sellaisia? Vai onko tässä joku hinta/ominaisuus/muu juttu?

Sivut

Kommentit (53)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26868
Liittynyt16.3.2005
Xopo
Tuli vaan asiasta mitään tietämättömän mieleen tämä ajatus.

Tehdäänkö sellaisia? Vai onko tässä joku hinta/ominaisuus/muu juttu?




Ylivoimaisesti suurin osa maailman autoista myydään maihin, jossa ruostuminen ei ole merkittävä ongelma. Ja myös maihin, joissa auton keskimääräinen käyttöikä on alle 5 vuotta. Siksi autotehtaita ei kiinnosta.

Rosteri maksaa kymmenkunta kertaa sen mitä rauta ja sen työstäminen on myös kalliimpaa. Hullu suomijunttikaan ei maksaisi sitä hintaa rosteriautosta, joten asiakastakaan ei kiinnosta. Siinä pääsee rosteriin verrattuna tuntipalkoille, kun sutii mustaa ruosteenestomoskaa pohjaan.

Vierailija

Jos yrittäisi työstää auton verran rosteria, niin kököttäisi pian nurkassa naurun ja itkunpyrskeiden vuorotellessa ja imisi peukaloaan.

MLT
Seuraa 
Viestejä571
Liittynyt18.9.2009

Hanki vanha DeLorean, voit vielä kaupanpäälle löytää itsesi aikakoneesta.

Hinta on yksi ongelma toinen on austeniittisten materiaalien muokkaus, se ei suju ihan yhtä helposti kuin nykyisillä autoteräksillä. Lisäksi nykyiset sinkityt korit kestävät aika hyvin, monesti sen auton muun tekniikan iän.

Vierailija
Pacanus Rusticanus
Rosteri olisi kova sana, mutta sähkökorroosio.

Mitäs siitä? Väylätekniikalla sähköt ja syöttö piuhoilla. Kori erossa koko asiasta.

Sellainen voisi tehdä-skenaario.

MLT
Seuraa 
Viestejä571
Liittynyt18.9.2009

Onhan noita lasi tai hiililujitteen kanssa tehty kertamuoveista useitakin. Ei edes ole erikoisen vaikeata, mutta aikaa kuluu.

Vierailija
Ertsu
Miksikäs sen auton pitää olla metallia, kun muitakin materiaaleja on keksitty? Miksei autoa voi tehdä muovista?



Kyllähän niitä tehdää, tässä esimerkiksi REKKA-auto,

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
MLT
Onhan noita lasi tai hiililujitteen kanssa tehty kertamuoveista useitakin. Ei edes ole erikoisen vaikeata, mutta aikaa kuluu.

Trabant oli varustettu erillisellä runkorakenteella, ja sen kori oli valmistettu eräänlaisesta muovista, Duroplastista, joka oli vahvistettu villalla tai puuvillalla. Duroplast ei ollut vahvaa ja muun muassa sen pakkaskestävyys oli huono.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Xopo
Tuli vaan asiasta mitään tietämättömän mieleen tämä ajatus.

Tehdäänkö sellaisia? Vai onko tässä joku hinta/ominaisuus/muu juttu?




Erittäin tiivistettynä: Siksi, että ihmiset eivät osta sellaisia autoja jotka kestävät. Mitään todellista teknistä ongelmaa rst:n, alumiinin tai hiilikuidun käyttämiseen autonkorissa ei liity.

Vierailija
Ertsu
Miksikäs sen auton pitää olla metallia, kun muitakin materiaaleja on keksitty? Miksei autoa voi tehdä muovista?



Voi, ja tehdään. Corvette tulee ekana mieleen.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
fenomenologi
Ertsu
Miksikäs sen auton pitää olla metallia, kun muitakin materiaaleja on keksitty? Miksei autoa voi tehdä muovista?



Kyllähän niitä tehdää, tässä esimerkiksi REKKA-auto,


Yrität taas lanseerata kuorma-autoa rekaksi. Rekassa on aina perävaunu. Tuossa mallissasi ei ole. Toisekseen tarkoitin muoviautoilla ihan normaalikokoisia henkilöautoja.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
ZiPA
Ertsu
Miksikäs sen auton pitää olla metallia, kun muitakin materiaaleja on keksitty? Miksei autoa voi tehdä muovista?



Voi, ja tehdään. Corvette tulee ekana mieleen.

Corveten lisäksi muistikuvani mukaan oli myös Ferrarin joku malli. Olenko väärässä?
Trabantia unohtamatta. Tarkoitan sarjavalmisteisia autoja. On niitä varmaan yksittäiskappaleina tehty muitakin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26868
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
ZiPA
Ertsu
Miksikäs sen auton pitää olla metallia, kun muitakin materiaaleja on keksitty? Miksei autoa voi tehdä muovista?



Voi, ja tehdään. Corvette tulee ekana mieleen.

Corveten lisäksi muistikuvani mukaan oli myös Ferrarin joku malli. Olenko väärässä?
Trabantia unohtamatta. Tarkoitan sarjavalmisteisia autoja. On niitä varmaan yksittäiskappaleina tehty muitakin.



No eikö tuo vastaa kysymykseesi riittävän hyvin? Jos tehdään halpa muoviauto, se on täyspaska. Jos tehdään kallis muoviauto, sekin on paska, mutta kevyenä sopii päättömään kaahailuun. Mutta lataa muoviferrariin perheauton kuorma ja ajaa sillä 300000 km, niin kyllä se paskuus alkaa nostaa päätään hyvin nopeasti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat