Naisen logiikkaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pienelle kissanpennulle Scampille oli käydä hullusti, kun se innostui leikkimään emäntänsä pyykeillä Colchesterissä Britanniassa.
Valkoisen ja kullankirjava kissa hyppäsi pesukoneeseen, kun sen emäntä Frances Leate, 29, kääntyi hakemaan lisää vaatteita. Hän täytti koneen ja laittoi 40 asteen ohjelman päälle.

Kone alkoi ottaa vettä. Kissa oli sisällä. Leate jatkoi puuhailuaan toisessa huoneessa tietämättömänä asiasta.

Yhtäkkiä hän tajusi, ettei Scampia näkynyt missään ja tunsi ikävän nipistyksen vatsassaan.

Hän ryntäsi keittiöön ja näki kauhukseen veden pinnan nousevan vääjäämättä pyykinpesukoneen rummussa. Hysteerinen nainen sammutti koneen, mutta automaattilukitus esti luukun avaamisen.

Luukkua vasten Leate näki Scampin pienet kasvot.

- Se katsoi minua, se näytti aivan kauhealta, Leate kertoo The Telegraph -lehdelle.

- Olin paniikissa. Mietin, että pitäisikö minun soittaa poliisi tai palokunta apuun.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/kiss ... 43494.html

Niin tai odottaa että luukun lukitus avautuu?, mikä kestää yleensä minuutin.

Kommentit (9)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Vois olla sunkin aika tutustua pesukoneeseen.

Kun koneessa on vesi sisällä, niin se EI aukea minuutissa, vaan vesi pitää joko pumppausohjelmalla poistaa ja sitten odotella [size=50:7de64yla]tai jos koneessa on "hätäaukaisin", niin sitä käytellen aukeaa ehkä myös vedet sisällä.[/size:7de64yla]

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Jos niitä luukkuja saisi tuosta noin vaan auki kun koneessa on vedet sisällä, moni taloyhtiö kärsisi pahat vesivahingot, ja takuulla yksikään pesukoneen valmistaja ei ota moisesta vastuuta. Minuutin varoaika pätee vain siinä tapauksessa että pyykki on jo käsitelty ja ohjelma loppunut, eli koneessa ei enää lainehdi vesi.

Yleisten pesutupien koneissa on mahdollista vääntää pesuohjelman tilaa osoittavasta namikasta niin että että osoitin menee ohjelman loppuun. Ei harmainta aavistustakaan millä ilveellä ikioman kotikoneen saa ennen aikojaan loppusuoralle, kun ei ole sellaista vuosiin ollut.

Kenen tahansa hyvää logiikkaa kissanpentutaloudessa olisi toki tarkistaa, tarkistaa ja vielä kerran tarkistaa kaikki mahdollinen ennen kuin sitten sattuu kun tapahtuu.

Ai niin... riippuu toki hieman siitä että onko kone päältä vai sivusta täytettävä. Nyt kun tarkemmin asiaa muistelin niin persauksistaan palamaan syttyneen oman koneeni sain jollain ilveellä - en muista miten - auki vaikka oli tietysti koko keitos vielä sisällä. Mutta ei kai niitä sivusta täytettäviä niin vain auki revitä?

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Jos minä sanon, että ne koneet joita minulla on ollut sivusta täytettäviä, ovat olleet ajastimella lukittuja, niin kannattaisi uskoa. En nyt keksi mitään syytä valehdellakaan asiassa ja asia on testattu lukuisia kertoja, kun nukkasihti on tukkeutunut tai on ollut kolikko poistokanavassa, .

Se nyt vain on niin, että se vesipinta on on alle sen täyttöaukon alareunan. Nukkasihdin tukkeutumisen huomaa siinä kohtaa, kun vetää vettävaluvan loiskuvan vaatemytyn koneesta.

Voi ristus.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija

Olen minä ainakin avannut koneen monta kertaa, vaikka siellä on vesi sisällä. Kyllä se luukku on ainakin minun omistamissani pesukoneissa auennut pienen odottelun jälkeen, oli sisälllä vesi tai ei. Ottaa vain töpsölin seinästä ja odottelee.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Noh, miten vain. Mutta itse en ole saanut yhtäkään konetta auki ellen ole vääntänyt pesuohjelman vaiheesta kertovaa viipotinta loppuun, jolloin vesi tulee automaattisesti pois. Näissä yleisissä koneissa siis.

On näemmä yhtä taloyhtiön konetta auottu ilmeisesti sorkkaraudallakin, jäljistä päätellen... Mikä panee epäilemään että aina ne eivät noin vain aukene.

Vierailija
DedMoroz
Vois olla sunkin aika tutustua pesukoneeseen.

Kun koneessa on vesi sisällä, niin se EI aukea

Pesukoneen lukossa on möykky, joka laajenee vähän kun sen läpi kulkee virta/se lämpenee. Vivun avulla liike muutetaan isommaksi, mikä lukitsee lukon siihen asti kun möykky on jäähtyny.
Eli jos virta katkaistaan, luukun saa auki n. minuutin päästä.
Pesutuvan ym. isommissa koneissa lukkoa ohjataan muulla systeemillä.

Vierailija

Tämä nainen rikkoi luukun lasin:

Okanoganissa Washingtonin osavaltiossa sijaitsevassa automaattipesulassa koettiin dramaattinen tapahtuma.
Pesulan asiakkaana ollut nainen oli laittanut normaaliin tapaan pyykit koneeseen ja käynnistänyt pesuohjelman. Pian koneen käynnistettyä hän oli havainnut, että hänen 5-vuotias tyttärensä olikin vedellä täyttyvässä pesurummussa.
- Kun nainen havaitsi lapsen olevan käynnissä olevan pesukoneen sisällä, hän juoksi autolleen ja haki sieltä rengasraudan jolla hän rikkoi pesukoneen luukun ja veti lapsen ulos, pesulan omistaja Jerry Bowes kertaa tapahtunutta.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/nokkela-aiti-pelasti-tyttarensa-pesuk...

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Muisti palaili pätkittäin ja mieleeni pöllähti tämä tapahtuma vuosien takaa, aiemman taloyhtiöni ajoilta:

Talossa sai pestä pyykkiä klo 21 asti. Muistikuvani mukaan läheisessä kuivaushuoneessa oli ilmoitus että puhallin sammuu itsekseen klo 22 (jolloin taloyhtiössä hiljaisuus), mutta varma en tästä ole. Jokatapauksessa pitkään kun tapasin hakea pyykkini kuivaushuoneesta klo 21 maissa puhallin oli aina päällä, mutta sitten jossain vaiheessa se alkoi olemaan järjestään suljettuna kun tulin pyykkejäni hakemaan, joskus oli pyykitkin vielä kosteita (tehoton paska?) Ihmettelin että onko jotakuta alkanut se hurina niin riipiä että ravaa siellä tekemässä kiusaa ja katkaisemassa puhalluksen ennen aikojaan.

Yksi ilta olin sitten varannut pesuaikaa klo 21 asti ja vaatteeni olivat koneessa klo 20.30 kun kuului sellainen NAKS ja samaan aikaan vaikeni sekä kuivaushuoneen puhallin että sammui pesukone. Ja sitä pesukonettahan ei enää saanut auki. Takuulla odotin ja vartosin vaikka kuinka monta minuuttia, mutta vaikka olisi itkut vääntänyt niin kiinni pysyi, eikä sähköjä laitteeseen saanut enää takaisin.

Jos joku nyt tulee tähän ilkkumaan että olisit tehnyt niin ja niin, voinen sanoa että olisitpa ollut silloin siellä. Minkäänlaisia ohjeita hätäaukaisuun sähköjen katkettua ei ollut missään. (Tässä nykyisessä taloyhtiössä lukee seinällä että "jos sähköt sammuvat, koneet saa kyllä auki kunhan vain malttaa lukea ohjeet" - kai ne ohjeet sitten on olemassa, ainakin tässä uudessa paikassa.)

Oli pakko jättää ne rätit lillumaan koneeseen seuraavaan päivään asti. Otin sitten yhteyttä taloyhtiön edustajistoon ja kyselin että miksi teillä on automaattinen virrankatkaisu klo 20.30 kun kerta pesuaika on 21.00 asti. Daami väitti ettei heillä sellaista katkaisua ole. Ai jaa?! Ja jokaikinen ilta se sähkö kumminkin oli katkennut minkä saattoi huomata siitä että se puhallinkin pätkähti pois päältä. Omalta osaltani ratkaisin asian sillä että en enää pessyt pyykkiä niin myöhään toistamiseen (eka kerta se silloinkin oli).

Oli muutenkin vähän kumma yhtiö. Yhdessä useista rakennuksista laitettiin sauna remonttiin ja oli viikkokausia käyttämättömissä. Kukaan ei kumminkaan ollut oivaltanut laittaa Helsingistä asti operoitavaa automaattista saunanlämmitystä pois päältä, jolloinka kävi sitten niin että kun remonttimiehet olivat jättäneet jotain lautoja kiukaan päälle poistuessaan työpaikaltaan, nehän tietenkin syttyivät tuleen kun sauna taas kerran tuli päälle viikonloppuna. Sitten tuli piipaa-autoa jne. Ja sauna vielä pikkuista pidempään pois käytöstä.

Tällaiset yhtiöt joiden päämaja on jossain hevon kuusessa ja oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee ovatkin asukkaiden kannalta niin perkeleen ihania puljuja kuin olla voi. Varsinkin sitten kun ne pannaan myyntiin ja uusi omistaja häätää kaikki kymmenet tai sadat vuokralaiset helvettiin.

Uusimmat

Suosituimmat