Kynttiläjuttuja

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kuinka paljon steariini laajenee kun se sulaa? Ja sitten että mitä steariinille tapahtuu kun se haihtuu? Ja mitä sitten tapahtuu? Onko se steariini sitten olohuoneen tapetissa?

Kommentit (11)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
CE-hyväksytty
Kuinka paljon steariini laajenee kun se sulaa? Ja sitten että mitä steariinille tapahtuu kun se haihtuu? Ja mitä sitten tapahtuu? Onko se steariini sitten olohuoneen tapetissa?

Sanokaa ny joku jotain tieteellistä. Mitenkään vatkaimen huolta väheksymättä.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
CE-hyväksytty
CE-hyväksytty

Aiotko valmistaa kynttilöitä? Silloin on vaara, että jotain tiivistyy tapeteihin.
Vai onko kysymys siitä, mitä tapahtuu kynttilöitä polttaessa. Steariini palaa luullakseni vedeksi ja hiilidioksiidiksi ne eivät ole suurikaan vaara tapeteille, tosin jotkut kynttilät käryävät ja voivat aiheuttaa katon tummumista, jos poltetaan aina samassa kohdin.
(enhän minä oikeasti mitään tiedä)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Jorma
CE-hyväksytty
CE-hyväksytty

Aiotko valmistaa kynttilöitä? Silloin on vaara, että jotain tiivistyy tapeteihin.
Vai onko kysymys siitä, mitä tapahtuu kynttilöitä polttaessa. Steariini palaa luullakseni vedeksi ja hiilidioksiidiksi ne eivät ole suurikaan vaara tapeteille, tosin jotkut kynttilät käryävät ja voivat aiheuttaa katon tummumista, jos poltetaan aina samassa kohdin.
(enhän minä oikeasti mitään tiedä)

Eiku tossa vaan vanhoista jämistä askartelin. Mutta juuri se että mihin ja missä muodossa se haihtuu ilmoille.

Vierailija
CE-hyväksytty
No perse. Happiko siinä vaan palaa. Mulla oli peruskoulussa kemia 12 kun jäin aina opettajaa auttamaan mutta tätäkään en tienny...

Ei tarinoistasi oikein selviä mitä tarkoitat, hiilivetyjen palaessa syntyy tietysti Cdioksidia ja vettä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
fenomenologi
CE-hyväksytty
No perse. Happiko siinä vaan palaa. Mulla oli peruskoulussa kemia 12 kun jäin aina opettajaa auttamaan mutta tätäkään en tienny...

Ei tarinoistasi oikein selviä mitä tarkoitat, hiilivetyjen palaessa syntyy tietysti Cdioksidia ja vettä.

No muttaku mä en tiedä mitä se steariini on.

Vai mikä se kynttilän polttoaine on? Niitä on erilaisia. Nykyään ne ei valu.

Vierailija
CE-hyväksytty
No muttaku mä en tiedä mitä se steariini on.

Vai mikä se kynttilän polttoaine on? Niitä on erilaisia. Nykyään ne ei valu.

Google auttaa, tiedätkös. Steariini on steariinihapon ja palmitiinihapon seos. Ne koostuvat ainoastaan hiilestä, vedystä ja hapesta, joten palamisesta ei oikein voi muuta tulla kuin hiilidioksidia ja vettä. Häkää tietysti tahtoo syntyä jokaisessa palamisessa myös, mutta määrä lienee olematon, ellei hapesta ole puutetta.

Jos taas tarkoitit oikeasti haihtumista, et kai sinä sitä keitä? Jos keität, haihtuuhan se ja höyry tiivistyy sitten johonkin, vaikka tapettiin. En kuitenkaan suosittele, siinä alkaa jo olla tulipaloriski. Kyllähän sulasta steariinistakin tietysti saattaa osa haihtua mutta eiköhän kyse ole mitättömästä määrästä.

Kynttilöitä tehdään myös vahasta, ainakin mehiläisvahasta ja en edes tiedä mistä kaikesta.

Ja valumattomuus muistaakseni saadaan aikaan uloimman kerroksen vahapitoisuudella.

Mutta eiköhän google auta tässäkin.

Uusimmat

Suosituimmat