Tuhotaan ympäristö! Se on niin halpaa!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ei pergunas!
Taas meni herneet nenään, kun luin kalojen viimeisestä matkasta Pohjanmereltä Kiinan kautta suomalaiseen ruokapöytään.
Voiko oikeasti olla niin älyvapaa maailma, ettei millään muulla ole väliä, kuin sillä että kaikki on mahdollisimman halpaa? Jopa ympäristön hävittäminen....
Eilisessä ruokakeskustelussakin mainittiin ettei ruokaa enää arvosteta koska se on niin halpaa että voit huoletta heittää sitä menemään.
Naudanlihan ympäristökuorma on jo monen tiedossa, mutta nyt myös kaloille luodaan keinotekoisesti ylimääräistä hiilijalanjälkeä:

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/11/ ... 27780.html

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/11/k ... 30409.html

Mitenkä luotettavia mahtavat olla nämä Earth overshoot- laskelmat? Vuosi vuodelta maapallon ylikulutuspäivää vietetään aiemmin ja aiemmin. Onkohan näihin luottaminen:

http://www.footprintnetwork.org/en/inde ... shoot_day/

Sivut

Kommentit (48)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Arvuuttelija

Voiko oikeasti olla niin älyvapaa maailma, ettei millään muulla ole väliä, kuin sillä että kaikki on mahdollisimman halpaa?



Voi olla.

Oudoksuttaa tuossa jutussa, että nuo kalat on kuitenkin pakko rahdata sinne Kiinaan lentorahtina. Sen luulisi jo tulevan niin kalliiksi, ettei hommassa pitäisi olla mitään järkeä. Kai se sitten ei tule. Laivarahtinahan nuo elintarvikkeet seilaavat niin pienin ekologisin haitoin, etteivät ne välttämättä häviä lähikuljetuksille juuri lainkaan.

Kiinalaisten suorittamassa kalanfileoinnissa on TV-uutisten mukaan ainakin se myönteinen seikka, että käsin tehdyssä fileoinnissa kalasta saadaan hyödynnettyä isompi osa kuin länsimaisessa konekäsittelyssä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Wwf:n elävän planeetan indeksi on mennyt vaihtelevaa käyrää sitten 70-luvun. Nyt ollaan kokonaisuudessaan n.30% miinuksella. Maapallon eri alueilla kuitenkin on hyvin suuria eroja ja paikoin eliöstön biomassa ja -diversiteetti on jopa kasvanut. Ihmiskunnan vaurauden epäjakauma näkyy myös ympäristön kohtelussa: kehitysmaat syövät nopeasti resurssejaan ja länsimaissa on pystytty suojelutoimin paikoin nostamaan eliökantoja. Tosin ihan sama onko norppia 250kpl vai 50% enemmän, aika vähän se on joka tapauksessa.

Kuvassa eroteltu trooppisten ja leutojen alueiden indeksi, sekä kokonaistilanne:

Eli onko näistä tuloksista mahdollista keskustella yhtä kovin vastaväittein kuin esim ilmastonmuutoksesta? ..vai onko tämä kaikille ihan selvä juttu?

Vierailija

Lisää samaa paskaa joka on seurausta siitä, ettei muilla arvoilla, kuin voiton maksimoinnilla ole paskankaan merkitystä tällä hetkellä:

Suomesta löytyy joka kuukausi superbakteerin saanut potilas:
http://www.hs.fi/kotimaa/Suomesta%2Bl%F ... 5549531477

Suomalaisiin bakteeri on tarttunut joko sairaalahoidossa ulkomailla tai esimerkiksi Intian niemimaalle suuntautuneella turistimatkalla.



Intialaisperäistä lääkettä vedettiin vaivihkaa pois markkinoilta:
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Intia ... 5238371140

Suomalaiset apteekit ovat poistaneet vaivihkaa myynnistä erän Intiassa valmistettua antibioottia, jota valmistanut tehdas ei läpäissyt Britannian lääkevalvojan tarkastusta.
...Asia nousi esille muutama vuosi sitten, kun lääkevaihto lisäsi kopio- eli rinnakkaislääkkeiden myyntiä Suomessa. Kilpailun vuoksi sinivalkoisuudella ratsastanut Orionkin on alkanut valmistuttaa lääkeaineita halpamaissa kuten Turkissa ja Intiassa.

Lääkeaineen valmistajan nimeä se pitää kuitenkin liikesalaisuutena. Lääkevalmisteen tosiasiallinen valmistuspaikka ei käy ilmi pakkauksesta.

Onkohan tähän tullut muutosta? En muista nähneeni missään lääkepakkauksissa valmistusmaa merkintöjä. En tosin ole toistaiseksi etsinytkään.

Tuleva maailmanlaajuinen epidemia muhii Intiassa, kun evoluution rattaat kehittelevät antibiooteille vastustuskykyistä vitsausta lääkkeillä kyllästetyssä ympäristössä.

Unprecedented levels of antibiotics pollute India's water.
http://www.environmentalhealthnews.org/ ... well-water

Levels of antibiotics measured in streams, lakes and well water near pharmaceutical factories in India are 100,000 to 1,000,000 times higher than levels measured in waters that receive sewage effluent in the US or China. Much of the world's supply of generic antibiotics is produced in the study area. These levels pose direct risks to human health via contaminated drinking water, and they may also foster conditions for pathogens to develop antibiotic resistance.
Vierailija

Ilmeisesti rahakirstujen vartijoille vihollinen numero yksi on tällä hetkellä ilmastonmuutos ja paukut käytetään sen debunkkaamiseen. Muut ympäristöasiat vaietaan toissijaisina, eikä tiede-foorumillakaan ole 'kriittisiä' vastaväitteitä kun ei amerikkalaiset ideariihet ole niitä vielä kehitelleet...

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Eiköhän se kala mene muun lentoliikenteen mukana, että ei niitä varten omia rahtikoneita rakenneta. Toki tietysti se rahtikin vaikuttaa kulutukseen, mutta eipä sinne peräosaan kukaan ihminen haluaisi mielellään sulloutua. Ylipäätänsä sopisi miettiä sitä lentoliikennettä ylipäätänsä, yhdellä lennolla menee monta säiliöautollista kerosiiniä ja niitä lentokone on jatkuvasti liikkeellä, joten vuosikymmenien aikana kone vie valtavasti polttoainetta. Ilmeisesti joku jumbojet on energiatehokkaimpia koneita, mutta sekin kuluttaa jotain 5l / 100km / matkustaja matka-ajossa täydellä kapasiteetilla. Siitä voi sitten laskea, että 10 000 km lennolla ei alle 500 litran kulutukseen pääse. Yksi etelänmatka kuulomuistini mukaan kuluttaa saman kuin omakotitalon öljylämmitys vuodessa.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257
Liittynyt30.8.2009
Tuppu L 2.0
Eiköhän se kala mene muun lentoliikenteen mukana, että ei niitä varten omia rahtikoneita rakenneta. Toki tietysti se rahtikin vaikuttaa kulutukseen, mutta eipä sinne peräosaan kukaan ihminen haluaisi mielellään sulloutua.



Tuskin matkustajakoneessa on niin suuria pakkas rahtitiloja että sinne sopisi kymmeniä tonneja kalaa.

Vierailija
Tuppu L 2.0
Eiköhän se kala mene muun lentoliikenteen mukana, että ei niitä varten omia rahtikoneita rakenneta. Toki tietysti se rahtikin vaikuttaa kulutukseen, mutta eipä sinne peräosaan kukaan ihminen haluaisi mielellään sulloutua. Ylipäätänsä sopisi miettiä sitä lentoliikennettä ylipäätänsä, yhdellä lennolla menee monta säiliöautollista kerosiiniä ja niitä lentokone on jatkuvasti liikkeellä, joten vuosikymmenien aikana kone vie valtavasti polttoainetta. Ilmeisesti joku jumbojet on energiatehokkaimpia koneita, mutta sekin kuluttaa jotain 5l / 100km / matkustaja matka-ajossa täydellä kapasiteetilla. Siitä voi sitten laskea, että 10 000 km lennolla ei alle 500 litran kulutukseen pääse. Yksi etelänmatka kuulomuistini mukaan kuluttaa saman kuin omakotitalon öljylämmitys vuodessa.

Eikös lentoliikenne ole vahvasti valtioiden tukemaa toimintaa, joka ei normaalina yritystoimintana kannattaisi juuri ollenkaan? En äkkiseltään löytänyt linkkiä muistikuvani tueksi, joten voin muistaa väärinkin.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8916
Liittynyt18.8.2008
kohe
Tuppu L 2.0
Eiköhän se kala mene muun lentoliikenteen mukana, että ei niitä varten omia rahtikoneita rakenneta. Toki tietysti se rahtikin vaikuttaa kulutukseen, mutta eipä sinne peräosaan kukaan ihminen haluaisi mielellään sulloutua.



Tuskin matkustajakoneessa on niin suuria pakkas rahtitiloja että sinne sopisi kymmeniä tonneja kalaa.

Näin olen ollut ymmärtävinäni. Ei mene koneella vaan rahtilaivalla.

Tuostahan taisi olla juttu jo vuosi pari takaisin. Silloin oli kyse kalastuskiintiöistä, joita kierrettiin viemällä fisut Hollantiin (?). Siellä kun jostain muistamattomasta syytä ei kiintiöitä syynäilty.

Hollannista menivät sitten itämaille, josta tulivat taas takaisin. Osa niistä (syömistäni) on jo palannut putkea pitkin Suomenlahden ravinnekiertoon.

Että varsin ihmeellisiksi ovat menneet nämä maailman kiemurat. Tiedä vaikka pian saisimme pakastekalaa kamelikyydissä muinoista Silkkitietä pitkin.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006

No eivät ne kalat sinne Kiinaan lentokoneilla mene vaan kylmäkonteissa, joita kuljetetaan rahtilaivalla. Tavaran kuljettaminen on halpaa, jos ei ole kiire (eikä välttämättä edes erityisen epäekologista). Saattaa olla jopa niinkin, että rahdissa kiinni olevan pääoman kustannus on suurempi kun se rahtikustannus.

Yksi tuttuni asui aikanaann Etelä-Afrikassa, ja sieltä sai kyllä jostain erikoiskaupasta edellisenä päivänä pyydettyä jäämeren lohta, joka tuotiin lentokoneella Norjasta, mutta se maksoi useita kymppejä kilo ja oli harvojen herkku. Sekin lohi oli valmiiksi fileroitua, sillä kalanperkeitäkään ei kannata lähteä lentoteitse kuljettamaan.

----------------------

Kokonaan toinen asia on, että tänä päivänä Kiinan halvat työvoimakustannukset johtuvat lähinnä kyseisen diktatuurimaan hallinnon päätöksistä. Maa pitää keinotekoisesti omaa kulutuskysyntää alhaalla ja näin tuotantokustannukset minimissään. Kiinassa on n. 800 milj. ihmistä, jota talouden nousu ei ole juuri koskettanut. Jos Kiina itse toimisi normaalien markkinatalouden sääntöjen mukaan työvoimakustannukset siellä nousisivat nopeasti, mutta maan johto on tehnyt poliittisen valinnan pitää suurin osa väestöstä edelleen köyhänä.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Vierailija

Jotakin on on aika helvetin pahasti pielessä, jos maapallon toiselta puolen tuotu ruoka on halvempaa kuin naapurikylässä tuotettu

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Matkustaminen kannattaa - jopa Suomessa. Täällähän lehmät rahdataan Lappiin teurastettavaksi, jolloin tukiaisia napsahtaa paljon enemmän, kuin matkan hinta. Samassa yhteydessä voidaan suorittaa lehmille sukupuolenvaihdosleikkaus, jonka tuloksena paluukuormassa on häränlihaa.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006
Denzil Dexter
Matkustaminen kannattaa - jopa Suomessa. Täällähän lehmät rahdataan Lappiin teurastettavaksi, jolloin tukiaisia napsahtaa paljon enemmän, kuin matkan hinta. Samassa yhteydessä voidaan suorittaa lehmille sukupuolenvaihdosleikkaus, jonka tuloksena paluukuormassa on häränlihaa.

Yksi tuttu ravintolakokki sanoi kerran että nopeimmin se supuolenvaihdos tapahtuu kun pihvi tuodaan ravintolan keittiöstä salin puolelle. Nauta muuttuu häräksi siinä tarjoilijan kädessä.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Vierailija
Pseudohippi
Denzil Dexter
Matkustaminen kannattaa - jopa Suomessa. Täällähän lehmät rahdataan Lappiin teurastettavaksi, jolloin tukiaisia napsahtaa paljon enemmän, kuin matkan hinta. Samassa yhteydessä voidaan suorittaa lehmille sukupuolenvaihdosleikkaus, jonka tuloksena paluukuormassa on häränlihaa.

Yksi tuttu ravintolakokki sanoi kerran että nopeimmin se supuolenvaihdos tapahtuu kun pihvi tuodaan ravintolan keittiöstä salin puolelle. Nauta muuttuu häräksi siinä tarjoilijan kädessä.



Nautahan tarkoittaa sekä härkää ja lehmää. Sukupuolella ei ole väliä.
Häränpihvi voi olla varmaan sitten naaras- tai urosnautaa

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat