Kiiltävän metallipinnan pinnoittaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olisi kiiltävä metallipinta, jonka haluan myös säilyttää sellaisena. Ei siis saisi sormenjäljet näkyä ja himmentää kiiltoa. Pinnoittamisen kohteena on hienohko rakenne ja paljon yksityiskohtia, jossa ei myöskään saa näkyä se pinnoite. Pitää siis olla tosi ohutta ja nopeasti kuivaavaa spraypullossa olevaa ainetta. Aikoinaan kuvaamataidon tunnilla ruiskutettiin lyijäritöiden päälle fiksatiivia. Sopineeko tarkoitukseen vai onko muita vaihtoehtoja?

Kommentit (9)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
ratz
Olisi kiiltävä metallipinta, jonka haluan myös säilyttää sellaisena. Ei siis saisi sormenjäljet näkyä ja himmentää kiiltoa. Pinnoittamisen kohteena on hienohko rakenne ja paljon yksityiskohtia, jossa ei myöskään saa näkyä se pinnoite. Pitää siis olla tosi ohutta ja nopeasti kuivaavaa spraypullossa olevaa ainetta. Aikoinaan kuvaamataidon tunnilla ruiskutettiin lyijäritöiden päälle fiksatiivia. Sopineeko tarkoitukseen vai onko muita vaihtoehtoja?

Joudutko putsaamaan metallipintaa joskus vaikkapa pyyhkimällä? Miten iso pinta on? Miksi on oltava spray-pullossa oleva tuote? Itse olen käyttänyt venekäyttöönkin sopivaa alkydilakkaa, joka muodostaa aivan mielettömän kestävän pinnan. Jos ohuen kalvon haluat, niin tätä lakkaa voi tietenkin ohentaa. Kuivuminen kestää melko kauan joten lakkaustilan pitää olla pölytön, mutta onpahan lopputuloskin sitten tosi hyvä ja kestävä.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

Jahas, vastaukseni näemmä hävisiputosikatosi.. Sama uudelleen (tiivistettynä):

Pieni pinta-ala jonka puhdistus lähinnä puhaltamalla tai 1krt/vuosi kevyt pyyhintä. On pakko olla spray, koska pinnassa on pienenpieniä yksityiskohtia jotka pitää voida suojata oikeastaan pinnan tummumisen takia ja sormenjälkien tietty myös. Ei saa olla rätillä tms levitettävää litkua, sillä pyyhkiessä/kiillottaessa rätistä jää pienenpieniä nukkajäämiä teräviin reunoihin joita tässä myös on (Kyseessä erikoinen koriste-esine joita itse rakentelen ja annan lahjoiksi.) Purkissa oleva lakka tms ei käy koska sutilla levittämisestä jää kuitenkin jotain jälkiä, eikä sitä saa levitettyä edes jokapaikkaan.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10605
Liittynyt16.3.2005

Altaassa kastamalla tuommoiset tavallisesti pinnoitetaan. Lakan viskositeetti ja pinnoitten paksuus on helpompi säätää kuin muilla menetelmillä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
o_turunen
Altaassa kastamalla tuommoiset tavallisesti pinnoitetaan. Lakan viskositeetti ja pinnoitten paksuus on helpompi säätää kuin muilla menetelmillä.

Mutta yksittäiskappaleissa menee paljon lakkaa hukkaan.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Veikko
o_turunen

Jos tekee yksittäiskappaleita niin silloin hukkaan mennyt lakka on merkityksetön. Kastolakkaus toimii ainakin elektroniikan suojauksessa, tietty liittimet jne. pitää suojata.
"Aina kun lakkaa satamasta, niin haen lakkaa satamasta"...
"Haen lakkaa satamasta kun lakkaa satamasta"...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
Astronomy
Veikko
o_turunen

Jos tekee yksittäiskappaleita niin silloin hukkaan mennyt lakka on merkityksetön. Kastolakkaus toimii ainakin elektroniikan suojauksessa, tietty liittimet jne. pitää suojata.

Uistimien valmistajat käyttävät paljon tuota kastolakkausta. Eli koneellisesti lasketaan vaaput lakka-altaaseen, jonka jälkeen kone nostaa ne hitaasti ylös. Nostonopeuden pitää olla hieman hitaampaa, kuin lakan valumisnopeus, jolloin jälki on hyvä.

Olen tutustunut vaappujen valmistukseen, kun hyvä ystäväni teki niitä aikoinaan (Pentin uistin). Varsinainen keksijäpelle oli hän. Kaikki koneet kopiosorvia ja kastolakkausvehjettä myöten teki hän itse "omasta päästään". Tuli tutuksi, kun avittelin häntä joskus elektroniikka-asioissa.

Joitain lakkoja ja liimoja hän teki itse liuottamalla muoveja asetoniin tai asetoni/ tolueeni-seokseen.

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Pitäisikö sen olla jotain ruostumatonta, niin polttohehkutettuna siitä tulisi kiiltävä ilman mitään lakkoja.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Uusimmat

Suosituimmat