Proteiinejen hajotus-->ammoniakkia??

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olin tuossa biologian tunnilla ja opettaja sanoi, että proteiinejen hajotessa syntyy ammoniakkia, josta tulee ureaa.

Nyt haluaisin kysyä, että jos karppaa ja täten saa enemmän proteiineja, voiko maksa kuormittua enemmän, koska joutuu käsittelemään suuremman määrän proteiineja ja hajottamaan ne ammoniakiksi(joka on myrkyllistä) ja muuttamaan ne ureaksi?

Munuaisetkin saattavat tietenkin kuormittua enemmän.

Itse en karppaa, mutta tykkään kritisoida karppaamista

Kommentit (2)

Vierailija

Jos suurin osa energiasta tulee proteiineista on mahdollista, että veren ammoniakkipitoisuus nousee liian korkeaksi. Liiallinen proteiinien saanti on myös haitallista munuaisille.

Vierailija

Proteiineja saa silloin syödä aivan hirmuisia määriä, koska munuaiset kestävät pitkäaikaisesti saatuna jopa 4 grammaa per rasvaton painokilo proteiinia, eli 80-kiloinen henkilö voisi surutta syödä päivittäin 320 grammaa proteiinia. Munuaiset suodattavat monta tonnia tavaraa vuorokaudessa, joten muutama proteiinigramma ei joukossa paljoa paina.

Ammoniakin ja urean muodostumisesta on sellainen nyrkkisääntö, että silloin kannattaa proteiinien saantia vähentää, jos virtsa muuttuu sameaksi. Itse olen syönyt joskus kokeellisesti jopa 5-6 grammaa proteiinia per painokilo ilman mitään havaittavia negatiivisia vaikutuksia, joten sietoraja on lyhyelläkin aikavälillä todella korkealla.

Uusimmat

Suosituimmat