Auton tyhjäkäynti

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten haitallista tyhjäkäynti on moottorille?

Näin talven tullen käyn taas ystävieni luona savukkeella ja sikarilla ja mikäs sen mukavempaa kuin autossa niitä nauttia. Joskus voi vierähtää parikin tuntia ja auto on tyhjäkäynnillä, ettei tule kylmä. Polttoainetta ei mene nimeksikään, mutta mitä moottori tykkää? Pistän aina kaikki valot pois että moottorilla olisi mahollisimman vähän rasitusta.

Jakohihnan ajattelin vaihtaa parikymmentä tuhatta ennen suositusta.

Ilmasto hörhöille nauran paskaista naurua

Sivut

Kommentit (17)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

eipä sillä muutaman minuutin tyhjäkäynnillä ole mitään merkitystä sillä suurin osa ajasta moottorin kierrosluku vaihtelee 1000-5000 välillä. tärkein lienee kuitenkin se että varmistuu siittä että öljy kiertää koneessa tyhjäkäynnillä.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
sinnipirtti
eipä sillä muutaman minuutin tyhjäkäynnillä ole mitään merkitystä



Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti: "Joskus voi vierähtää parikin tuntia ja auto on tyhjäkäynnillä, ettei tule kylmä."

OPlle tekee mieli kommentoida, et onko ne sun kaverit kodittomia vai miten siellä autossa on muka niin paljon mukavampaa?

syytinki
Seuraa 
Viestejä8909
Liittynyt18.8.2008

Enpä tuosta oikein tiedä, mutta aikoinaan huomasin auton piristyvän pitkän ajon kuluessa. Arvelin syyksi kaupunkiajoa ja muutenkin lyhyitä pätkiä.

Eli veikkaan pitkän tyhjäkäynnin tukkivan ja nokeavan paikkoja. Ei kai siinä muuta. Myös aikoinaan tuli talvella pidettyä dieselkonetta jatkuvasti käynnissä tuollaiset pari viikkoa parhaimmillaan. Ei tuo tuosta suuttunut, mutta sai kyllä päivisin runtua.

Voi se tyhjäkäynti olla silti vaarallista. Muistan lehtijutun, jossa pariskunnan kuolinsyy oli tyhjäkäynti. Olivat seisovalla pakkasella pysäyttäneet auton jonkinlaiseen alinkoon ja pitäneet käynnissä. Pakokaasu jäi auton ympärille ja kävi huonosti.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008
kosminen kokki
Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti: "Joskus voi vierähtää parikin tuntia ja auto on tyhjäkäynnillä, ettei tule kylmä."

OPlle tekee mieli kommentoida, et onko ne sun kaverit kodittomia vai miten siellä autossa on muka niin paljon mukavampaa?


Juu, ihmettelin ihan samaa.

Vierailija
iMuke
kosminen kokki
Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti: "Joskus voi vierähtää parikin tuntia ja auto on tyhjäkäynnillä, ettei tule kylmä."

OPlle tekee mieli kommentoida, et onko ne sun kaverit kodittomia vai miten siellä autossa on muka niin paljon mukavampaa?


Juu, ihmettelin ihan samaa.



Sisällä ei voi polttaa sikaria.

Vierailija

Jossain ketjussa vaan joku sanoi, "ettei auton moottori kestä edes kuukautta tyhjäkäynnillä", sen takia aloin miettimään.

Öljy kai kiertää asian mukaisesti, ei ole kovin paljon ajettu niin sen pitäisi olla tiivis lisäksi jos auton sammuttaa öljyvalon syttymiseen kestää muutama sekuntti, joten painetta siellä kyllä on.

Toki karstat pitää välillä polkea pois.

Tuo häkän kertyminen oli hyvä pointti, se täytyy alkaa tiedostamaan.

Vierailija

Yhdellä kaverillani oli tapana säätää Toyotan tyhjäkäynti kesäksi niin pienelle kuin pysyi käynnissä ja ihasteli sitten kun kone käy hiljaa.

No parin kesän jälkeen moottori hajosi ja korjaamolla sanoivat että nokka-akseli on kulunut korjauskelvottamaksi. Kaveri ihmetteli vielä minulle että miten se nokka-akseli nyt noin voi kulua. Tähän kysyin vastakysymyksen että meinaatkos muuten korjatulla koneellakin säätää tyhjäkäyntiä...

Normaalilla tyhjäkäynnillä oljyä pitäisi kyllä riittää nokka-akselin voiteluun mutta on kuitenkin hyvä välillä polkaista kierroksia voittelun varmistamikseksi.

Asiasta vähän sivuun, kun vaihdoin viimeksi öljyt niin löysin kellarista engine flush nimisen purkin joka on koostumukseltaan kuulema lähinnä lisäaineistettua kerosiiniä. No iskin tuon koneeseen ja jätin käymään 15m ajaksi. Moottori kävi tuon jälkeen vähän normaalia kuumempana ja havaitisin vähän vuotoa öljypohjan tiivisteestä. Kuuma kerosiini on varmaan sen verran liukasta ainetta tunkeutumaan rakosiin että oli tullut tiivisteestä ulos. Pelkällä öljyllä ei näy vuotoa.

Vierailija

Taksikuskithan vääntää aika paljon kättä korjaamojen kanssa, kun nokkahihnan pitäisi kestää joko se huoltovali tai x kilometriä (onko se 50k km vai 90k km?). Mutta kun taksit joutuu pitämään autoa niin paljon tyhjäkäynnillä asiakkaita odotellessa. En tiedä kumpi noissa on sitten yleensä voittanut, kuskit vai korjaamot.

Vierailija

Kyllähän se talvisin vituttaa, jos auton sammuttaa, niin kylmä siellä tulee puolessa tunnissa. Johonkin jos menee kyttäämään tai vaikka syömään mäkkisafkaa niin melkein puoliksi pakko pitää autoa käynnissä jonkin aikaa - tai sitten pukea hirveät survivor-varusteet päälle.

Mutta normaali tyhjäkäynti ei ole haitallista, koska tehtaalla on säädetty osat siten, että ne toimivat optimaalisti normaalilla käyntialueella. Ainakin kuorma-autoja voi pitää käynnissä jopa useampia kuukausia yhtä mittaa ilman, että niihin tulee mitään vaurioita. Näin 90-luvun alussa, kun oli 40 asteen pakkasia.

Vierailija
Shan
Taksikuskithan vääntää aika paljon kättä korjaamojen kanssa, kun nokkahihnan pitäisi kestää joko se huoltovali tai x kilometriä (onko se 50k km vai 90k km?). Mutta kun taksit joutuu pitämään autoa niin paljon tyhjäkäynnillä asiakkaita odotellessa. En tiedä kumpi noissa on sitten yleensä voittanut, kuskit vai korjaamot.

Eikä joudu. Polttoainekäyttöinen lisälämppäri on keksitty ja pitempään jatkuva tyhjäkäynti taas kriminalisoitu. Katalysaattoritkaan eivät toimi kunnolla pitkään jatkuvalla tyhjäkäynnillä pakkasessa, kun eivät saavuta (tai pysty ylläpitämään) käyttölämpötilaansa. Dieseleissäkin on nykyään kaikenlaista ympäristötekniikkaa, mikä ei tykkää pitkään jatkuvasta tyhjäkäynnistä, se tulee siis kalliiksikin että saa auton katsastuksen päästövaatimuksista läpi. Lisälämppäri on taatusti sekä halvempi että mukavampi vaihtoehto ainakin takseille, sillä niillä kertyy ajoa aina sen verran, ettei pääse akkukaan tyhjenemään.

Vierailija

Ekokierrätykset ohitettu ja tyhjäkäyntikierrokset siellä noin 900+ alueella.
Pitäisi saada voitelua, noesta kärsimättä. (tosin en käytä tyhjäkäyntiä nimeksikään, ei ole oikeastaan tarvetta...).

Vierailija

Höpö-höpö. Nokan voitelun puute johtuu liian vanhoista öljyistä, jotka lämpimänä menee niin ohuiksi, että voitelu ei riitä. (muutkin ominaisuudet muuttuu oleellisesti) Tais sitten jostain ihan muusta teknisestä viasta. Se tojotamies säästi siis tod.näköisesti öljynvaihdoissa. "ajoin 20 donaa noilla longlife-öljyillä" Heh.. Koneen rakenne määrää öljynvaihtovälin, ei öljyn laatu. (kosketus kuumiin kohtiin=> öljy palaa karstaksi=>ei voitele)

Dieselin palotilat hieman nokeentuu ja suuttimet tykkää huonoa tyhjäkäynnistä, (vrt vaikka nostokoriautot, jotka roksuttaa joka päivä tyhjää liki 8 h vuosi tokulla) eli sitä pitää olla aika reilusti. Bensakone ei ole juuri minään tyhjäkäynnistä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Kannattaisi ehkä hankkia polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä varustettu sikarikoppi, kuten kuukle jo ehdottikin.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Minulle ainakin yksi expertti sanoi tyhjäkäynnin kuluttavan moottoria. Se, että Japanista ostaa 100 Mm ajetun moottorin, niin se vastaa 300 Mm Suomessa ajettua moottoria. Maissa joissa on paljon ruuhkia, niin moottorien laakerit ja muut pinnat kuluvat hyvinkin nopeasti tyhjäkäynnin takia. Kun moottori käy hitaasti, niin silloin öljynpaineet laskee ja moottori on muutenkin suunniteltu pyörimään. Pelkästään kampiakselin voitelu on itsessäään jo melkoinen saavutus, pyörivässä kappaleessa on painevoidellut laakerit. Kun öljynpaine laskee ja kampiakseli pyörii hitaasti, niin laakeripinnan voitelu ei ole riittävää. Ei ole mikään sattuma, että moottori käy kylmänä suuremmilla kierroksilla. Monissa työkoneissa myös käytetään tuntimittaria matkamittarin sijasta, mikä korreloi melko hyvin moottorin kulumisen kanssa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat