Rellun hinaaminen pakkasella?

Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Näin talven ja kovien pakkasten tehdessä tuloaan (ilmastonmuutoksen seurauksena), tuli mieleen tarkistaa asiantuntijoilta pitkään mieltä painanut asia: Saako Rellun hinata käyntiin Mazdalla?

Tapaus sattui kovana pakkastalvena 1987, kun aamulla oli jotain -37° ja auto yön ulkona ilman lohkolämmitintä. Minulla oli työsuhdeautona uudenkarhea Mazda 323, joka hyrähti käyntiin toisella avaimenväännöllä.

Töihin mentyä soittivat kaksi työkaveria, etteivät heidän (samaten uudet) Rellunsa inahtaneetkaan aamulla ja pyysivät minut apuun. No raahasin molempia kilometrikaupalla ympäri Myyrmäkeä ja käynnistyiväthän ne Rellut viimein - lieneekö sää kerinnyt lauhtua?

Saako Relluja ylipäänsä hinata muualle kuin korjaamolle tai romuttamolle, pakkasellakaan?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Sivut

Kommentit (16)

hyrrä
Seuraa 
Viestejä834
Liittynyt25.3.2007
Äemänkäki
Onko kysymyksen asettelussa havaittavissa asenteellisuutta?
Eihän Relluja saa hinata kuin hevoskärryillä, muuten ei veto ole tarpeeksi tasainen Rellulle, jolloin se ei käynnisty.



Pelkillä kärryillä hinaaminen on teoreettista. Mikäli kärryjen eteen valjastetaan hevonen tai hevoset, astuu voimaan eläinsuojelulain 2.luvun kolmannen pykälän ensimmäinen momentti.

Vierailija
salai
Näin talven ja kovien pakkasten tehdessä tuloaan (ilmastonmuutoksen seurauksena), tuli mieleen tarkistaa asiantuntijoilta pitkään mieltä painanut asia: Saako Rellun hinata käyntiin Mazdalla?

Tapaus sattui kovana pakkastalvena 1987, kun aamulla oli jotain -37° ja auto yön ulkona ilman lohkolämmitintä. Minulla oli työsuhdeautona uudenkarhea Mazda 323, joka hyrähti käyntiin toisella avaimenväännöllä.

Töihin mentyä soittivat kaksi työkaveria, etteivät heidän (samaten uudet) Rellunsa inahtaneetkaan aamulla ja pyysivät minut apuun. No raahasin molempia kilometrikaupalla ympäri Myyrmäkeä ja käynnistyiväthän ne Rellut viimein - lieneekö sää kerinnyt lauhtua?

Saako Relluja ylipäänsä hinata muualle kuin korjaamolle tai romuttamolle, pakkasellakaan?




Luulin ensin, että tämä oli tekniikka ja energia osiolla. Paremmin tämä ehkä sinne sopisikin kuin vitseihin. Tai sit ei. Jokseenkin samaa juttua molemmissa.

Mun uudenkarheat (2v, 5v, 10v ja useat 15-20 v) Euroopan ja Japanin ihmeet eivät ole lähteneet ilman lohkolämmitintä yli 27C pakkasilla. Yksikään ei ole ollut Rellu tai muukaan ranskalainen. Kaksi tuoreinta ovat olleet Fiiatteja ja jopa uutena ostettuina.

Puolustukseksi fiudejen puolesta: 3 km työmatka ja sähöt aina täysillä pakkaskeleillä. Sisäilman lämmitinkin toimii sähköllä, koska on kahvikupin kokoinen diisseli voimalähteenä.

Vierailija

Peugeot 106 lähtee vain avainta kääntämällä 27 asteen pakkasessa lämmittämättä. Viime talvena kävin yöllä Orimattilassa ja pakkasta oli -32 silti kabiinissa pärjäsi T-paidalla.

Kyllä ne ranskalaiset osaa, vaikka niitä jostain syystä haukutaan.

Odotan innolla kovia pakkasia, kun kovalla pakkasella on mukavaa ajella tietäen olevan suojassa ankaralta kylmyydeltä autossa.

Vierailija

Vaihdoin Peugeottiin jarrupalat ja jarrulevyt. Ei tarvinnut ottaa YHTÄÄN pulttia tai mutteria irti lukuunottamatta renkaan pultteja, niin laadukkaasti on ranskalaiset autot suunniteltu.

Vierailija

Sahrah, miten Pösössä on jarrusatula kiinni, vai avautuuko se ilman pulttien avaamista. Siis kun vaihtaa jarrulevyn.

Vai pääseekö jarrulevy putoamaan paikoiltaan satulan sisältä kun pyöränpultit on avattu?

Ei ole mulle sellaista autoa vastaan aiemmin tullut... no ranskalaisia autoja en ole omistanut. Ainut Renault mitä oon käyttänyt on konjakkia.

Vierailija

Pakkasenjäykkää autoa hinataan käyntiin vain alamäkeen lämpimällä autolla kytkintä luistattamatta ja hyvin rauhallisesti. Muuten voi tulla tuho. Töötillä tai valoilla sovituin merkein.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5368
Liittynyt7.7.2007
Sahrah
Vaihdoin Peugeottiin jarrupalat ja jarrulevyt. Ei tarvinnut ottaa YHTÄÄN pulttia tai mutteria irti lukuunottamatta renkaan pultteja, niin laadukkaasti on ranskalaiset autot suunniteltu.



On siellä Peugeotissakin pienet uppokantaruuvit, jotka pitävät jarrulevyn paikallaan, jos pyörä on irti (liekö Sahrah-nimimerkiltä puuttuneet). Mutta kaikissa autoissa ne varsinaisesti ovat pyörän pulteilla kiinni.

Yleensä ne jarrulevyt ovat sovitettu pienillä toleransseilla pyörän napaan ja kun levyt ehtii ruostua kiinni, niin ne ei lähde kuin ulosvetäjällä (tai hakkaamalla).

Pultti
Sahrah, miten Pösössä on jarrusatula kiinni, vai avautuuko se ilman pulttien avaamista. Siis kun vaihtaa jarrulevyn.

Vai pääseekö jarrulevy putoamaan paikoiltaan satulan sisältä kun pyöränpultit on avattu?

Ei ole mulle sellaista autoa vastaan aiemmin tullut... no ranskalaisia autoja en ole omistanut. Ainut Renault mitä oon käyttänyt on konjakkia.




Onhan ne jarrusatulat pösössäkin kiinni kahdella pultilla ja eihän niitä jarrulevyjä saa pois, jos jarrusatula on kiinni.

Vierailija

Sahrah kirjoitti:
Vaihdoin Peugeottiin jarrupalat ja jarrulevyt. Ei tarvinnut ottaa YHTÄÄN pulttia tai mutteria irti lukuunottamatta renkaan pultteja, niin laadukkaasti on ranskalaiset autot suunniteltu.

Onhan eräs vaihtoehto joka toteutaa tuon Sahrah kokemuksen. Jarrusatulan pultit on katkenneet ajossa joten ei ole tarvinnut ottaa pultteja irti. Riittänyt että keräilee ne kadulta...... laadukkaasti suunnitellut osat...

Vierailija
salai
Näin talven ja kovien pakkasten tehdessä tuloaan (ilmastonmuutoksen seurauksena), tuli mieleen tarkistaa asiantuntijoilta pitkään mieltä painanut asia: Saako Rellun hinata käyntiin Mazdalla?

Tapaus sattui kovana pakkastalvena 1987, kun aamulla oli jotain -37° ja auto yön ulkona ilman lohkolämmitintä. Minulla oli työsuhdeautona uudenkarhea Mazda 323, joka hyrähti käyntiin toisella avaimenväännöllä.

Töihin mentyä soittivat kaksi työkaveria, etteivät heidän (samaten uudet) Rellunsa inahtaneetkaan aamulla ja pyysivät minut apuun. No raahasin molempia kilometrikaupalla ympäri Myyrmäkeä ja käynnistyiväthän ne Rellut viimein - lieneekö sää kerinnyt lauhtua?

Saako Relluja ylipäänsä hinata muualle kuin korjaamolle tai romuttamolle, pakkasellakaan?




Rellunreuhkat käynnistyy pakkasella työntämällä. Ei käy niinpaljoa rellurassukan itsetunnon päälle, kun ei tarvii narun jatkeena nolosti muita myötäillä vaan voi olla muka veturina. Alamäkeen valuttelemalla natsaa parhaiten, kun renöö voi rinta rottingilla valutella ihan ite kuskinsa kanssa. Tästä on kokemustakin kovalla pakkasella hyytyneen startin antauduttua kokonaan.
Mullakin on ollu kaks rellunreuhkaa; ensimmäinen ja viimenen! Näiden viinipäissään suunniteltujen vehkeiden kanssa kannattaa aina muistaa runsas ryyppy ennen tositoimia pakkasessa! Notkistaa myös kuskia
Viimetalven överipakkasten positiivinen yllättäjä oli silloinen kulkineeni alfasud sprint coupe. Tuota "pommia" oli aina kaikki haukkumassa paskaksi pohjolan oloihin, mutta niin vain se hörähti ilman mitään piuhoja, lämppäreitä, yms. käyntiin aina. Myös niillä reilun kolmenkymmenen asteen pakkasilla....
Kerran kynytti, kun vaijerivipusysteemit niille pitkin konehuonetta oleville kaasareille oli jäässä. No, lämmettyään pelasi ja aseöljykäsittelyn jälkeen ei enää jäätynytkään. Helvetin kylmä siellä autossa sisällä kyllä oli, mutta oli sillä kyllä muuten kiva gruisia....
Eipä tullut pulttien määrää sudin jarruremontissa laskettua, mutta vaikeus(uitutus) astetta piisasi. Etujarrut kun on siellä moottorin takana laatikon kyljessä, vetarin sisemmässä päässä. Ilman miehekästä purkamista ei koko satuloita (korin ja laatikon välissä) oikein tahdo edes nähdä. "Urheiluautoja" ....

Vierailija

Jarrupalat on muotoiltu toisesta päästänsä menemään uraan ja toisessa on kiila, joka lukitsee ne paikoilleen. Kiila pysyy paikoillaan, mutta sekin varmistetaan vielä sokalla. Pommin varma ratkaisu, vaikkei ehkä siltä kuulosta

Jarrulevy mahtuu kääntymään pois kun on palat ottanut pois ja männän painanut sisälle.

Myönnettäköön, että pienet uppokanraruuvit olisivat olleet, mutta ne oli jo jonkun aikaisemman korjaajan toimesta hajotettu ja hiottu pois. Niillä ei ole mitään muuta virkaa kuin renkaanvaihdossa estää jarrulevyn pyöriminen, joka saattaa hankaloittaa renkaan laittamista.

Vierailija
Sahrah
Myönnettäköön, että pienet uppokanraruuvit olisivat olleet, mutta ne oli jo jonkun aikaisemman korjaajan toimesta hajotettu ja hiottu pois. Niillä ei ole mitään muuta virkaa kuin renkaanvaihdossa estää jarrulevyn pyöriminen, joka saattaa hankaloittaa renkaan laittamista.

Jarrulevyn pyörimisen estäminen saattaa muuten hankaloittaa vähän muutakin kuin renkaan vaihtoa...

Vierailija
Electric shadow
Sahrah
Myönnettäköön, että pienet uppokanraruuvit olisivat olleet, mutta ne oli jo jonkun aikaisemman korjaajan toimesta hajotettu ja hiottu pois. Niillä ei ole mitään muuta virkaa kuin renkaanvaihdossa estää jarrulevyn pyöriminen, joka saattaa hankaloittaa renkaan laittamista.

Jarrulevyn pyörimisen estäminen saattaa muuten hankaloittaa vähän muutakin kuin renkaan vaihtoa...



Mitä muuta?

Lopullisesti jarrulevy menee kiinni vasta renkaan pulteilla.

EDIT: Oho ymmärsin väärin, tarkoitin jarrulevyn pyörimisellä sitä, että se pyörii navan ympärillä ja peittää pulttien reiät.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat