Tutkimus: Töitä paiskitaan yötä päivää

Seuraa 
Viestejä1628
Liittynyt4.9.2009

Mielenkiintoista. Maassa on massiivinen työttömyys ja iso osa työläisistä tekee ylitöitä ja töitä jopa omalla ajallaan.

Suomalaiset tekevät tuoreen selvityksen mukaan pitkää päivää ja runsaasti ylitöitä. Iso osa kantaa osan töistään myös kotiin. Perinteiset työajat ovatkin jäämässä historiaan.

----
Joka neljäs suomalainen (26 prosenttia) tekee 9-11 tunnin työpäivää. Yli kolmannes (37 prosenttia) vie päivän lopuksi töitä kotiin säännöllisesti. Säännöllisesti tarkoittaa tutkimuksessa useammin kuin kolme kertaa viikossa.
----
Vaikka luvut kuulostavat isoilta, maailmanlaajuisessa vertailussa suomalaiset jäävät keskiarvosta jonkin verran jälkeen. Esimerkiksi yli 11 tunnin työpäiviä paiskii 10 prosenttia tutkimukseen osallistuneista, ja yli 9-11 tunnin työpäiviä tekee 38 prosenttia.

Maailmanlaajuisesti asia on vielä absurdimpi. Miksi työtä ei osata jakaa?

Palautetaanpa mieleen vielä nuorisotyöttömyyslukuja:

1. Espanja 41,6
2. Slovakia 33,6
3. Kreikka 32,9
4. Viro 32,0
5. Irlanti 28,7
6. Italia 27,9
7. Unkari 26,6
8. Ruotsi 25,2
9. Puola 23,7
10. Ranska 22,5
11. Belgia 22,4
12. Portugali 22,3
13. Turkki 21,7
14. Suomi 20,3
15. Britannia 19,1
16. Chile 18,6

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110994379

Kommentit (10)

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
kohveeman
Mielenkiintoista. Maassa on massiivinen työttömyys ja iso osa työläisistä tekee ylitöitä ja töitä jopa omalla ajallaan.

Suomalaiset tekevät tuoreen selvityksen mukaan pitkää päivää ja runsaasti ylitöitä. Iso osa kantaa osan töistään myös kotiin. Perinteiset työajat ovatkin jäämässä historiaan.

----
Joka neljäs suomalainen (26 prosenttia) tekee 9-11 tunnin työpäivää. Yli kolmannes (37 prosenttia) vie päivän lopuksi töitä kotiin säännöllisesti. Säännöllisesti tarkoittaa tutkimuksessa useammin kuin kolme kertaa viikossa.
----
Vaikka luvut kuulostavat isoilta, maailmanlaajuisessa vertailussa suomalaiset jäävät keskiarvosta jonkin verran jälkeen. Esimerkiksi yli 11 tunnin työpäiviä paiskii 10 prosenttia tutkimukseen osallistuneista, ja yli 9-11 tunnin työpäiviä tekee 38 prosenttia.

Työnantajat laskee kvarttaalitalouden hengessä olevan halvempaa teettää työt sillä jo koulutetulla ja osaavalla resurssilla, kuin lähteä kouluttamaan hommaan lisää henkilöstöä.
Ylityökorvaukset tulevat halvemmaksi. Varsinkin kun moni tekee yyteen pelossa hommansa iltatöinä talkoohengessä.
Tästä tosin maksetaan jossain vaiheessa burn outteina ym. mutta kustannukset liialla työnteolla väsytetyn henkilön hoidosta ei täysimääräisesti kohdistu työnantajiin.

---

Vierailija

näinhän se menee.

Meidänkin tehtaalla 2008 lomautettiin ja irtisanottiin n 45% työntekijöistä, tilauskanta kasvoi mutta lomautetut pysy lomautettuina eikä uusia palkattu = työmäärä työntekijää kohtaan kasvoi aikapaljon, ja tämä siis tehdastyössä. Otetaan huomioon myyntityössä yms. missä kilpailu vielä huimasti kovempaa "jos sie et nyt jaksa tätä projektia tehdä loppuun (ylitöinä ja viikonloppusi ilman korvausta) nii kyllä tuolta varmaanki jaksavia tekijöitä löytyy..." taikka sit media-alan harjoittelijat jotka tekee ilmaseksi aika samperisti hommia jotta saisivat edes kengän nauhan sinne oven väliin.

Ja sitten jaksetaan puhu työntekijä puolen ahneudesta kun halutaan palkankorotuksia...

Vierailija

Irvokkain tarina minkä olen kuullut on että porukat on joutunu tekemään ylitöitä viikonloppuja myöten ennen omaa pakko loma jaksoa..."pakko painaa ylitöitä että pääsee pakko lomalle"...

Vierailija
kohveeman

Työtä ei voi jakaa, koska muuten siitä ei saa tarpeeksi rahaa. Verot, elinkustannukset ja hintataso on sen verran korkea. Työn sivukustannukset työnantajalle ovat myös merkittävät, ja kahden kaverin palkkaaminen tekemään puoleksi yhden kaverin hommat nostaa kuluja aivan törkeästi.

Leikkaisitko omat tuntisi ja tulosi puoleen?

Vierailija

Kyllähän se niin menee, että jos itse joutuisin tekemään yli 8-tuntista työpäivää mutta en kuitenkaan saisi siitä 3 tonnia enempää kuussa käteen, niin tekemättä jäisi. Pyrkimyksenäni on aina minimoida tehdyn työn määrä suhteessa palkkaan.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Bushmaster
Kyllähän se niin menee, että jos itse joutuisin tekemään yli 8-tuntista työpäivää mutta en kuitenkaan saisi siitä 3 tonnia enempää kuussa käteen, niin tekemättä jäisi. Pyrkimyksenäni on aina minimoida tehdyn työn määrä suhteessa palkkaan.

Itse koen palkkani olevan työnkuvaani nähden aika surkea, joten otan omani pitkien "kahvitaukojen" muodossa. Tulee sitten ikään kuin parempi tuntipalkka, vähän niinkun. Tietysti mieluummin ottaisin sen paremman palkan ja tekisin työtä ahkerammin, mutta se ei tuolla onnistu. Vaikka kuinka puurtaisit, kukaan ei huomaa eikä välitä. Korkeintaan teet sitten enemmän virheitä ja sitä kautta saat enemmän paskaa niskaan. Kun tekee vähän, tekee vähän niitä virheitäkin eikä kukaan valita mitään. Paska firma kun johto ei tajua näitä asioita ollenkaan, porukka pyytää vuodesta toiseen parempaa palkkaa sitä kuitenkaan saamatta, ja siksi se porukka vaihtuukin aika tiuhaan, kun ei kukaan jaksa. Ja kuitenkin työn kunnolliseen oppimiseen voi mennä vuosikin, eikä oppiminen oikeastaan lopu ikinä, niin olisi ihan fiksua koittaa pitää niitä työntekijöitä muutamaa kuukautta pitempään. Se on myös muiden työntekijöiden työpanoksesta pois kun pitää kouluttaa oman touhuamisen ohella uusia, jotka sitten kuitenkin lähtee pois heti jotain opittuaan.

Mutta sitä se on ollut tuolla jo vuoskaudet, että ei ne vissiin sitten tule ikinä tajuamaan.

くそっ!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Bushmaster

Olet ilmiselvästi sellaisessa asemassa, että saat itse määrätä työmääräsi ja palkkasi. Kuulut pieneen vähemmistöön.
pkinnune
Irvokkain tarina minkä olen kuullut on että porukat on joutunu tekemään ylitöitä viikonloppuja myöten ennen omaa pakko loma jaksoa..."pakko painaa ylitöitä että pääsee pakko lomalle"...

Vielä irvokkaampaa on sellainen, että joudut painamaan töissä viikonloppuna 12 + 12 tuntia normaaliviikon päälle, mutta se ei ole ylityötä, vaan sitä on pakko tehdä, koska työpaikalla on n.s. paikallinen sopimus. Jos et jaksa, niin kirjallinen varoitus seuraa työvelvoitteen täyttämättä jättämisestä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Ronron
Bushmaster

Itse koen palkkani olevan työnkuvaani nähden aika surkea, joten otan omani pitkien "kahvitaukojen" muodossa. Tulee sitten ikään kuin parempi tuntipalkka, vähän niinkun. Tietysti mieluummin ottaisin sen paremman palkan ja tekisin työtä ahkerammin, mutta se ei tuolla onnistu. Vaikka kuinka puurtaisit, kukaan ei huomaa eikä välitä. Korkeintaan teet sitten enemmän virheitä ja sitä kautta saat enemmän paskaa niskaan. Kun tekee vähän, tekee vähän niitä virheitäkin eikä kukaan valita mitään.

Työpaikalla työn tekeminen on sivuseikka. Pomon kanssa toimeentuleminen on työpanosta tärkeämpi asia.

Vierailija

En toki pääse omasta palkastani päättämään, mutta tarvittaessa kyllä otan hyvin herkästi jalat alleni, koska en ole riippuvainen työstä saamastani tulotasosta, vaan kaikki tuloni on täysin likvidiä. Voisin elää myös toimeentulotuella, joten työnantaja ei voi kiristää potkuilla, koska voin kiristyksestä ottaa itse hatkat ja mennä muualle töihin. Minua ei myöskään sido mikään tietty paikka - lähden parin päivän varoitusajalla vaikka Singaporeen töihin puoleksi vuodeksi, no problem. Ja aivan varmasti lähtisin vaikka kaikki olisi entisessäkin työpaikassa hyvin, jos saan sieltä vähemmällä työllä enemmän palkkaa elinkustannukset huomioiden.

Elämä ei nimittäin ole elämisen arvoista, jos ei uskalla tehdä mitään. Maailma on töitä täynnä, ja jos kohtuullisen hyvästä työpaikasta vaihtaa vahingossa kohtuullisen huonoon työpaikkaan, voi kolmas työpaikka ollakin sitten ekaakin paljon parempi.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Veikko
Leikkaisitko omat tuntisi ja tulosi puoleen?
kiitos mielelläni, itseasiassa mieluusti ottaisin vain kolmasosan tunneista joita minulle tarjotaan ja kolmasosan verran palkkaa. tämä ei vain jostain syystä käy työtä tarjoaville tahoille vaan minua yritetään työllistää paikkoihin, joissa joutuisin olemaan kolme kertaa enemmän töissä ja saisin kolme kertaa enemmän rahaa, ei kiinnosta. tarvitsen enemmän vapaa-aikaa kuin rahaa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Uusimmat

Suosituimmat