Laihduttaminen ja rasvakudokseen liuenneet "myrkyt"

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

On joillakin sivuilla ja julkaisuissa todettu, että laihduttaessa rasvakudoksesta vapautuu elimistöön sinne liuenneita myrkkyjä sekä myös muita rasvaliukoisia hivenaineita, kuten vaikkapa d-vitamiinia. Mietinkin tässä sitä, että mikäli on vetänyt vitamiineja ja hivenaineita sinä aikana kun läskimassaa on tullut lisää, onko näiden valmisteiden käyttäminen tarpeellista silloin, kun laihdutetaan nopeassa tahdissa?

Ajatuksena siis se, että kun maksa jauhaa rasvakudosta energiaksi, se napsii siitä ohessa vapautuneita hivenaineita elimistön käyttöön, ja tällöin lisäaineiden oton jatkaminen aiheuttaisi kaksinkertaisen saannin.

Kommentit (11)

Vierailija

Ja useimmiten just ne hullut laihduttajat käyttää hulluna vitamiinilisiä. Onko tämä ajatuskulku ollut muuten pitkäänkin jo yleisessä tiedossa? Itse havahduin tähän vasta ihan äskettäin, sitä kavitaatioketjua luettuani, ylläri pylläri.

Vierailija

Vitamiineista A, D, E ja K ovat rasvaliukoisia ja jotka voivat aiheuttaa toksisuuden. Niiden pääasialliset lähteet ovat vihannekset, maksa, kalatuotteet, ruokaöljyt sekä vitamiinivalmisteet. Näitä vitamiineja voidaan olettaa liuenneen rasvakudokseen mahdollisesti varsin huomattaviakin määriä, joten niiden saantia ei liene tarpeellista edistää etenkään nopeassa laihdutuksessa. Kasviksista saatava K-vitamiini on niin vähäistä, esimerkiksi 40 mikrogrammaa per 100g, että sillä ei ole vaikutusta.

Vierailija

Juttelin tuossa ystäväkollegani kanssa. Nopeassa laihdutuksessa vapautuvat rasvaliukoiset vitamiinit ja myrkyt, kuten esim. lyijy metaboloituvat ja poistuvat elimistöstä. Esim VLC-dieeteissä on rajoitettu käyttöaika, koska vaarana on puutostilojen syntyminen elimistöön. Lisäksi myös runsaan nesteen juonti on pikalaihdutuksessa erityisen tärkeä, jotta kuona-aineet pääsevät poistumaan elimistöstä.

Mitä tulee lisäravinteisiin, kuten esim. D-vitamiini, en osaa sanoa sen käytöstä laihdutuksen aikana. En tiedä miten imeytyy ja käyttäytyy, kun aineenvaihdunta on kiihtynyt laihdutuksessa tai ainakin siihen pyritään. Maitohappobakteerit mm. kiihdyttävät aineenvaihduntaa ja sopivat laihduttajalle. Lisäksi ne ylläpitävät ja palauttavat normaalia bakteeriflooraa, kun ruokavalio muuttuu.

Vierailija
Bushmaster
On joillakin sivuilla ja julkaisuissa todettu, että laihduttaessa rasvakudoksesta vapautuu elimistöön sinne liuenneita myrkkyjä sekä myös muita rasvaliukoisia hivenaineita, kuten vaikkapa d-vitamiinia. Mietinkin tässä sitä, että mikäli on vetänyt vitamiineja ja hivenaineita sinä aikana kun läskimassaa on tullut lisää, onko näiden valmisteiden käyttäminen tarpeellista silloin, kun laihdutetaan nopeassa tahdissa?
.



Tuntuisi maallikkona aika hassulta että elimistö varta vasten säilöisi rasvaliukoisia vitamiineja noihin energiavarastoihin. Ihan vaan koska luulisi että näille olisi jokin toinen systeemi, sillä resurssien tulisi olla aika joustavasti käytössä jos ruokavalio on esimerkiksi välillä jostain syystä yksipuolisempaa. Lisäksi kun noita ei välttämättä normaali ihminen saa mitenkään varastoitavaksi asti niin ei nyt tunnu oikein uskottavalta.

Tämä tuli googlella vastaan:

http://www.3fatchicks.com/forum/archive/t-166191.html

Noista toksiineista on ymmärtääkseni aika hyvä näyttö. Olisin enemmän huolissani niistä koska ne ovat kuitenkin vierasaineita eivätkä jotain joiden käsittelyyn elimistö on tottunut evoluution aikana. Toksiinit näkyvät ihan verikokeissa, virtsassa ja kohonneena kohenneena kuolleisuutena parin vuoden aikana rankemman laihdutuksen jälkeen. Esim

http://www.newser.com/story/109961/weig ... oxins.html

Jos syö esim 1500 kaloria päissä, kuten moni laihduttaja tekee, niin on aika hankala saada kaikki tarvittavat vitamiinit ruoasta. Vitamiinilisät voivat olla ihan järkevä vaihtoehto jos kauemmin on enemmän miinuksella, mutta meitsi on tosiaan maallikko.

Vierailija
Bushmaster
Vitamiineista A, D, E ja K ovat rasvaliukoisia ja jotka voivat aiheuttaa toksisuuden.



Teoriassa kyllä, mutta tietääkseni käytännössä näin ei ole koskaan käynyt, kun ihmiset nyt yleensä ottaen kärsivät ravinteiden puutoksesta.

Ainakin lihavat nyt syövät enimmäkseen vehnää, sokeria ja huonoja rasvoja. Ja näistä ei todellakaan saa mitään ravinteita.

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009
Bushmaster
Vitamiineista A, D, E ja K ovat rasvaliukoisia ja jotka voivat aiheuttaa toksisuuden.



K-vitamiini ei ole toksista. Sitä on käytetty farmakologisina annoksina ilman mitään haittaa. Myöskään E-vitamiinia ei voi edes teoriassa vapautua niin paljon, että se olisi toksista tai aiheuttaisi haittaa.

Vierailija

En lähtökohtaisestikaan olettanut, että vitamiineista saattaisi välttämättä tulla toksisuutta, vaan huomioin sen vain ohessa, koska mahdollisesti niitäkin voi olla liuennut rasvamassoihin, koska ne ovat rasvaliukoisia.

Luultavasti rasvamassan toksisuuteen vaikuttaa runsaasti myös se, millä on itsensä aikanaan lihottanut. Omat läskini lukisin melkoisen puhtaaksi tavaraksi, koska en ole syönyt mitään erityisen likaista, haitallista tai muuten epäterveelliseksi määriteltyä tai jäämiä sisältävää ruokaa (esim. itämeren kalaa), vaan kaikki on tullut lähinnä jalostetun ja puhdistetun ruoan muodossa (ei siis "prosessoitua" vaan jalostettua, esim. tuoretta naudan paistijauhelihaa tai norjanlohifilettä). Luultavasti myöskin alkoholin käyttö, tupakka ja tällaiset altistumisseikat vaikuttavat rasvamassojen toksisuuteen.

Vierailija

Rasvaliukoisten vitamiinien saanti päivittäin ei ole niin kriittistä, koska niitä on varastoituneina maksaan ja rasvakudokseen. Toisaalta varastoitumisessa on riski liika-annoksiin ja siitä seuraaviin haittoihin. Esim. A-vitamiini, jota saamme riittävästi ravinnosta suositellaan nautittavan beetakaroteeneina, porkkanat, paprika.
Vielä muutama vuosi sitten raskaana oleville ei suositeltu maksatuotteita lainkaan ja muillekin korkeintaan kiaksi kertaa kuukaudessa. Nyt nuo rajoitukset on poistettu.

Vesiliukoisten vitamiinien päivittäinen saanti on tärkeää, koska ne eivät varastoidu elimistöön, vaan ylimäärä poistuu, lähinnä virtsan mukana. Esim. B-vitamiineja pillereinä syövien virtsassa on tyypillinen haju, samoin hiessä. Olen itse onnistuneesti karkottanut hyttysiä Lapissa syömällä suuria annoksia B-vitamiineja. Hyttyset tanssivat metrin päässä, mutta eivät tule lährmmäksi ja pistämään.

"The "fat-soluble" vitamins (A, D, E and K) – which are isoprene-based lipids – are essential nutrients stored in the liver and fatty tissues, with a diverse range of functions."

http://en.wikipedia.org/wiki/Lipids

Vierailija
wertti
Esim. A-vitamiini, jota saamme riittävästi ravinnosta suositellaan nautittavan beetakaroteeneina, porkkanat, paprika.



Riittävästi ja minkähän lähteen mukaan?

A-vitamiini aiheuttaa myrkytyksiä?

Niitä tosiaan ilmeni sata vuotta sitten Roald Amundsenin naparetkikunnan jäsenillä, jotka söivät jääkarhun maksaa.

Sen jälkeen A-vitamiinimyrkytyksiä ei olekaan näkynyt. Ne ovat harvinaisempia kuin hammasharjan nieleminen hampaita harjattaessa.

Vierailija
MsHorton
wertti
Esim. A-vitamiini, jota saamme riittävästi ravinnosta suositellaan nautittavan beetakaroteeneina, porkkanat, paprika.



Riittävästi ja minkähän lähteen mukaan?

A-vitamiini aiheuttaa myrkytyksiä?

Niitä tosiaan ilmeni sata vuotta sitten Roald Amundsenin naparetkikunnan jäsenillä, jotka söivät jääkarhun maksaa.

Sen jälkeen A-vitamiinimyrkytyksiä ei olekaan näkynyt. Ne ovat harvinaisempia kuin hammasharjan nieleminen hampaita harjattaessa.




Viralliset suositukset, esim. neuvolaohjeissa. onko se Valtion ravitsemusneuvottekunta, joka laatii ohjeet, en nyt muista?

-----------------------------------------

A-vitamiini

Yleistä

A-vitamiini on yhteisnimitys useille saman biologisen aktiivisuuden omaaville aineille, joista tavallisin on eläin-kunnan tuotteissa esiintyvä retinoli. A-vitamiinin esiasteena voivat toimia kasvikunnassa esiintyvät keltaiset ja punaiset väriaineet eli karotenoidit, joista tunnetuin on beetakaroteeni. Beetakaroteenia ravinnon mukana naut-timalla ei voi saada myrkyllisen korkeita A-vitamiinipitoisuuksia, koska sen muuttuminen A-vitamiiniksi määräytyy elimistön A-vitamiinivarastojen perusteella. Beetakaroteenia sisältäviä ravintolisiä ei kuitenkaan pidä käyttää raskauden aikana. Pitkäaikainen runsas beetakaroteenin saanti voi näkyä ihon kellertymisenä, mikä on sinänsä vaaratonta.

A-vitamiini säätelee erityisesti nopeasti kasvavien solujen kasvua ja erilaistumista. Sen tehtävänä on mm. huo-lehtia ihon ja limakalvojen toiminnasta ja posting.php?mode=quote&f=11&p=1680987uusiutumisesta sekä edistää luuston kasvua. Lisäksi A-vitamiini vaikut-taa hämäränäköön, normaaliin immuunivasteen kehittymiseen sekä lisääntymiseen ja suvunjatkamiskykyyn.

Retinolimuotoisen A-vitamiinin suuret yliannokset voivat vaurioittaa kehittyvää sikiötä ja aiheuttaa syn-nynnäisiä epämuodostumia.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28 ... 6264,28379

Uusimmat

Suosituimmat