Reactive hypoglycemia

Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

http://en.wikipedia.org/wiki/Reactive_hypoglycemia

Onko tuttua että kun "ahmii sokeria kunnolla" niin muutaman tunnin päästä
olo kärttyinen, hermostunut, levoton?

"REACTIVE HYPOGLYCEMIC" PROCESSING: Consume excessive sugar food or beverage; Pancreas dumps excess insulin (remember ADAPTION); About 2 hrs later blood sugar crashes to emergency level; Adrenal gland dumps excess adrenaline (remember ADAPTION); RESULT=ANXIETY & HORMONAL IMBALANCE.

In addition to the high-adrenaline symptoms, hypoglycemics may get a multitude of symptoms from the low blood sugar itself (such as physical weakness-fatigue, or brain fog) and from the high-insulin (e.g. tinnitus-ringing in the ears). "

eli jälleen yksi hyvä syy alakarpata

Don't give up!

Kommentit (12)

Dragofix
Seuraa 
Viestejä100
Liittynyt7.7.2009

Syö vain luonnollista ruokaa monipuolisesti niin ei tarvitse pelätä sokeriyliannostusta pitkälle prosessoiduista patenttituotteista saatika suorittaa turhia diettejä. =)

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
Dragofix
Syö vain luonnollista ruokaa monipuolisesti niin ei tarvitse pelätä sokeriyliannostusta pitkälle prosessoiduista patenttituotteista saatika suorittaa turhia diettejä. =)

Ja taas yksi onneton Pekka Puskan palkollinen

Don't give up!

Vierailija

Diabeteksen syy on jatkuva haiman rasittaminen. Kun syö harvoin, voi syödä silti paljon. Nykyään kehotetaan syömään tunnin välein jotakin pientä tai vähemmän pientä, jotta verensokerin heilahtelut vältetään. Lagerhansin saarekkeet tulehtuvat ja insuliinintuotanto heikkenee ja siitä tulee laadultaan huonompaa. Jos mestalle antaa aikaa parantua, se toimii taas normaalisti.

Eli syökää huoleti hiilareita, mutta syökää ne yhdeltä istumalta, ei pitkin päivää. Proteiineista tulee suunnilleen samanlainen insuliinivaste kuin hiilareista, joten VHH:n insuliinittomuus on myytti.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
Pikkulintu
En lopeta karkinsyöntiä koskaan.

Älä lopettakkaan,
MUTTA jos/kun lisämunuainen rasittuu/UUPUU vuosien stressin yms johdosta
niin silloin voi käydä näin että lisämunuaisen adrenaliinin eritys HERKISTYY LIIAKSI ja kun tuossa tilassa syöt karmeesti sokeria, niin insuliini tietty pomppaa kattoon ja työntää sokerit NOPEASTI soluihin (ja maksa varastoi osan).

NO em. herkistynyt lisämunuainen "kokee" suuren/NOPEAN verensokerin laskun ikäänkuin olisi hätätila ja alkaa tuottaan/erittään/pommittaan adrenaliinia ja verensokeritaso entisestään ROMAHTAA eli tulee reaktiivinen liian alhainen verensokeritila.

Don't give up!

Vierailija
Bushmaster
Eli syökää huoleti hiilareita, mutta syökää ne yhdeltä istumalta, ei pitkin päivää. Proteiineista tulee suunnilleen samanlainen insuliinivaste kuin hiilareista, joten VHH:n insuliinittomuus on myytti.

VHH:ssa ei ole tarkoitus korvata hiilareita proteiinilla vaan rasvalla. Liiallinen proteiinien syönti voi aiheuttaa munuaisongelmia.

Vierailija

Bodarikansa on vetänyt hirveitä määriä proteiinia ainakin 60-luvulta lähtien, eikä tuossa ryhmässä ole todettu keskimääräistä enempää munuaisongelmia. Käytännössä munuaiset pystyvät käsittelemään vähintään 4-5 grammaa proteiinia per rasvaton painokilo, joten 80-kiloinen(rasvaton) henkilö voi nauttia proteiineja säännöllisesti jopa 400 grammaa päivässä ilman ongelmia. Mununaiset suodattavat monta tonnia tavaraa päivässä, joten ei jokunen promille proteiinia siellä joukossa paljoa paina.

Vierailija
tootired

On tuttua on, ihan pikkulikasta olen reagoinut just tuolleen. Mulla on melkoinen perinnöllinen diabetesrasite eli 70% todennäköisyydellä saan DM II, ja alttius verensokerin heilahteluihin näkyi ilmeisesti just noin.

Ensimmäiset poikkeavat sokeriarvot mitattiin ollessani ensimmäistä kertaa raskaana. Nykyisin tilaa kutsutaan esidiabetekseksi, joka edeltää varsinaisen taudin puhkeamista. Poistin silloin ruokavaliostani kaiken sokerin ksylitolia lukuunottamatta (hammaslääkäripelko!) sekä vähensin valkoisen vehnäjauhon käytön minimiin.

Myös toisen raskauden ajan sokeriarvot olivat koholla ja nyt vauvakin oli jättikokoinen, kuten diabetekseen taipuvilla usein. Vielä tarkemmin siivosin ruokavaliota, siirryin ruis- ja näkkileipään , vähensin päivittäisen hedelmämäärän yhteen ja lisäsin joka aterialle kasviksia.

Onnistuin näin viivyttämään varsinaisen , tablettihoitoa vaativan diabeteksen puhkeamista 24 vuotta, mikä kuulemma on huippuhyvin. Laukaiseva tekijä oli tuolloin tupakkalakon aiheuttama reilu painonnousu, jonka olen nyt pikkuhiljaa onnistunut pudottamaan.( Ja ratkennut taas polttamaan, johonkinhan sitä on ihmisen kuoltava..)

Nyt tavoitteeni on pudottaa vielä hieman lisää painoa ja nopeita hiilihydraatteja välttelemällä ja hitaita lisäämällä viivyttää diabeteksen pahenemista toiset 24 vuotta, että kerkiäisin kuolla vanhuuteen ennen, kuin insuliiniin pitää siirtyä.

Mistään karppauksesta ei silloin liki kolmekymmentä vuotta sitten puhuttu, mutta hitaitten hiilareiden suosiminen ja nopeiden tarkka karttelu eli ns. hyväkarppaaminen sopii diabetesperimän saaneelle ainakin minun kokemuksieni mukaan erinomaisesti.

Tiukka karppaus rasittaa kovasti munuaisia, joten diabeetikolle se saattaa olla jopa hengenvaarallista.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
Sophia
tootired

On tuttua on, ihan pikkulikasta olen reagoinut just tuolleen. Mulla on melkoinen perinnöllinen diabetesrasite eli 70% todennäköisyydellä saan DM II, ja alttius verensokerin heilahteluihin näkyi ilmeisesti just noin.

Ensimmäiset poikkeavat sokeriarvot mitattiin ollessani ensimmäistä kertaa raskaana. Nykyisin tilaa kutsutaan esidiabetekseksi, joka edeltää varsinaisen taudin puhkeamista. Poistin silloin ruokavaliostani kaiken sokerin ksylitolia lukuunottamatta (hammaslääkäripelko!) sekä vähensin valkoisen vehnäjauhon käytön minimiin.

Myös toisen raskauden ajan sokeriarvot olivat koholla ja nyt vauvakin oli jättikokoinen, kuten diabetekseen taipuvilla usein. Vielä tarkemmin siivosin ruokavaliota, siirryin ruis- ja näkkileipään , vähensin päivittäisen hedelmämäärän yhteen ja lisäsin joka aterialle kasviksia.

Onnistuin näin viivyttämään varsinaisen , tablettihoitoa vaativan diabeteksen puhkeamista 24 vuotta, mikä kuulemma on huippuhyvin. Laukaiseva tekijä oli tuolloin tupakkalakon aiheuttama reilu painonnousu, jonka olen nyt pikkuhiljaa onnistunut pudottamaan.( Ja ratkennut taas polttamaan, johonkinhan sitä on ihmisen kuoltava..)

Nyt tavoitteeni on pudottaa vielä hieman lisää painoa ja nopeita hiilihydraatteja välttelemällä ja hitaita lisäämällä viivyttää diabeteksen pahenemista toiset 24 vuotta, että kerkiäisin kuolla vanhuuteen ennen, kuin insuliiniin pitää siirtyä.

Mistään karppauksesta ei silloin liki kolmekymmentä vuotta sitten puhuttu, mutta hitaitten hiilareiden suosiminen ja nopeiden tarkka karttelu eli ns. hyväkarppaaminen sopii diabetesperimän saaneelle ainakin minun kokemuksieni mukaan erinomaisesti.

Tiukka karppaus rasittaa kovasti munuaisia, joten diabeetikolle se saattaa olla jopa hengenvaarallista.

"Mukava" kuulla Sophia, että jollakulla muullakin samoja oireita!

Itse luulen että mulla taustalla on pitkäainen stressi (osin geneettisistä syistä) joten mulla lisämunuaisen uupumustila, joka siis erittää liian herkästi adrenaliinia?

Toki itsekin olen poltellut paljon, mut en enää 7 vuoteen, siis olen lakossa ja painoa olen tiputtanut liki 20 kg, joka siis lisääntyi tupakoinnin lopettamisen jälkeen.

Olen jostakin syystä aina ollut "herkkä sokerille" vaikkei muuta olekkaan todettu kuin laktoosi-intoleranssi?!

Lisämunuaisten avullahan hallitaan isoa joukko hormooneja joten mun vaivani SYY kulminoituu lisämunuaisiin, jopa kilpirauhasen vajaatoimintanikin voi johtua lisämunuaisen "laiskuuudesta"?

No nyt yritän rauhoitella ja hoitaa lisämunuaisia (esim. niacinamidilla) ja vältellä nopeita sokereita.

Tässähän on sellainen koukku että jos/kun reaktiivinen hypoglycemia tapahtuu yöllä niin verenpainekin voi rojahtaa ja siihen kun vielä lisämunuaisen ylireakointi, niin varmasti loppuu sen yön unet siihen kun adrenaliini koukku herättää!

Don't give up!

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
Sophia
tootired

"Mukava" kuulla Sophia, että jollakulla muullakin samoja oireita!

Itse luulen että mulla taustalla on pitkäainen stressi (osin geneettisistä syistä) joten mulla lisämunuaisen uupumustila, joka siis erittää liian herkästi adrenaliinia?

Toki itsekin olen poltellut paljon, mut en enää 7 vuoteen, siis olen lakossa ja painoa olen tiputtanut liki 20 kg, joka siis lisääntyi tupakoinnin lopettamisen jälkeen.

Olen jostakin syystä aina ollut "herkkä sokerille" vaikkei muuta olekkaan todettu kuin laktoosi-intoleranssi?!

Lisämunuaisten avullahan hallitaan isoa joukko hormooneja joten mun vaivani SYY kulminoituu lisämunuaisiin, jopa kilpirauhasen vajaatoimintanikin voi johtua lisämunuaisen "laiskuuudesta"?

No nyt yritän rauhoitella ja hoitaa lisämunuaisia (esim. niacinamidilla) ja vältellä nopeita sokereita.

Tässähän on sellainen koukku että jos/kun reaktiivinen hypoglycemia tapahtuu yöllä niin verenpainekin voi rojahtaa ja siihen kun vielä lisämunuaisen ylireakointi, niin varmasti loppuu sen yön unet siihen kun adrenaliini-POMMI herättää!

Don't give up!

Vierailija

Yöheräämiset noin on myös tuttuja.

Mun konsti on just ennen nukkumaanmenoa näkkileipä(= hitaita hiilareita ja kuitua) voimariinia sekä pari juustoviipaletta (Proteiini ja rasva pitää nälkää kauemmin) sekä lasi vettä. Maitokin toki käy, jos siitä tykkää. Kokeile!

Stressihän piiskaa koko sisäeritystä, joten koeta ihan tosissas rauhoittaa sekä hommien tahtia että mieltäsi. Vaikuttaa myös painonnousuun siten, että pahaa, sisäelinrasvaa kertyy helpommin vuotärölle pömppömahaksi.

Voisit käydä diabetessivustolla tekemässä testin siitä, kuinka vahva on diabetestaipumuksesi. Toisaalta, diabeteksenvälttelyruokavalio eli hyväkarppaus on kaikille terveellinen ja sitä jaksaa noudattaa vaikka vuosikymmeniä.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
Sophia
Yöheräämiset noin on myös tuttuja.

Mun konsti on just ennen nukkumaanmenoa näkkileipä(= hitaita hiilareita ja kuitua) voimariinia sekä pari juustoviipaletta (Proteiini ja rasva pitää nälkää kauemmin) sekä lasi vettä. Maitokin toki käy, jos siitä tykkää. Kokeile!

Stressihän piiskaa koko sisäeritystä, joten koeta ihan tosissas rauhoittaa sekä hommien tahtia että mieltäsi. Vaikuttaa myös painonnousuun siten, että pahaa, sisäelinrasvaa kertyy helpommin vuotärölle pömppömahaksi.

Voisit käydä diabetessivustolla tekemässä testin siitä, kuinka vahva on diabetestaipumuksesi. Toisaalta, diabeteksenvälttelyruokavalio eli hyväkarppaus on kaikille terveellinen ja sitä jaksaa noudattaa vaikka vuosikymmeniä.

Ne "ihanat" aamuyön liian aikaiset heräämiset!

Olen seurannut verensokeri-tasoani (ja kävin vasta glukoosi-rasitustestissäkin) ja tulos mieluummin alhaalla kuin ylhäällä eli luokkaa 4 tai 4,5. Heilumista on varmaankin lisämunuaisten uupumuksen takia?

Mä luulen että mun histamiini-tasot (työterveys ei osannut mitata?!) on mulla liian korkeita ja sen mukaisesti aloitin "dieetin", jolla pyrin alentamaan histamiinitasoa ja siten se yönaikainen herkkyys herätä kesken yön pitäs vähetä kun histamiinitaso laskee? Ja kun histamiinitaso alenee niin koko kroppa rauhoittunee lisämunuaisia (adrenaliinieritys) myöten?

Iltapalaksi syön salaatteja, kasviksia, tonnikalaa/lohta, teetä, en enää käytä maitotuotteita ja viljakin ollut jo vain pari ruisleipää aamupäivässä mutta tuskin tarvitsen jatkossa ruisleipääkään.

ps. Neo kävi täällä toisaalla kertoon omat huippuarvonsa (siis alhaiset) verenpaineistaan ja Neohan ei paljon viljatuotteita kaipaile enää
eli rento mies Neokin!

EDIT: Lisään vielä mun osaltani tärkeän pointin, koska perimänä mulla aldosteroni-hormoni alhaalla joten MUN PITÄÄ MUISTAA JUODA VETTÄ reilusti
ja histamiini liittyy siis tähän veden säätelyyn (vesi ikäänkuin antihistamiini )

"Kehossa on monia kemikaaleja, jotka vaikuttavat veden käyttöön elimistössä. Histamiini on yksi tärkeimmistä käytön säätelijöistä. Nämä kemikaalit ohjaavat veden kehossa sinne, missä sitä eniten tarvitaan. Kun nestehukka on kroonista, histamiini ja muut vedenkäyttöä säätelevät kemikaalit kuten prostaglandiinit ja kiniinit ovat jatkuvasti koholla, mikä aiheuttaa tulehdusoireilua kuten allergioita, astmaa, dyspepsiaa ja kroonista kipua.
-Dyspepsia describes pain or discomfort in the upper abdomen.

Histamiini ja muut edellä mainitut ovat lisäksi eräänlaisia sovittelijoita allergisissa reaktioissa. Ruoansulatusprosessi vaatii paljon vettä riittävän eri elinten tuottamien eritteiden saantia varten"

Don't give up!

Uusimmat

Suosituimmat